Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@22:28:09 GMT

بررسی دلالت های تمدنی فرانظری دو فطرت

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۱۰۸۲۹

بررسی دلالت های تمدنی فرانظری دو فطرت

خبرگزاری شبستان: نشست «دلالت های تمدنی فرانظری دو فطرت» سه شنبه، ۴ اردیبهشت ماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) نشست «دلالت های تمدنی فرانظری دو فطرت» را با سخنرانی حجت الاسلام نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این نشست روز سه شنبه، ۴ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۱ تا ۱۳ به نشانی قم، بلوار محلاتی، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) برگزار می شود.

امام خمینی(ره) یک فرا نظریه دارد که سایر نظریه های ایشان  تحت تاثیر این فرانظریه قرار دارند و آن فرانظریه دو فطرت است که در برخی آثار امام به ویژه شرح جنود عقل و جهل تبیین شده است.

به نظر امام خمینی (ره) حضرت حق با عنایت و رحمت خود، که طینت آدم اوّل را مخمّر فرمود، دو فطرت و جبلّت به آن مرحمت نمود: یکى اصلى و دیگر تبعى و این دو فطرت، اصل و پایه جمیع فطریاتى است که در انسان مخمَّر است و دیگر فطریات، شاخه‌ های آن است. یکى از آن دو فطرت ـ که سِمَت اصلیّت دارد ـ فطرت عشق به کمال مطلق و خیر و سعادت مطلقه است که در کانون جمیع سلسله بشر، از سعید و شقى و عالم و جاهل و عالى [و] دانى، مُخمَّر و مطبوع است.

اگر در تمام سلسله بشر، انسان تفحّص و گردش کند و جمیع طوایف متشتّته و اقوام متفرقه در عالم را تفتیش کند، یک نفر را نیابد که به حسب اصل جبلّت و فطرت، متوجه به کمال و عاشق خیر و سعادت نباشد. مقصود از فطریات، امورى است که از این قبیل باشد و از این جهت، احکام فطرت از أبدهِ بدیهیات و از اوضح واضحات خواهد بود و اگر چیزى چنین نشد از فطریات نخواهد بود. دیگرى از آن دو فطرت، که سِمَت فرعیّت و تابعیّت دارد، فطرت تنفُّر از نقص و انزجار از شر و شقاوت است که این مُخمَّر بالعرض است، و به تبعِ آن فطرت عشق به کمال، تنفُّر از نقص نیز مطبوع و مُخمَّر در انسان است.

این دو فطرت، که ذکر شد، فطرت مخموره غیر محجوبه است که محکوم احکام طبیعت نشده و وجهه روحانیت و نورانیت آنها باقى است، و اگر فطرت متوجه به طبیعت شد و محکوم به احکام آن گردید و محجوب از روحانیت و عالم اصلى خود شد، مبدأ جمیع شرور و منشأ جمیع شقاوت و بدبختیها است. از این رو براى قلب نیز، که مرکز حقیقت فطرت است، دو وجهه است: یکى وجهه به عالم غیب و روحانیّت؛ و دیگر، وجهه به عالم شهادت و طبیعت.

انسان از آغاز خلقت در غلاف طبیعت تربیت شود، و روحانیّت و فطرت در این حجاب وارد شود، و کم کم احکام طبیعت بر آن احاطه کند، و هر چه در عالم طبیعت رشد و نماى طبیعى کند احکام طبیعت بر آن بیشتر چیره و غالب شود. و چون به مرتبه طفولیت رسد با سه قوه، هم آغوش باشد که آن قوّه شیطنت – که ولیده واهمه است – و قوّه غضب و شهوت مى ‌باشد.

هر چه رشد حیوانى کند این سه قوه در او کامل شود و رشد نماید و احکام طبیعت و حیوانیت بر آن غالب شود و شاید کریمه شریفه: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ* ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلِینَ» اشاره باشد به نور اصلى فطرت، که تخمیر به ید قدرت حق تعالى‌ شده و آن «احسن تقویم» است؛ زیرا که بر نقشه کمال مطلق و جمال تام است، و ردّ به «اسفل سافلین» اشاره به این احتجاب به طبیعت – که اسفل سافلین است – باشد.

چون این احتجابات و ظلمات و کدورات بر نفس غالب و چیره است، و کم اتفاق می افتد که کسى به خودى خود بتواند از این حُجُب بیرون آید و با فطرت اصلیه سیر به عالم‌ اصلى خود بنماید و به کمال مطلق و نور و جمال و جلال مطلق برسد، حق- تبارک و تعالى‌- به عنایت ازلى و رحمت واسعه انبیاء عظام- علیهم السلام- را براى تربیت بشر فرستاد و کتب آسمانى را فرو فرستاد تا آنها از خارج، کمک به فطرت داخلیه کنند، و نفس را از این غلاف غلیظ نجات دهند.

انواع فطرت:

۱ . فطرت مخموره: درجه وجودی: عقل؛ رویکرد: وجهه به عالم غیب و روحانیّت؛ گرایش: اصلی؛ ماهیت: فطرت عشق به کمال نامحدود؛ گرایش تبعی: فطرت تنفر از نقص حقیقی

۲ . فطرت محجوبه؛ درجه وجودی؛ جهل؛ رویکرد: وجهه به عالم شهادت و طبیعت؛

گرایش: قوه شهوت: میل به کمال مادی، عشق به کمال غیر حقیقی و تنفر از نقص غیر حقیقی؛ قوه غضب: میل به قدرت مادی، عشق به کمال غیر حقیقی و تنفر از نقص غیر حقیقی؛ قوه شیطنت: دستیابی به هدف با روش حیله گری و مکر، عشق به کمال غیر حقیقی و تنفر از نقص غیر حقیقی

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: شیراز جشنواره جهانی فیلم فجر دولت سبک زندگی اسلامی اردبیل سعدی قرآن کریم مهدویت سپاه پاسداران نماز جمعه فطرت انسان نشست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۱۰۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی و شرکت‌ها

به کارنامه مالی که در طی یک سال کاری شرکت یا شخص جهت محاسبه مالیات به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌شود، اظهارنامه مالیاتی گفته می‌شود. به عبارتی دیگر، اشخاص یا صاحبان مشاغل هرساله موظف به پرداخت مالیاتی هستند که به آن مالیات تکلیفی نیز گفته می‌شود. برای این‌کار فرم‌های خاص مالیاتی در نظر گرفته شده است و این فرم توسط مودیان مالیاتی در سامانه مودیان یا موسسات خصوصی که باید گزارش بدهی مالیاتی از جمله مشاغل، شرکت‌ها و... را گزارش کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه مالیات به عنوان بخش بزرگی از درآمد دولت به شمار می‌رود. مالیات به دو بخش مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شود که هردو قسمتی از درآمد مالیات هستند. درآمد مالیاتی، درآمد دولت حاصل از مالیاتی است که از درآمد زمین، مالکیت، انتقال دارایی، سود، کالا و خدمات و ... اخذ می‌شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با اظهرنامه مالیاتی و همچنین زمان ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی آشنا کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با ما همراه باشید.

کدام دسته از افراد موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند؟

به صورت کلی تمامی تجار یا کسبه‌ای که برای شرکت‌های خصوصی یا دولت کار نمی‌کنند و از فیش حقوقی برخوردار نیستند، باید اقدام به ارائه اظهارنامه مالیاتی در زمان مشخص شده کنند‌ . صاحبان کارخانجات و تولیدی‌ها، واحدهای کارگاهی، فروشگاه و تمامی افرادی که به نوعی کارفرمای خود هستند و کارت بازرگانی دارند، به گروه‌های ۳گانه تقسیم و باید اظهارنامه مالیاتی خود را در زمان مقرر در سایت آپلود کنند. این گروه ۳ گانه عبارت است از:

گروه اول: این گروه شامل افرادی است که در یال گذشته ارزش فروش کالا و خدمات آن‌ها بیش از ۳۰ میلیارد ریال باشد. صاحبان مشاغلی همچون بیمارستان، صرافی، بهره برداران معادن، کارخانجات، واحدهای تولیدی، افرادی که دارای کارت بازرگانی هستند و... در دسته این گروه قرار دارند.

گروه دوم: این گروه شامل افرادی است که در طی یکسال ارزش فروش کالا و خدمات آن‌ها بین ۱۰ تا ۳۰ میلیارد ریال باشد.

گروه سوم: افرادی که در دو دسته قبلی جای ندارند، در این دسته قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر است، افرادی که در یکی از این سه گروه قرار گیرند، تا مدت ۳ سال امکان تغییر گروه را نداشته و باید تعهدات مربوط به گروه خود را پرداخت نمایند.

انواع اظهارنامه مالیاتی و مدارک لازم جهت ارائه اظهارنامه مالیاتی

پیش از آنکه به ارائه انواع اظهارنامه مالیاتی بپردازیم، می‌خواهیم مدارک لازم جهت پر کردن اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی را بیان کنیم. از این رو جهت اطلاع از مدارک لازم درجهت پر کردن فرم اظهارنامه و همچنین زمان ارسال اظهارنامه مالیات تکلیفی عملکرد اشخاص حقوقی، در ادامه با ما همراه باشید.

مجوزهایی که از سوی مراجع ذی صلاح برای شما صادر شده است. مدارک شرکت که شامل اساسنامه، آخرین تغییرات اساسنامه، شرکت‌نامه، موضوع فعالیت شرکت است. تهیه رونوشت از کارت ملی و شناسنامه اعضای هیأت مدیره و صاحبان امضا اسناد تعهد آور. تهیه اجاره نامه یا گواهی سند محل قانونی شرکت گواهی تراز نامه اشخاص حقیقی و حقوقی تهیه سود و زیان کلیه اشخاصی که بر طبق قانون، مکلف به تنظیم اظهارنامه هستند. میزان مبلغ درآمد داخل و یا خارج از کشور گواهی‌های گردش حساب مربوط به شعبه شرکت یا موسسه. تهیه صورت بهای تمام شده کالا یا خدماتی که به فروش رفته است. تهیه مانده سود و زیان دوره قبل و گردش حساب تعدیلات سنواتی شماره ثبت دفاتر قانونی سند مالیات پرداخت شده که به تایید سازمان امور مالیاتی کشور جهت کسر مالیات رسیده باشد. رمز عبور، کد کاربری، کد رهگیری پیش ثبت نام جهت ارسال اظهارنامه مالیاتی ارائه کارت بازرگانی ( درصورت دارا بودن) ارائه گواهی حساب سال‌های قبل مودی مالیاتی تهیه هر سندی که به تشخیص اداره دارایی نیاز باشد.

اظهارنامه مالیاتی در گروه‌های ۶ گانه قرار می‌گیرد که این ۶ گروه به شرح زیر است:

اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۱۰ قانون مالیات های مستقیم اظهارنامه مالیات انحلال شرکت طبق مانده ۱۱۴ و ۱۱۶ قانون مالیات های مستقیم اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی گروه اول ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم اظهارنامه مالیات بر درآمد املاک و مستغلات ویژه اشخاص حقیقی که درآمد املاک دارند مستند بر ماده ۵۷ و ۸۰ اظهارنامه مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی گروه دوم ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی گروه سوم ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم

زمان ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی

بر طبق ماده ۱۱۰ قانون مالیات‌های مستقیم، زمان ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی، حداکثر تا ۴ ماه پس از پایان سال مالی خواهد بود. از این رو مودیان باید در این مدت اقدام به ارسال اظهارنامه مالیاتی کنند. اگر پایان سال مالی را اسفند ماه در نظر بگیریم، آخرین زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و شرکت‌ها، حداکثر تا پایان ۳۱ تیرماه سال آینده خواهد بود.

همچنین کلیه اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل، می‌بایست اظهارنامه مالیاتی خود را تا پایان خرداد ماه به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند. اشخاص حقیقی در سه گروه تقسیم می‌شوند و هریک برای ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی باید مدارک مربوطه را به اداره امور مالیات کشور ارسال کنند.

جمع بندی

اظهارنامه مالیاتی نوعی سند رسمی است که در طی آن درآمد اشخاص حقیقی یا حقوقی به سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود. از این رو تمامی افراد حقیقی یا حقوقی که درآمد دارند،در پایان سال می‌بایست اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی ارسال کند. عدم انجام این‌کار به منزله تخلف به شمار می‌رود و می‌تواند برای افراد عواقب نامطلوبی در پیش رو داشته باشد.

به همین دلیل تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی یک وظیفه قانونی و اخلاقی به شمار می‌رود که باید از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی مورد اهمیت قرار گیرد و از طریق سایت سازمان امور مالیاتی اقدام به پرداخت آن نمایند. شما می‌توانید اطلاعات دقیق‌تر در زمینه اظهارنامه مالیاتی و همچنین زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد اشخاص حقوقی را در سایت صدگان مشاهده و مطالعه کنید و از قوانین مهم این امر به خوبی مطلع شوید.

دیگر خبرها

  • ۲۹۶ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد
  • تشریح اقدامات سازمان بورس بعد از وقایع اردیبهشت سال گذشته
  • ربایندگان «یسنا» حرفه‌ای بودند | در کمال نامردی او را در میان کلزاها رها کرده بودند
  • بارش باران در جاده‌های ۱۱ استان
  • شعبان جولا: دانشجو باید به تقابل تمدنی وارد شود و به بیانیه دادن اکتفا نکند/ حق وتو آمریکا باید سلب شود
  • بازگشت کمال به آزادی: امیدوار به خاطرات شیرین
  • روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • زمان ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی و شرکت‌ها
  • تولد ستاره خوشتیپ پرسپولیسی در کنار پدرش + عکس
  • دستیار آینده مسعود شجاعی از حالا مشخص است!