Web Analytics Made Easy - Statcounter

احداث کمربندی ایلخچی و بزرگراه تبریز-سهند مهم‌ترین مطالبه مردم شهرستان اسکو در جریان سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت به آذربایجان شرقی خواهد بود. ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴ استانها آذربایجان شرقی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اسکو، سه شنبه این هفته آذربایجان ‌شرقی و مردم آن میزبان  سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت خواهند بود و حضور روحانی، برای اکثریت قریب به اتفاق مردم دیار ستارخان و باقرخان‌ به لحاظ رسیدگی به مطالبات و خواسته‌های آنها بسیار خوشایند خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان سهم شهرستان اسکو از این سفر استانی هیات دولت به آذربایجان شرقی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود تا مشکلات مردم منطقه مطرح و تصمیم‌های لازم برای حل آنها اتخاذ می‌شود.

احداث کمربندی ایلخچی مهم‌ترین  مطالبه مردم

شهر ایلخچی بنابه آمار موجود و به دلیل واقع شدن در جاده ترانزیتی استان‌های شمال غرب کشور، در یکی از چهار مسیر پرتردد کشور قرار دارد و روزانه شاهد عبور و مرور هزاران دستگاه انواع وسائط نقلیه سبک و سنگین است و در این میان توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از شاخص‌های پیشرفت و رشد به مرور زمان اثرات و تبعات منفی را نیز به ارمغان می‌آورد و در حال حاضر شهر ایلخچی با این پیامدهای مشکل ساز روبروست.

گذر جاده اصلی از داخل شهر باعث شده تا آلودگی هوای این شهر حتی در مقایسه با کلانشهر تبریز نیز بالاتر باشد و ترافیک آن وضعیتی غیر قابل تحمل به خود گیرد از بعد دیگر می‌توان به آمار تلفات ناشی از تصادفات اشاره نمود که رقم بالایی را به خود اختصاص می‌دهد و آلودگی‌های صوتی نیز مزید بر این مشکلات شده و مردم و ساکنان، شبانه روز درگیر آن هستند و برای رفع معضلات پیش آمده اقدام عاجل ضروری است.

 اصلی‌ترین مشکل شهر ایلخچی آلودگی هوا بوده که شدت این آلودگی و مشکلات ناشی از آن به حدی زیاد است که از سوی گروه سلامت اسکو به‌عنوان مشکل اصلی شهر شناسایی و معرفی‌شده است.

مسئولان و اهالی این شهر از خیابان اصلی این شهر به‌عنوان قتلگاه  مسافران یاد می‌کنند، مسیری که خانواده‌ها مضطرب و نگران می‌کند و با بازگشایی مدارس در مهر این نگرانی‌ها صدچندان می‌شود چون شهر ایلخچی در مسیر جاده ترانزیتی قرارگرفته و روزانه بیش از 120 هزار دستگاه خودروی سنگین و سبک از خیابان اصلی این شهر تردد می‌کنند.

درواقع این خیابان شهر ایلخچی را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند و با توجه به اینکه مدارس در مقاطع مختلف در هر دو سمت این مسیر واقع هستند، دانش آموزان مجبورند برای رسیدن به سر کلاس روزانه حداقل دو بار از عرض این خیابان پررفت‌وآمد عبور کنند که واقعاً کاری سخت و بی‌نهایت خطرآفرین است و بروز حوادث و تصادفات ناگوار به خاطر تردد بیش‌ازحد و ترافیک سبب شده دانش آموزان و خانواده‌هایشان همیشه در استرس باشند.

این جاده چندین سال است به‌عنوان یکی از محورهای پرتردد و حادثه‌خیز استان بشمار می‌آید و روزانه چندین حادثه ناگوار برای شهروندان و همچنین مسافران گذری رخ می‌دهد که بر همین اساس تکمیل و راه اندازی کمربندی ایلخچی، ضروری بوده و مردم این شهر انتظار دارندبا سفر هیات دولت به این استان نگاه ویژه‌ای به این پروژه داشته باشند.

تکمیل بزرگراه تبریز-سهند مهم‌ترین مطالبه سهندی‌ها ازرئیس جمهور

شهر جدید سهند یکی از شهرهای جدید آذربایجان شرقی به شمار می‌رود که در ناحیه شمال غربی شهرستان اسکو واقع شده‌ و هدف از احداث این شهر اسکان دادن سر ریز جمعیت کلانشهر تبریز بود که با استقبال گسترده مردم این کلانشهر نیز رو به رو شد.

شهر جدید سهند در تاریخ 5 تیر 1387 با افتتاح ساختمان شهرداری و انتخاب شهردار به عنوان پنجاه و هشتمین شهر آذربایجان شرقی و سومین شهر شهرستان اسکو پس از شهرهای اسکو و ایلخچی شناخته شد.

بر اساس این گزارش، بزرگراه تبریز- سهند که پروژه‌ای ملی است، برای کاهش مسافت از مسیر تبریز به این شهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت که مردم این شهر همچنان انتظار بهره برداری از این پروژه را دارند.

اجرای بزرگراه تبریز- سهند در سال 1387 و با هدف کنترل و کاهش ترافیک اتوبان تبریز – آذرشهر به تصویب رسید و در سفر استانی رئیس جمهور وقت به آذربایجان شرقی اعتبارات ویژه‌ای به این طرح اختصاص یافت.

عملیات اجرایی این پروژه ملی از اوایل سال 90 دوباره با اهتمام استاندار وقت آغاز شد و احداث قسمتی از آن به اداره کل مسکن و شهرسازی و قسمتی دیگر به شرکت عمران سهند و پیمانکار آن واگذار شد ولی خبری از افتتاح این بزرگراه نشد.

این بزرگراه که یکی از زیرساخت‌های لازم برای ساکنان صدها مجتمع بزرگ مسکن مهر سهند به شمار می‌رود هنوز تکمیل نیست و با مشکلات کمبود اعتبار مواجه است.

عدم اتمام احداث این بزرگراه 24 کیلومتری مشکلات بسیاری زیادی برای مردم تبریز، اسکو و شهر جدید سهند ایجاد کرده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به طولانی بودن جاده کنونی تبریز- سهند، افزایش حجم تراقیک در این مسیر، افزایش روزافزون تصادفات رانندگی در این محور مواصلاتی و همچنین هزینه‌های  تردد بین دو شهر تبریز و سهند اشاره کرد.

تسریع در احداث شهرک صنعتی مهم‌ترین مطالبات اسکویی‌ها از رئیس جمهور

شهرک صنعتی اسکو با ظرفیت 90 واحد قابل استقرار در زمینی به مساحت 67 هکتار زمین طراحی شده که دارای 45 هکتار زمین صنعتی بوده برای بهره برداری کامل از این طرح 310 میلیارد ریال اعتبار درنظر گرفته شده است.

45 هکتار از زمین‌های مورد نیاز برای احداث این شهرک برای مجموعه‌های صنعتی در نظر گرفته شده که این زمین‌ها جزو اراضی ملی متعلق به راه و شهرسازی هستند.

سال‌هاست مردم اسکو در انتظار ایجاد شهرک صنعتی بودند که خوشبختانه با تلاش مسئولین و به خصوص فرماندار اسکو محقق شد که مردم اسکو  تکمیل این شهرک را از مطالبات خواد دانسته و از رئیس جمهور و هیات دولت انتظار دارند نگاه ویژه‌ای به این پروژه داشته باشند چرا که شهرک صنعتی اسکو فرصت مناسبی در جذب سرمایه و ایجاد اشتغال است.

روستای تاریخی کندوان نیز یکی از روستاهای اسکو بوده که در 18 کیلومتری جنوب اسکو، در دامنه سرسبز سلطان‌داغی واقع شده است.

اغلب کندوانی‌ها نیز به کار کشاورزی و دامداری و صنایع دستی اشتغال دارند. آنچه به کندوان هویت باستانی داده وجود 117 خانوار و منزل مسکونی در درون توده‌های مخروطی و هرمی شکل صخره‌ای است که روستاییان کندوان داخل این توده‌ها برای خود خانه مسکونی، آغل، انبار و کارگاه ایجاد کردند.

این روستا در شمال‌غرب ایران واقع در ارتفاعات کوه سهند با قدمتی 700 ساله یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی و شگفتی‌های ایران به شمار می‌رود که به دلیل شکل خانه‌های آن که به مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند به آن روستای کندوان می‌گویند، در حال حاضر کندوان تنها روستای زنده صخره‌ای جهان است که زندگی طبیعی مردم در آن جریان دارد.

کتاب «کندوان» سومین روستای صخره‌ای جهان منتشر شده که به چگونگی تشکیل منازل صخره‌ای و کران‌های کله‌قندی این روستای شگفت‌انگیز اشاره شد و بیان گردید که در دنیا روستای صخره‌ای وجود دارد که اولین آن روستای «گورمه» ترکیه دومی داکوتای آمریکا و سومی نیز «کندوان» ایران است با این تفاوت که دو روستای صخره‌ای در ترکیه و آمریکا خالی از سکنه هستند ولی در «کندوان» زندگی جریان دارد و از این بابت کندوان اولین روستای صخره‌ای زنده جهان محسوب می‌شود.

بافت قدیمی‌ترین روستای کندوان که یکی از زیباترین و منحصر به‌فردترین روستاهای تاریخی کشور و تنها روستای زنده صخره‌ای محسوب می‌شود، هم‌اکنون با ساخت و سازهای جدید در این روستا که متفاوت با بافت گذشته است با تهدیدی جدی روبه‌رو شده است.

وجود آب معدنی، خانه‌های منحصربه ‌فرد، دره‌های سرسبز و خرم، آب و هوای مطبوع و لبنیات و عسل مرغوب کوهستان، سبب جذب تعداد کثیری مسافر از نقاط دور و نزدیک به این روستا به خصوص در فصول مساعد سال می‌شود.

این روستا به سبب ویژگی معماری صخره‌ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. توده‌ها و گدازه‌های مذاب آتشفشانی، به وسیله باد، برف و باران در طی هزاران سال متمادی شکل گرفته و به این فرم درآمده است، کران‌ها در تابستان‌ها خنک و در زمستان‌ها گرم است.

با این تفسیر یکی دیگر از مطالبات و درخواست‌های مردم اسکو ثبت جهانی کندوان از رئیس جمهور و هیات دولت در سفر به این استان بوده که امید است رئیس جمهور و هیات دولت با مردم یکدل و همزبان شده و با یاری‌ مردم در مسیر اصلاح مشکلات شهرستان اسکو قدم بردارند.

انتهای پیام/ ت

R7887/P1336/S6,47/CT14

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۰۷۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سانحه رانندگی در آزاد راه تبریز - زنجان یک فوتی برجای گذاشت

آقای شادی نیا  گفت: سه دستگاه آمبولانس اورژانس از پایگاه‌های قره بابا، قویون قشلاقی و سلوک به محل حادثه اعزام شد.

وی ادامه داد: کارشناسان اورژانس فوت یک نفر را در محل سانحه را تایید و سه مصدوم را تحت مراقبت‌های درمانی به بیمارستان هشترود انتقال دادند.

سرهنگ آبراهه رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی علت احتمالی حادثه را خواب آلودگی راننده عنوان کرد و از شهروندان خواست در صورت خواب آلودگی از ادامه سفر خودداری کرده و پس از استراحت به مسافرت خود ادامه دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • تیم مراغه قهرمان بسکتبال زیر ۱۴ سال پسران آذربایجان شرقی
  • افتتاح مجتمع های خدماتی و رفاهی بین راهی در آذربایجان‌شرقی
  • افتتاح سه مجتمع خدمات رفاهی بین راهی در آذربایجان‌شرقی
  • دستگیری فعال غیرمجاز ارز در تبریز
  • سانحه رانندگی در آزاد راه تبریز - زنجان یک فوتی برجای گذاشت
  • آغاز توزیع میوه شب عید در آذربایجان شرقی
  • حال و هوای بازار تاریخی اهر در آستانه سال نو + فیلم
  • آغاز عرضه سیب و پرتقال شب عید در آذربایجان شرقی
  • گشایش نمایشگاه صنایعی دستی در مسجد کبود
  • ضرورت جمع آوری متکدیان از سطح شهرها