Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@14:12:30 GMT

حمید منوچهری: من میدان ارگم

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۲۲۷۸۹

«من میدان ارگم و رادیو میدان ارگ است. درست است که حالا رادیو بالا رفته و وسعت پیدا کرده است، اما رادیو میدان ارگ است.» حمید منوچهری درباره‌ی ۶۰ سال حضور در رادیو چنین می‌گوید: هنوز هم بعد از ۶۰ سال، عاشق رادیو هستم؛ حتی کمی آن‌ورتر از ۶۰ سال.

این پیشکسوت رادیو و هنرمند عرصه دوبله در گفت‌وگویی با ایسنا به مناسبت هفتاد و هشت سالگی رادیو از حضورش در این رسانه که به بیش از ۶۰ سال می‌رسد و عشقش به رادیو و حال فعلی این رسانه شنیداری گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منوچهری در پاسخ به اینکه او جوان‌تر است یا رادیو؟ می‌گوید: من میدان ارگم و رادیو میدان ارگ است. اگر حالا جایش تغییر کرده است به هر حال وسعت پیدا کرده و شبکه‌هایش زیاد شده است اما رادیو میدان ارگ است. از سال ۴۰ تاکنون من در رادیو بوده‌ام و هنوز هم روزهای شنبه و یکشنبه ضبط داریم و سعادت با ما یار بود تا با شبکه نمایش در خدمت مردم باشیم.

بعد از ۶۰ سال هنوز عاشقش هستم

منوچهری در پاسخ به اینکه آیا با گذشت ۶۰ سال هنوز هم عاشق رادیو هستید، اظهار کرد: بعد از ۶۰ سال عاشق رادیو هستم. ۱۶ ساله که بودم نمایش‌های رادیو ارتش را ضبط می‌کردیم که در خیابان فردوسی که یکی از مکان‌های بزرگ ارتش بود واقع بود و در خدمت هوشنگ بشیرنژاد عزیز بودم که شنیده‌ام از دنیا رفته‌اند. از سال ۴۰ به بعد استادم زنده‌یاد نصرت‌الله محتشم من را به رادیو دعوت کرد و وارد رادیو ارگ شدم.

او با بیان اینکه در بدو سال‌های حضورش، رادیو فقط به دو شبکه محدود می‌شد، بیان کرد: ما شبکه یک و دو رادیو را داشتیم که شبکه دوم آن شبکه فرهنگ فعلی محسوب می‌شد. اما حالا نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ شبکه داریم. آن موقع یک رادیو به نام ایران را داشتیم و تمام نمایش‌ها در آن ضبط می‌شد. در حال حاضر نیز این نمایش‌ها در آنجا با عنوان اداره کل هنرهای نمایشی ضبط می‌شود.

منوچهری در حالی از خاطراتش یاد می‌کند که آن سال‌ها هنوز تلویزیون راه نیفتاده بود. او می‌گوید: تلویزیون ثابت سال ۱۳۳۹ به ایران آمد. آن موقع ما در تلویزیون تئاتر زنده هم اجرا می‌کردیم.

از حضورم در رادیو اصلا پشیمان نیستم

حمید منوچهری در این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که آیا مقاطعی شده است که از حضور در رادیو پشیمان شده باشد؟ اظهار کرد: اصلا پشیمان نیستم. اگر حضرت دوست یک بار دیگر به من عمری بدهد، باز هم به رادیو می‌روم. فرزندان من هم خوشبختانه هم در رادیو و هم در عرصه دوبله حضور دارند و من خدا را شکر می‌کنم؛ چرا که عاشق این بودم که آن‌ها رادیویی باشند. با وجود اینکه خودم رادیو و دوبله را همزمان شروع کردم اما هنوز که هنوز است عاشق رادیو هستم و اگر باز هم یک بار دیگر به دنیا بیایم، رادیو را انتخاب می‌کنم.

به رادیو بها داده نمی‌شود

این پیشکسوت رادیو در ادامه در پاسخ به اینکه وضعیت فعلی رادیو را چگونه ارزیابی می‌کنید و اینکه نسبت به گذشته چگونه است؟ اظهار کرد: ۱۰۰ درصد رادیو در سال‌های پیش به جهت اینکه جمع‌وجورتر بود، بهتر بود. از لحاظ محتوایی ما فقط همین رسانه را داشتیم و زمانی که فقط همین رسانه را داشتیم، بهترین نویسنده‌ها، بهترین بازیگران و بهترین هنرمندان به رادیو دعوت می‌شدند و ما جزو بچه‌هایی بودیم که کارمان را تازه شروع کردیم وگرنه بزرگان و عزیزانمان مثل جناب محتشم بزرگ، صادق‌خان بهرامی، هوشنگ سارنگ، حمید قنبری، علی تابش و ... جزو بهترین‌های رادیو بودند.

اما به دلیل تعدد شبکه‌های مختلف، متأسفانه چیزی که الان می‌بینیم و هرازگاهی می‌شنویم، کمی عزیزان مسؤول به کسانی که این عرصه را برای حرفه خود انتخاب کرده‌اند، کمتر بها و تعلیم داده می‌شود. آن زمان بسیار طول می‌کشید که کسی مجری یا گوینده شود، اما الان بسیار راحت است. در حالی که آن موقع امتحان‌های بسیاری گرفته می‌شد.

او در ادامه در همین زمینه یادآور شد: درست است که ما دانشکده‌های مختلف داریم و بسیار کمک‌کننده هم هستند اما عزیزانی که از خروجی دانشگاه بیرون می‌آیند، هنرمند نیستند؛ در حالی که تجربه، کار، مطالعه باید دست به دست هم دهد تا یک بازیگر چه در رادیو و چه تئاتر مطرح شود.

ما معلم نیستیم اما راه نشان می‌دهیم

منوچهری در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که شبکه‌های اجتماعی را چقدر برای رادیو تهدید می‌دانید، اظهار کرد: ما معلم نیستیم، راه را نشان می‌دهیم اما به صورت نمایش و غیرمستقیم. ما به صورت غیرمستقیم برای مردم فهیم نمایش‌هایی را اجرا می‌کنیم و این مردم هستند که هر چه می‌خواهند برداشت می‌کنند. من به سهم خودم به عنوان بازیگر و کارگردان رادیو یک سری نمایش‌هایی را ضبط و به نمایش می‌گذارم. حال این مردم هستند که باید برداشت کنند که این نمایش درست است یا نه. امیدوارم که همیشه مورد رضایت‌شان باشد.

رادیو با مردم صادق باشد

او در پایان این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که رادیو برای مانایی خود چه باید کند؟ افزود: رادیو باید با مردم صادق باشد و برای مردم کار کند و عاشق مردم باشد. اگر عشق مردم را داشته باشد و در طریق مردم حرف بزند، شنونده‌های بسیاری خواهد داشت. رادیو باید درست حرف بزند. مردم خودشان خیلی چیزها را در تمام این سال‌ها تشخیص داده‌اند که چه چیزی درست است و چه چیزی غلط. پس باید با عشق برای مردم کار کنیم تا این گونه به دلشان بنشینیم.

به گزارش ایسنا، حمید منوچهری پیشکسوت رادیو این روزها همچنان در رادیو نمایش فعالیت می‌کند و به تازگی نمایش‌هایی را برای رادیو اجرا و کارگردانی کرده که قرار است به روی آنتن برود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۲۲۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید گمنام در رفسنجان آرام گرفت

پیکر مطهر یک شهید گمنام عصر امروز امروز مصادف با شهادت امام صادق علیه السلام با حضور پرشور مردم شهیدپرور رفسنجان از میدان سردار سلیمانی تا میدان ابراهیم تشییع و در بوستانی تازه تاسیس جنب حسینیه نخل به خاک سپرده شد.

این شهید گرانقدر در ۱۹ اسفند سال ۶۳ در سن ۲۴ سالگی در عملیات بدر و در منطقه شرق دجله به فیض شهادت نائل آمده است.

صبح امروز پیکر مطهر شهید گمنام در جمع مردم منطقه نوق رفسنجان حضور یافت و شب گذشته مراسم وداع با پیکر مطهر شهید گمنام در حسینیه نخل برگزار شد و همچنین این شهید عزیز امروز میهمان مردم کشکوئیه، لطف آباد، عیش‌آباد و داوران نیز بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • «اخت الرضا» راهی شبکه نمایش خانگی شد
  • حمید نیلی مدیرکل جدید هنرهای نمایشی شد
  • بگومگوی ثریا قاسمی با صادق قطب‌زاده
  • پیکر مطهر معلم شهید «حجت‌الله یوسفیه» در ورامین تشییع شد
  • نگاهی به فیلم هویت حاتمی‌کیا، به مناسبت بازپخش از شبکه نمایش
  • (ویدئو) هشدار جدید حمید معصومی‌نژاد در فرمانیه تهران به مردم!
  • گفت‌وگوی مستقیم نامزدهای انتخابات با مردم در «فرصت انتخاب» و «نماینده مردم»
  • چهره‌هایی که برای بدرقه گزارشگر سرشناس ورزشی آمدند | از حمید استیلی تا مهدی تاج و...|‌ تصاویر
  • برنامه تلویزیونی «امتداد» آماده نمایش شد/ بررسی فلسفی حوزه‌های مختلف فرهنگ عامه 
  • شهید گمنام در رفسنجان آرام گرفت