Web Analytics Made Easy - Statcounter

تا کنون زباله‌های اتمی در انبارهای موقت بر روی زمین نگهداری می‌شدند. یافتن مکان نهایی برای انباشت آنها دشوار است، حتی باید عصر یخبندان بعدی هم محاسبه شود. سؤال این است که می‌شود به این ‌زودی‌ها از انبارهای موقت عبور کرد؟

هر بشکه مخصوص حمل پسماندهای رادیواکتیو شش متر طول دارد و وزنش به ۱۰۰ تن می‌رسد. تشعشعاتی که این مخزن درون خودش نگهداری می‌کند، برای انسان مرگبار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر، ۱۲۱۳ بشکه ‌یا مخزن پسماندهای رادیواکتیو در انبارهای موقت روی زمین نگهداری می‌شوند و تا خروج آلمان از برنامه ‌اتمی‌اش در سال ۲۰۲۲، تعداد این مخازن به ۱۹۰۰ خواهد رسید.

در مجموع حدود ۳۰ هزار تن پسماند رادیواکتیو در انتظار انتقال به انباری دائمی  در زیر زمین هستند. اما یافتن چنین مکانی برای انباشت نهایی این پسماندها دشوار می‌نماید.

تا سال ۲۰۳۱ باید مکان نهایی دفن زباله‌های اتمی مشخص شده باشد. شروع انباشت زباله‌ها در مکان‌های نهایی از ۲۰۵۰ شروع می‌شود.

وولفرام کونیگ، رئیس اداره فدرال برای مدیریت امنیت پسماندهای اتمی، به دویچه‌وله می‌گوید: «پروسه یافتن این مکان نهایی، یک چالش علمی و فنی و همین‌طور اجتماعی است.»

درست به همین دلایل، به نظر می‌رسد باید برای مدتی بیش ازآنچه برنامه‌ریزی شده به انبارهای موقتی که مجوز آنها گام به‌گام تا سال ۲۰۳۲ باطل می‌شود، اتکا کرد.

انبارهای موقتی چقدر ایمن هستند؟

ادامه نگهداری زباله‌های اتمی در این انبارهای موقتی، که تعدادشان به ۱۶ می‌رسد، با اعتراضات شدیدی مواجه شده است. شهروندانی که در مجاورت این انبارها زندگی می‌کنند، خواستار برچیده شدن این انبارها به محض خروج آلمان از برنامه اتمی‌‌اش هستند.

درخواست یادشده به معنی انتقال این زباله‌ها به مکان موقت دیگری است، که آن هم اعتراض ساکنان منطقه دیگری را به دنبال خواهد داشت. این دردسری است که تا انتها ادامه خواهد یافت.

 کونیگ می‌گوید :« ضرورت و منافع انتقال این زباله‌های اتمی به شهروندان توضیح داده نشده است، به‌خصوص که اکنون نشانه‌ای دال بر وجود مشکل امنیتی در انبارهای موقتی وجود ندارد.»

سیاستمداران و کارشناسانی که امنیت این انبارهای موقت را تائید نمی‌کنند، اعتقاد دارند چون این مکان‌ها به عنوان راه ‌حل مقطعی کوتاه‌مدت در نظر گرفته شده بودند، به اندازه کافی ایمن نیستند.

پیش‌شرطها برای انبار دائمی زباله‌های هسته‌ای

کسی نمی‌داند جستجو برای یافتن مکان نهایی نگهداری پسماندهای اتمی چقدر طول خواهد کشید. چیزی که معلوم است این است که این پسماندها باید حداقل به مدت یک میلیون سال در این مکان محفوظ بمانند. مدت زمانی که خارج از تصور بشر است. در برنامه‌ریزی برای انبار کردن نهایی زباله‌های اتمی باید تحولات و اتفا‌ق‌های آینده مثل عصر یخبندان بعدی پیش‌بینی شوند.

نکته دیگری که در این مورد مشخص است این است که این انبار نهایی باید ۳۰۰ متر زیر زمین و مابین لایه‌های سنگی و صخره‌ای قرار داشته باشد.

 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۲۱۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امشب ساعت ۲۲:۳۰؛ سلاطین کامبک در دومین جدال نیمه نهایی

به گزارش قدس آنلاین، بایرن‌مونیخ مقابل دیدگان هوادارانش نمایش بهتری در این بازی نسبت به مادریدی‌ها داشت اما اولین بازی از دور رفت مرحله نیمه‌نهایی با تساوی ۲ بر ۲ به پایان رسید.

شاگردان توخل بازی را خوب شروع کردند اما برخلاف جریان بازی وینیسیوس روی پاس خط‌شکن کروس دروازه نویر را گشود و آلیانز آره‌نا را غرق در سکوت کرد و نیمه اول با پیروزی شاگردان آنچلوتی به پایان رسید.

اما در نیمه دوم توخل با تغییرات تاکتیکی خودش ورق بازی را برگرداند ابتدا با شلیک بی‌نقص سانه گل تساوی را به ثمر رساندند و چند دقیقه بعد موسیالا از واسکز پنالتی گرفت و هری‌ کین، شاهزاده انگلیسی مونیخی‌ها گل برتری را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند.

این پایان کار نبود و پس از تعویض‌های کارلتو جریان بازی به نفع کهکشانی‌ها برگشت و رودریگو شب فاجعه‌بار کیم مین جائه را تکمیل کرد و از او پنالتی گرفت. وینیسیوس جونیور پشت ضربه پنالتی ایستاد و با تسلیم کردن نویر گل تساوی‌بخش تیمش را به ثمر رساند تا بازی با همین نتیجه به پایان برسد و سرنوشت صعود به سانتیاگو برنابئو کشیده شود.

* دوئل سلاطین کامبک در وست‌فالن

بروسیا دورتموند و پاری‌سن ژرمن که در دور گروهی این فصل لیگ قهرمانان اروپا نیز مقابل هم رقابت‌های جذابی را رقم زدند، دوباره امشب در دور نیمه‌نهایی در ورزشگاه وست‌فالن مقابل هم صف‌آرایی خواهند کرد.

هر دو تیم با یک کامبک فوق‌العاده مقابل تیم‌های اسپانیایی یعنی اتلتیکومادرید و بارسلونا در دور یک‌چهارم‌نهایی، جواز حضور در این مرحله را بدست آورده‌اند. این نخستین حضور دورتموند در بین چهار تیم نهایی لیگ قهرمانان از فصل ۱۳-۲۰۱۲ است، جایی که زردپوشان با سرمربیگری یورگن کلوپ به این مهم نائل آمدند. بازی آن‌ها مقابل اتلتیکو در دور پیش بسیار جذاب بود، به‌خصوص در بازی برگشت، جایی که آن‌ها در خانه خود موفق شدند شاگردان دیگو سیمئونه را با نتیجه ۴-۲ شکست داده و شکست ۲-۱ بازی رفت را جبران کنند. البته آماده‌سازی دورتموند برای بازی امشب آن طوری که باید مطابق برنامه پیش نرفته و آن‌ها در دو بازی قبلی در بوندس‌لیگا موفق به کسب پیروزی نشدند، جایی که با دریافت گل دقیقه ۹۷ مقابل قهرمان این فصل یعنی لورکوزن متوقف و هفته پیش هم با نتیجه سنگین ۴-۱ توسط لایپزیک بدرقه شدند.

زنبورها با این باخت امیدهایشان برای قرار گرفتن در بین چهار تیم بالای جدول و کسب سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان را کمرنگ‌تر می‌بینند، در حالی که سه بازی بیشتر باقی نمانده و پنج امتیاز از لایپزیک در رتبه چهارم کمتر دارند و فقط باید امیدوار باشند نمایندگان آلمانی باقیمانده در مسابقات اروپایی خوب کار کنند تا سهمیه پنجم دور آینده لیگ قهرمانان که شاهد تغییر فرمت و افزایش تیم است، به بوندس لیگا تعلق بگیرد تا آن‌ها با کسب رتبه پنجم هم در مسابقات فصل آینده حاضر باشند. البته گزینه جذاب‌تر دیگر برای کسب سهمیه این است که مانند فصل فوق‌العاده ۹۷/۱۹۹۶ بتوانند بار دیگر قهرمان اروپا شوند، البته که کارشناسان الان در بین چهار تیم حاضر در این مرحله کمترین شانس را برای آن‌ها قائل هستند.

از طرف دیگر پاریس پس از شکست در بازی خانگی مقابل بارسلونا، در بازی برگشت البته با کمک ۱۰ نفره شدن آبی و اناری‌ها موفق شد با برد ۴-۱، در این مرحله حاضر باشد. دو برد ۴-۱ دیگر در لیگ فرانسه، قهرمانی دوباره این تیم در این لیگ را قطعی کرد، البته مانند بسیاری از سال‌های گذشته تنها قهرمانی در اروپا می‌تواند فصل را برای آن‌ها عالی کند، اتفاقی که پیش از این در انجامش ناموفق بودند اما الان با وجود تمام حاشیه‌ها درباره رفتن فوق ستاره‌ای مانند امباپه می‌تواند اعجاب‌انگیز باشد.

وضعیت بازیکنان

دورتموند در بازی امشب ربی بنسباینی و سباستین هالر را به دلیل مصدومیت در اختیار نخواهد داشت و وضعیت حضور ماتسن، هوملز و دانیل مالن نیز مشخص نیست. از طرف دیگر پاریس همچنان باید بدون مصدومان بلندمدت خود یعنی کیمپمبه، کورزاوا و سرجیو ریکو در زمین حاضر شود اما آن‌ها مصدوم جدیدی نداشته و به چند بازیکن اصلی خود نیز در بازی ابتدای هفته در لیگ فرانسه استراحت داده‌اند.

امیرمحمد سلطان پور

دیگر خبرها

  • گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟
  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟
  • اسلامی: گروسی به ایران می‌آید
  • از ۴ مکانی که آژانس مشکوک بود ۲ مکان باقیمانده که ... | ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم
  • اسلامی: ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند/ گروسی به ایران می‌آید
  • اسلامی: بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجازند در ایران حضور داشته باشند
  • امشب ساعت ۲۲:۳۰؛ سلاطین کامبک در دومین جدال نیمه نهایی
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد
  • وضعیت زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد