Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست، حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز در حاشیه چهارمین همایش تولید پایدار گاز که امروز (سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه) برگزار می‌شود، در جمع خبرنگاران درباره تاثیر شرکت ملی گاز در تامین سبد سوختی کشور گفت: شرکت ملی گاز بیش از ۷۰ درصد از سبد سوخت و انرژی کشور را تامین می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه نیروگاه‌ها، صنایع، بخش صادرات و بخش خانگی از گاز طبیعی استفاده می‌کنند و وابستگی آنها به گاز تا اندازه‌ای است که اگر حتی یک روز پالایشگاه‌های گاز از مدار تولید خارج شوند، ما در همان روز برای تامین سوخت با مشکل روبه‌رو می‌شویم.
 
امسال تولید گاز به ۲۵۰ میلیارد مترمکعب می‌رسد
 
وی با بیان این‌که فرآیند تولید و توزیع گاز در کشور با پیچیدگی‌هایی همراه است، ادامه داد: تولید، انتقال و گازرسانی عملیاتی است که در طول شبانه‌روز به‌طور مستمر انجام می‌شود، بنابراین باید تولید گاز به طور پایدار ادامه داشته باشد و خطوط انتقال گاز، ایستگاه‌های تقویت فشار و شبکه گازرسانی قابل اعتماد باشند.
 
عراقی با اشاره به برگزاری گردهمایی‌های دوسالانه میان مدیران پالایشگاه‌های گاز کشور با عنوان «تولید پایدار» اظهار کرد: در این گردهمایی‌ها تجارب و نقاط قوت و ضعف پالایشگاه‌های گاز به اشتراک گذاشته می‌شود.
 
وی درباره افزایش میزان تولید گاز گفت: مجموع تولید در سال ۹۷ به حدود ۲۵۰ میلیارد مترمکعب خواهد رسید، این رقم اکنون در مرز ۲۱۰ میلیارد مترمکعب است.
 
اگر بودجه نمی‌دهید، توقع خدمات مطلوب هم نداشته باشید
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره حذف هزینه آبونمان از قبض‌های گاز گفت: ما باید با مردم صادقانه صحبت کنیم تا بتوانیم اهداف و برنامه‌های طولانی مدت مردم را تامین کنیم. یکی از وظایف و ماموریت‌های ما تامین گاز مورد نیاز مردم به صورت سالم و ایمن است. مردم به دریافت گاز طبیعی عادت کرده‌اند و نباید در ذهن آنها شبهه قطع گاز ایجاد شود یا تصور کنند که اگر در اثر بروز حوادثی مانند زلزله یا حوادث غیرطبیعی مشکلی برای آنها پیش بیاید تا ساعت‌ها از جانب شرکت ملی گاز هیچ کمکی دریافت نخواهند کرد، بلکه مردم باید نسبت به ما اعتماد داشته باشند و این اعتماد در گرو تامین منابع مالی برای حفظ و نگهداری شبکه گاز است.
 
وی با بیان این‌که آبونمان یکی از منابع مالی اصلی برای حفظ و نگهداشت شبکه گاز کشور بود، تصریح کرد: دیوان عدالت اداری دریافت آبونمان را غیرقانونی اعلام کرد و ما نیز دریافت آن از طریق قبوض گاز را قطع کردیم، اما با این کار هزار میلیارد تومان از منابع شرکت ملی گاز حذف شد و هیچ منبعی برای جایگزینی این رقم نداریم.
 
عراقی با تاکید بر این‌که ما با کسی تعارف نداریم، ادامه داد: اگر مجلس شورای اسلامی بودجه کافی برای ما تصویب کند آن را دریافت می‌کنیم و اگر تصویب نکند هم بودجه‌ای نمی‌گیریم، اما اگر این روند ادامه یابد ما دیگر قادر به ارائه خدمات مطلوب به مردم نخواهیم بود.
 
معاون وزیر نفت اظهار کرد: امیدوارم نمایندگان مجلس موضوع بودجه شرکت ملی گاز را مصوب کنند، ما هیچ کار غیرقانونی انجام نمی‌دهیم، اما یادمان باشد اگر منابع شرکت ملی گاز تامین نشود در آینده خدمات مطلوبی را نمی‌توانیم ارائه دهیم.
 
 ایران و ترکمنستان؛ پای ثابت معاملات گاز هستند
 
وی درباره صادرات گاز به کشورهای همسایه گفت: موضوع صادرات گاز برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد، ما نه تنها تولید خود را از لحاظ کمی افزایش می‌دهیم، بلکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تصمیم داریم گازی را که از بالادست تحویل می‌گیریم با کیفیت بالاتر وارد شبکه کنیم.  
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره آخرین نتایج اختلافات گازی میان ایران و ترکمنستان توضیح داد: مقرر شده کارشناسانی ظرف دو ماه آینده به بررسی این موضوع بپردازند که این موضوع مورد توافق روسای جمهوری دو کشور است، در صورتی که بر اساس بررسی کارشناسی دو کشور به توافق برسند دیگر لازم نیست به دادگاه برویم.
 
عراقی درباره کیفیت گاز ترکمنستان برای انجام سوآپ گاز تصریح کرد: اعمال نظارت بر کیفیت گاز دریافتی از ترکمنستان در دو مرحله انجام می‌شود؛ نخست آن‌که از جریمه استفاده کنیم و در مرحله بعد می‌توانیم دریافت گاز را قطع کنیم. سوآپ گاز ترکمنستان اکنون در مرحله جریمه قابل قبول است و آنها نیز قول داده‌اند کیفیت گاز خود را افزایش دهند که پس از محقق شدن این وعده، میزان جریمه نیز کاهش می‌یابد.
 
امسال حجم صادرات گاز به ۶۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد
 
معاون وزیر نفت در امور گاز درباره صادرات گاز به بصره گفت: ایران مدت‌هاست برای صادرات گاز به بصره آمادگی خود را اعلام کرده و هر زمان که طرف عراقی بهای گاز را پرداخت کند ما گاز را صادر می‌کنیم، تاکنون نیز بهای هر میزان گازی را که به عراق صادر کرده‌ایم دریافت کردیم.
 
وی با بیان این‌که صادرات گاز به بصره در سال ۹۷ به صادرات گاز کشور افزوده می‌شود، ادامه داد: با اضافه شدن بصره، میزان صادرات روزانه گاز ایران به حدود ۶۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز، درباره صادرات گاز به ترکیه گفت: مطابق قرارداد امضا شده میان دو کشور، روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب گاز به این کشور صادر می‌کنیم، درآمد حاصل از این صادرات نیز مطابق قانون به خزانه دولت واریز خواهد شد.
 
عراقی درباره صادرات گاز به گرجستان اظهار کرد: ارمنستان آمادگی خود را برای صادرات گاز ایران از خاک این کشور به سمت گرجستان اعلام کرده، اما با اتفاقات سیاسی اخیر ارمنستان این موضوع به تاخیر افتاده است.
 
معاون وزیر نفت درباره صادرات گاز به ارمنستان تصریح کرد: اکنون روزانه یک میلیون مترمکعب گاز به ارمنستان صادر می‌شود و بر اساس مذاکرات انجام شده امکان افزایش این مقدار صادرات وجود دارد. در ازای گازی که به ارمنستان صادر می‌شود دریافت‌کننده برق هستیم که می‌توانیم بخشی از این برق را به گرجستان بفروشیم و بخش دیگر را وارد کشور کنیم.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۲۹۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوشمندسازی بیش از ۴۴ هزار کنتور برق در خراسان رضوی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: تاکنون ۴۴ هزار و ۳۸۳ کنتور برق در این استان هوشمند شده که برنامه امسال شرکت نصب ۱۳ هزار کنتور هوشمند دیگر است.

 

علیرضا خدابنده در نشست هماهنگی مدیران برای مدیریت بار سال ۱۴۰۲ در خراسان رضوی افزود: پارسال ۳۷ هزار و ۵۲۸ مورد انشعاب برق در خراسان رضوی واگذار شد که افزایش ۴.۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشت.

 

وی با اشاره به تغییر رویکرد توانیر در حوزه اختصاص اعتبارات به شرکتهای توزیع گفت: امسال وصول مطالبات از مشترکان برق مهمترین و اثرگذارترین مولفه در استقلال مالی شرکت در نظر گرفته شده است.

 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: در سالی که به عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است، گذر از پیک بار در تابستان امسال و بحث ناترازی تولید و مصرف برق، نیازمند ایجاد زیرساختهایی در حوزه بهره‌ برداری است.

 

خدابنده افزود: در راستای تحقق شعار سال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» اولویت کار این شرکت در سال جاری رفع ناترازی برق با جلب مشارکت حداکثری مردم است.

 

وی اظهار کرد: موتور محرک بخش تولید، برق است و مهمترین مسئله در این بخش تأمین برق مطمئن و مستمر به شمار می رود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی ادامه داد: از سوی دیگر تولید موجب اشتغالزایی، ارزش افزوده، کاهش بیکاری و کاهش معضلات اجتماعی می شود، بنابراین باید تسهیل گری برای متقاضیان بخش تولید به منظور تامین برق‌ و همچنین ترویج فرهنگ درست مصرف را در اولویت قرار دهیم.

خدابنده اظهار کرد: در این راستا امسال تلاش خواهیم کرد همایش مدیریت بار و مصرف را در گام نخست برای کارکنان شرکت توزیع برق خراسان رضوی و خانواده هایشان برگزار کنیم.

 

وی در خصوص یکی از مهمترین طرح های شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی با عنوان تبدیل سیم مسی به کابل خودنگهدار گفت: پارسال ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر از شبکه سیمی در استان به کابل خودنگهدار تبدیل شد و امسال ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر هدفگذاری شده است.

 

شرکت توزیع برق خراسان رضوی یک میلیون و ۴۴۳ هزار مشترک در شهرستانهای استان به جز مشهد و طرقبه شاندیز دارد.

دیگر خبرها

  • هوشمندسازی بیش از ۴۴ هزار کنتور برق در خراسان رضوی
  • تولید روزانه بیش از ۱۲ تُن کنسرو ماهی در اردبیل
  • تولید روزانه ۱۲ تن کنسرو تن ماهی در استان اردبیل
  • صادرات ۱۳ میلیون دلاری مکمل و دارو‌های گیاهی
  • تولید ۲۵۰ میلیون مکمل/ صادرات ۱۳ میلیون دلاری داروهای سنتی
  • تولید روزانه بیش از ۱۲ تن کنسرو تن ماهی در اردبیل
  • متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم
  • وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم
  • فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی
  • مصرف روزانه ۸۰۰ هزار مترمکعب سوخت سی ان جی