Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس پزوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: ششمین دوره همایش تجاری و بانکی ایران-اروپا علاوه بر حوزه‌های تجاری، اقتصادی و بانکی در مسائلی همچون پتروشیمی و نفت نیز پوشش لازم را خواهد داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ علی دیواندری در نشست خبری چهارم اردیبهشت درباره همایش تجاری و بانکی ایران-اروپا، گفت: ششمین همایش تجاری و بانکی ایران-اروپا، هشتم و نهم اردیبهشت در محل هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فضای گشایش‌های نسبی پس از تحریم نظام بانکی ایران، با توجه به اقدامات بانک‌های داخلی در زمینه مبارزه با پولشویی و وضع قوانین مبارزه با تأمین مالی تروریسم موارد تطبیقی نظام بانکی با ساختار بانک‌های جهانی به ویژه اروپایی به چشم می‌خورد و این موضوع زمینه را برای همکاری بیشتر با اروپا میسر می‌کند. در فضای بعد از برجام، حجم ال‌سی‌ها به مراتب افزایش یافته است گرچه همچنان مشکلاتی در برقراری ارتباط با بانک‌های اروپایی پابرجاست.

 

وی در ادامه درباره حضور مدیران شرکت‌های اروپایی در این نشست افزود: در این همایش مدیران شرکت‌های اروپایی علاوه بر حضور در پنل‌های پیش‌بینی شده، در فضای عمومی جلسه نیز حاضر خواهند شد و از تجارب نظام بانکی کشورهای اروپایی سخن به میان خواهند آورد.

 

 

دیواندری درباره مواجه شبکه بانکی کشور با پدیده‌ای به نام معوقات بانکی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهمی که ایران با آن رو به رو است موضوع معوقات بانکی است. باید از الگو و تجارب اروپایی‌ها برای مقابله با این موضوع، در این همایش استفاده کنیم. سیاست اقتصادی دولت بر آن است تا شبکه بانکی کشور را در مسیر فروش اموال و دارایی‌های مازاد خود قرار دهد و این گونه علاوه بر احیای بحران‌های مالی شبکه بانکی، بنگاه‌داری بانک‌ها را فعلا محدود و در دراز مدت بانک‌ها را از بنگاه‌داری خارج کند.

 

دیواندری تأکید کرد: اروپا یکی از شرکای بزرگ ایران در حوزه‌های مختلف بانکی و اقتصادی است. ششمین دوره همایش علاوه بر حوزه‌های تجاری، اقتصادی و بانکی در مسائلی همچون پتروشیمی و نفت نیز پوشش لازم را خواهد داد. اروپایی‌ها خود را نسبت به گشایش‌های برجامی پایبند نشان داده‌اند با وجود اینکه برخی کشورها تلاش کرده‌اند ایران از منافع این توافق بهره‌مند نشود.

 

 

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در پایان درباره استفاده از یورو به جای دلار در نظام اقتصادی کشور نیز گفت: بعد از برجام یورو سهم زیادی در معاملات کشور داشته و کمتر می‌توانیم از دلار استفاده کنیم. به لحاظ فرهنگی اسکناس دلار به صورت عادی در سطح جامعه مطرح بوده است در حالی که معاملات بزرگ کشور غالباً با دلار صورت نمی‌گیرد و متناسب با سیاست‌های کشور باید این تغییر صورت بگیرد. در مواردی نیز متقاضیان ارز در کشور مقصد نیازی به ارز دلار ندارند و ارزهای جایگزین می‌توانند فشار تقاضای دلار را از کشور کاهش داده و بازار را به تعادل برسانند.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۲۳۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

بانک مرکزی در ادامه برنامه های خود جهت توسعه ابزارهای تامین مالی زنجیره ای و با هدف تسهیل تامین مالی بنگاه های اقتصادی نسبت به طراحی و عملیاتی سازی «برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین» از طریق بانک های صادرات و تجارت اقدام کرد.   به گزارش ایسنا از روابط عمومی بانک مرکزی، به منظور گسترش تامین مالی زنجیره تولید و اجرایی‌سازی شیوه‌نامه اجرایی استفاده از برات الکترونیکی (که طی بخشنامه شماره ۲۸۳۹۶۲‌‏/۰۰ سال ۱۴۰۰ به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است) با تلاش های صورت گرفته و فراهم‌سازی الزامات سامانه ای و فناورانه و با همکاری بانک های صادرات ایران، تجارت و ملی ایران و همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی بهره برداری تجاری از این ابزار در تاریخ سوم اردیبهشت ماه سال جاری عملیاتی شد و اولین برات الکترونیکی توسط دو بانک صادرات ایران و تجارت صادر شد.     در چارچوب این ابزار اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند به منظور تامین سرمایه در گردش مورد نیاز فعالیت اقتصادی خود اقدام نمایند.   لازم به ذکر است برات الکترونیکی سندی غیر کاغذی است که با درخواست برات‌دهنده (براتکش) یعنی خریدار در وجه یا به حواله کرد دارنده برات یعنی فروشنده و بر اساس اعتبار خریدار صادر می شود. سررسید این ابزار یک تا دوازده ماهه است و بانک عامل به عنوان رکن براتگیر، بازپرداخت مبلغ در سررسید را تقبل می کند.   مزایای برات الکترونیکی  برخی از مزایای برات الکترونیکی عبارتند از:   قابلیت انتقال در زنجیره های فعالیت های اقتصادی

-    امکان صدور برات الکترونیکی  تا سقف ۲۰۰ فروش سال گذشته بنگاه خریدار

  معاف از برنامه کنترل مقداری ترازنامه بانک مرکزی

  امکان تنزیل توسط شبکه بانکی در صورت گذشته یک چهارم از عمر برات یا دو بار گردش در زنجیره   با توسعه استفاده از این ابزار برای کل شبکه بانکی ظرفیت مناسبی جهت تامین مالی بنگاه های اقتصادی در طول زنجیره های فعالیت آنها فراهم شده است.   لازم به ذکر است که بر اساس بخشنامه تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ بانک مرکزی به شبکه بانکی امکان صدور  ۸۰ هزار میلیارد تومان برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی در سال ۱۴۰۳ پیش بینی شده است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ریزش شدید دلار در راه است | پیش‌بینی تکنیکالیست‌ها از قیمت دلار در روزهای آینده
  • ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها
  • ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها واگذار شد
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد به بانک‌ها
  • ۱۶ میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟
  • مدیرعامل تعمیرات نیروگاهی ایران:تلاش بی وقفه متخصصان منجر به ساخت ۱۶ هزار قطعه نیروگاهی و جلوگیری از خروج ۸۰ ملییون دلار ارز از کشور شده است
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی
  • نخستین برات الکترونیکی صادر شد