Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- جزئيات برنامه‌هاي هسته‌اي فرانسه، به سبب مخفي بودن و انتشار نيافتن آن توسط اين کشور، همواره از موضوعات مورد بحث و علاقه کارشناسان اين زمينه است.
«ايليا کرامنيک» با انتشار مقاله‌اي در خبرگزاري اسپوتنيک چشم انداز پيش‌روي اين قدرت هسته‌اي اروپا را بررسي کرد.
مطابق با آن چه که در اين تحليل آمده است به صورت تاريخي، فرانسه زرادخانه‌هاي هسته‌اي‌اش را مستقل و خارج از فعاليت در ذيل پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو)، به دور از کشورهاي ديگر و بدون توجه به پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي (ان پي تي)، توسعه داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علاوه بر اين، حساب ويژه‌اي بر روي «دکمه قرمزش» مي‌کند، چيزي که به صورت تئوري سيستم دفاعي اروپا را نيز قوي تر کرده است؛ چرا که با وجود چنين ظرفيتي، دشمنان اروپا نمي‌توانند امنيت اين منطقه را با حمله اي اتمي به خطر بياندازند.
علاوه بر اين، گفتني است که زرادخانه اتمي فرانسه، امنيت اين کشور را تنها براي کوتاه مدت تامين مي کند، چرا که اين زرادخانه متعلق به ناتو و ديگر سازمان هاي بين المللي نيست، به همين سبب برنامه هسته اي فرانسه مي تواند پس از مدتي تحت تاثير سازمان‌هاي بين المللي به ويژه ناتو قرار خواهد گرفت.
در سحرگاه روز 14 آوريل، نيروهاي نظامي آمريکا، انگليس و فرانسه حمله موشکي را به دمشق، پايتخت سوريه ترتيب دادند.
حمله موشکي آمريکا، فرانسه و انگليس به سوريهاين حمله که با موشک‌هاي کروز هر سه کشور انجام شد، به بهانه وجود تسليحات شيميايي در سوريه به انجام رسيد، اتهامي که هيچگاه به صورت مشخص و با ارائه شواهدي مطمئن به اثبات نرسيد.
پس از اين حمله، مرکز فرماندهي وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون)، اعلام کرد که در مجموع 105 موشک به سمت سوريه پرتاب شده است که در اين بين نيروهاي نظامي فرانسه، پرتاب 12 موشک را بر عهده داشتند.
با اين که در مقايسه با 85 موشکي که آمريکايي‌ها پرتاب کردند، سهم فرانسه کم بوده است، اما اين کشور اروپايي بوده که تيم هوايي حمله به سوريه را راهبري مي کرده است.
«آندره لاناتا» رئيس ستاد مشترک نيروي هوايي فرانسه، اعلام کرد که هوايپماهاي نظامي اين کشور پس از حمله به سوريه به خاک فرانسه بازگشتند و بلافاصله آماده تمرين نظامي بازدارندگي حملات هسته‌اي شدند.
لازم به ذکر است که دولت فرانسه براي شرکت در عمليات واشنگتن، هواپيماهاي جنگي «داسو رافل»، ساخت کشور خودش را به ميدان فرستاده بود.
يکي از برترين ويژگي‌هاي اين جنگنده، توانايي دفاع در برابر حملات اتمي است، در واقع جنگنده رافل در خدمت برنامه‌هاي اتمي نيروهاي نظامي فرانسه قرار دارد.
ار سويي ديگر، هواپيماهاي جنگي فرانسه موشک هاي (ASMP-A) را با خود حمل مي کردند؛ موشک‌هايي که قابليت حمل کلاهک هسته‌اي با قدرت 300 کيلوتن را دارا هستند.
کارشناس روس در اين باره اذعان داشت که فرانسه 84 فروند موشک از اين مدل را دارا است که 65 تاي آن‌ها مجهز به کلاهک هسته‌اي هستند.
فرماندهي استراتژيک نيروي هوايي فرانسه مرکب از دو بخش نظامي مجزا است:
بخش اول آن متشکل از 40 جنگنده رافل است که در پايگاه هوايي «ايسترس» مستقر است.
بخش دوم آن از هواپيماهاي سوخت رسان «کي سي 135- اف آر» و هواپيماهاي ديگر تشکيل شده است.
لازم به ذکر است که در حمله روز 14 آوريل به سوريه، هواپيماهاي سوخت رسان «کي سي 135- اف آر» نيز شرکت داشته اند.
نيروي دريايي فرانسه نيز به سلاح‌هاي هسته اي مجهز است. در بين زيردريايي‌هايي که مي‌توانند موشک با کلاه هسته‌اي حمل کنند، زير دريايي کلاس «تيريومفنت» است که با 16 موشک بالستيک (ام-51) مجهز مي شود.
علي رغم همه اين تجهيزات ياد شده، فرانسه در حال توليد نوعي جديد از موشک‌هايش است که از سرعت فراصوت برخوردار است.
گفته مي‌شود که از سال 2030 نيروهاي نظامي اين کشور مي توانند از موشک هاي ياد شده استفاده کنند.
ضمن آنکه اين موشک هاي جديد مي تواند در نسل ششم هواپيماهاي جنگي فرانسه که آن ها هم در دست توليد هستند، قرار گيرند.
کرامنيک در ادامه افزود، سلاح‌هاي هسته‌اي مستقر در نيروي دريايي فرانسه اصلي ترين گزينه براي قدرت نظامي اين کشور به شمار مي‌روند.
عضويت نداشتن فرانسه در گروه برنامه‌ريزي هسته‌اي ناتو
اين تحليلگر روس يادآور مي‌شود که پاريس در گروه برنامه‌ريزي هسته‌اي ناتو (ان جي پي)، که در سال 1966 تشکيل شد، عضو نشده است.
اين سازمان در راستاي مبارزه با تکثير، بهره برداري بي خطر، ذخيره سازي و حمل و نقل سلاح هاي هسته اي تشکيل شده است و به نظر بسياري از کارشناسان به عنوان ابزاري است که واشنگتن از آن براي جذب کشورهاي اروپايي در زمان وقوع حمله هسته اي استفاده مي کند.
گفتني است، به طور کلي در حدود 200 موشک هسته اي آمريکا در پايگاه هاي نظامي اين کشور در اروپا مستقر شده است.
بر خلاف انگليس و آلمان که هر دو کشور در صورت لزوم توان لازم را براي انجام يک حمله هسته‌اي دارند، فرانسه استقلال خود را از اين فضا نگه داشته است تا به نوعي وابستگي‌اش به کشورهاي ديگر را، در اين زمينه به حداقل برساند.
کارشناس مسائل نظامي، تاکيد مي‌کند که به يُمن وجود زراد خانه‌هاي هسته‌اي و نيروي درياي مجهز به سلاح هسته‌اي، نيروهاي نظامي فرانسه توانايي مقابله با هر گونه حمله نظامي را دارا هستند و تا به امروز توانسته اند که جايگاه چهارم را در بين قدرت‌هاي هسته‌اي جهان و پس از آمريکا، روسيه و چين کسب کنند.
مترجم: محمد استادولي
116/120

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۱۸۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویولا آمهرد: سوئیس به اوکراین تسلیحات نخواهد داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «ویولا آمهرد» (Viola Amherd) رئیس جمهور سوئیس امروز یکشنبه اعلام کرد که کشورش به اوکراین تسلیحات عرضه نخواهد کرد؛ زیرا قانون وضعیت اضطراری در این مورد اعمال نمی شود.

رئیس جمهور سوئیس در مصاحبه با روزنامه «بلیک» (Blick) در این ارتباط گفت: قانون وضعیت اضطراری مطرح نشده است. حق وضعیت اضطراری فقط در مواقع ضروری مانند بحران کووید- ۱۹ قابل استناد است.

«ویولا آمهرد» در این خصوص ادامه داد: پارلمان در حال حاضر در حال بررسی اصلاحیه قانون تجهیزات نظامی است.

به گزارش اسپوتنیک، این در حالیست که مسکو بارها نسبت به ارسال تدارکات نظامی به کی یف هشدار داده و تاکید کرده است که این تدارکات تنها به درگیری ها دامن می زند و هیچ شانسی برای تأثیرگذاری بر نتیجه مستقیم عملیات نظامی ویژه روسیه ندارد.

کد خبر 6097507

دیگر خبرها

  • لحظه اصابت موشک به پایگاه نظامیان صهیونیست در کرم ابوسالم
  • «وعده صادق» بخشی از توانایی های ایران را نشان داد
  • موشک‌های ایرانی کشورهای عربی را بر سر عقل آورد؟ / اخراج محترمانه ارتش امریکا از خاک امارات +فیلم و تصاویر
  • ویولا آمهرد: سوئیس به اوکراین تسلیحات نخواهد داد
  • حمله راکتی به مواضع اشغالگران در کرم ابوسالم و نتساریم
  • روسیه بلافاصله پس از شکست اوکراین، بیخ گوش ما موشک مستقر می‌کند
  • آشنایی با سیستم مرموز چشم پنتاگون در مدار زمین | از ردیابی تا کشتار موشک‌ها! +تصویر
  • ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه منهدم شد
  • تغییر محاسبات منطقه با قدرت بازدارندگی ایرانی
  • فو فایتر؛ چشم پنتاگون در مدار زمین برای ردیابی موشک‌ها!/ عکس