Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@12:32:28 GMT

گسل های کرمان مطالعه و شناسایی می شوند

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۲۲۴۱۳

گسل های کرمان مطالعه و شناسایی می شوند

کرمان - ایرنا - مدیرکل راه وشهرسازی استان کرمان گفت: شورای عالی معماری و شهرسازی کشور طی مصوبه ای، مطالعات شناسایی و تدقیق گسل های شهر کرمان را تصویب کرده است.

محمد مهدی بلوردی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر همین اساس تهیه و تدقیق نقشه گسل های فعال کرمان در دستور کار کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله این استان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: با تصویب این مطالعات در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، به عنوان یک سند راهبردی بالادستی در طرح های جامع و تفصیلی، می توان ساخت و سازهای شهر کرمان را به طور نسبی ایمن سازی کرد زیرا نتیجه آن موجب ایجاد یک فضای امن برای شهروندان خواهد شد.
وی گفت: کرمان همواره بدلیل وجود گسل های مهم و فعال در حریم شهری با مشکلات عدیده ای مواجه بوده و نیازمند تمهیدات لازم بمنظور پیشگیری از مخاطرات زلزله است.
مدیرکل راه وشهرسازی استان کرمان افزود: یکی از مهمترین تمهیدات گسل های شهر کرمان شناسایی آنها است و گام بعدی در جهت این گسل ها، تدوین انواع آیین نامه های ساخت و ساز در حریم گسل ها است.
وی اظهار داشت: پیش از این فاز نخست این مطالعات میدانی با هدف تدقیق محل عبور و شواهد گسل های فعال شهر کرمان تا شعاع 25 کیلومتری آغاز شده بود.
بلوردی با اشاره به انجام شدن گزارش اولیه تدقیق و تعیین حریم گسل های شهر کرمان گفت: بر اساس مطالعات تئوری و میدانی تاکنون 14 گسل فعال در شهر کرمان شناسایی شده و حریم گسل شرقی شهر کرمان (در محدوده کوههای صاحب الزمان (عج) در اختیار کارگروه ملی مخاطرات زلزله قرار گرفته است.
وی افزود: این نقشه ها پس از تصویب در کارگروه ملی، در اختیار معاونت معماری و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی قرار داده شده است که پس از تصویب به شکل مصوبه و قانون برای اجرا در اختیار سازمان های مربوطه قرار می گیرد.
وی ابراز کرد: سازمان های مربوطه در این کلانشهر می توانند با استفاده از این نقشه ها ساختمان ها و سازه های در معرض خطر را شناسایی کنند و بر اساس میزان آسیب پذیری بناها را اولویت بندی و برنامه ریزی کنند.
استان کرمان از مناطق زلزله خیز کشور بشمار می رود و تجربه زمین لرزه های مخرب در شهرستان های بم، راور، کوهبنان و زرند که خسارتهای هنگفت جانی و مالی را به دنبال داشت ، نشان از گسل های فعال و زلزله خیز بودن استان دارد.
زمین لرزه بم با شدت 6.6 ریشتر در ساعت پنج و 26 دقیقه بامداد پنجم دی ماه سال 82 در شرق استان کرمان را لرزاند و طبق آمار رسمی این زمین ‌لرزه 26 هزار و 271 قربانی، 30 هزار مجروح و بیش از یکصدهزار نفر بی‌خانمان به جای گذاشت.
زمین ‌لرزه زرند نیز در تاریخ چهارم اسفندماه سال 83، ساعت پنج و 55 دقیقه بامداد سه‌ شنبه به وقت محلی ایران، در استان کرمان و شهرستان زرند رخ داد. ژرفای این زلزله در هفت کیلومتری زمین به بزرگی 6.4 در مقیاس ریشتر بود.
شمار کشته های این زلزله حدود 912 نفر و تعداد زخمی ها یکهزار و 411 نفر برآورده شده است و خسارت مالی بسیاری به این شهرستان وارد کرد.
همچنین در سال 96 زمین لرزه های متعددی در شهرستان های راور و کوهبنان خسارت های فراوانی را برجا نهاد.
7420/ 5054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي راه و شهرسازي گسل كرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۲۲۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف ۷۳ خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق در کرمان

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ مهدی پور امینایی، ظهر چهارشنبه در تشریح این خبر به خبرنگاران گفت: در پی درخواست‌های مردمی مبنی بر ایجاد مزاحمت خودروهای شوتی در محور ماهان- بم و طی هماهنگی و دستور دادستان مرکز استان کرمان طرح ضربتی مبارزه با قاچاق سوخت با اولویت مقابله با خودروهای شوتی به مدت ۴۸ ساعت در محور پر تردد "ماهان-بم"اجرا شد.

وی افزود: در این طرح ضمن شناسایی و توقیف ۷۳ دستگاه خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق بیش از ۱۳ هزار لیتر گازوئیل کشف و در این رابطه ۷۳ متهم شناسایی و دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان کرمان با اشاره به خطرات بسیار زیاد حمل سوخت از طریق خودروهای سواری و وانت از همگان خواست در صورت مشاهده و یا اطلاع از هرگونه دپو و یا قاچاق کالا و سوخت مراتب را به پلیس اطلاع دهند.

کد خبر 6100708

دیگر خبرها

  • توقیف ۷۳ خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق در کرمان
  • هشدار زلزله در تهران ۱۰ تا ۱۵ ثانیه پیش از وقوع آن + جزئیات
  • هشدار سریع ۱۰ تا ۱۵ ثانیه قبل از زلزله اعلام می‌شود | به دنبال پایش ایمنی ۱۹ هزار ساختمان هستیم
  • عوامل خطر « زوال عقل زودرس » را بشناسید
  • ادعای زلزله شناس هلندی؛ وقوع زلزله شدید در روزهای ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت
  • ادعای زلزله شناس هلندی؛ وقوع زلزله شدید بین روزهای ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت
  • هشدار در دشت تبریز؛ کدام بناهای تاریخی در خطرند؟
  • زاکانی: شهرداری تهران برای مدیرانش خانه سازمانی ندارد/ به جای زمین، وام دادیم
  • دلیل پیشگوی هلندی درباره احتمال زلزله قوی در روزهای آینده
  • مشخصات و مکان زلزله امروز بعدازظهر در تهران +تصویر