Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها تحلیلگران و فعالان حوزه نفت با موشکافی در حال بررسی جزئی ترین اقدامات کابینه ترامپ برای تصمیم گیری در مورد توافق هسته ای ایران هستند. ۱۲ می، تاریخی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باید در مورد توافقی که باعث شد ایران بتواند بخشی از سهم بازار نفت خود را به دست بیاورد تصمیم بگیرد.

بسیاری از بانک ها و موسسات مالی بر این باورند که احتمال بسیار زیادی وجود دارند ترامپ با لغو تحریم های ایران موافقت ننماید که خود، می تواند در حدود ۱۰-۲ دلار به قیمت نفت بیفزاید، آنهم در زمانی که هرگونه اختلال در عرضه نفت توسط ایران می تواند ثبات نسبی به دست آمده طی یکی دو سال اخیر را برهم بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بلومبرگ نیز در گزارشی ضمن اشاره به کاهش تقریبی مازاد نفت در اقتصادهای توسعه یافته، تهدید ناشی از کاهش عرضه نفت ایران به دلیل اعمال تحریم ها، کاهش تولید نفت ونزوئلا و افزایش درگیری ها در یمن و سوریه را از عوامل تشدیدکننده بی ثباتی در بازارهای نفتی خواند.

به گفته اد موریس، رئیس بخش تحقیقات کالای جهانی سیتی گروپ، ترامپ در ژانویه هشدار داده بود که  فقط به دلیل تضمین توافق با متحدان اروپائیش، این آخرین باری است که به ایران فرصت می دهد.  علاوه بر آن، طی ۹۰ روز اخیر با انتصابات جدید کابینه و مشاور امنیت ملی جدید آمریکا، جان بولتون که مواضعی به شدت خصمانه در مقابل ایران دارد، بعید به نظر می رسد این بار رئیس جمهور آمریکا از موضع خود عقب نشینی کند. اقدامی که در سه ماهه سوم یا چهارم ۲۰۱۸ می تواند چند دلار به قیمت نفت بیفزاید.

براساس پیش بینی سیتی گروپ، قیمت نفت در ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بالغ بر ۵ تا ۶ دلار به ازای هر بشکه نفت برنت افزایش خواهد یافت، و در صورت عدم لغو تحریم ها، روزانه در حدود ۲۰۰ هزار تا ۱ میلیون بشکه نفت از موجودی بازار کاسته خواهد شد.

به گزارش بلومبرگ و به نقل از مایک ویتنر، رئیس تحقیقات بازار نفت در مرکز جنرال سوسایتی، در حدود ۷۰ درصد شانس بازگشت تحریم ها به ایران وجود دارد که می تواند بالغ بر ۱۰ دلار به قیمت هر بشکه نفت بیفزاید.

از سوی دیگر، فریدون فشارکی، رئیس موسسه فکتس گلوبال انرژی معتقد است شانسی ۹۰ درصدی در خروج ترامپ از توافق هسته ای ایران دیده می شود که منجر به افزایش قیمت نفت خواهد شد.

اما این روزها ایران در حال آمادگی برای رویارویی با تحریم های آمریکاست و در اقدامی جدید، استفاده از یورو به جای دلار آمریکا در تعاملات بانکی آغاز شده است.

به گزارش پلاتس و به نقل از سارا وخشوری، مدیر موسسه بین المللی مشاوره ای اس وی بی، استفاده ایران از یورو به عوض دلار نمی تواند به طور کامل از ایران در برابر تحریم های آمریکا محافظت نماید. امکان دارد ایران با پرداخت بهای فروش نفت طبق وجه رایج کشور خریدار موافقت کرده یا فروش تهاتری نفت به ازای کالا  صورت گیرد، اما همچنان اقتصاد ایران متاثر از تحریم ها خواهد بود.

اما آنچه که در مورد تحریم های آمریکا علیه ایران هنوز نامشخص است، میزان تاثیرگذاری آن بر صادرات نفت ایران و بازارهای جهانی است؛ مسئله ای که  در ۱۲ می سرنوشتش مشخص می گردد.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۲۱۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ به «سیا» برای بی‌اعتبار کردن چین مجوز داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، منابع مطلع می گویند رییس جمهور سابق آمریکا به دستگاه جاسوسی این کشور برای اقدام علیه دولت چین دستور داده است.

خبرگزاری رویترز به استناد گفته برخی مقامات سابق دولت آمریکا گزارش داد که «دونالد ترامپ» به سازمان «سیا» مجوز داد تا یک کارزار نفوذ سری با هدف لکه دار کردن دولت چین و تهییج افکار عمومی علیه سران این کشور را راه اندازی کند.

بر اساس این گزارش، سیا در سال ۲۰۱۹ تیمی را تشکیل داد که از هویت های جعلی اینترنتی برای انتشار روایت های منفی درباره دولت «شی جین پینگ» رییس جمهور چین استفاده کردند.

از جمله روایت‌هایی ضد چینی سیا در شبکه‌های اجتماعی چین؛ این بود که اعضای حزب کمونیست حاکم پول های خود را در خارج از کشور مخفی کرده اند.

مقامات سابق دولت آمریکا، این عملیات ضد چین را پاسخی آمریکا به سال‌ها تلاش‌های مخفیانه تهاجمی چین با هدف افزایش نفوذ جهانی خود توصیف کردند.

کد خبر 6056643

دیگر خبرها

  • قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران؛ یکشنبه ۲۷ اسفند
  • ماجرای وضعیت اضطراری ۳۰ ساله آمریکا علیه ایران چیست؟
  • ماجرای وضعیت اضطراری ۳۰ ساله آمریکا علیه ایران
  • قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران؛ شنبه ۲۶ اسفند
  • ترامپ به «سیا» برای بی‌اعتبار کردن چین مجوز داد
  • پیش بینی قیمت دلار ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ / بازار ارز فریز شد
  • کارنامه یک سال بازار ایران
  • کاسبی غربگرایان با ترامپ‌ هراسی
  • جزئیات مهم از دومین اقدام آمریکا علیه ایران در ساعات گذشته | ادعا درباره سپاه قدس و یمن | سعید الجمال و پوریا میردامادی کیستند؟
  • آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد + جزئیات | این تحریم‌ها ۳فرد و ۴نهاد را هدف گرفته است