Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، حمید صرامی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در کارگاه آموزشی پیرامون جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مربوط به مواد مخدر که در محل  این ستاد برگزار شد، گفت: جامعه جهانی با تهدید و بحران جدی مواد مخدر و روان‌گردان‌ها مواجه است؛ به گونه‌ای که 255 میلیون نفر مصرف‌کننده در جامعه جهانی به عنوان متقاضیان مصرف مواد، زمینه را برای عرضه مواد فراهم کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: سیستم هوشمند، فعال، خلاق، پویا و داینامیک مواد مخدر در جامعه جهانی با ایجاد باورها و نگرش‌های غلط، زمینه را برای تقاضای انواع مواد برای نیل به لذت کاذب، آرامش کاذب و رهایی از اختلالات روان، تفریح و مواردی نظیر آن فراهم کرده و متاسفانه اراده محکمی از سوی متولیان جامعه جهانی برای مهار و کنترل اعتیاد مشاهده نمی‌شود؛ به گونه‌ای که در 10 سال اخیر، شاهد رشد مصرف مواد در جامعه جهانی بوده‌ایم.
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: چرخه درآمد ناشی از اقتصاد مواد مخدر برای قاچاقچیان از یک سو و زمین‌گیر شدن نوجوانان و جوانان برای عدم پیشرفت و توسعه از سوی دیگر دو مؤلفه مهم در روند رشد عرضه و تقاضا در کشورها هستند.
صرامی گفت: در جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه مبارزه قاطع و همه جانبه به عنوان پرچمدار مبارزه جهانی از سوی نیروهای مبارزه‌کننده و کشف بیش از 10 هزار تن انواع مواد مخدر و عدم ترانزیت آن به اروپا و همچنین دستگیری قاچاقچیان و کیفر آنها، سبب شده تا ضربات جدی به سیستم مواد مخدر و روان‌گردان‌ها وارد شود،اما متاسفانه هیچ گاه جامعه جهانی نتوانسته است رسالت خود را در برابر اینگونه تلاش‌های بشر دوستانه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد.
وی ادامه داد: در کشور ایران اقدامات قابل توجهی از سوی 35 دستگاه برای توسعه فعالیت‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد در کانون‌های هدف یعنی مدارس به منظور توانمندسازی نوجوانان، دانشگاه‌ها برای ایمن‌سازی جوانان، محله‌ها برای مصون‌‌بخشی طبقات مختلف جامعه و محیط‌‌های کارگری برای سالم‌سازی کارگران در حال انجام است؛ به گونه‌ای که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی  رویکرد پیشگیری اولیه از اعتیاد به عنوان اولویت اول کشور تلقی شده و با اختصاص 50 درصد ظرفیت و امکانات، تلاش بر آن است تا بتوانیم از ضربه‌پذیری آمار جامعه جلوگیری کنیم.
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: در همین راستا با تقویت رویکرد اجتماعی شدن توسط وزیر کشور و دبیرکل ستاد، به دنبال آن هستیم تا با ایجاد نهضت فراگیر اجتماعی پیشگیری اولیه از اعتیاد نسبت به همگانی کردن امر مبارزه گام‌های اساسی‌تر برداشته شود و نکته قابل توجه اینکه در پژوهش کشوری شاهد بودیم 68 درصد مردم ایران، در سنین 15 تا 64 سال، برای مشارکت در عرصه پیشگیری اولیه از اعتیاد اعلام آمادگی دارند که در همین راستا بیش از 2800 سازمان مردم‌نهاد در تلاش هستند تا مردمی شدن امر مبارزه را با جدیت جلو ببرند.
صرامی اظهار داشت: برای درمان افرادی که دارای اختلال مصرف مواد مخدر و معتاد هستند، حدود 8 هزار مرکز ایجاد شده که تاکنون حدود 800 هزار نفر تحت پوشش خدمات درمانی و کاهش آسیب قرار گرفته‌اند.
وی تاکید کرد: مبارزه سخت افزاری و نرم‌افزاری در کشور ایران مبتنی بر نتایج پژوهش‌هاست؛ به گونه‌ای که با انجام شیوع‌شناسی در جمعیت عمومی 15 تا 64 سال کشور، نرخ شیوع مصرف مواد، 5.4 مصرف بودکه با شناخت نوع مواد مصرفی، الگوی مصرف، وضعیت سن، شغل و جنسیت مصرف‌کنندگان، مداخلات مناسب در عرصه کاهش تقاضا انجام می‌پذیرد و با ارزیابی اثربخشی برنامه‌ها، سعی بر این است که از اتلاف منابع جلوگیری شود.
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: رویکرد انکار و سکوت نسبت به اعلام نتایج پژوهش‌ها جایگاهی ندارد و رویکرد واقع بینانه و انتشار نتایج پژوهش‌ها و آمارها به منظور ایجاد چرخه اطلاعات در جامعه جزو برنامه‌های جدی ستاد مبارزه با مواد مخدر است.
صرامی یادآور شد: نظام جمهوری اسلامی ایران همواره در اجرای تعهدات بین‌المللی در ابعاد مختلف کاهش تقاضا و مبارزه با عرضه، سهم خود را در این مبارزه جهانی، منطقه‌ای و ملی ایفا کرده و انتظار می‌رود دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و سایر کشورها نیز در این عرصه سهم خود را ایفا کنند تا با ضربه زدن به استراتژی‌های سیستم هوشمند مواد مخدر شاهد انسان‌های سالم به عنوان محور توسعه پایدار باشیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۲۵۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف محموله ۸۶ کیلویی مواد مخدر در محور کاشان - قم

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان اصفهان از کشف محموله ۸۶ کیلویی مواد مخدر در محور مواصلاتی کاشان - قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، احمد نیکبخت اظهار کرد: در راستای طرح مقابله با قاچاق مواد مخدر و برخورد با سوداگران مرگ، مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر این فرماندهی از انتقال محموله بزرگ مواد مخدر به وسیله دو دستگاه خودروی سواری در محور مواصلاتی کاشان - قم مطلع شدند و بررسی موضوع را در دستور کار قرار دادند.

وی افزود: در این راستا تیمی از مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان کاشان با همکاری مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان قم در ابتدای محور کاشان - قم حاضر شدند، در عملیاتی ضربتی دو دستگاه خودروی پژو حامل مواد مخدر را توقیف و در بازرسی از آنها مقدار ۴۳ کیلو و ۱۵۰ گرم حشیش و ۴۲ کیلو و ۸۵۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه‌ای داخل خودروها جاساز شده بود را کشف کردند.

رئیس پلیس مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: در این رابطه سه متهم دستگیر و ضمن تشکیل پرونده برای انجام اقدامات قانونی به مرجع قضائی تحویل داده شدند.

کد خبر 748554

دیگر خبرها

  • روش‌های پیشگیری و قطع ریزش موی سر، ابرو و مژه
  • کارگاه آموزشی مهارت های زندگی با موضوع پیشگیری از اعتیاد برگزار شد
  • ۴۰ درصد متکدیان مشهد معتاد هستند
  • ۱۳ میلیارد تومان خدمات ارائه شده توسط سازمان بسیج جامعه پزشکی
  • ۵۷۰ کیلوگرم تریاک با همکاری پلیس استان سمنان کشف شد
  • کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان
  • امحای ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روان‌گردان در کرمانشاه
  • انهدام دو باند توزیع مواد مخدر در کرمانشاه
  • کشف محموله ۸۶ کیلویی مواد مخدر در محور کاشان - قم
  • کشف محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد