Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@07:23:48 GMT

مخارج سلامت افراد نباید بیش از توانایی مالی آنان باشد

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۲۴۸۴۲

مخارج سلامت افراد نباید بیش از توانایی مالی آنان باشد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهار کرد: پوشش همگانی، سه‌ جنبه هزینه‌ها، خدمات و افراد تحت پوشش را در برمی‌گیرد.

پرویز قزلباش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه هفته سلامت از اول تا هفتم اردیبهشت با شعار سلامتی برای همه نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: پوشش همگانی، سه‌ جنبه‌ هزینه‌ها، خدمات و افراد تحت پوشش را در برمی‌گیرد و از آن به‌عنوان مکعب پوشش همگانی یاد می‌شود و البته برخورداری خدمات سلامت از کیفیت مطلوب، می‌تواند به عنوان بعد چهارم لحاظ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: هدف نهایی پوشش همگانی سلامت، تضمین بهره‌مندی همگان از خدمات سلامت (ضروری و اساسی) بدون تحمل ریسک مالی یا فقیر شدن در نتیجه پرداخت مخارج سلامت است، به عبارت دیگر، زیر چتر پوشش همگانی سلامت، مخارج سلامت افراد نباید بیش از آستانه توانایی مالی آنان باشد.

قزلباش با تاکید بر اینکه پوشش همگانی سلامت فقط تأمین مالی بخش سلامت نیست، بلکه باید تمام اجزای نظام سلامت را پوشش دهد تا به موفقیت دست یابد، تصریح کرد: پوشش همگانی سلامت تنها تضمین ارایه‌ بسته‌ حداقلی از خدمات سلامت و به معنای پوشش رایگان تمام مداخلات بهداشتی ممکن بدون توجه به هزینه آن نیست و هیچ کشوری نمی‌تواند تمامی خدمات را به صورت رایگان ارایه کند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان افزود: پوشش همگانی سلامت تنها بخش سلامت را در بر نمی‌گیرد، بلکه حرکت به سمت پوشش همگانی سلامت به معنی حرکت به سمت عدالت، توسعه‌ اولویت‌ها و همبستگی اجتماعی است و پوشش همگانی سلامت، نه تنها بر خدماتی که پوشش داده می‌شوند تمرکز دارد، بلکه بر چگونگی پوشش آنها از طریق تمرکز بر مراقبت‌های سلامتی مردم محور و یکپارچگی مراقبت‌ها نیز تأکید می‌کند و نظام‌های سلامت باید بر پایه‌ نیازها و انتظارات مردم، بر پایه سلامت جامع طولانی مدت سازماندهی شوند تا مردم بتوانند نیازهای سلامتی خود را بهتر درک کنند.

قزلباش خاطرنشان کرد: اهم فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در استان زنجان در خصوص برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی نمونه بارزی از اقدامات انجام شده در خصوص پوشش همگانی سلامت و برقراری عدالت اجتماعی است و در این بخش در سه هدف کلی پوشش کل جمعیت، پوشش خدمات سلامت و حفاظت در برابر خطر مالی کمک‌رسانی شده است که در برنامه پزشک خانواده در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر توانستیم، دسترسی صد درصدی به همه خدمات سلامت سطح یک در همه روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر در تمام ساعات شبانه‌روز با افتتاح 9 مرکز جدید از ابتدای سال 95 تاکنون و ارائه خدمت در 88 مرکز مجری پزشک خانواده به انجام برسانیم.

وی ادامه داد: همچنین در این راستا تکمیل 464 خانه بهداشت در طرح گسترش با احداث 22 خانه بهداشت و اعلام پایان محرومیت روستاها و بازسازی 40 خانه بهداشت در پروژه‌های سه جانبه پیش‌بینی شده است و تجهیز، تعمیر و بهبود استاندارد مراکز خدمات جامع سلامت، محل‌های اسکان پزشکان و اعضای تیم سلامت در راستای ماندگاری نیروهای پزشک خانواده در روستا مدنظر قرار گرفته است.

قزلباش تصریح کرد: تکمیل نیروی انسانی مورد نیاز تیم سلامت مراکز خدمات جامع سلامت روستایی به ویژه پزشک و ماما با جذب صد درصد مامای مورد نیاز و 96 درصد پزشک مورد نیاز نیز به اجرا درآمد و پوشش صد درصدی دسترسی روستائیان به خدمات پاراکلینیک با توسعه آزمایشگاه‌ها از جنبه کمی و کیفی ارائه خدمات آزمایشگاهی و 59 مرکز نمونه‌گیری فعال در مراکز مجری برنامه پزشک خانواده با جذب و به کارگیری 13 نفر نیروی آزمایشگاه 21 مورد خدمات آزمایشگاهی رایگان تعریف شده در دستورالعمل برنامه پزشک خانواده ارائه شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۲۴۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست

حسین فرشیدی درخصوص تزریق واکسن «گارداسیل»، وضعیت شیوع بیماری HPV درکشور و اهمیت واکسیناسیون علیه آن، اظهار کرد: عملکرد ما باید بر اساس اسناد و مدارک باشد؛ به طور مثال یک کشور در اروپا ادعا می‌کند که سالیانه در جمعیت کشورش افرادی دچار سرطان مشخصی هستند؛ بنابراین برای این کشور، واکسیناسیون برای پیشگیری از این نوع سرطان، صرفه اقتصادی دارد. بنابراین در فعالیت‌ها باید تحلیل هزینه داشته باشیم؛ به این ترتیب برای واکسیناسیون با واکسن گارداسیل نیز باید اسناد و مدارک داشته باشیم.  

وی ادامه داد: به‌طور مثال ما اگر واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس را وارد برنامه واکسیناسیون کشوری می‌کنیم، مشخص است که واکسن پنوموکوک سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری می‌کند و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری در کودکان جلوگیری خواهد کرد و این بسیار رقم زیادی است.

فرشیدی افزود: معاونت پژوهشی و پژوهشگاه‌های وزارت بهداشت در رابطه با واکسن گارداسیل نیز از سال گذشته در حال انجام تحقیقات مورد لزوم هستند و اگر نتایج تحقیقات، لزوم ورود آن به برنامه واکسیناسیون ملی را مشخص کند، وارد برنامه واکسیناسیون کشوری خواهیم کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر تولید و تزریق این واکسن از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود، اظهار کرد: در خارج از وزارت بهداشت شرکت‌هایی هستند که واکسن گارداسیل را تامین می‌کنند و بسیاری از افراد نیز که تمایل به تزریق آن دارند، خریداری می‌کنند؛ اما این کار از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود.

وی در خصوص ضرورت استفاده از این واکسن گفت: افراد دارای رفتار پرخطر و جوامع غربی و اروپایی به دلیل روابط خارج از عرف و شرع و خطر بالای انتقال این بیماری، این واکسن را تزریق می‌کنند. اما در کشور ما با توجه به شرایط موجود لزومی ندارد که تمامی افراد جامعه را ملزم به تزریق این واکسن کنیم و اگر ما ذره‌ای به این اطمینان برسیم که برای سلامت مردم تزریق واکسن گارداسیل نیاز است حتما این کار انجام خواهد شد.

فرشیدی در پایان خاطرنشان کرد: پژوهشگاه مربوطه این وعده را داده است که در بازه زمانی شش ماهه اطلاعات لازم را ارائه دهند و اگر نتیجه پژوهش‌ها این باشد که باید تزریق این واکسن انجام شود و به نفع مردم است، حتما انجام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست
  • قرارگیری ۱۴ هزار نفر از مردم محلات کم برخوردار بام ایران زیرپوشش بیمه سلامت
  • ارائه خدمات درمانی رایگان به مناسبت هفته سلامت
  • تدوین بسته‌های خدمتی در برنامه سلامت خانواده
  • تدوین بسته‌های خدمتی متناسب با گروه‌های سنی برای افراد در برنامه «سلامت خانواده»
  • تدوین بسته‌های خدمتی متناسب با گروه‌های سنی در برنامه «سلامت خانواده»
  • قرارگرفتن بیماران توانبخشی تحت پوشش صندوق بیماری‌های صعب العلاج
  • ارائه خدمات درمانی در راستای برنامه‌های نظام سلامت
  • قرارگرفتن بیماران توانبخشی تحت پوشش صندوق بیماری های صعب العلاج