Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مجله همگردی»
2024-04-16@05:40:25 GMT

جزیره هرمز | جزیره سرخ بیرون آمده از آب

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۲۲۸۳۷

جزیره هرمز، موزه زمین شناسی و بهشت زمین شناسان است.بهشتی برای گردشگران داخلی و خارجی تا جادوی خلقت را از نزدیک دیده و لمس کنند. جزیره ای با کوه های خوراکی، صخره هایی به شکل اژدها، سطح انرژی مثبت بالا، غار و سنگ های نمک پنهان شده در دره های رنگارنگ، قلعه ای باشکوه در کنار خط ساحلی و حتی کوه دماوند! شگفتی های جزیره هرمز را نمی توان با انگشت شمرد و یا حتی با زبان و نوشتار تعریف کرد، تنها می توان کشف کرد و دید، آن هم با چشم دل.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین با ما همراه باشید در سفری مجازی به ساحل جزیره هرمز و اطلاعاتی پیرامون این جزیره ...

جزیره ای سرخ و سفید در دل آبی خلیج فارس

تنها راه دسترسی به ساحل جزیره هرمز، اسکله بندرعباس و قشم است.، آن هم بوسیله شناورهای تندرو. هرچند که اهالی با قایق موتوری نیز، در باقی ساعات مشخص روز و با هزینه هایی بالاتر از هزینه معمول ( 10 تا 20 هزار تومان در اسکله ) می توانند شما را به جزیره هرمز برسانند.
بیشتر مسافران صبح زود خود را به جزیره هرمز می رسانند، هم به خاطر خنک بودن هوا و هم برای زیاد بودن وسیله نقیلیه برای گشت و گذار در جزیره. شما می توانید سوار بر سه چرخ هایی که تقریبا بین ساعتی 20 تا 30 هزار تومان، ماشین هایی با هزینه ساعتی 35 هزار تومان و اجاره موتور و ماشین، یکی را برای بازدید از عجایب جزیره کع در گوشه و کنار آن پخش شده است، انتخاب کنید.
پیشنهاد ما اما، همراه شدن با محلی ها و تجربه سه چرخه سواری در جزیره است، که منظره ای باز و وسیع را در اختیارتان می گذارد.

جاذبه های گردشگری جزیره هرمز

ساحل جزیره هرمز، جاذبه های گردشگری بسیار و البته رازهای بسیاری دارد. ممکن است در یک سفر، با یکی از اهالی همراه باشید و تنا در حد نیاز اطلاعات کسب کنید و در سفر بعدی، همراه یکی دیگر از راننگان محلی که داستان تک تک شگفتی های جزیره با شوق و ذوق برایتان می گوید. به همی خاطر هست که می گوییم، جزیره هرمز مکانی معمولی نیست که تنها بتوان ان را از روی عکس ها و متن ها شناخت، بلکه باید آن را زندگی کرد.
به طور کلی اما جاذبه های گردشگری در ساحل جزیره هرمز وجود دارد که شناخته شده تر هستند و هیچ مسافری نباید بازدیدشان را از دست بدهد. برای مثال، باقی مانده قلعه پرتغالی ها که حتی این روزها نیز باشکوه است. دره سکوت و الهه نمک که پیشنهاد می کنیم زمانی را برای جذب انرژی مثبت از آن، در نظر بگیرید. بازدید از فرش طراحی شده از خاک های رنگی جزیره را هم نباید از دست داد.ساحل سرخ، ساحل نقره ای، دره رنگین کمان ها، دماوند هرمز که قله ای سفید و بلندتر از باقی تپه های ساحل جزیره است، دره مجسمه ها و ...

 قلعه پرتغالی ها

 قلعه پرتغالی های جزیره هرمز یا قلعه هرمز، یکی از جاذبه های گردشگری هرمز است که بازدیدش را به هیچ عنوان نباید از دست داد. قلعه پرتغالی ها که قدمتی 500 ساله دارد، در کنار خط ساحلی شمال جزیره هرمز، قرار گرفته. در سال 1507 میلادی، یعنی در دورانی که پرتغالی ها بر جزیره سلطه داشتند، دریانورد پرتغالی با نام آلفونسو آلبرکرک، دستور ساخت این قلعه را داد. کافیست تا در بلندای یکی از دیواره های قلعه بایستید تا متوجه شوید، شکل کلی قلعه،  چند ضلعی نامنظم است. دیواره های قرمز رنگ آن نیز حدود 3 متر قطر و تا 12 متر ارتفاع دارند. این روزها نیز می توان باقیمانده آب انبار، انبار ها تسحیلات، سربازخانه، کلیسا و ... را در قلعه دید. داستان حکمرانی پرتغالی ها در جزیره تا سال 1623 میلادی که یکی از سرداران صفوی براین منطقه تسلط پیدا کرد ادامه داشت و پس از آن نیز، تا به امروز، هرمز متعلق به ایران بوده است.

 دره سکوت، دره انرژی یا دره نمک تبرزن

از جاده اصلی تا رسیدن به دل دره، چند صد متر راه است. چند صد متری که پس از طی کردن آن، با سکوتی که دارد، شما را متعجب می سازد. سکوتی که به علت وجود درصد بالایی از نمک در ساختار کوه های این منطقه است. برخلاف دره ها و سایر کوهستان ها، در این منطقه اگر با صدای بلند صحبت کنید، پژواک صدایتان به شما بازنمی گردد، گویی دره تلاش در ساکت کردن شما و ذهنتان دارد تا بتوانید انرژی مثبت آن را درک و دریافت کنید. دلیل گذاشتن نام دره انرژی بر این منطقه نیز همین است، زیرا همان طور که می دانید، سنگ نمک، توانایی بالایی در جذب نیروهای منفی و پخش کردن انرژی مثبت دارد. بنابراین بهترین کار این است که پس از تماشای " الهه نمک " که تپه ای باشکوه، براق و رنگارنگ از سنگ نمک است، دقایقی را به سکون، آرامش و مدیتیشن حتی بگذرانید. ناگفته نماند که نام دره نمک تبرزن نیز، از آنجایی آمده است که در گذشته، اهالی برای استخراج نمک از دره، مجبور بودند با تبر، سنگ های نمک سخت منطقه را از دل تپه ها و کوه ها در ساحل جزیره هرمز جدا کنند.

 دره مجسمه های هرمز

برای بازدید از این دره، قوه تخیل و تجسم خود را نیز باید همراهتان بیاورید. دره ای که نمایشگاهی از مجسمه های سنگی از حیواناتی مانند اژدها، گوسفند، خروس و ... است و همگی کار دست باد و آب و فرسایش خاکی. درواقع دره مجسمه ها که این روزها توریست ها در آن قدم میزنند، روزگاری زیر آب بوده است و پس از سر برآوردن از آن، طی فرسایشی چند هزارساله، به وضعیت کنونی رسیده است.
اما زیبایی های این دره، در اینجا به پایان نمی رسد. با اد امه دادن مسیر تا انتهای آن، به پرتگاهی با ارتفتع حدودا 40 متر خواهید رسید که منظره ای بی نظیر از خط ساحلی را برایتان فراهم کرده. بلندایی که می توانید در سکوت و آرامش در آن نشسته و از تماشای افق، لذت ببرید.

بزرگترین فرش خاکی جهان

 بزرگترین فرش خاکی جهان، هرساله در بیست هشتم اسفند ماه، در یکی از ساحل جزیره هرمز، رونمایی می شود. این فرش که ترکیبی از 18 رنگ مختلف است، داستانی از نوروز، افسانه های دریایی و محلی هرمز و قایق های صیادی، پوشش زنان، طرحی از لاک پشت و آهوان، قلعه پرتغالی ها و ... را روایت می کند. طراحی و اجرای این فرش نیز، توسط مهدی درویشی و با همکاری تعدادی از افراد بومی انجام می گیرد.

خاک سرخ خوراکی جزیره

معدنی کوچک و سر تا پا قرمز که خاک خوراکی از ساحل جزیره هرمز استخراج می کند. خاک سرخ جزیره هرمز را می توان برای مصارف خوراکی، آرایشی، صنایع رنگسازی، لعاب سازی، ضد رنگ و ... به کار برد. برای مثال، نوعی ماهی خاص وجود دارد که بعد از پاک و خشک کردن آن به وسیله نوعی نمک دریایی ترکیبی و پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب در خمره، به خوراکی خوش طعم تبدیل می شود که خک قرمز و خوراکی جزیره نقش اسانس و رنگ دهنده آن را ایفا می کند. هرمز با داشتن 50 هزار تن خاک سرخ، درواقع یکی از بزرگ ترین معادن خاک سرخ در جهان است. هرچند این روزها خبر از پلمپ شدن این معدن است.

موزه دکتر نادعلیان

بازدید از این موزه را متاسفانه بسیاری از مسافران از دست می دهند، درصورتی که از اهمیت بالایی برخوردار است. دکتر نادعلیان سال ها پیش، یکی از خانه های روستایی هرمز را به موزه ای برای زنده نگه داشتن تاریخ و فرهنگ جزیره تبدیل کردند. موزه ای که دیوارهای منتهی به داخل آن توسط، هنرمندان داخلی، خارجی و کودکان جزیره، نقاشی شده اند. موزه ای که می توانید رد خاک های رنگی جزیره را در آن پیدا کنید.

تعدادی از جاذبه های گردشگری هرمز 

 یکی از زیباترین قسمت های جزیره هرمز را می توان دره رنگین کمان آن دانست، منطقه ای وسیع پر از کوه های رنگارنگ. کوه ها و تپه هایی که در یک طرف جاده سفید هستند و در یک طرف دیگر جاده سیاه. " دماوند " هرمز را هم در همین حوالی می توان یافت، کوهی آهکی که سفید است و گویی پوشیده از بر، درست به شکل و صلابت دماوند در شمال ایران. دو غار نمک نیز در جزیره وجود دارد که یکی از آن ها مسیری کوتاه و دسترسی آسان دارد و دیگیری مسیری سخت و طولانی تر.

راز رنگ ها

قطعا سوالی که ذهن تمامی ما را به هنگام ترک کردن جزیره درگیر می کند، راز خاک رنگارنگ این جزیره است. درواقع می توان گفت که رنگارنگی خاک جزیره، حاصل ترکیبات شیمیایی آن است. کانی ها و فلزهای مختلفی که در خاک جزیره وجود دارند با ترکیب شدن با هم، و درنتیجه واکنش های شیمیایی مانند اکسداسیون، رنگ های متنوعی را پدید می آورند. در جزیره هرمز ساحلی وجود دارد به نام ساحل سرخ که رنگ آن نیز به علت وجود درصد بالایی از عنصر اکسید آهن در آن است.

منبع: مجله همگردی

کلیدواژه: تور اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۲۲۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهنمای سفر به کیش در نوروز ۱۴۰۳

جزیره کیش بی شک یکی از مهم ترین و پر بازدیدترین مقاصد گردشگری در ایران است. - اخبار بازار -

به خصوص اگر حرف تعطیلات نوروز باشد. کیش به خاطر شرایط اقلیمی خاص و جاذبه های گردشگری فراوان و امکانات ویژه، هرساله پذیرای تعداد زیادی مسافر نوروزی از تمام استان های کشور است. برای سفر به جزیره کیش در ایام نوروز بهتر است به چند مورد توجه ویژه داشته باشید. اگر قصد سفر به کیش در ایام نوروز را دارید این مطلب را تا انتها بخوانید.

انتخاب وسیله سفر

شاید این راحت ترین بخش ماجرا باشد زیرا دوری جزیره از بیشتر شهر های مرکزی و محصور بودن آن در میان آب های خلیج فارس باعث شده اغلب مسافران استفاده از پرواز مستقیم را به عنوان راحت ترین و سریعترین مسیر انتخاب نمایند. ولی باید توجه داشته باشید که با توجه به درخواست بالای سفر به جزیره به خصوص در ایام نوروز بهتر است از چند هفته قبل نسبت به رزرو بلیط پرواز یا تور مورد نظر اقدام نمایید. البته شاید بعضی از شما ترجیح بدهید با خودروی شخصی خود به این جزیره سفر کنید. اگر ساکن شهرهای جنوبی ایران باشید می توان گفت این کار تا حدودی توجیه دارد ولی اگر قصد سفر زمینی از شهرهای مرکزی یا شمالی کشور به جزیره کیش را دارید اصلا این کار را به شما توصیه نمی کنیم.  زیرا انتقال خودروی شخصی در نبود مسیر جاده‌ای مناسب منتهی به این جزیره، و در ادامه طی مسیر دریایی آن هم با هزینه و مشکلات زیاد برای گردشگرانی که به قصد سفر چند روزه وارد کیش می شوند اصلا به صرفه نیست و به غیر از خستگی عایدی دیگری برای شما ندارد .

البته شاید بعضی از مسافران به دلیل در اختیار داشتن خودروی شخصی ترجیح می دهند این خستگی را به جان بخرند ولی توصیه ما استفاده از خدمات  اجاره خودرو در کیش  است که در ادامه درباره آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

انتخاب محل اقامت مناسب

سفر کوتاه است. فرصت اندک و اشتیاق بسیار برای دیدن، دیدن جزیره ای اسرار آمیز در میان خلیج فارس. آب های آرام و نیلگون خلیج هر مسافری را وسوسه می کند تا سری به جزیره رویایی کیش بزند. اما شما قبل از هر چیزی باید به فکر محل اقامت مناسب باشد. اولین گزینه برای بسیاری از مسافران استفاده از هتل های متنوع جزیره کیش است از هتل های ارزان 2 و 3 ستاره گرفته تا هتل های 5 ستاره لوکس که البته در ایام نوروز از مدت ها قبل رزرو می شوند و اگر برنامه سفر شما قطعی شده بهتر است زودتر نسبت به رزرو تور و هتل اقدام نمایید.

انتخاب دوم اجاره آپارتمان یا سوئیت مبله است . این گزینه برای خانواده های پر جمعیت تر و مسافرانی که قصد دارند برای مدتی طولانی تر و در فضایی صمیمانه تر تعطیلات خود را در کنار اعضای خانواده بگذرانند مناسب تر به نظر می رسد و می تواند باعث صرفه جویی در هزینه های شما شود.

برنامه ریزی برای طول مدت سفر

این برنامه ریزی بسته به اینکه هدف شما از سفر به جزیره کیش استراحت روح و روان باشد یا هیجان و لذت یک سفر ماجراجویانه و یا هر دو می تواند متفاوت باشد. ولی سفر شما به هر قصدی که باشد، لزوم یک برنامه ریزی و زمان بندی مناسب برای استفاده بهینه از تمام لحظه های حضور در جزیره، یکی از مواردی است که نباید فراموش شود. زیرا تجربه ثابت کرده عدم برنامه ریزی مناسب باعث می شود بخشی از تجربیات ناب جزیره مثل پارسل سواری در غروب آفتاب را از دست بدهید.

 انتخاب وسیله حمل و نقل مناسب در جزیره کیش

اگر فقط یک بار به جزیره کیش سفر کرده باشید می دانید که هوای شرجی و گرم جزیره که البته در ایام نوروز به مراتب کمتر از روزهای داغ تابستانی آن است، از ویژگی های اصلی کیش به شمار می رود. و همین باعث شده خودروهای موجود در جزیره از سیستم تهویه مناسبی برخوردار باشند و کار اصلی جابه جایی مسافر را هم همین خودروهای سواری انجام می دهند. انتخاب وسیله مناسب برای حمل و نقل هم باز بستگی به سبک مسافرتی شما دارد. اگر فردی هستید که قصد تردد زیاد در جزیره را ندارید و یا حتی اگر رانندگی برایتان در شرایط سفر مناسب نیست، می توانید از وسایل نقلیه عمومی مانند مینی بوس و تاکسی که در جزیره زیاد هم هستند بهره ببرید. ولی اگر قصد تردد و گشت و گذار آزادانه تر در جای جای جزیره را دارید باید بدانید،  اجاره ماشین در کیش  یکی از پیش‌ نیازهای گردش در این جزیره زیبای مرجانی است. دلایل زیادی وجود دارد که بگوییم تنها با در اختیار داشتن یک خودروی مناسب است که می‌توانید در طول حضور خود در جزیره کیش از تمامی پتانسیل گردشگری این جزیره به‌طور کامل بهره ببرید. و از مزایایی مانند آزادی و راحتی بیشتر در طول سفر و صرفه جویی در هزینه حمل و نقل بهره مند شوید.

از نظر ما و همچنین افرادی که تجربه اجاره خودرو در کیش را داشته اند بهترین انتخاب برای افرادی که در طول اقامت خود در جزیره می خواهند خودروی شخصی در اختیار داشته باشند اجاره خودروی مورد نظر از طریق یکی از شرکت های معتبر  رنت خودرو در کیش  است. با توجه به تقاضای بالای اجاره خودرو در کیش، شرکت‌های بسیاری در این زمینه مشغول به فعالیت هستند که معتبرترین آنها در سامانه بین المللی اجاره خودرو رنتیفا حضور دارند. و شما با چند کلیک ساده می توانید خودروی مورد نظر خود را انتخاب کرده و به صورت کاملا آنلاین و با کمترین پیش پرداخت رزرو نمایید.

سخن پایانی

اگر برنامه سفر شما به کیش نهایی شده، بهتر است از همین حالا نسبت به رزرو تور و هتل و خودروی مورد نظر خود اقدام کنید تا با آسودگی خاطر در کنار خانواده از تعطیلات پایان سال خود لذت ببرید.

"این مطلب تبلیغاتی است"

دیگر خبرها

  • آتشفشانی در قطب جنوب که «طلا» از آن فوران می‌کند
  • الحاق یک دستگاه آمبولانس پیشرفته به قشم
  • روایت کودک فلسطینی از شکنجه‌های صهیونیست‌ها
  • کی و چگونه از تفریحات آبی کیش لذت ببریم؟
  • پرسپولیس از استقلال پیش افتاد/ ورزشگاه آزادی بهشت تیم اوسمار
  • جسد مرد ۴۲ ساله از چاه ۲۰ متری بیرون کشیده شد
  • رانش زمین در اندونزی/ دست کم ۱۸ نفر جان باختند
  • (تصاویر) جزیره صدف دریایی
  • تصاویر| دریاچه شهیون «دریاچه سد دز»؛ دزفول
  • راهنمای سفر به کیش در نوروز ۱۴۰۳