Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارس نیوز، 

 محمد محمد پور شب گذشته در مراسم نشست صمیمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب فرهنگ، هنر و اصحاب رسانه ضمن بیان مطلب فوق گفت: اینکه فرهنگ و هنر اساس و شالوده توسعه همه جانبه و پایدار است امروز در جامعه به یک باور عمومی تبدیل شده است.
وی افزود: فرهنگ و هنر میتواند تنها وجه تمایز جریان توسعه کشور اسلامی ایران در جهان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد پور ادامه داد: هنرمندان میتوانند در همه زمینه ها منشا ارزش بخشی و اثر بخشی در جامعه باشند.
وی در ادامه از پیشرفت قابل توجه فعالیت هنرمندان نسبت به سال های 90 تا 92 نیز اشاره کرد و گفت: بطور مثال در سال 92 در استان آذربایجان شرقی 800 عنوان کتاب مجوز نشر گرفته بودند که این مورد در سال 96 به 1800 عنوان افزایش یافته است.
مدیر کل فرهنگ‌ و‌ ارشاد اسلامی استان در ادامه از فعالیت 332 نشریه و پایگاه خبری در استان خبر داد و گفت: در دو سال گذشته افزایش چشمگیر مجوز های صادر شده برای انتشار نشریات محلی و پایگاه های خبری از دیگر پیشرفت های هنرمندان استان می باشد.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: وزیر فرهنگ و ارشاد اصحاب رسانه فرهنگ و هنر جامعه اسلامی ایران جهان استان آذربایجان شرقی آذربایجان شرقی پارس مجوز پارس نیوز فرهنگ و هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۲۳۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأثیر بازی‌های بومی محلی در جذب گردشگر

ایسنا/خراسان رضوی بازی‌های بومی و محلی، هم‌اکنون به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در دنیا مطرح بوده و نقش زیادی در تقویت صنعت گردشگری کشورهای مبدأ آن دارد، اما این ظرفیت در بسیاری از شهرهای خراسان رضوی مغفول مانده است.

بدون شک بازی‌های بومی و محلی را می‌توان یکی از ظرفیت‌های ویژه فرهنگی هر منطقه برشمرد که علاوه بر آثار روحی و روانی به عنوان یک میراث معنوی توانسته است در نقاط مختلف جهان جاذبه گردشگری مناسبی برای درآمدزایی و توسعه اقتصادی منطقه مورد نظر باشد.

کارشناس حوزه گردشگری ورزشی در همین خصوص به ایسنا گفت: بازی‌های بومی محلی می‌تواند معرف فرهنگ غنی یک کشور باشد.

رضا یوسفی روستاها را خواستگاه بازی‌های بومی و محلی دانست و افزود: علیرغم تاکید بر گسترش بازی‌های بومی و محلی، اما هنوز آن‌گونه که باید به این مهم پرداخته نشده است.

وی با اظهار تأسف از اینکه ساعت ورزش دانش آموزان رنگ و بوی بازی‌های بومی محلی ندارد، بر برگزاری جام‌های مختلف از جمله هفت سنگ و یه قل دو قل و سایر بازی‌های بومی محلی در مدارس تأکید کرد.

بازی‌های بومی و محلی ابزاری برای جذب گردشگر

کارشناس حوزه گردشگری ورزشی بازی‌های بومی و محلی را ابزاری برای جذب گردشگر دانست و عنوان کرد: نوروز و تابستان فرصت‌هایی هستند که می‌شود با انجام بازی‌های بومی و محلی علاوه بر جذب گردشگر بازی‌هایی که درگذر زمان به فراموشی سپرده شده‌اند، رونقی دوباره گیرند.

وی الک دو لک، طناب‌کشی، یه قل دو قل، هفت سنگ، لِی لِی، تیله بازی و خروس جنگی را از مهمترین‌های بازی‌های بومی محلی دانست و اظهار کرد: برخلاف بسیاری از ورزش‌ها بازی‌های بومی محلی به دلیل کم هزینه بودن همه خانواده‌ها می‌توانند ورود کنند.

یوسفی با اظهار تأسف از اینکه هنوز آن‌گونه که باید نتوانسته‌ایم از بازی‌های بومی محلی در جذب گردشگر و تولید شغل و درآمد استفاده خوبی ببریم، گفت: در گذشته نه چندان دور کودکان روستایی با فرا رسیدن نوروز و تعطیلات تابستان با جمع شدن در یک نقطه از روستا اقدام به بازی محلی هفت سنگ، لاستیک و پلخمون بازی و...می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه انجام بازی‌های بومی محلی در بین روستائیان کمتر دیده می‌شود، افزود: متأسفانه به دلیل برخی بی‌توجهی‌ها موجب شده بازی‌های بومی و محلی حتی در روستاها که خواستگاه بازی‌های بومی و محلی هستند کنار گذاشته شود.

ضرورت گسترش بازی‌های بومی و محلی در مدارس

کارشناس حوزه گردشگری ورزشی بازی‌های بومی و محلی با تأکید بر اینکه باید تلاش نمود تا بازی‌های بومی و محلی در شهر و روستا همگانی شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه امروزه در فضاهای شهری امکان بازی در کوچه‌ها نیست می‌طلبد بازی‌های بومی محلی در مدارس گسترش یابد.

وی با انتقاد از اینکه جشنواره‌های بومی و محلی نباید فقط در سالن‌های ورزشی برگزار شود، اذعان کرد: برگزاری این بازی‌های در سالن‌های ورزشی یکی از آسیب‌هایی است که خود ما به آن دامن می‌زنیم.

یوسفی برگزاری بازی‌های بومی محلی به جای سالن‌ها در معابر عمومی برای زنده نگه داشتن این فرهنگ ضروری دانست و گفت: در فضاهای پارکی می‌شود مکان‌هایی را برای بازی‌های بومی و محلی تدارک دید.

وی خاطرنشان کرد: بازی‌های بومی و محلی جزء فرهنگ و گذشته ما محسوب شده و باید توجه بیشتری صورت گیرد، باید در راستای نهادینه کردن این رشته ورزشی تلاش کرد.

کارشناس حوزه گردشگری ورزشی بازی‌های بومی و محلی افزود: بازی‌های بومی محلی یک آیین ناملموس و یک آیین معنوی هستند که می‌شود برخی از آنها را در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رساند.

بازی‌های بومی محلی زاییده فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی

وی گفت: اگرچه در شرایط کنونی چشم‌پوشی از بازی‌های غیر ایرانی دیگر امکان‌پذیر نیست اما برای تزریق هیجان به جامعه و فراهم کردن حضور تمام اقشار و نسل‌ها، باید تقویت ورزش‌هایی در دستور کار قرار گیرد که زاییده فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی باشند.

یوسفی با اعلام اینکه بیش از ۹۰ درصد ورزش‌های بومی محلی میان مردان و زنان مشترک هستند، خاطرنشان کرد: قطعاً تلاش برای احیای ورزش‌های محلی و بومی منسوخ شده در شرایط امروزی جامعه با هدف گسترش ورزش همگانی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی در ادامه بر مستند نگاری و معرفی بازی‌های بومی و محلی تأکید کرد و افزود: به رغم اهمیت بازی‌های بومی و محلی اما تاکنون در مستند نگاری حرکت شایانی نداشته‌ایم. بدون شک کارهای پژوهشی در ماندگاری بازی‌های بومی و محلی بسیار تأثیرگذار است.

وی بیان کرد: برای اینکه جوانان کمتر به سمت بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی بروند باید بازی‌های بومی و محلی رونق پیدا کند، در واقع بازی‌های بومی و محلی به نوعی با آسیب‌ها و مفاسد اجتماعی مقابله می‌کند.

کارشناس حوزه گردشگری ورزشی بازی‌های بومی و محلی خاطرنشان کرد: بازی‌های بومی محلی خراسان رضوی گنجینه ای از نشاط و امید ‌هستند که هیچ گاه از مد نمی افتند.

وی با بیان اینکه بازی‌های بومی و محلی مبتنی بر سبک زندگی ایرانی هستند، افزود: بازی‌های بومی و محلی سرشار از آداب، رسوم و خرده فرهنگ‌هایی است که بیانگر فرهنگ غنی و اصیل مردمان هر دیار است، بازی‌های بومی و محلی، بخشی از این آداب و آیین‌هاست که سرمایه فرهنگی و میراث معنوی ایران محسوب می‌شود.

یوسفی با اشاره به اهمیت بازی‌های بومی و محلی و نقش تأثیرگذار آن در حفظ و بقای خرده‌فرهنگ‌ها، گفت: خانواده‌ها پیش قراولان حفظ، احیا و آموزش بازی‌های بومی و محلی هستند که باید آن را به عنوان یک فرهنگ به نسل بعدی آموزش دهند.

در کشور ما نزدیک ۵۰۰ نوع بازی سنتی و محلی وجود داشته و دارد که برخی از این بازی‌ها با گذشت زمان، در سایه زندگی ماشینی و تغییر شیوه‌های سبک زندگی، فراموش شده‌اند و یا به طور کلی  جامعه با بسیاری از آنها بیگانه شده چه بسا به دلیل  پیشرفت روزافزون انواع تکنولوژی‌ها، بازی‌های بومی محلی جایگاه خود را در میان مخاطبان اصلی خود یعنی نونهالان و نوجوانان و حتی جوانان از دست داده‌اند این در حالی است  که در جامعه ماشینی امروز تنها راه برطرف کردن مشکلات ناشی از کم‌تحرکی، توجه به بازی‌های بومی و محلی و احیای سرمایه‌های عظیم محلی به عنوان بخشی عظیم از گنجینه‌های فرهنگی است  که باید ضمن اهتمام ویژه به این بازی‌ها، آن‌ها را در بین جامعه ترویج دهیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نقش راهبری هنرمندان در تحقق شعار سال
  • تأثیر بازی‌های بومی محلی در جذب گردشگر
  • ۷ مجوز سرمایه گذاری خارجی جدید در استان مرکزی صادر شد
  • جهش در تولیدات فرهنگی و هنری از سوی هنرمندان
  • هنرمندان در تحقق شعار سال باید پیش‌رونده و پیش‌برنده باشند
  • برگزاری ضیافت اندیشه در کوهدشت
  • جهش چشمگیر قیمت گاز در انتظار شهروندان آلمانی
  • تقویت بنیه فرهنگی در شهرستان‌های لرستان
  • صدور و تمدید 155 مجوز فعالیت کارگاه صنایع دستی هنرمندان شهرستان مینودشت در سال 1402
  • افزایش چشمگیر میانگین بارش استان در سامانه بارشی اخیر