Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نوشهر - ايرنا - تکميل جاده تنکابن - الموت - قزوين که به کوتاه شدن مسافت بين استان هاي مازندران و قزوين منجر مي شود ، تنها با تعامل و همکاري دستگاه هاي اجرايي مرتبط با اين پروژه امکان پذير خواهد بود.

پروژه راه اصلي تنکابن - الموت – قزوين که پيشنهاد آن در سفر رهبر معظم انقلاب در سال 82 مطرح و با اعلام موافقت نامه پروژه در سال 86 عمليات اجرايي فاز نخست آن از قزوين آغاز شد ، در مجموع شامل 6 قطعه است که با احداث آن شهرستان تنکابن در استان مازندران به بخش الموت از توابع شهرستان قزوين متصل مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فاصله شهرستان تنکابن تا شهرستان قزوين از طريق اين پروژه 153 کيلومتر است که 92 کيلومتر آن در استان قزوين و 61 کيلومتر در استان مازندران واقع شده است.
در حال حاضر مسافت فعلي شهرستان تنکابن تا شهرستان قزوين از مسير جاده رشت 330 کيلومتر است که با احداث اين پروژه ، طول اين مسير 177 کيلومتر کاهش خواهد يافت.
در گذشته هاي نه چندان دور اين جاده کوهستاني و سنگلاخي پر پيچ و خم با طبيعت بکر که يک طرف آن صخره هاي مخملي و طرف ديگر دره اي عميق که به رودخانه اي خروشان منتهي مي شود مسير تردد مردماني بود که با عبور از روستاهاي يان دشت ، خانيان ، آش محله ، سربالان ، يوج ، شهرستان ، درجان ، مران ، سلج انبار و پيچ بن در استان مازندران به سرزمين دژهاي تسخير ناپذير و روستاهاي ديندرود ، گرمارود ، کلان ، زوارک ، سليکان ، ورک ، حسن آباد و... سرانجام به الموت و قزوين مي رسيدند.
هم اکنون جاده هاي هراز، فيروزکوه و چالوس (کندوان) با قدمتي بيش از نيم قرن تنها راه ارتباطي از جنوب و مرکز به استان مازندران هستنند که ظرفيت پايين آنها هر ساله بار ترافيکي سنگيني را به مسافران و گردشگران تحميل کرده و باعث اتلاف وقت و انرژي و همچنين تصادفات منجر به جرح و فوت مي شود.
با احداث اين جاده ، مسير تردد از مازندران به استان هاي آذربايجان غربي و شرقي ، زنجان ، قزوين و همدان هموارتر مي شود و مي تواند از بار ترافيکي محور رشت و کندوان تا حدود زيادي بکاهد.
اين پروژه در استان مازندران با توجه به برخي مشکلات از پيشرفت فيزيکي 26.7 درصدي و پيشرفت ريالي 25.5 درصدي برخوردار است.
شرايط بد آب و هوايي ، حساسيت بالاي زيست محيطي ، وجود معارضين ملکي و برنامه هاي سد سازي بر روي رودخانه سه هزار تنها بخشي از مشکلاتي است که مي توان با تعامل و همکاري بين دستگاه هاي اجرايي مرتبط آنها را برطرف نمود تا روند اجرايي اين پروژه تسريع گردد.
** رد پاي تاريخ
کارشناسان اقتصادي معتقدند ، حمل و نقل مناسب موجب تسريع در رشد اقتصادي کشور ها خواهد شد چرا که حمل و نقل سرمايه به کار گرفته شده و در گردش ، يک منطقه را آزاد ساخته و استفاده از آن را در منطقه ديگر فراهم مي آورد.
آنان براين باورند که بخش حمل و نقل با هموار کردن امر مبادله و تجارت ، موجبات رشد را هم در سطح ملي و هم در سطح جهاني فراهم مي آورد و از طرفي زمينه هاي امکان دسترسي به رفاه و تسهيلات ملي را افزايش مي دهد.
يک شهروند تنکابني ، متولد روستاي گرمارود از توابع الموت قزوين در اين زمينه گفت : درگذشته بسياري از نياکان ما با عبور از همين جاده که باريک و خطرناک تر بود با ابتدايي ترين وسيله براي کسب و کار به تنکابن مهاجرت کردند و همين جا تشکيل خانواده دادند.
محمد رضا باقري گرمارودي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : با وجود همين جاده سنگلاخي و سختي هاي راه ، امروزه بسياري از مردم براي سفر به الموت و قزوين بويژه در فصل بهار و تابستان اين مسير را انتخاب مي کنند .
وي با بيان اينکه محصولات باغي و زراعي فراواني همچون گيلاس ، آلبالو ، زردآلو ، سيب و ... در منطقه الموت توليد و به تنکابن جهت فروش ارسال مي شود ، اظهار داشت : با بازگشايي اين مسير علاوه برکوتاه شدن زمان و کاهش هزينه هاي حمل و نقل ، در مصرف سوخت نيز صرفه جويي شده و سبب ايجاد رونق اقتصادي براي اين دو منطقه خواهد شد .
به گفته اين شهروند ، با تکميل و بهره برداري از اين جاده ، ميزان ترافيک جاده هاي منتهي به شمال کشور بويژه غرب مازندران به طور چشمگيري کاسته خواهد شد.
وي خواستار همکاري بيشتر مسئولان جهت تکميل و راه اندازي اين جاده شد.
** پيوند کشاورزي مازندران با صنايع قزوين
يک کارشناس اقتصادي با مقايسه مزيت ها و قابليت هاي 2 استان قزوين و مازندران در حوزه اقتصادي و گردشگري اظهار داشت : استان قزوين با دارا بودن هشت شهرک صنعتي به نام هاي `البرز` ، ` ليا ` ، ` کاسپين` ، `آبيک`، `حيدريه`، `آراسنج`، `خرمدشت` و ` حکيميه` يکي از قطب هاي صنعتي کشور به شمار مي روند و کوتاه شدن فاصله آن با غرب مازندران که بيشتر در زمينه کشاورزي فعاليت دارند مي تواند زمينه ساز تحول اقتصادي در منطقه باشد.
حسين صالحي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : تامين مواد اوليه کارخانه هاي توليد مواد غذايي استان قزوين با استفاده از محصولات باغي و کشاورزي غرب مازندران به واسطه احداث اين جاده مي تواند در کوتاه مدت اثرات مثبت خود را در شهرهاي غرب مازندران و بويژه تنکابن نمايان سازد.
وي به تاثيرات احداث اين جاده در حوزه گردشگري استان قزوين اشاره کرد و اظهار داشت : جاذبه هاي گردشگري منطقه الموت شامل درياچه «اوان» ، روستاي «آتان» ، دره «نينه رود» ، منطقه ييلاقي «پيچ بن»، دامنه هاي جنوبي «سيالان» و قله «خشچال» است که مي تواند بسياري از گردشگران را از غرب مازندران به اين منطقه جذب نمايد.
اين کارشناس يادآور شد : راه دسترسي آسان به سواحل درياي مازندران ، جنگل و طبيعت بکر شمال کشور نيز با تکميل اين جاده براي مسافران و گردشگران مرکز کشور فراهم خواهد شد.
** فقدان مديريت زيست محيطي
رييس اداره حفاظت از محيط زيست شهرستان تنکابن هم با بيان اينکه در اين پروژه سازمان محيط زيست نهايت همکاري و تعامل را با مجري اين طرح داشته است ، گفت : بايد يک طرح توجيهي براي مشخص شدن ابعاد اقتصادي و اجتماعي اين پروژه تهيه شود تا آيندگان بدانند که اين جاده به چه منظوري ساخته شده است.
هادي منصور کيايي در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود : حساسيت هاي موجود براي آن است که منطقه بکر و دست نخورده سه هزار تنکابن همچون جواهر ده ، جنت رودبار و کلاردشت دچار آسيب هاي زيست محيطي نشود .
وي اظهار داشت : 500 هکتار از اراضي مردم منطقه در طول اين مسير واقع شده و بايد طرح جامعي براي کاربري هاي آن از جمله گردشگري ، مسکوني يا اقتصادي تهيه گردد.
منصور کيايي با اشاره به اينکه مديريت زيست محيطي در حين اجرا و بهره برداري پروژه ها در کشور مغفول مانده است ، گفت : با توجه به شکنندگي که در طبيعت منطقه وجود دارد ، اجراي طرح مديريت زيست محيطي در زمان بهره برداري ضروري است.
وي يادآور شد : در منطقه بالادست حد فاصل روستاي مران تا مرز استان قزوين مسائل و مشکلاتي وجود دارد که حتما اين سازمان راهکارهايي براي آن خواهد داشت.
مدير امور منابع آب شهرستان هاي تنکابن ، رامسر و عباس آباد نيز در اين باره گفت : در مناطق دو هزار و سه هزار چهار گزينه سد سازي داشتيم که دو گزينه منطقه دو هزار به دليل مباحث محيط زيستي و منابع طبيعي بعيد مي دانيم مجوز هاي آن صادر گردد.
حميد رضا افقي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : در منطقه سه هزار يک گزينه سد سازي در منطقه جير هلوان به دليل احداث جاده تنکابن - الموت – قزوين از دور خارج شد و تنها منطقه باقي مانده براي احداث سد منطقه جوربالان بالاتر از روستاي قاضي محله است.
وي اظهار داشت : مراحل مطالعاتي اين سد در حال انجام است و بايد در احداث جاده دقت لازم صورت گيرد که پس از آبگيري دچار مشکل نشود.
افقي با بيان اينکه جاده فعلي در کنار درياچه سد قرار مي گيرد ، گفت : بايد گزينه هاي ديگري را براي احداث جاده در نظر داشت تا در صورت بروز مشکل ، روند احداث آن متوقف نشود.
نماينده مردم شهرستان هاي تنکابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس شوراي اسلامي هم بر ضرورت رفع موانع پروژه جاده تنکابن - الموت – قزوين تاکيد کرد و گفت : اين پروژه ملي که داراي رديف اعتبار است و به دستور رهبري در حال ساخت است ، انتظارات اجتماعي را بسيار بالا برده و مردم منطقه به شدت چشم انتظار تکميل و بهره برداري آن هستند.
شمس الله شريعت نژاد در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود : اگر اين پروژه داراي مشکلات زيست محيطي است بايد خسارت هاي آن را به حداقل رساند نه اينکه روند اجرايي اين پروژه را با مشکل مواجه نمود.
وي اظهار داشت : در طول مسير برنامه هايي براي احداث سد در نظر گرفته شده اما ابهامات زيادي در اين زمينه وجود دارد که بايد برطرف گردد.
شريعت نژاد با بيان اينکه ايجاد موانع در روند اجرايي اين پروژه غير منطقي و غير کارشناسي است ، گفت : اين دولت در حوزه محيط زيست بسيار با انضباط تر است و به قوانين احترام مي گذارد و اميدواريم همکاري هاي لازم جهت رفع موانع اين جاده صورت گيرد.
اين نماينده مجلس افزود : بايد سطح کمي و کيفي راه هاي دسترسي به شمال کشور بويژه غرب مازندران ارتقاء يابد تا در برخي از ايام سال با مشکل مواجه نشويم.
وي يادآور شد : مردم حق دارند که يک تردد آسان با کمترين ترافيک را در شمال کشور داشته باشند و بنابراين بايد روند احداث چنين پروژه هايي تسريع گردد.
مديرکل ساخت و توسعه راه هاي منطقه شمال غرب کشور در ارتباط با مشکلات جاده تنکابن - الموت – قزوين به خبرنگار ايرنا گفت : در آخرين نشست هم انديشي که براي اين منظور برگزار شد مقرر گرديد مسير جاده تا روستاي مران که مورد تاييد اداره کل حفاظت محيط زيست استان مازندران است در اولويت کاري قرار گيرد تا روستاييان منطقه از نعمت راه دسترسي مناسب بهره مند شوند.
محمد صادق وجدي افزود : ادامه مسير از روستاي مران تا اتصال آن به استان قزوين که با مشکلات زيست محيطي مواجه است مورد بررسي بيشتر قرار خواهد گرفت و ادامه فعاليت منوط به موافقت کارگروه تخصصي آن خواهد بود.
وي اظهار داشت : در خصوص محدوده اي که قرار است پروژه سد سازي صورت گيرد مقرر گرديد تا مکاتبات لازم جهت تعيين تکليف در اين زمينه از سوي مجري طرح و آب منطقه اي مازندران انجام شود و جلسه اي براي اين منظور در هفته آتي برگزار گردد.
وجدي با بيان اينکه مشکل معارضين ملکي نيز با پرداخت نقدي يا اسناد خزانه برطرف خواهد شد ، گفت : بايد نگاه نشدن را به شدن تغيير داد و در اين مسير نهايت همکاري و تعامل بين دستگاه هاي اجرايي صورت گيرد.
شهرستان 165 هزار نفري تنکابن در غرب مازندران واقع است.
/1602/7513/1654
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۰۸۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحاد «میدان و دیپلماسی» و « سپاه و ارتش» در سایه ولایت

نماینده ولی فقیه در مازندران در مراسم برگزاری رژه نیروهای مسلح با تاکید بر همگامی میدان و دیپلماسی در سایه ولایت گفت: شاهد وحدت سپاه و بسیج در بعد امنیت کشور هستیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، آیت‌الله محمدباقر لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران در مراسم رژه نیروهای مسلح در ساری، اظهار داشت: با ایجاد وحدت میان ارتش و سپاه شاهد قدرت بازدارنده‌ای هستیم که موجب سربلندی  نظام بوده و  به آن تاکید ویژه می‌شود.

وی افزود: با تقویت وحدت در میدان و دیپلماسی که نقش مهمی در دفاع ما دارد می‌بینیم میدان و دیپلماسی در سایه ولایت از امنیت کشور دفاع می‌کنند.

آیت الله لائینی گفت: حضور چشمگیر مردم در انتخابات دهه فجر و 22 بهمن را دیدیم و شب‌های گذشته نیز شاهد حمایت‌های مردمی بودیم.

محمدی لائینی اظهار کرد: باید از مقام معظم رهبری تقدیر کنیم که شجاعانه بر لزوم انتقام از حمله به کنسولگری تاکید و تایید ویژه داشتند.

نماینده ولی فقیه در مازندران یادآور شد: این اقدام دفاع کشور بازدارندگی مناسب ایجاد کرده و با این شجاعت روح امام راحل و شهدا شاد شد.

نماینده ولی فقیه در مازندران همچنین با بیان اینکه ارتش امروز در حوزه امنیت و خودکفایی گام‌های بسیار بزرگی را برداشته گفت: این ایام یادآور عزیزانی همچون صیاد شیرازی و شهدای دیگر است و روزی است که نیروی دریایی ما مستقیم با نیروی دریایی آمریکا مقابله کرده و ابهت این شیطان بزرگ را شکستند.

وی افزود: براساس رهنمودهای قرآنی، شیاطین و ظالمان و مستکبران بیش از آنکه با زور و قدرتشان حکومت کنند با ابهت پوشالی‌شان پایه‌های سلطه خودشان را مستقر و برقرار می‌کنند، شکستن این ابهت بسیار اقدام بزرگی است و شجاعت می‌خواهد.

آیت الله محمدی لائینی در ادامه خاطرنشان کرد: عملیات غرورآفرین حمله مستقیم به سرزمین اشغالی و پایگاه هوایی رژیم اشغالگر با رعایت حداکثر احتیاط برای کمترین تلفات  غیرنظامیان یعنی جنگ شرافت‌مندانه انجام شد که در خور تشکر و تبریک است.

نماینده ولی فقیه در مازندران عنوان کرد: ارتش مقتدر ما حتی قبل از پیروزی انقلاب هم به انقلاب و پیام‌های امام وفادار بود و محبت و وفاداری خودشان را به مردم و ملت نشان دادند.

عضو خبرگان رهبری یادآور شد: ارتش در دفاع مقدس خدمت شجاعانه و فداکاری خود را نشان دادند و امروز در حوزه امنیت و خودکفایی گام‌های بسیار بزرگی را برداشت.

وی، اظهار کرد: ارتش و سپاه با وحدت خودشان توانستند قدرتی بازدارنده برای کشور ما به‌وجود بیاورند.

امام جمعه ساری گفت: این عملیات قهرمانانه‌ به قلب رژیم اشغالگر صهیونیست حمله‌ای انتقام‌جویانه و قطعا مرهون تلاش همه نیروهای مسلح است.

وی افزود: روزهایی را شاهد بودیم که کسانی قصد داشتند بین دیپلماسی و میدان جدایی ایجاد کنند که البته در این مسیر ضربه‌هایی متحمل شدیم اما امروز میدان و دیپلماسی در کنار هم قرار دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه ها و قلعه الموت در ۳۰ فروردین
  • پروژه‌های نیمه‌تمام برای تکمیل به بخش خصوصی واگذار شود
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و قلعه الموت در ۳۰ فروردین 
  • پروژه‌های نیمه‌تمام ایلام برای تکمیل به بخش خصوصی واگذار شوند
  • تکمیل طرح های راهداری مرکزی نیازمند ۸۶۰ میلیارد تومان اعتبار است
  • اتحاد «میدان و دیپلماسی» و « سپاه و ارتش» در سایه ولایت
  • اولویت‌دهی جهت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شهری شیراز
  • دستگاه‌های اجرایی مرتبط تکمیل به‌موقع پل جدید انجیرلو را به‌صورت مستمر پیگیری کنند
  • اهتمام مدیریت شهری اهواز بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام
  • جهش مسکن ملی با شهرک ها در مازندران/سایه برج ها بر سر دریا