Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-07@22:42:45 GMT

تجارت الکترونیک؛ سپر دفاعی مقابله با بیکاری

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۱۷۹۱۵

تجارت الکترونیک؛ سپر دفاعی مقابله با بیکاری

فناوری اطلاعات و ارتباطات که خصوصا در حال حاضر سهم به‌سزایی در بازار اقتصاد دیجیتال دارد، اگرچه ممکن است در مواردی موجب اشتغال‌زدایی سطح خرد در کسب‌وکارهای سنتی شود، اما با سهم ۲.۵ درصدی از اقتصاد کشور، اشتغال‌زایی گسترده ای را در پی خواهد داشت که از مهم‌ترین اهداف مسوولان به شمار می‌رود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، معمولا یکی از اولین وعده‌های انتخاباتی دولت‌ها، ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری است؛ طبق قانون سازمان بین‌المللی کار  هر فرد بالای ۱۰ سال که در طول هفته حداقل یک ساعت فعالیت اقتصادی داشته باشد، شاغل محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نسخه اصلی قانون، افراد دانشجو و جویای کار جزو دسته بیکاران محسوب می‌شوند در صورتی که در ایران این موضوع برعکس است و جزو شاغلان محسوب می‌شوند.

اگرچه برخی از کارشناسان حتی اشتغال‌زدایی فضای مجازی را بیش از اشتغال‌زایی آن می‌دانند، اما تجربه‌ای مانند تاکسی‌های اینترنتی نشان داده که این فرضیه درست نیست و فضای مجازی علی‌رغم اشتغال‌زدایی‌های سطح خرد اما در سطح کلان می‌تواند باعث اشتغال‌زایی گسترده هم بشود.

چشم امید به فناوری اطلاعات و ارتباطات

در شرایط کنونی یکی از امیدهای دولت‌، رسانه‌ها و مردم برای مقابله با معضل بیکاری در صنعتی به نام فناوری اطلاعات و ارتباطات خلاصه می‌شود. هرچند سهم بازار ICT ایران در دنیا در بهترین حالت به ۰.۳ درصد از بازارهای جهانی می‌رسد اما طبق آمار و اطلاعات منتشرشده در تمام سال‌های پس از انقلاب این صنعت رشد سالیانه ۱۹ درصدی داشته و در نهایت سهمی ۲.۵ درصدی از اقتصاد کشور را از آن خود کرده است.

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات- بارها در صحبت‌های خود اعلام کرده است که باید بتوانیم سالانه یک‌صدهزار شغل در این حوزه ایجاد کنیم. به‌ نظر می‌رسد دولت تلاش می‌کند با حمایت از کسب‌وکارهای نوپا شرایطی پدید آورد که تحقق این امر دور از ذهن نباشد. البته باید به این موضوع توجه کرد که حمایت این وزارتخانه به‌ تنهایی نمی‌تواند تاثیر شگرفی در کسب‌وکارهای نوپا و جهش اقتصادی این حوزه داشته باشد و سایر بازوهای دولت و سایر دستگاه‌ها نیز باید نیم‌نگاهی به این حوزه داشته باشند.

حرکت روی لبه فناوری

افزایش پهنای باند داخلی، توسعه زیرساخت‌ها و شبکه‌های موبایلی و استقبال مردم از گوشی‌های هوشمند زمینه را برای رونق کسب‌وکارهای حوزه تجارت الکترونیک مهیا کرده است. طبق صحبت‌های وزیر ارتباطات در دومین کنگره سلامت شیراز، در سال ۹۵ بیش از یک صد میلیون دستگاه گوشی هوشمند در کشور ثبت شده است. به خوبی می‌توان این موضوع را در جامعه به خصوص در کلان‌شهرها حس کرد.

این روزها شهرهای بزرگ از بیلبوردها و عناصر تبلیغاتی کسب‌وکارهای نوپایی مملو شده است که سعی می‌کنند به نوبه خود سهمی در اشتغال‌زایی و ایجاد مشاغل جدید داشته باشند و مردم را به استفاده از سرویس خود متقاعد کنند. اسنپ، دیجی‌کالا، الوپیک، تپسی، شیپور و هزاران کسب‌وکار آنلاین دیگر در تلاشند تا با ارائه خدمات به کاربران درآمدزایی و به تبع آن اشتغال‌زایی کنند.

در بین کسب‌وکارهای تجارت‌الکترونیک بیشترین سهم اشتغال‌زایی به کسب‌وکارهای برهم‌زننده (Disruptive) تعلق می‌گیرد که بر پایه اقتصاد اشتراکی (Sharing Economy) به وجود آمده است. به عنوان مثال می‌توان به تاکسی‌های اینترنتی در ایران از جمله اسنپ اشاره کرد. چندی پیش مسوولان این سامانه در نشستی خبری اعلام کردند که تعداد مسافرانش از مرز ۱۰ میلیون کاربر عبور کرده و در ۳۳ شهر کوچک و بزرگ تحت پوشش خود بیش از ۳۰۰ هزار راننده فعال دارد.

به اعتقاد برخی کارشناسان این اعداد همگی محصول تفکر بخش خصوصی و برهم‌زنندگی اقتصاد اشتراکی است. یونیکورن یا همان تک‌شاخ به استارت‌آپی اطلاق می‌شود که ارزش آن به بیش از یک میلیارد دلار برسد.

اشتغال‌زایی یک پروژه به دو دسته «مستقیم» و «غیرمستقیم» تقسیم می‌شود. اشتغال مستقیم به شغل‌هایی گفته می‌شود که با آغاز فعالیت یک پروژه ایجاد و منجر به استخدام افراد به عنوان نیروی کار در آن مجموعه می‌شود و اشتغال غیرمستقیم، شغل‌ها و فعالیت‌های وابسته‌ای هستند که در کنار شغل‌های مستقیمی که به خاطر فعالیت یک پروژه به وجود می‌آیند، ایجاد می‌شود. به این ترتیب مقوله کار کردن در جایی مانند تاکسی اینترنتی را باید به دو بخش اشتغال مستقیم و غیرمستقیم تقسیم و هرکدام را به صورت جداگانه بررسی کرد.

به عنوان نمونه و طبق صحبت‌های مدیران ارشد این سرویس تاکسی‌یاب اینترنتی، این شرکت اکنون بیش از ۹۰۰ نیروی کار را به استخدام خود در آورده که حاکی از ایجاد شغل مستقیم برای این افراد است. در مقابل، رانندگان که با اعلام این شرکت، کاربران سامانه محسوب می‌شوند، نتیجه‌ی پروژه بوده و در دسته‌ی اشتغال غیرمستقیم قرار می‌گیرند. در نتیجه رانندگی درواقع جزو مشاغلی است که ساعات کاری دلخواه دارند و بسیاری از افراد به عنوان شغل دوم خود فعالیت می‌کنند.

در هر حال، امروز گوشی هوشمند دیگر یک کالای لوکس به حساب نمی‌آید؛ با ورود برندهای متعدد و رشد عرضه و تقاضا برای گوشی‌های مقرون به‌صرفه و همچنین ظهور استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری، این دستگاه‌ها اکنون به وسیله‌ای برای کسب درآمد تبدیل شده‌اند. از طرفی دستگاه‌های قانون‌گذار و اجرایی باید توجه بیشتری به حوزه کسب‌وکارهای نوپا به‌خصوص استارت‌آپ‌های حوزه فناوری داشته باشند و فضایی پدید آورند که امکان رشد و شکوفایی شرکت‌های موفق افزایش پیدا کند. زیرا اگرچه برخی از کارشناسان حتی اشتغال‌زدایی فضای مجازی را بیش از اشتغال‌زایی آن می‌دانند، اما تجربه تاکسی‌های اینترنتی نشان داده که این فرضیه درست نیست و فضای مجازی علی‌رغم اشتغال‌زدایی‌های سطح خرد اما در سطح کلان می‌تواند باعث اشتغال‌زایی گسترده هم بشود.

اکنون اهمیت فعالیت و رشد استارت‌آپ‌های حوزه فناوری به سبب رشد سریع و ساختار چابکشان در کشورهای مختلف افزایش پیدا کرده و نیاز است که ایران نیز به جرگه این کشورها بپیوندد و امکانات و قوانینی در نظر گرفته شود که این کسب‌وکارها بتوانند با آزادی عمل بیشتری فعالیت کنند تا سهم این کسب‌وکارها از اقتصاد داخلی افزایش پیدا کند و به دنبال آن شغل‌های جدید به وجود آیند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ایجاد اشتغال بیکاری قانون دانشجو ایران فضای مجازی فناوری اطلاعات فناوری اطلاعات و ارتباطات انقلاب رشد اقتصاد کشور فناوری ذهن وزارتخانه دولت تجارت الکترونیک سلامت گوشی هوشمند جامعه اقتصاد پوشش بخش خصوصی دلار اشتغال نیروی کار تاکسی درآمد اشتغال بیکاری تجارت الکترونیک استارتاپ اشتغالزایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۱۷۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوست الکترونیک کشسانی که حس لامسه به روبات‌ها می‌دهد

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ محققان ادعا می‌کنند که این پوست الکترونیک فرصت‌های جدیدی را برای انجام کارهایی که نیاز به دقت و کنترل زیادی نیرو دارند، باز خواهد کرد. این فناوری برخلاف پوست‌های الکترونیک دیگر است که با کشیده شدن، دقت حسی خود را از دست می‌دهند.

آنها می‌گویند: پوست انسان باید کشیده و خم شود تا بتواند حرکات ما را تطبیق دهد، پوست الکترونیک نیز چنین است. مهم نیست که چقدر کشیده می‌شود، واکنش فشار تغییر نمی کند و این یک دستاورد قابل توجه است.

محققان پوسته الکترونیک قابل کشش را به عنوان یک جزء حیاتی برای دست روباتی تصور می‌کنند که می‌تواند همان سطح نرمی و حساسیت را در لمس دست انسان داشته باشد. این دستاورد به ویژه در مراقبت‌های پزشکی کاربرد بسیاری دارد؛ جایی که روبات‌ها می‌توانند نبض بیمار را بررسی کنند، بدن را پاک کنند یا قسمتی از بدن را ماساژ دهند. از نظر محققان روبات پرستار یا فیزیوتراپیست بسیار ضروری است،‌ زیرا در سراسر جهان، میلیون‌ها نفر در حال پیر شدن و نیازمند به مراقبت هستند، بیش از آنچه سیستم پزشکی جهانی می‌تواند ارائه دهد.

آنها می‌گویند: در آینده، اگر تعداد افراد سالمند بیشتر از مراقبان سلامت شود، در سرتاسر جهان بحرانی به وجود خواهد آمد. پس باید راه‌های جدیدی برای مراقبت کارآمد و مداوم از مردم پیدا کنیم و روبات‌ها بخش مهمی از این پازل هستند.

فراتر از پزشکی، روبات‌های مراقبت از انسان می‌توانند در بلایا به کار گرفته شوند. آنها می‌توانند به‌عنوان مثال، افراد مجروح و گرفتار شده در زلزله یا ساختمان‌های فروریخته را جست‌وجو کنند و از مراقبت‌های در محل مانند احیای قلب استفاده کنند،

فناوری E-skin فشار حاصل از تماس را حس می‌کند و به دستگاه متصل شده اجازه می‌دهد تا بداند که چه مقدار نیرو باید استفاده کند، مثلاً برای گرفتن فنجان یا لمس یک فرد. اما وقتی پوست الکترونیک معمولی کشیده می‌شود، آن تغییر شکل را نیز حس می‌کند. این خواندن نویز اضافی ایجاد می‌کند که توانایی حسگرها را برای احساس فشار مختل می‌کند.

بیشتر بخوانید: ساخت پوست الکترونیکی شبیه به پوست کروکودیل

کشش‌پذیری به محققان این امکان را می‌دهد تا کاوشگرها و دست‌های روباتیک بادی ایجاد کنند که می‌توانند شکل خود را برای انجام انواع وظایف حساس و مبتنی بر لمس تغییر دهند.

کلید این کشف یک حسگر فشار واکنش هیبریدی نوآورانه است که محققان سال‌هاست روی آن کار کرده‌اند. در حالی که پوسته‌های الکترونیک معمولی خازنی یا مقاومتی هستند، پوسته الکترونیک پاسخ هیبریدی هر دو واکنش را به فشار به کار می‌گیرد. کامل کردن این حسگرها و ترکیب آنها با مواد عایق و الکترود قابل کشش، این نوآوری پوست الکترونیک را فعال کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229477 برچسب‌ها آموزش عالی

دیگر خبرها

  • بیش از ۹۰ درصد از درخواست‌های مردم در حوزه اشتغال است
  • اشتغال زایی مستقیم ۱۴۳ هزار نفری در صنعت پتروشیمی
  • ۶۰ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شد/ رونق کسب‌وکارها در سال جاری
  • مهلت یک‌هفته‌ای استاندار برای ایجاد کارگروه ویژه اشتغال در لرستان
  • مخالفت با مالیات ارزش افزوده تاکسی‌های اینترنتی
  • موافقت رئیس‌جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه
  • مخالفت انجمن تجارت الکترونیک با دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی اینترنتی
  • تقویت ارتباط هنرمندان صنایع‌دستی با پلتفرم‌های معروف چین
  • پوست الکترونیک کشسانی که حس لامسه به روبات‌ها می‌دهد
  • هدف‌گذاری ایجاد یک میلیون و ۴۴ هزار شغل در سال جاری