Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - حادثه تيراندازي نزديک يکي از کاخ هاي پادشاهي عربستان در محله الخزامي، به موضوعي بسيار بحث برانگيز در ميان کاربران شبکه هاي اجتماعي و تحليلگران دنياي عرب تبديل شده است.
روزنامه القدس العربي چاپ لندن، در گزارشي درباره حادثه تيراندازي شامگاه شنبه مي نويسد، برخي، اين حادثه کودتاي هواداران «محمد بن نايف» وليعهد برکنار شده عربستان عليه «محمد بن سلمان» دانسته اند و برخي معتقدند که اين حادثه، فقط يک نمايش بود که هدف از آن، بهبود وجهه مردمي وليعهد عربستان بوده است، زيرا شکست هاي مکرر عربستان سعودي در يمن، سبب کاهش محبوبيت مردمي وي کشور شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برخي کاربران شبکه هاي اجتماعي نيز از آغاز «بهار عربي» در عربستان سعودي سخن مي گويند.
کاربران شبکه هاي اجتماعي عربستان با انتشار تصاوير ويدوئويي از حادثه تيراندازي در يکي از کاخ هاي پادشاهي در محله الخزامي رياض، به حمله به مقر اقامت بن سلمان اشاره داشته اند.
برخي منابع خبري نيز از انتقال ملک سلمان، پادشاه عربستان به مکاني امن خبر داده و به نقش پهپاد در اين حمله اشاره داشته اند.
پادشاه عربستان و پسر جاه طلبش تا چه زماني از تير کينه ديگر شاهزادگان سعودي درامان خواهند بود؟
«مجتهد»، وبلاگ نويس مشهور سعودي (وابسته به سران تصميم گيرنده در عربستان) در صفحه توئيتر خود نوشت، "اين حمله با استفاده از خودروهاي حامل توپ 50 ميلي متري انجام شد و تا کنوني هيچ جزئياتي از هويت مهاجمان (که مخفي شده اند) و هدف از اين حمله و تعداد تلفات آن، منتشر نشده است."
به نوشته مجتهد، "داستان پهپاد، افسانه اي است که براي پايان دادن به نگراني ها، ساخته شده است."
«غانم الدوسري»، مخالف سعودي نيز به نقل از يکي از منابع آگاه در دفتر پادشاهي عربستان در اين باره نوشت، احتمال موفقيت جناح وابسته به محمد بن نايف در سرنگوني بن سلمان، به يکي از نگراني هاي شديد وليعهد عربستان تبديل شده است.
به گفته الدوسري، برخي از اعضاي خانواده سلطنتي و مسولان ارشد اين کشور، تا اطلاع ثانوي از انجام سفر منع شده اند و پادشاه عربستان نيز بامداد امروز از پايگاه هوايي به کاخ خود منتقل شد. تحقيقات در دفتر پادشاهي عربستان براي شناسايي عامل برملا شدن اين حادثه، ادامه دارد.
الدوسري به نقل از اين منبع نوشت، بازجويي از مسوولان دفتر پادشاهي ادامه دارد و جوي از نگراني و ترديد ايجاد شده است. اين منبع به دلايل امنيتي نتوانسته است به تماس هاي خود با الدوسري ادامه دهد اما اطلاعات مهمي را در اختيار وي قرار داده است.
در اين حال «محمود رفعت»، پژوهشگر مصري - فرانسوي و رييس مرکز اروپايي قانون بين الملل با ابراز ترديد درباره حادثه تيراندازي در محله الخزامي رياض، در وبلاگ خود مي نويسد، تصور مي کنم «حبيب العادلي» (وزير کشور مصر در دوره مبارک) که از مدت ها پيش اداره امور امنيتي دولت عربستان را برعهده گرفته است، چنين ماجرايي را برنامه ريزي کرده باشد تا بدين ترتيب، مردم را به حمايت از بن سلمان جذب کرده و زمينه براي آغاز دور جديدي از بازداشت سران سعودي به اتهام فساد، فراهم شود.
ژست مصنوعي محبوبيت، هدف بن سلمان از طرح تيراندازي در کاخ شاهي به عقيده برخي تحليلگران
وي مي گويد، اين ها کار حبيب العادلي است. در اين باره از کليساي قديس سوال کنيد (اشاره به حادثه انفجار سال 2011 در کليساي قديسين در اسکندريه مصر)
رفعت افزود، برخورد عربستان با اين حادثه(ابتدا تکذيب وقوع حادثه تيراندازي، برخورد با کساني که در شبکه هاي اجتماعي درباره اين موضوع مي نويسند و نيز حقير شمردن اذهان مردم با بيان اين که چنين تيراندازي گسترده اي فقط به خاطر يک هواپيماي اسباب بازي اتفاق افتاده است)، همان سياست ضعيفي است که يمن و سوريه نيز توسط آن ويران شدند.
رفعت همچنين در وبلاگ خود با اشاره به شکل گيري سريع هشتک «ملتِ بدونِ سلمان و محمد» مي نويسد، با توجه به شکست هاي متوالي عربستان در يمن و قربانياني که اين جنگ برجاي گذاشته است، حادثه تيراندازي در محله الخزامي در واقع نمايشي است که هدف از آن جلب حمايت مردمي براي بن سلمان است. همچنين هدف از اين اقدام، جلب کمک ترامپ (رييس جمهوري آمريکا) است.
«بشير بن حسن» مبلغ تونسي نيز تحليلي متفاوت درباره حادثه محله الخزامي ارائه داده است.
بن حسن در صفحه اجتماعي فيس بوک خود مي نويسد؛ بهار عربي در عربستان سعودي آغاز شده است. سرمايه گذاري براي کودتا عليه مشروعيت در مصر و ديگر کشورها، بي پاسخ نخواهد ماند و خون شهدا تلف نمي شود.
اين مبلغ تونسي به انتقاد دايم از عربستان سعودي مشهور است؛ چنانچه وي چند ماه پيش با بيان اين که درآمدهاي ناشي از حج، به جيب آمريکا مي رود، توقف اعزام حجاج به مکه را خواستار شده و بر ضرورت آزادي مکه از چنگ «صهيونيست هاي عرب» تاکيد کرده بود.
مترجم: زهرا محب احمدي
137/110

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۱۴۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی

وزیر خارجه آمریکا دوشنبه و سه‌شنبه آینده به عربستان سعودی سفر و در مورد تلاش‌های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه رایزنی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه آمریکا شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد آنتونی بلینکن دوشنبه و سه شنبه آینده به عربستان سفر خواهد کرد تا در مورد تلاش های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه با مقامات سعودی گفت‌وگو کند.

در ادامه بیانیه آمده است: وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به عربستان بر اهمیت جلوگیری از گسترش درگیری و تلاش برای دستیابی به صلح و امنیت در منطقه تأکید خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه اعلام کرد بلینکن در سفر خود به عربستان سعودی در نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس با هدف تقویت هماهنگی امنیت منطقه ای شرکت خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد