Web Analytics Made Easy - Statcounter

با همکاری انجمن نجوم آماتوری و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و منجمان آماتوری اولین رصدخانه سیار کشور ساخته شده و طی مراسمی 5 اردیبهشت ماه رونمایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، مهرابی مجری طرح در نشست خبری با بیان اینکه رصدخانه‌های ثابت به منظور دوری از آلودگی‌های نوری در مناطق مرتفع و به دور از شهرها ساخته می‌شوند،اظهار کرد: محدودیت‌هایی که در زمینه دسترسی به این رصدخانه‌ها وجود دارد موجب شده که بسیاری از علاقه‌مندان و دانش آموزان در مناطق محروم نتوانند به این مراکز رصدی دسترسی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با تاکید بر اینکه رصدخانه‌های ثابت امکان خوبی برای رصد پدیده‌های نجومی را برای منجمان و علاقه‌مندان به نجوم فراهم می‌کنند، ادامه داد: ولی در برخی موارد پدیده‌های نجومی خاص چون رویت هلال ماه و تهیه گزارش کامل علمی از این رویدادها را نمی‌توان در رصدخانه‌های ثابت به خوبی رصد کرد. 

مجری طرح اضافه کرد: بر این اساس اقدام به ساخت این رصدخانه کردیم. ترویج علم و بردن رصدخانه به عنوان ابزار آشنایی با آسمان به میان مردم و علاقه‌مندان از دیگر اهداف ما برای ساخت این رصدخانه بوده است.

مهرابی به بیان مراحل ساخت این رصدخانه پرداخت و با بیان اینکه این رصدخانه در داخل یک خودروی ایرانی طراحی شده است، یادآور شد: برای جلوگیری از لرزش‌های هنگام حرکت و آسیب رسیدن به تجهیزات رصدی، در داخل خودرو لرزش‌گیر تعبیه شده است. ضمن آنکه برای استقرار کامل خودرو به ویژه در مناطق شیب‌دار، 10 جک هیدرولیک برای آن در نظر گرفته شد تا امکان توقف کامل و رصد را برای کاربران فراهم کند.

وی رصدخانه سیار ساخته شده را شامل به یک تلسکوپ 16اینچی دانست که امکان رصد خورشید را نیز در طول روز برای منجمان فراهم می‌کند و افزود: این رصدخانه مجهز به امکانات رفاهی برای محققان و منجمان است.

به گفته این محقق قرار است این رصدخانه روز چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه در سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با حضور رئیس سازمان و مدیر انجمن نجوم رونمایی شود ضمن آنکه بر اساس برنامه ریزی‌ها، این رصدخانه سیار روز پنج‌شنبه 6 اردیبهشت در باغ کتاب مستقر خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند به صورت رایگان از آن بازدید کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۱۲۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی موفق به راه‌اندازی نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور با استفاده از گونه‌های گراس‌های علوفه‌ای اصلاح شده چندساله و کم‌آب‌بر، برای تعلیف یکی از اسب‌های اصیل ایرانی موسوم به «دره شوری» شدند.

چراگاه ۱.۵ هکتاری با بذر حاصل از مطالعه محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و عملیات به‌نژادی یکی از دستاوردهای چند سال اخیر در بخش کشاورزی است.

یکی از مزیت‌های مهم این گیاهان بومی اصلاح شده، توانایی استفاده از آب سبز و بارش‌های زمستانه و بهاره برای تولید علوفه است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، تحمل به شرایط سخت محیطی مانند سرما، شوری آب و خشکی، تولید اقتصادی برای بهبود معیشت بهره‌برداران، خوش‌خوراک بودن، کیفیت بالا و قابلیت چرای مستقیم و مصرف به صورت خشک را از دیگر ویژگی‌های بارز این گیاهان علوفه‌ای اصلاح شده برمی‌شمارد.

نکته جالب در مورد گونه‌های اصلاح شده گراس‌ها توسط محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی این است که این علوفه‌ها چندساله بوده و بعد از کشت و استقرار چندین سال قابل بهره‌برداری می‌باشند.

بذر این گیاهان علوفه‌ای اصلاح شده، یک بار کشت می‌شود، اما تا ۱۰ سال قابل رشد و برداشت است.

مزیت دیگر این گیاهان علوفه‌ای اصلاح شده و کم‌آب‌بر، تنها به کشت در مزارع و تغذیه اسب‌ها محدود نمی‌شود بلکه بذر آن قابل انتقال به عرصه‌های مرتعی و منابع طبیعی نیز هست و می‌تواند مورد استفاده انواع دام‌های سبک و سنگین هم قرار گیرد.

بی‌تردید امروزه با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش گرمایش زمین، خشکسالی و ضرورت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ترسیب کربن، معرفی گونه‌های متحمل به شرایط سخت محیطی، بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است.

کد خبر 6097874

دیگر خبرها

  • هفته جهانی نجوم، تعامل بین منجمان و شهروندان
  • نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور راه‌اندازی شد
  • سند راهبردی شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) رونمایی می‌شود
  • خودنمایی ‌سیاه قلم‌های بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
  • شناسایی یک شهاب سنگ از هسته سیارک توسط محققان کشور
  • نمایش نیروی هوایی آمریکا برای ساخت ۲۴ ساعته پهپاد
  • «احوال و آثار محمد دبیر سیاقی» به نمایشگاه کتاب خواهد آمد
  • رصدخانه مراغه؛ نگینی درخشان در تاریخ نجوم ایران
  • 16 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • دبی، میزبان بزرگ‌ترین پروژه‌های خاورمیانه