Web Analytics Made Easy - Statcounter

فواد ابراهیم، فعال سیاسی و مخالف عربستانی گفت: اصلاحاتی که توسط بن‌سلمان صورت گرفت چیزی شبیه به انقلاب بود و موجب شد که یک گروه مخالف و ناراضی علیه بن‌سلمان در داخل کشور ایجاد شود.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، در پی حادثه تیراندازی در نزدیکی کاخ سلطنتی عربستان در محله الخزامی روز شنبه پلیس عربستان از ساقط شدن یک پهپاد در این منطقه خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که مقامات عربستانی اعلام کرده‌اند که سقوط این پهپاد قربانی نداشته و پادشاه عربستان در آن زمان در کاخ نبوده است، اما فعالان سیاسی تحلیل دیگری دارند؛ مجتهد، فعال افشاگر سعودی درباره حادثه تیراندازی در محله الخزامی می‌گوید: «شامگاه شنبه گروهی با خودروهایی که تیربار حمل می‌کردند به این منطقه حمله کردند. هنوز جزئیاتی درباره هویت مهاجمانی که در تیراندازی دست داشتند و هدف حمله و تعداد قربانیان منتشر نشده است.»

وی همچنین گفت برخی منابع، از جان باختن چند نفر در این درگیری‌ها خبر داده و گفته‌اند تعداد کشته‌شدگان دو طرف به هفت تن رسیده و بقیه مهاجمان ناپدید شده‌اند. از طرفی برخی منابع مدعی هستند که هدف حمله «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد عربستان بوده و عامل حمله یکی از جناح‌های خاندان آل‌سعود است. برای بررسی بیشتر مساله تیراندازی‌ها، با فواد ابراهیم، فعال سیاسی و مخالف عربستانی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. «فواد ابراهیم»، ‌نویسنده و پژوهشگر سیاسی عربستانی است که در حال حاضر در استرالیا زندگی می‌کند؛ فارغ‌التحصیل دکترای مطالعات شرق و غرب آسیا از دانشگاه لندن است. وی دو کتاب به نام «شیعه در عربستان» به دو زبان عربی و انگلیسی و «سلفیت جهادی در عربستان» را منتشر کرده‌ است.

شامگاه روز شنبه (یکم اردیبهشت97) منابع محلی عربستان از شنیده شدن صدای تیراندازی در نزدیکی کاخ سلطنتی در محله الخزامی شهر ریاض، پایتخت عربستان خبر دادند. خبرگزاری رسمی عربستان (واس) به نقل از رئیس‌پلیس ریاض اعلام کرد که دلیل تیراندازی، نزدیک شدن یک پهپاد اسباب‌بازی به قصر سلطنتی بن‌سلمان بوده است. آیا شما از جزئیات این واقعه اطلاعی دارید؟ تحلیل شما درخصوص این اظهارات چیست؟

به نظر نمی‌رسد که اظهارات مقامات عربستان درست باشد، زیرا با مشاهده فیلم‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، احتمال می‌رود مساله بیش از یک پهپاد اسباب‌بازی باشد. درواقع پیشرفته‌ترین پهپادی که در این درگیری‌ها از آن یاد می‌شود، «اینسپایر2»، نام داشته و می‌تواند با سرعت 107 کیلومتر بر ساعت و در ارتفاع پنج‌‌هزار متری، 25 دقیقه به پرواز درآید. با توجه به این اطلاعات، تیراندازی 45 دقیقه‌ای ضرورتی نداشته و این موضوع نشان می‌دهد مساله از یک پهپاد فراتر است. صرف زمان زیاد نیروهای حفاظتی و نظامی عربستان در کنترل این پهپاد، نشان از بی‌کفایتی آنها دارد چراکه اظهارات پلیس عربستان در اتهامی به نیروهای حفاظتی و نظامی کشورش مبنی‌بر عدم مدیریت یک واقعه ناگهانی بود. البته این احتمال نیز وجود دارد که این پهپاد به‌صورت اتفاقی یا برای تصویربرداری از درگیری‌ها و اتفاقات خارج از کاخ در آسمان این محله ظاهر شده باشد. به هر حال هر اتفاقی در عربستان دور از انتظار نیست، بدون‌شک خشم شاهزادگان خاندان پادشاهی به‌خاطر اصلاحات اخیر بن‌سلمان، علیه پادشاه و ولیعهدش وجود دارد. هر دو مقام در عربستان مرتکب اشتباهاتی علیه خاندان پادشاهی شدند که ازجمله آنها می‌توان به برکناری برخی شاهزادگان چون محمد بن نایف و متعب بن عبدا... از مناصب مهم حکومتی، مصادره املاک برخی شاهزادگان و زندانی شدن برخی دیگر اشاره کرد. این اصلاحات، اختلاف عمیقی را در خاندان پادشاهی به وجود آورده است. علاوه‌بر این همیشه این انتظار می‌رود که مخالفت، درگیری و حتی نزاع‌های مسلحانه در داخل کشور و میان خاندان به وجود بیاید. این دو شخصیت با نفوذ در عربستان «محمد بن نایف» و‌ «متعب بن عبدا...» افرادی وفادار در حکومت داشته و به‌دنبال فرصت مناسب برای بازگرداندن ولیعهدی به محمد بن نایف هستند، بنابراین پادشاه و ولیعهدش، نگران واکنش‌هایی از سوی این اشخاص هستند. هیچ اتفاقی دور از انتظار نیست و روایت‌ سست دولت درباره این اتفاق حاکی از بروز اتفاق دیگری است.

چرا فرضیه کودتا علیه بن‌سلمان وجود دارد؟

اصلاحاتی که توسط بن‌سلمان صورت گرفت چیزی شبیه به انقلاب بود. در دوره پادشاهی ملک سلمان به او اختیارات زیادی داده شد. پس از ولیعهدی بن‌سلمان، تمام شاهزادگان قدرتمند و بانفوذ از سیستم حکومت کشور برکنار شدند و این اتفاق موجب شد که یک گروه مخالف و ناراضی علیه بن‌سلمان در داخل کشور ایجاد شود. پس از برکناری محمد بن نایف از منصب ولیعهدی، محمد بن‌سلمان تنها در ماه گذشته سفرهای خود را پی‌گرفت و تا پیش از این در عربستان ماند و این نگرانی همواره در ملک سلمان و پسرش وجود دارد که اصلاحات انجام شده به احتمال خیلی زیاد در جامعه پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت. بن‌سلمان برای اداره امور کشور پس از برکناری بن نایف حتی دست به دامن شرکت‌های خارجی شد تا بتواند اوضاع را مدیریت کند و شرکت بلاک واتر و حتی محمد بن زاید در این پروژه دخیل هستند. ترس و نگرانی از وقوع یک کودتا تا قبل از پادشاهی بن‌سلمان همواره وجود خواهد داشت.

به نظر شما آینده سیاسی این کشور چه خواهد بود، آیا با وجود مخالفان، بن‌سلمان به تخت پادشاهی می‌رسد؟

با توجه به اتفاقاتی که افتاد، پادشاهی محمد بن‌سلمان تا حدودی تضمین شده است اما با توجه به اوضاع موجود و وجود شاهزاده‌ای ملتهب، به هیچ قطعیتی در این مساله نمی‌توان رسید. درست است که بن‌سلمان در حال حاضر خود زمام امور کشور را به دست گرفته اما احتمالات متعددی وجود دارد که پادشاهی او محقق نشود. تسویه‌حساب بن‌سلمان با دشمنانش در زمان حضور پدرش یکی از اموری است که پادشاهی وی را ضمانت می‌کند، اما بازهم به قطعیت نمی‌توان رسید.

منبع: فرهیختگان

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۰۸۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امید برای یافتن حیات در زیر مریخ زنده شد 

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، در آتاکاما که به عنوان خشک‌ترین بیابان سوزان جهان شناخته می‌شود، خورشید بی امان می‌تابد و وجود حیات غیرقابل تصور به نظر می‌رسد.

محققان یک گروه انعطاف پذیر از باکتری‌ها را در «دره یونگی» «Yungay Valley» بسیار خشک یافتند. این کلونی میکروبی کاملا از جهان سطحی جدا شده است. از نظر دانش پژوهان، این عمیق‌ترین بررسی میکروبی و کشف حیات میکروبی در خاک‌های آتاکاما تا به امروز است.

اشکال پیچیده‌تر حیات، برای زنده ماندن در شرایط بسیار خشک صحرای آتاکاما تلاش می‌کنند. با وجود محیط خشن، زندگی میکروبی، در خاک شور و غنی از سولفات صحرا رشد می‌کند. این شرایط، محیط منحصر به فردی را برای زندگی برخی از انواع میکروارگانیسم‌ها فراهم آورده است.

میکروب‌ها قبلا در این منطقه بیابانی تا عمق ۲.۶ فوت (۸۰ سانتیمتر) ثبت شده بودند. محققان می‌گویند تصور می‌شود ۸۰ سانتیمتر اولیه خاک، پناهگاه احتمالی در برابر نور شدید UV خورشید باشد، جایی که ممکن است مقداری آب پیدا شود.

با این حال، دانشمندان این مسئله را مطرح کرده اند که آیا میکروب‌ها می‌توانند در لایه‌های عمیق‌تر خاک زنده بمانند یا خیر. برای بررسی این سوال، «دیرک واگنر» «Dirk Wagner» و همکارانش نمونه‌های خاک عمیق زیرسطحی را از بخش دره یونگی صحرا جمع آوری کردند. آنها برای کشف این زیست کره پنهان، از یک شیوه استخراج جدید استفاده کردند تا مطمئن شوند DNA به دست آمده از موجودات زنده است.

دانش پژوهان کشف کردند که حیات میکروبی از عمق ۶.۶ فوت (۲۰۱ سانتیمتر) تا دستکم عمق ۱۳ فوت (۳۹۶ سانتیمتر) زیر سطح بیابان گسترش می‌یابد.

انواع میکروب‌های کشف شده 

میکروب‌های شاخه سفت پوستان (فیرمیکوت ها) در ۸۰ سانتی متر بالایی رسوبات دریاچه خشک (پلایا) شایع بودند. پایین‌تر ۲۰۰ سانتیمتر، جمعیت میکروبی مشخصی مشاهده شد که تحت سلطه اکتینوباکتری‌ها بود.

این گروه، باکتری‌هایی را از شاخه سفت پوستان یافتند که در برابر نمک زیاد مقاوم هستند و در محیط با اکسیژن کمتر رشد می‌کنند. اکتینوباکتری‌ها در شرایط سخت مختلفی از جمله قطب شمال و سایر زیستگاه‌های شور زندگی می‌کنند.

چگونگی زنده ماندن میکروب‌ها در این اعماق زنده

در طول تجزیه و تحلیل ژنتیکی جوامع میکروبی، برخی از باکتری‌ها شباهت‌های ژنتیکی را به دو گونه خاص نشان دادند: «ژئودرماتوفیلوس پولوریس» «Geodermatophilus pulveris» و «مود استوباکتر کاسرسی» «Modestobacter caceresi» که هر دو نوع باکتری به شاخه اکتیونوباکتر تعلق دارند.

دانش پژوهان می‌گویند این جامعه از باکتری‌ها [اکتینوباکتری‌ها]ممکن است ۱۹ هزار سال پیش، قبل از دفن شدن توسط رسوبات پلایا، در این خاک ساکن شدند و این فرضیه را مطرح کرده اند که این جامعه می‌تواند برای یک مسافت نامحدود به سمت پایین حرکت کرده باشد که نشان دهنده یک زیست کره عمیق قبلا ناشناخته در زیر اَبَرخشک‌ترین بیابان جهان است.

محققان در پاسخ به این سوال که چگونه این کلونی میکروبی می‌تواند در چنین اعماق زیادی رشد کند، می‌گویند این کار را با به دست آوردن آب از سنگ گچ معدنی انجام داده اند.

پیامد‌های این کشف بسیار فراتر از زمین است. صحرای آتاکاما با زمین‌های بایر و بی جان خود شبیه یک منظره از مریخ است. یک احتمال وسوسه انگیز در زیر خاک مریخ وجود دارد: رسوبات گچ، مشابه آنچه در آتاکاما کشف شد، که می‌تواند آب را برای حیات میکروبی فراهم کند.

نتایج این مطالعه در مجله PNAS Nexus منتشر شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی ناشناخته‌های کیهان را کشف می‌کند
  • انفجار در خودرو کاروان گارد پادشاهی عربستان
  • ببینید | فوری؛ ترور محمد بن سلمان ناکام ماند!
  • نیکا قربانی چه کسانی شد؟
  • تاسف عمیق رئیسی درباره شکستن حرمت دانشجو در خاک امریکا! | فیلم
  • امید برای یافتن حیات در زیر مریخ زنده شد 
  • مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند
  • (ویدئو) بازگشت مجموعه طلای پادشاهی آسانته به غنا پس از ۱۵۰ سال
  • قابی از زحمات تیم سلمان
  • درخشش تیراندازان آذربایجان‌غربی در مسابقات آزاد کشور