Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-04@21:32:07 GMT

نتیجه امیدوارکننده مطالعه نروژی‌ها در خزر

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۰۷۹۷۱

نتیجه امیدوارکننده مطالعه نروژی‌ها در خزر

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت:اگر برآوردهای نروژی ها از ذخایر هیدروکربوری در خزر جنوبی تایید شود، می‎توانیم به افزایش ذخایر هیدروکربوری درجا و قابل برداشت آن امیدوار باشیم.

وزارت نفت: غلامرضا منوچهری، در حاشیه برگزاری نشست بررسی مطالعات شرکت ORG نروژ در شرکت نفت خزر گفت: بحث توسعه در دریای خزر طی دهه‎های گذشته همیشه مطرح بوده و با وجود حفاری ۲ حلقه چاه اکتشافی در خزر از یک سو و انجام مطالعات شرکت‎های خارجی روی ظرفیت‎های خزر از سوی دیگر، اما این مبحث همواره دچار افت و خیز‌هایی بوده و تا به حال برنامه مستمری در این زمینه پیاده نشده و کار پیوسته‎ای صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی سرمایه‎بری فراوان و نیاز به فناوری‎های پیشرفته و روزآمد را که به‌طور عمومی در اختیار شرکت‎های غربی قرار دارد، از پیش‎شرط‎های توسعه در خزر عنوان کرد و افزود: در سال‎های گذشته، موضوع حوزه‎های مشترک با همسایگان حاشیه دریای خزر افزون بر موارد یاد شده، همه و همه بر سختی‎های فرآیند توسعه در خزر اضافه و این کار را با چالش‎هایی روبه‌رو کرده است. همچنین بهره‎مندی ایران از میدان‌های ارزان‎تر و ظرفیت‌‎های هیدروکربوری مناسب در مناطق خشکی جنوب کشور نیز از جمله عواملی بوده که توسعه در این بخش‎ها را همواره نسبت به خزر در اولویت قرار داده است.

منوچهری در عین حال با بیان این‎که همسایگان ما در حاشیه دریای خزر نسبت به توسعه و تولید در این منطقه بی‎تفاوت نبوده‎اند و ما شاهد فعالیت‎های توسعه‎ای روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در خزر هستیم، ادامه داد: اگرچه فعالیت‎های توسعه‎ای ایران در خزر به واسطه عمیق‎تر بودن آب در بخش خزر جنوبی، کار را سنگین‎تر می‎کند، اما این موضوع نمی‎تواند نفی‌کننده ضرورت توسعه در خزر باشد.

به گفته معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، وزارت نفت به دنبال راهکار جامعی برای توسعه در خزر است تا هم بتواند در جذب سرمایه و انتقال فناوری موفق باشد و هم از این رهگذر، در مسیر اشتغال‌زایی و حمایت از ساخت داخل نقش موثری ایفا کند.

منوچهری به نقش کلیدی مطالعات میدان در تصمیم‎گیری‎های توسعه‎ای اشاره کرد و افزود: نتایج فاز نخست مطالعات شرکت ORG نروژ روی میدان سردارجنگل و بلوک‎های اکتشافی ۲۴، ۲۶ و ۲۹ خزر بسیار امیدوارکننده است و افق روشنی را پیش روی توسعه در این منطقه ترسیم کرده است. در این مطالعات اعداد بزرگی از ذخایر هیدروکربوری ایران اعلام شده که در صورت تایید این اعداد، می‎توانیم به افزایش حجم ذخایر درجا و قابل برداشت کشور از محل ظرفیت‎های موجود در این بخش امیدوار باشیم.

وی به پیشنهاد شرکت نروژی برای بازسازی سکوی امیرکبیر هم اشاره کرد و گفت: شرکت ORG در این پیشنهاد، ضمن آن‌که بازسازی سکو را با به‌کارگیری ظرفیت‎های داخلی کشورمان مورد اشاره قرار داده، اعلام کرده است پس از بازسازی سکو قادر است سالانه چهار تا پنج حلقه چاه در خزر حفاری کند که این مقدار حفاری، می‎تواند بسیار امیدوارکننده باشد.

این مقام مسئول با بیان این‎که قرارداد‌های کنونی نفت جوابگوی نیاز‌های توسعه‎ای در خزر نیست، ادامه داد: موضوع مدل قرارداد در توسعه خزر نیز باید حل شود، کما این‌که در تبصره‎ای در برنامه چهارم توسعه، قانون به دولت اجازه داد برای توسعه در خزر از طریق امضای قرارداد مشارکت در تولید عمل کند.

منوچهری ارائه نتایج مفید مطالعاتی از سوی شرکت ORG نروژ برای انجام فعالیت‎های توسعه‎ای در خزر و امضای سند همکاری بین ایران و آذربایجان را نویدبخش روز‌های بهتری برای توسعه صنعت نفت در خزر عنوان کرد و با بیان این‎که تحقق این اهداف در گرو حمایت و توجه بیشتر شرکت ملی نفت ایران به مقوله توسعه در خزر است، ابراز امیدواری کرد که با به نتیجه رسیدن این اقدام‌ها، آرزوی یکصدساله ایران برای برداشت از ذخایر هیدروکربوری خزر محقق شود.

لازم به ذکر است که عکس خبر مربوط به خلیج مکزیک بوده و تزیینی است. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003NQy

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۰۷۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیات تجاری نروژی از ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی استان زنجان بازدید کرد

هیات تجاری اعزامی از نروژ روز پنجشنبه در پایان سفری یک روزه به استان زنجان و بازدید از کارخانه‌جات و صنایع استان و مذاکره با مسئولان و فعالان تجاری با حضور در دفتر سرمایه گذاری استانداری موضوعات مورد علاقه را مطرح و مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در این نشست که مدیرکل سرمایه گذاری و اشتغال استانداری و رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در زنجان حضور داشتند زمینه‌های همکاری مشترک دوطرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تامین مواد اولیه، افزایش تولید، احیا و توسعه صادرات محصولات کاغذ و کارتن، گشایش بازار‌های جدید برای محصولات گلخانه‌ای و تولیدات صنعتی زنجان در کشور‌های اسکاندیناوی و شمال اروپا، افزایش همکاری‌های مشترک و تکمیل زنجیره‌های تولیدات شیلاتی زنجان از جمله موضوعاتی بود که مورد بحث، بررسی و توافق هیات نروژی و زنجانی قرار گرفت.

در پایان سفر، نمونه‌هایی از محصولات صادراتی جهت بررسی موسسات استاندارد اروپایی و اخذ مجوز‌های بهداشتی و قانونی برای تسهیل ورود تولیدات زنجانی به بازار‌های اروپایی به طرف نروژی تحویل شد.

همچنین ظرفیت و کیفیت محصولات غذایی، باغی، سبزیجات و صیفی‌جات زنجان از دیگر مباحثی بود که مورد مذاکره قرار گرفت و مقرر شد فهرست کالا‌های مورد نیاز کشور‌های خارجی و نیز زمینه‌های مورد علاقه طرف خارجی برای سرمایه گذاری در استان احصا و اعلام شود.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • جان‌فشانی در سنگر تولید
  • ببینید/دفاع جانانه مجری شبکه نروژی از مردم فلسطین
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • مدیرعامل شرکت پتروایران منصوب شد
  • گزیده‌های نفتی هفته
  • نتیجه آزمایش نسل ششم اینترنت در ژاپن: ۵۰۰ برابر سریع‌تر از ۵‌جی
  • هیات تجاری نروژی از ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی استان زنجان بازدید کرد
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT
  • توسعه همکاری های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با اوگاندا