Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-09@05:03:37 GMT

مشهد|خشکسالی بیخ گوش ۴۰۰ رشته قنات گناباد

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۱۰۲۳۲

مشهد|خشکسالی بیخ گوش ۴۰۰ رشته قنات گناباد

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: از مجموع ۴۸۰ رشته قنات این شهرستان، ۴۰۰ مورد آن را همچنان خطر خشکسالی و کم آبی تهدید می‌کند. ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴ استانها خراسان رضوی نظرات

علیرضا حسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: تا قبل از بارندگی اخیر خیلی ناامید بودیم و کشاورزان ما نیز ناامید بودند زیرا بارندگی بسیار کاهش پیدا کرده بود و در مجموع حدود 47 میلی‌متر بارندگی داشتیم که نسبت به مدت مشابه قبل در شهرستان حدود 55 تا 60 درصد کاهش داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی گناباد در پاسخ به اینکه این خشکسالی چه تاثیری روی محصولات استراتژیک این شهرستان به ویژه زعفران دارد بیان کرد: زعفران یک محصول زمستانه است و در این فصل دیگر آبیاری نمی‌شود اثر منفی خشکسالی روی آن محسوس است اما در اثر بارندگی اخیر، تعدادی از رودخانه‌ها و بندسارهای ما آبیاری شدند و مقداری سفره‌های زیرزمینی ما نیز وضعیت بهتری پیدا کردند.

حسین زاده با اشاره به اینکه البته بارندگی‌های اخیر خساراتی نیز داشت تاکید کرد: حدود 17 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی ما بر اثر سرما، تگرگ و سیل به باغات پسته و بادام و زردآلو و گردوی وارد شد؛ با این وجود اما مراتع اصلی ما، عمدتاً خشک است و در فصلی نیستیم که مراتع وضعیت بهتری پیدا کنند.

وی گفت: خشکسالی سبب خواهد شد در سال زراعی جدید حدود 30 درصد کاهش برداشت زعفران داشته باشیم؛ زیرا این گیاه، زمستانه است و بارندگی اخیر نیز برای زعفران موثر نبود.

حسین زاده در مورد وضعیت قنوات شهرستان گناباد نیز بیان کرد: در بحث قنوات شهرستان تا قبل از بارندگی‌های اخیر، خیلی نومید بودیم زیرا بارندگی حتی از سطح عادی نیز 60 درصد کاهش پیدا کرده بود اما در بارندگی اخیر برخی قنوات ما زنده شدند اما هنوز خیلی از قنوات ما به حد عادی نرسیده‌اند و با کاهش شدید آبگیری این قنوات روبرو هستیم.

وی با اشاره به اینکه 480 رشته قنات در شهرستان داریم که تحت تاثیر شدید بارندگی و میزان نزولات آسمانی است تصریح کرد: از 480 رشته قنات ما 80 رشته در بارندگی اخیر زنده‌تر شد اما 400 مورد قنات دیگر ما ممکن است در تابستان با کمبود آب روبرو شوند.

انتهای پیام/ ز

R41347/P41362/S6,1188/CT1