Web Analytics Made Easy - Statcounter


در حالی چهارم و پنجم اردیبهشت هشتمین مراسم مجلس دانش آموزی برپا می شود که رئیس این مجلس با انتقاد از فضای مدیریتی در کشور گفت: انتظار ما این است که در فضای مدیریتی از جوانان استفاده شود.

به گزارش امتداد نیوز، علیرضا کاظمی معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در استودیو الفبا درباره اهمیت مجلس دانش آموزی که هشتمین دوره آن چهارم و پنجم اردیبهشت برپا خواهد شد، گفت: مجلس دانش اموزی جایگاه والایی در امر تربیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از ابعاد مهم نظام ما جمهوریت است که بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز بر آن تاکید داشتند. این نشان می دهد نقش مردم سالاری دینی از منظر نظری و سیاسی بسیار در نظام ما مهم است و چه میزان جایگاه و نقش مردم در پیروزی انقلاب اسلامی و پویایی جمهوری اسلامی را باید مورد توجه قرار دهیم.

وی اضافه کرد: نکته بعدی این است که سند تحول بنیادین اساره اش دستیابی به قرب الهی است که در بستر حیات طیبه به دست می آید و باز از چنین مهمی از منظر تعلیم و تربیت تمام ساحتی مهیا می شود به این معنا که حیات طیبه به عنوان یک هدف تربیتی زمانی محقق می شود که تمام ساعت های تعلیم و تربیت منجر به رفتار سازنده شود. ما چاره ای نداریم جز آنکه بسترهای تحقق این امر را مهیا کنیم.

کاظمی بیان کرد: یکی از بهترین ها برای تحقق این هدف مجلس دانش آموزی است که در سراسر کشور مشغول به فعالیت است. این مجلس از سال ۱۳۸۰ رسمیت گرفت و تا به امروز روند رو به تکاملی را طی کرده است. ۹۲ هزار مدرسه را در بر می گیرد و در آخرین رای گیری ۱۱ میلیون دانش آموز در این رخداد تربیتی شرکت کردند. این مجلس مردم داری دینی را تمرین می کند. دانش اموزان به منتخبان خود رای می دهند و با رفتار و قوانین اجتماعی آشنا می شوند. در نهایت ۶۲۰ هزار دانش آموز به عنوان عضو انتخاب می شوند و از دل آنها مجمع های مشورتی شهر و استان و مجلس دانش آموزی با ۱۵۰ عضو و کارکردهای گوناگون انتخاب می شود.

معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش همچنین اظهار کرد: امروزه کنکوریزه شدن بلای جان دانش آموزان است و ما را از انتقال رفتار تربیتی باز می دارد. تمام تمرکزمان شده دانش اندوزی و همین روزها که در حال برگزاری مجلس دانش آموزی هستیم بزرگترین مانعمان دغدغه کنکور دانش آموزان بود. سد آزمون ها و کنکور و حاکمیت آموزش بر پرورش بلای جان فعالیت های پرورشی است. اما در این میان مجلس دانش آموزی در بالا بردن دانش سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نقش بسیار مهمی دارد و بصیرت اجتماعی را به دانش آموزان یاد می دهد.

در ادامه نشست محمد عرفان زاهدی دانش آموز پیش دانشگاهی از تنگستان بوشهر که در دوره هشتم به عنوان رئیس مجلس دانش آموزی فعال است درباره عملکرد این مجلس گفت: اگر بخواهم نکات اصلی را مدنظر قرار دهم باید بگویم اولا ما همه دستاوردهای امروزمان را مدیون خون شهدا هستیم. امروز اگر دانش آموزان ما با آزادی بیان دغدغه های خود را مطرح می کنند مدیون خون شهدا و خصوصا ۳۶ هزار شهید دانش آموز هستیم.

وی اضافه کرد: مجلس دانش آموزی یک نهاد صنفی مشورتی است در هر دوره ای از مجلس دانش آموزی ۱۵۰ مدیر را تحویل جامعه می دهد. امروزه بسیاری از مدیرانی که در جامعه نفوذ هم دارند عضو مجلس دانش آموزی بودند. این مجلس طی یک انتخابات آزاد در سراسر کشور اعضای اصلی را انتخاب می کند و ما خود را نماینده کل دانش آموزان می دانیم و به دنبال بررسی مشکلات و حل انها هستیم.

زاهدی اظهار کرد: ما مشکلات را از زبان دانش آموزان می شنویم و آنها را علنی می کنیم. به تمام مسائل دانش اموزان هم ورود می کنیم. انتقادات را مطرح کرده و بسیار خوشحالیم بابت شجاعتی که در بیان کمبودها در میان دانش آموزان وجود دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز حرفهای ما را می پذیرند.

وی با اشاره به دستاورد مجلس هشتم بیان کرد: ما ۵ کمیسیون در مجلس دانش آموزی داریم. یک کمیسیون ویژه محیط زیست هم در مجلس هشتم طراحی کردیم. طرح های بسیار مهمی در کمیسیون ها تدوین شد که «مدرسه سبز» یکی از آن طرح هاست. ما پس از تدوین طرح آنها را به معاونت ها و سازمان های مربوطه ارسال می کنیم و بنای ما پیگیری برای اجراست اما اجرا از دسترس ما خارج است.

زاهدی به حوزه های ارتباطات، ورزش و سلامت، علم و هنر اشاره کرد و درباره مهمترین طرح ها گفت: ما طرحی درباره ارتباطات و فضای مجازی در دست بررسی داریم که به زودی به وزیر ارتباطات ارائه می دهیم. طرح اصلاح کتب درسی را نیز تدوین کرده ایم. گرچه ما در حوزه اجرا نفوذی نداریم اما بسیاری از طرح هایی که مسئولان آموزش و پرورش می دهند نظر دانش آموزان لحاظ می شود مثلا درباره تعطیلی پنجشنبه ها نظر این مجلس در نظر گرفته شد. اما در نهایت دستاورد اصلی ما تربیت در بعد اجتماعی دانش اموزان بوده است.

انتظار ما این است که در فضای مدیریتی از جوانان استفاده شود. خیلی از کشورها حسرت این را می خورند که جمعیتشان جوان نیست و ما اگر این فرصت را دست کم بگیریم به تهدید تبدیل می شود. ما انتظار داریم رئیس جمهور به مجلس دانش آموزی بها بدهد. در ادورا گذشته رئسای جمهور در این مجلس و جلساتش شرکت می کردند

وی در ادامه با انتقاد از عدم استفاده کافی از مدیران جوان در کشور نیز بیان کرد: انتظار ما این است که در فضای مدیریتی از جوانان استفاده شود. خیلی از کشورها حسرت این را می خورند که جمعیتشان جوان نیست و ما اگر این فرصت را دست کم بگیریم به تهدید تبدیل می شود. ما انتظار داریم رئیس جمهور به مجلس دانش آموزی بها بدهد. در ادورا گذشته رئسای جمهور در این مجلس و جلساتش شرکت می کردند. این مجلس مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

در ادامه نشست زاهدی در پاسخ به سئوالی مبنی بر فعالیت های این مجلس دانش آموزی و معاونت پرورشی درباره کمک به نفوذ پیام رسان های داخلی و شعار سال، گفت: ما بحث فضای مجازی را در دستور کار داریم. در بحث حمایت از کالای ایرانی در کمیسیون ها دارد پیگیری صورت می گیرد و مثلا ما نظام نامه بوفه مدارس را نوشته ایم که طبق آن شاخص بوفه ها این باشد که از دفتر و خودکار و هر چه ارائه می دهند ایرانی باشد.

کاظمی نیز درباره این سئوال گفت: در آموزش و پرورش علیرغم چالش ها، با تلاش معلمان و دانش آموزان بسترهای اقتدار جمهوری اسلامی ایران مهیا می شود و بسیاری از آنچه به آن افتخار می کنیم محصول فرآیندهای تربیتی آموزش و پرورش است. کوچ آموزش و پرورش به پیام رسان های داخلی آغاز شده است و در آینده نزدیک نیز سهم زیادی را به خود اختصاص خواهد داد. همچنین درباره حمایت از کالای ایرانی وزارت آموزش و پرورش برنامه های متعددی دارد که به زودی اعلام می‌شود.

کاظمی در ادامه در پاسخ به سئوال امتداد نیوز مبنی بر اینکه طرح های مجلس دانش آموزی چه ضمانت اجرایی دارند، گفت: بنای مجلس دانش آموزی کار اجرایی نیست و رویکردش تربیتی است اما یکی از کارکردهایش تمرین دموکراسی است. داشتن نگاه تحلیلی و کمک به تصمیم سازی برای دانش اموزان و توجه به نیاز جامعه مخاطب نقشی است که برایش تعریف شده است.

زاهدی نیز در پاسخ به سئوال امتداد نیوز مبنی بر اینکه در صورت تحقق بعد تربیت اجتماعی از سوی این مجموعه چرا آسیب اجتماعی در میان دانش آموزان به مرز هشدار رسیده است، بیان کرد: هدف ما تربیت اجتماعی است اما وجود آسیب هم در مدارس طبیعی است. شاید این دو ضد و نقیض به نظر برسند اما گستره مجلس دانش آموزی به همه دانش آموزان منتقل نمی شود. ما ۱۵۰ نفر هستیم. سعی کردیم در این دوره نشست ها را به استان ها ببریم و فضای برگزاری نشست ها استانی باشد. کمیسیون ها نیز آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد را بررسی می کنند. طرح هم ارائه می دهیم اما ما قدرت اجرایی نداریم.

کاظمی در ادامه به حرف های زاهدی اضافه کرد: به دنبال این هستیم مجلس دانش آموزی را گسترده تر کنیم. و کمیسیون ها را در استان ها فعال تر کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگر امتداد نیوز، مبنی بر اینکه مجلس دانش آموزی چه میزان مستقل یا وابسته به آموزش و پرورش است، گفت: ما حامی این بچه ها هستیم اما تولید مجتوا و برنامه ریزی با خود آنهاست.

true برچسب ها : دانش آموزان علیرضا کاظمی معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۱۰۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«استاد غلامیان» در تربیت گوهرتراشان نقش بسزایی داشته است

به گزارش قدس خراسان، یکی از دلایلی که موجب شد مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ از سوی سازمان بین‌المللی یونسکو انتخاب شود، رونق بازار خرید و فروش سنگ‌های تراش‌خورده عقیق و فیروزه در مشهد به ویژه بازار رضا(ع) بود که سال‌هاست به دست استادکاران گمنام این عرصه رقم می‌خورد؛ استادانی که تخصص، نام‌آوری و آموزششان در تراش گوهرسنگ‌ها خبر از میراثی غنی برای شهر مشهد می‌داد و بی‌آنکه خودشان بدانند، آغازگر مسیری بودند که نتیجه آن مطرح شدن نام مشهد در دنیا برای نخستین بار در زمینه گوهرسنگ‌ها بود. 

متأسفانه مشهدی‌های هنردوست و فعالان عرصه تراش گوهرسنگ، ۹اردیبهشت در گمنامی تمام یکی از استادان مطرح خود یعنی «استاد غلامرضا غلامیان» را برای همیشه از دست دادند.

مرحوم غلامیان که از هشت سالگی به واسطه پرکردن یک فراغت تابستانه همراه برادرش از یک کارگاه تراش سنگ در محله‌شان سردرآورد، با عشق و علاقه به مسیرش ادامه داد تا جایی که توانست تک‌تک اعضای خانواده‌اش را با تراش گوهرسنگ‌ها عجین کند و هنرش را به ۶ برادر دیگرش و بعدها به همسر، فرزندان و شاگردانش هم سرایت دهد. 

او از معدود استادان دغدغه‌مندی بود که در کنار آموزش سبک خود به شاگردانش، به روایت‌های مشتریان خارجی‌اش از تراش سنگ‌ها در کشورهای دیگر توجه کرد و همین امر سبب شد برای دریافت تخصص بیشتر در مهارت خود، راهی کشورهایی نظیر هندوستان شود و نامی ماندگار از خود به جای بگذارد.

فقدان استاد ارزشمند مشهدی را می‌توان به خوبی در گفته‌های مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی احساس کرد که خبر فوت را به رسانه‌ها این‌گونه داده است: «این هنرمند پیشکسوت تراش سنگ‌های قیمتی، نقش فراوانی در آموزش و تربیت هنرمندان این رشته در سطح خراسان رضوی داشت و در انتقال دانش حرفه‌ای تراش گوهرسنگ‌ها به خصوص در آموزش‌های مرتبط با مدارس و زندان‌ها بسیار تأثیرگذار بود. به طور یقین ضایعه فقدان استادی همچون غلامرضا غلامیان، تأثیر قابل توجهی بر روند آموزش حرفه‌ای این رشته خواهد گذاشت».

سیدجواد موسوی در گفت‌وگو با قدس خراسان درباره این استاد برجسته تراش عقیق استان عنوان می‌کند: استاد غلامیان یکی از پیشکسوتان گوهرتراشی بود که در تربیت گوهرتراشان نقش بسزایی داشته است. آموزش‌های استاد به گونه‌ای بود که طی چند ماه آموزش، این افراد مهارتی را کسب می‌کردند که اشتغال آن‌ها را تضمین می‌کرد.

وی ادامه می‌دهد: او به معنای واقعی یک معلم بود چرا که سعی و تلاشش فراتر از وظیفه بود. او با جان و دل، دانش‌آموزان و شاگردانش را با تواضع آموزش می‌داد و با وجود اینکه از ایثارگران دفاع مقدس بود؛ اما هیچ وقت از امتیاز ایثارگری استفاده نکرد و همیشه آموزش دادن به جای کسب درآمد، اولویت او بود.

مسئول دبیرخانه مشهد؛ شهر جهانی گوهرسنگ‌ها نیز می‌گوید: متأسفانه چند روزی است عزادار از دست دادن یکی از استادان برجسته تراش عقیق هستیم؛ استادی که شاگردان بسیاری را به ویژه به تراش عقیق علاقه‌مند کرد و سبب شد تراش این سنگ رونق خوبی بگیرد.

ملیحه سلطانی به نحوه آشنایی با استاد غلامیان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: زمانی که مشهد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها شد، یکی از زیرساخت‌ها، زیرساخت فرهنگی و آموزش و ترویج تراش گوهرسنگ‌ها بود و همین امر مقدمه آشنایی ما با استاد غلامیان شد. به دنبال شناسایی اساتیدی بودیم که بتوانند در زمینه آموزش به ما کمک کنند و موجب تحول شوند. در یکی از بازدیدهای میدانی با استاد آشنا شدیم که با خانواده خود و چند شاگرد در یک کارگاه بدون امکانات خاص کار می‌کردند.

او استاد را فردی دغدغه‌مند می‌داند و می‌گوید: در همین بازدید و در سال ۹۶ استاد دغدغه‌هایش را درباره تراش گوهرسنگ‌ها به ویژه عقیق مطرح و تأکید کرد اگر به این عرصه توجه نشود، مخاطرات جدی این هنر را تهدید می‌کند. در ادامه به دلیل تخصص و تبحر  او را در هنرستان پیامبر اعظم(ص) برای آموزش به دانش‌آموزان جذب کردیم و استاد پذیرفتند استاد دانش‌آموزان ما باشند.

سلطانی به نقش استاد غلامیان در ماندگاری دانش‌آموزان هنرستان در رشته تراش سنگ‌های قیمتی اشاره و عنوان می‌کند: تا پیش از آمدن استاد به هنرستان، دانش‌آموزان به این رشته جذب نمی‌شدند و در نهایت اگر جذب می‌شدند، ماندگاری نداشتند و همیشه ما مورد نقد بودیم که این چه رشته‌ای است. اگر در یک کلاس ۳۰نفر ثبت‌نام می‌کردند، در نهایت تعداد معدودی می‌ماندند. با آمدن استاد غلامیان و عشقی که به آموزش داشتند و فضای صمیمی که شکل گرفت، این رشته متحول شد و براساس آمار تعداد دانش‌آموزان این رشته افزایش یافت و شاگردان این استاد به صورت ۱۰۰درصد جذب بازار کار شدند. 

مسئول دبیرخانه مشهد؛ شهر جهانی گوهرسنگ‌ها ادامه می‌دهد: دانش‌آموزان هنرستان شهید چراغچی هم پس از هنرستان پیامبراعظم(ص) از وجود استاد بهره بردند که بدون هیچ چشمداشتی اثرات آموزش خود را در این هنرستان هم داشتند. کار استاد و تأثیر تربیتی او در کانون اصلاح و تربیت، بخش تراش گوهرها کاملاً مشهود بود و باید گفت در حال حاضر ما به صورت واقعی عزادار هستیم و به این فکر می‌کنیم چه کسی جایگزین استاد شودکه هم آموزش بی‌نقصی داشته باشد و هم با عشق و علاقه خود بتواند در شخصیت آن‌ها تأثیر بگذارد.

رئیس اداره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش آموزش و پرورش خراسان رضوی از دیگر کسانی است که به نقش اساسی استاد غلامیان در آموزش دانش‌آموزان تأکید می‌کند و می‌گوید: یکی از دلایلی که مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها از سوی ارزیابان بین‌المللی تأیید شد، وجود رشته‌های مربوط به گوهرسنگ‌ها بود. در آموزش و پرورش نیروی رسمی برای رشته تراش سنگ نداشتیم و مجبور بودیم از طریق میراث فرهنگی و صنایع دستی برای تأمین معلم اقدام کنیم. فرایند آموزش، مطلوب ما نبود تا زمانی که استاد غلامیان وارد این عرصه شد و با وجود تخصص استاد، این رشته که مورد نیاز شهر مشهد است، جان گرفت.

حسین حسین‌پور اضافه می‌کند: از نظر اخلاقی، تربیتی، آموزشی، انضباطی، اخلاق حرفه‌ای و کار در بازار، استاد الگوی دانش‌آموزان بودند و شاگردان او بیکار نیستند و این رشته را مدیون استاد غلامیان هستیم. با رفتن او ضربه بزرگی به رشته آموزش تراش سنگ وارد شد. 

مریم محمدزاده از شاگردان استاد غلامیان درباره تخصص استاد در زمینه تراش گوهرسنگ‌ها می‌گوید: حدود ۱۰ سال هم شاگرد استاد و هم همکار او بودم. در زمینه تراش سنگ‌ها استادان بسیاری هستند که بسته به تخصص و امکانات کارگاه خود، یک نوع سنگ را تراش می‌دهند؛ اما تفاوت استاد غلامیان با بقیه استادان عرصه تراش گوهرسنگ‌ها این بود که هر سنگی را با تبحر و سبک متفاوت خود می‌تراشید و ارزش آن را چندین برابر می‌کرد. 

به گفته سایر شاگردان استاد، آموزش و یاد دادن از رویه‌های استاد غلامرضا غلامیان بود. در حالی که او می‌توانست به دلیل سبکی که در تراش گوهرسنگ‌ها داشت، درآمد چندبرابری داشته باشد؛ اما خود را وقف آموزش شاگردانی کرد که حالا هریک یا نان‌آور خانواده‌ای هستند یا می‌توانند از این راه برای خود کسب درآمد کنند. مرور زندگی این استاد اخلاق، این شعر نظیری نیشابوری را به ذهن می‌آورد: «درس معلم ار بود زمزمه محبتی... جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را»  

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

طاهره فجرداودلی

دیگر خبرها

  • «استاد غلامیان» در تربیت گوهرتراشان نقش بسزایی داشته است
  • طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی
  • طرح پنج شنبه های طلایی سبب دوری دانش آموزان از فضای مجازی می شود
  • ۲۱۳ هزار نفر به جمعیت دانش آموزان هنرستانی اضافه شد
  • البرز به ۱۱ هزار کلاس درس جدید نیاز دارد
  • جذب اعضای تیم والیبال دانش‌آموزان به عنوان معلم
  • اردوگاه دانش آموزی با منظر گردشگری مقاومت در بوشهر احداث شود
  • رشته‌های فنی باید در شهرستان معمولان ارتقا یابد
  • لزوم ارتباط گیری مستمر با جامعه دانش آموزی
  • نمایش دستاوردهای خودکفایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سنندج