Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-20@00:42:57 GMT

77 درصد حجم سدهای خراسان رضوی خالی است

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۱۱۱۴۷

77 درصد حجم سدهای خراسان رضوی خالی است

به گزارش ایرنا کاظم جم روز دوشنبه طی نشست خبری در گناباد افزود: از مجموع 16 هزار و 513 حلقه چاه کشاورزی و صنعتی خراسان رضوی 6 هزار و 667 حلقه به صورت غیرمجاز حفر شده اند که 2 هزار و 100 حلقه از آنها سال گذشته مسدود شدند.
وی اظهار کرد: باید با تغییر الگوی کشت و روشهای آبیاری میزان برداشت آب از سفره های آب زیر زمینی کاهش یابد و با پرهیز از نگاه تک بعدی و بخشی نگری به امور آب همه دستگاههای اجرایی به کاهش مشکلات این بخش اهتمام داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسئول امور آب گناباد و بجستان هم تجاوز به بستر رودخانه ها و مسدود کردن آنها را از معضلات مهم این شهرستان ها دانست و گفت: برخی اشخاص برای تغذیه قناتها و مزارع خود به صورت غیر اصولی اقدام به احداث بندسار می کنند که این امر خطر سیلاب و آبگرفتگی را در زمان شدت بارشها افزایش می دهد.
احمد تمامگر افزود: از مجموع 40 مورد تجاوز به بستر رودخانه ها و احداث بندسارها در شهرستانهای گناباد و بجستان در سال گذشته 30 مورد شناسایی شد و 16 رودخانه در 31.5 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان ها بازگشایی و رفع تصرف شد.
وی اظهار کرد: پارسال 9 حلقه چاه غیر مجاز کشاورزی با مجموع آبدهی 152 هزار مترمکعب در گناباد و بجستان شناسایی شد و 512 کنتور هوشمند نیز طی 2 سال گذشته نصب شد که این امر موجب جلوگیری از هدر رفت 2میلیون و 400 مترمکعب آب شد.
وی اجرای طرحهای آبخیزداری را عامل مهمی در کاهش هدررفت آبهای سطحی ذکر کرد و گفت: طرح مطالعاتی آبخیزداری منطقه سیاه کوه گناباد از سال 1380 آغاز شده و به دلیل نداشتن اعتبار لازم همچنان بر زمین مانده است.
تمامگر افزود: میزان بارندگی در شهرستان های گناباد و بجستان از زمستان پارسال تا 24 فروردین ماه امسال به ترتیب 40 و 43 میلی متر بود و در 10 روز گذشته نیز مجموع بارندگی های این شهرستانها به ترتیب به 86 و 81 میلی متر افزایش یافت.
حوزه آبریز دشتهای شهرستانهای گناباد و بجستان شامل دشتهای بیمرغ، بجستان، یونسی، گیسور و گناباد و بخشهایی از شهرستان فردوس خراسان جنوبی دارای 2106 چاه آب کشاورزی، قنات و چشمه با وسعت 12 میلیون و 863 کیلومتر مربع است.
شهرستانهای گناباد و بجستان به ترتیب در 287 و 278 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارند.
2095/ 6053
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 تجاوز خراسان جنوبی خراسان رضوی زمستان کشاورزی موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۱۱۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی افزایش ۵ تا ۸ درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، زهرا آهنگرزاده اظهار کرد: این روند افزایشی موجب افزایش پنج تا هشت درجه‌ای دما می‌شود که در مناطق جنوبی و شرقی محسوس تر خواهد بود.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی ادامه داد: روز گذشته، بارش‌های پراکنده مناطق جنوبی خراسان رضوی را فرا گرفت که کاخک گناباد با ۶ و نیم میلیمتر بیشترین میزان بارش را به ثبت رسانده است.

وی تصریح کرد: وزش باد یکی دیگر از پدیده‌های غالب در استان است که در مناطق غربی با احتمال وقوع خسارت خواهد بود.

آهنگرزاده افزود: در شبانه روز گذشته، قوچان با چهار و سرخس با ۲۵ درجه سانتیگراد به ترتیب سردترین و گرمترین شهرستان های استان بوده‌اند و در همین مدت کلانشهر مشهد نوسانات دمایی ۱۲ تا ۱۹ درجه را به ثبت رسانده است.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی اضافه کرد: دمای فعلی مشهد ۲۰ درجه است که طبق تحلیل نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی امروز بین ۱۱ تا ۲۳ درجه در نوسان خواهد بود.

دیگر خبرها

  • وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد
  • پیش بینی افزایش ۵ تا ۸ درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی
  • ثبت بالاترین میزان تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲
  • مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است
  • ۷۵ درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید
  • آخرین وضعیت سدهای کشور پس از بارندگی اخیر | ۸۰ درصد ظرفیت سدهای تهران خالی است
  • کیفیت هوای پنج منطقه مشهد پاک است
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید/ مدیریت مصرف آب ضروری است
  • افزایش ۷.۶ درصدی تولید تخم مرغ در خراسان رضوی