Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@07:30:07 GMT

شکوفه های فرهنگ ایران در اردیبهشت کابل

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۱۸۳۵۴

شکوفه های فرهنگ ایران در اردیبهشت کابل

کابل - ایرنا - دومین فصل بهار در کابل مرکز افغانستان که تن رنجورش از دیوارهای سیمانی بافته شده در سیم های خاردار تب دار است با شکوفه های فرهنگ و ادب ایران ، یعنی کشور همزادش در بستر حوزه تمدن پارسی زینت گرفت و فرهیختگان و دانشجویان این دیار فرصتی یافتند تا با کتاب نفس تازه کنند.

کتاب را می توان فارغ از پیش نیاز همزبانی ، مهمترین ابزار ارتباط فرهنگی ملت ها خواند و در این بین مزیت زبان مشترک ایران و افغانستان ، روند این تعامل فرهنگی را تسهیل و اثربخش کرده است و شاید گفت و گو در باغ کتاب عاقلانه ترین ، کم هزینه ترین و خوشایند ترین روش برای تعامل بشر با هم نوع خود باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل با همکاری دانشگاه کابل و موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران از یکشنبه دوم اردیبهشت ماه جاری در محوطه دانشگاه کابل یک نمایشگاه کتاب برپا کردند که با توجه به حجم مراجعین در نخستین روز این نمایشگاه به نظر می رسد استقبال از آن نسبت به نمایشگاه سال قبل بیشتر باشد.
ایران برای دومین سال متمادی است که در دانشگاه کابل نمایشگاه کتاب برپا می کند، سال قبل از 23 تا 31 فروردین ماه این نمایشگاه دایر بود و همه 300 هزار جلد کتاب آن به فروش رفت.
در نمایشگاه امسال 70 ناشر از ایران همراه با 30 ناشر افغانستان جدیدترین محصولات فرهنگی عرضه شده خود را در بازار کتاب به نمایش گذاشته اند.
بنا به درخواست میزبان نمایشگاه ، 90 درصد کتاب هایی که برای عرضه در نمایشگاه امسال در نظر گرفته شده و از سوی ناشران به داخل افغانستان منتقل شده، مربوط به کتب دانشگاهی است و تقریبا عناوین آنها سرفصل دروس تمام رشته های تحصیلی دانشگاههای افغانستان را در بر می گیرد.
ناشران ایران کتب خود را در این نمایشگاه در قالب 60 غرفه عرضه کرده اند و باقی 30 غرفه نمایشگاه نیز به کتاب های ناشران افغانستان اختصاص دارد.
بیش از 300 هزار جلد کتاب در نمایشگاه امسال وجود دارد که با توجه به محموله های ارسالی از ایران تغییر در تعداد آنها با توجه به پیش بینی های اولیه دوراز انتظار نیست.
جمع بندی نظرات تعدادی از بازدید کنندگان روز نخست از نمایشگاه بیانگر این است که تقریبا دانشجویان و اساتید رشته های علوم انسانی و فنی توانسته اند کتاب های مورد علاقه خود را در میان کتب عرضه شده پیدا کنند و در این میان تنها دانشجویان رشته های پزشکی از اندک بود حق انتخاب خود گله داشتند.
نمایشگاه کتاب تک گل بهاری ایران بر درخت اردیبهشت افغانستان نبود بلکه روز شنبه با حضور ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران و محمد رضا بهرامی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل و حمیدالله فاروقی رئیس دانشگاه کابل و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاههای افغانستان و همچنین هیات روسا و اساتید اعزامی از دانشگاههای ایران سنگ بنای دانشکده ادبیات زبان دری را که ساخت آن را کشور ایران متقبل شده است بر زمین گذاشته شد.
این دانشکده که در زمینی به وسعت سه هزار و 300 متر مربع در دانشگاه کابل ساخته خواهد شد ، مساحتی نزدیک به سه برابر عرصه خود را در عیانی خواهد داشت.
شکوفه دیگر فرهنگی ایران در بهار افغانستان به برگزار نخستین دور از گفت و گوهای فرهنگی دو کشورایران و افغانستان مربوط می شود.
همزمان با گشایش نمایشگاه کتاب در دانشگاه کابل اساتید و روسای دانشگاهی که از ایران به کابل آمده اند در نشستی مشترک با استادان و فرهیختگان دانشگاههای افغانستان پیرامون موضوع «عرفان ، تصوف و ادبیات » به گفت و گو نشستند.
این گفت و گوهای فرهنگی که امروز دوشنبه نیز ادامه دارد استادان ایرانی و اندیشمندان افغانستان مقالات خود را در زیر عنوان های کلی جایگاه عرفان و تصوف در متون کلاسیک ادبی ، نسبت عرفان و تصوف با ادبیات و عرفان در نگاه و اندیشه بزرگان ادبیات به بحث گذاشتند.
رئیسان دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه گیلان و استادان دانشگاه های یزد ، بیرجند ، سیستان وبلوچستان ، الزهرا (س) تهران و علامه طباطبایی در این نشست حضور دارند.
قرار است دبیرخانه دائمی این دور از گفت و گوهای فرهنگی ایران و افغانستان در دانشگاه کابل و یکی از دانشگاههای ایران فعال شود.
این اقدامات فرهنگی در چارچوب توافقنامه های فرهنگی ایران و افغانستان برگزار می شود که در قالب کمیته های پنجگانه مشترک دو کشور در راستای تدوین برنامه جامع همکاری های دو کشور بر روی آن توافق شده است.
سطح همکاری های فرهنگی دو کشور ایران و افغانستان بعد از برگزاری نشست های تخصصی کمیته های مشترک که برای تدوین سند جامع همکاری های این دو کشور انجام شد ، رشد چشمگیری یافته است.
علاوه بر این رخدادهای فرهنگی که طی دیروز و امروز کام جامعه دانشگاهی افغانستان را شیرین کرده است دیروز از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران مبلغ 500 هزار افغانی معادل 400 میلیون ریال در قالب بن کتاب به دانشگاه کابل اهدا شد تا از نمایشگاه دایر کتاب های مورد نیاز کتابخانه مرکزی این دانشگاه را خریداری کند.
ایران و افغانستان اگر چه امروز دارای مرزهای سیاسی مشخصی هستند اما تمام سوابق و شواهد تاریخی نشان می دهد که هر دو ملت ساکن در داخل این دو محدوده جغرافیای سیاسی از یک خاستگاه بوده و به یک بستر فرهنگی در حوزه تمدن پارسی تعلق دارند که این حوزه ، کشورهای پیرامون این دو را نیز در بر می گیرد.
در چنین سطحی ازهمسانی فرهنگ و آداب و رسوم، بی تردید تعامل دو طرف باید با روندی سهل انجام شود البته اگر فرهیختگان، اندیشمندان و سیاسیون دو ملت و در نهایت خود ملت ها به این همه اشتراک آگاهی و باور داشته و فارغ از سرخوردگی های برآمده از ناملایمان و اشتباهات گذشته، در جهت ارتقای سطح زندگی در همه ابعاد اقتصادی ، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی دست به همکاری و یاری هم دهند و شاید بهار فرهنگی بتواند زنده کننده آن پیوستگی تمدن ساز در این خطه از کره خاکی باشد.
*آساق*1104*1663

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگی نمابشگاه کتاب ایران افغانستان کابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۱۸۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران محلی برای رونق اقتصادی نشر

رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: باید نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را به محلی برای رونق اقتصادی نشر، جذب اعتبارات و بودجه برای نشر تبدیل کنیم. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرکزاری تسنیم به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، جلسه مشترک اعضای شورای سیاست‌گذاری و شورای برنامه‌ریزی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چهارشنبه (بیست‌ونهم فروردین ماه 1403) برگزار شد.

رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: همه فعالیت‌های این نمایشگاه باید حول محور کتاب طراحی و تدوین شود. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صرفاً یک برنامه اجتماع مردم نیست و هر اتفاقی که در آن رخ می‌دهد باید با کتاب نسبت داشته باشد. فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی را باید متناسب با حوزه کتاب طراحی کرد و اولویت این است که مردم، کتاب‌‍‌خوان، ناشران، فعال و نویسندگان، انگیزه‌مند شوند و همه برنامه‌ها در سطوح مختلف برای تحقق این اهداف طراحی شود. 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم همه مردم ایران به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دسترسی پیدا کنند، عنوان کرد: بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کار عظیمی است و ناشران، کتابفروشی‌ها و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در برگزاری آن مشارکت دارند. هدف اصلی این است که مردم در روستاها و شهرهای مختلف به این نمایشگاه دسترسی پیدا کنند که تاکنون محقق شده است. تلاش می‌کنیم اقشار مختلف از یارانه‌های مرتبط با خود برای خرید کتاب بهره‌مند شوند. 

احمدوند افزود: امیدواریم بتوانیم زودتر میزبان غرفه‌سازان باشیم. همچنین باید از ظرفیت میهمانان حاضر در نمایشگاه بیشتر استفاده کرد. از حضور مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و رئیس جمهور در نمایشگاه کتاب سال گذشته بهره‌مند شدیم و این حضور جزو اتفاقات بزرگ بود. نمایندگان، وزرا، روسای سازمان‌ها و... نیز با حضور و بازدید از نمایشگاه به حل مسائل و مشکلات حوزه نشر کمک کردند. 

 ثبت‌نام کتابفروشی در بخش مجازی نمایشگاه کتاب به زودی آغاز می‌شود

در ادامه، علی رمضانی درخصوص ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در بخش مجازی این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: کتابفروشان فعال سراسر کشور که در سامانه «بازار کتاب» عضو شده‌اند می‌توانند پس از اعلام فراخوان که به زودی انجام می شود به پنل کاربری خود در نشانی bazarketab.ir تقاضای حضور و فعالیت در شکل مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را ثبت کنند. 

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

قائم مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: این دوره از نمایشگاه در زمان‌بندی جلوتری برنامه‌ریزی شد. همه ما موظفیم به صورت حداکثر آنچه در اختیار داریم به نحوی بهتری ارائه کنیم تا ناشران و مردم استفاده بهتری از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داشته باشند. جمع‌های چندصدنفری در این نمایشگاه کار می‌کنند تا این فضا را برای چندهزار ناشر مهیا سازند تا به مردم خدمت ارائه دهند و در نهایت چند میلیون نفر از این فضا بازدید و استفاده کنند.    

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به عملکرد شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: تعامل با شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران را به صورت مفصل‌تر و جدی‌تر دنبال می‌کنیم و از ضعف‌ها و مشکلات این حوزه باخبر هستیم. با این وجود تلاش می‌کنیم این موضوع را به شکل بهتری پیش ببریم. موضوع تور بازدید دانش آموزان در برنامه‌های کمیته فرهنگی نمایشگاه دیده شده است و در این خصوص با آموزش و پرورش و شهرداری تهران برای پشتیبانی از این موضوع در حال مذاکره هستیم. 

علی رمضانی در پایان به شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به ضرورت توجه به آینده، موضوع امیدآفرینی و توجه به خواندن، شعار «بخوانیم و بسازیم» برای این دوره از  نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شده است. 

نصب تابلوهای راهنمای محیطی قبل از آغاز نمایشگاه، ضرورت افزایش سطح کیفی سالن ناشران کودک و نوجوان، تمرکز فعالیت‌ها و دوری از انجام فعالیت‌های فرهنگی پراکنده، هم‌خوانی تقسیم‌بندی سالن‌ها، تعیین زمان افتتاحیه نمایشگاه، انسجام در اقدامات فرهنگی نمایشگاه، تسهیل امور گمرکی نمایشگاه نسبت به دوره گذشته، دعوت از اصناف و اتحادیه‌های مرتبط به منظور برای بازدید از نمایشگاه، درنظر گرفتن صندوق‌های رای برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در بخش‌های مختلف نمایشگاه، امکان نظرخواهی از ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه  و... از جمله موضوعات و پیشنهادهای مطرح شده از سوی اعضای شورای سیاست‌گذاری این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود. 

رادیو برای نمایشگاه کتاب چه برنامه‌هایی دارد؟

همچنین در این نشست اعضای شورای برنامه‌ریزی سی‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های انجام شده و پیش رو ارائه دادند. 

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ علی رمضانی، عضو شورای سیاستگذاری، قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه؛ و مریم‌سادات ظهوریان، نادر قدیانی، مهدی رمضانی، فتح‌الله فروغی، ابراهیم کریمی، مهدی فقیهی‌نژاد، اسماعیل جانعلی‌پور، عضو شورای سیاست‌گذاری و مدیر کمیته ناشران خارجی؛ محمد اله‌یاری فومنی، مدیر کمیته ناشران داخلی؛ سعید مجیدی، مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی؛ حسین تیموری، مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی؛ محمد خلج، مدیر کمیته اداری و مالی؛ آزاده نظربلند، مدیر کمیته اطلاع رسانی و پاسخگویی؛ مهدی خسروی، مدیر کمیته حراست؛ محمدحسین آزادبخت، مدیر کمیته مراسم و میهمانان ویژه؛ مرتضی بریری مدیر کمیته روابط عمومی؛ حسینعلی سبزه، معاون بخش بین‌الملل؛ محمدرضا سلمان زاده، مشاور رئیس و محمدمهدی شیخ صراف، مشاور قائم مقام سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این جلسه مشترک حضور داشتند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از 19 تا  29 اردیبهشت (1403) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نمایشگاه کتاب امسال فضای بیشتری دارد
  • برگزاری نمایشگاه تجاری افغانستان و قزاقستان در کابل
  • دبیرخانه گفت‌وگوهای فرهنگی با روسیه و چین راه‌اندازی می‌شود
  • پیرنگ جدی نمایشگاه امسال موضوع فلسطین و غزه خواهد بود
  • ساعت کار نمایشگاه کتاب و پیشنهاد گذاشتن صندوق رأی
  • جزئیات برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد
  • جزئیات و ساعت بازدید نمایشگاه کتاب اعلام شد/ چرا باز هم مصلی محل برگزاری شد؟
  • نمایشگاه کتاب تهران محل رونق اقتصادی نشر است
  • نشست هماهنگی نمایشگاه کتاب با همکاری مدیریت شهری تهران برگزار شد
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران محلی برای رونق اقتصادی نشر