Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار ایلنا متن یادداشت مجتبی میرتهماسب که اختصاصی برای ایلنا ارسال کرده به شرح زیر است:

نام فیلم و پلان‌های آغازین آن داشت فریبم می‌داد که گویا قرار است یک فیلم مستند از نوع مستندهای بی‌بی‌سی در وصف زیبایی اقیانوس‌ها و زیرِ دریا‌ها ببینم... نه این‌که این نوع فیلم‌ها را دوست نداشته باشم، بلکه احوالات این سال‌های جهان که تأثیرات‌اش را ناگزیر بر من هم گذاشته، اولویت موضوعی و حتا سلیقهٔ دیگری را بر من وظیفه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتارِ آرام و محکم فیلم که شروع شد، حواسم به فیلم جمع‌تر شد و اپیزود پشتِ اپیزود و شخصیت پشتِ شخصیت مرا با خود به سفری بردند که در کنار تصاویر خیره‌کنندهٔ فیلم و صدا و موسیقی کم‌نظیر آن، پشت مرا لرزاندند...

برای ما انسان‌هایی که پایمان روی زمین است و چشممان به آسمان، قهر زمین و آسمان در این عصرِ صنعتی شدن فاجعه‌ای ملموس و البته محتوم بوده است. اما این‌همه نامهربانی انسان با دریا و موجودات دریایی فقط با دیدن این فیلم برایم قابل فهم شد. و چه طراحی و کارگردانی ماهرانه‌ای که اتفاقاً همهٔ این فجایعی که به دست انسان رقم خورده است را با معرفی انسان‌های فهیم و دلسوزِ دیگر، با گفتار متنی هشداردهنده اما بی‌پرخاش و با تصاویر سرشار از زیبایی حیات در زیر آب‌ها به هم پیوند زده است.

در مورد نظریهٔ «اثر پروانه‌ای» (Butterfly Effect) حتماً شنیده‌اید؛ این‌که مثلاً حرکت بال یک پروانه در ژاپن می‌تواند مسبب طوفانی سهمگین در آمریکا باشد. من با این نظریه موافقم و مطمئنم که قهر زمین و آسمان و البته دریا‌ها و اقیانوس‌ها با انسان، دلیلی جز خبط و خطاهای مکرر و خودخواهی اشرف مخلوقات (!) ندارد. مثال‌اش را در فیلم می‌بینیم که انداختن تور پاره‎‌ی ماهیگیری در آب‌های فیلیپین چگونه باعث مرگ فجیع یک لاک‌پشت در سواحل شمال استرالیا می‌شود یا وقتی از شکم پرنده‌های یک جزیره در شمال اقیانوس آرام درب بطری پلاستیکی و رول‌پلاک درمی‌آورند، بی‌ارتباط با سواحل سرشار از زبالهٔ گردشگران هاوایی در آمریکا نیست!

فیلم آبی را ببینید و ببینید که هنوز انسان‌های یگانه‌ای در گوشه گوشهٔ جهان هستند که بار گناهان ما را بر دوش می‌کشند تا بتوانند دریا و آبزیان را از تهاجم ما در امان دارند. اگر همین امروز ذره‌ای زباله را بر زمین یا به دریا انداخته‌اید، منتظر طوفانی سهمگین باشید که اول از همه خود شما را خواهید بلعید.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: مجتبی میر طهماسب جشنواره جهانی فیلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۲۵۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،مرتضی افقه، استاد دانشگاه و اقتصاد دان گفت :به‌طور کلی دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بوده و حالا هم ضعیف است و تیم اقتصادی دولت تیم قدرتمندی نیست؛ چه مدیران بانک مرکزی و چه مدیران وزارت اقتصاد، اما به هر حال دولت اکنون که می‌گوید فروش نفت خوبی داریم، یعنی ارز هم در اختیار دارد و می‌تواند مدیریت کند اما در حوزه عرضه ارز با احتیاط رفتار می‌کند و در عرصه تقاضا هم قادر به مدیریت نیست.

هم‌میهن نوشت: این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه این سخن از سوی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی که نرخ ارز بازاد آزاد را قبول نداریم، چقدر علمی است؟ بیان کرد: «من واقعاً نمی‌فهمم این چه حرفی است که دو مسئول عالی‌رتبه اقتصادی کشور یعنی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی می‌زنند. واقعاً قابل فهم نیست زیرا هیچ مبنای علمی و تخصصی‌ ندارد. در بسیاری از اقلام‌ها ارز آزاد برای واردات استفاده می‌شود؛ یعنی خود دولت بهتر از هر کسی می‌داند کشور فقط محدود به همان اقلامی نیست که ارز دولتی دریافت می‌کنند و بسیاری از کالاها با ارز غیررسمی خریداری می‌شوند حتی بعضی از اقلام اساسی. حتی می‌شود گفت ۸۰درصد از واردات ما با ارز آزاد است و من می‌گویم این حرف اگر نگوییم بچه‌گانه است اما حتماً غیرعلمی است.


۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900070

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • یارانه بگیران بخوانند؛ منتظر واریز یارانه بهاری باشید
  • زمین توان پذیرش رفاه مصنوعی را ندارد
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست
  • قیمت جدید دام زنده؛ منتظر این تغییر در بازار گوشت باشید
  • دنیای اقتصاد : در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • آخرین وضعیت هواشناسی؛ منتظر تندر و آذرخش در تهران باشید
  • وضعیت هوای تهران در تعطیلات پایان هفته | منتظر رعد و برق‌ های شدید باشید