Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@16:15:47 GMT

تفکيک کازرون، فرصت يا تهديد - سيداحمد نجفي**

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۲۹۸۶۹

تفکيک کازرون، فرصت يا تهديد - سيداحمد نجفي**

خبرگزاري آريا - اين روزها رويدادهاي شهرستان کازرون به واسطه طرح موضوع تفکيک آن و تشکيل شهرستان جديد در کانون توجه افکار عمومي منطقه قرار دارد.

از آبان ماه پارسال شايع شد که طرحي در وزارت کشور در دست بررسي است که بر مبناي آن، بخش هاي کوهمره نودان و چنارشاهيجان از کازرون جدا شوند و شهرستان جديدي به نام کوه چنار (ترکيبي از نام دو بخش شکل دهنده آن) ايجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهر کازرون به عنوان مرکزاين شهرستان 120 کيلومتر با شيراز فاصله دارد و در مجاورت مسير ارتباطي استان فارس به بوشهر واقع است. مناطق کوهمره نودان و چنارشاهيجان (قائميه) نيز مابين شهرهاي شيراز و کازرون واقع هستند.
در شبکه هاي اجتماعي از موضوع تفکيک شهرستان کازرون، برداشت هايي با عناوين تجزيه، تفکيک و .. شده و تعابيري همچون لزوم حفظ يکپارچگي و ... مطرح شده است.
استفاده نادرست از واژه تجزيه در ارتباط با تقسيمات کشوري در سطح يک شهرستان به نوبه خود نشان دهنده آن است که در وقايع اخير منطقه، فضاي احساسي از گفتمان قانون و بررسي کارشناسي پررنگ تر شده است.
اين در حالي است که مباحث مربوط به تغييرات در تقسيمات کشوري، به طور طبيعي در مدار قانون و بنا بر بررسي هاي کارشناسي براي توسعه هر يک از مناطق صورت مي گيرد و در صورتي کام مردم مناطق ذينفع را شيرين مي کند که با نگاه دورانديشانه و به دور از ديدگاه هاي فردي، قوميتي و سياسي، صورت گيرد و تنها منافع ملي و منطقه اي را دنبال کند.
استان فارس در 2 دهه گذشته شاهد تغييرات در تقسيمات کشوري و تشکيل شهرستان هاي جديد بوده است و البته به تناسب فرايندهاي پيموده شده، گاه وارد فضاي احساسي شده و گاه نيز در بستر آرام دنبال شده است.
آخرين تغيير صورت گرفته در نقشه استان فارس، شکل گيري شهرستان کوار با تفکيک آن از شهرستان شيراز بوده است و قبل از آن، شهرستان هاي گراش و پاسارگاد از مناطق همجوار ارتقا يافتند.
استان فارس که از نظر وسعت رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است، در نتيجه تغييرات اخير در تقسيمات کشوري، هم اينک متشکل از 29 شهرستان است تا با اين آمار در صدر استان هاي کشور قرار گيرد.
اين نوشتار در مقام دفاع يا نفي تغييرات در تقسيمات کشوري استان فارس نيست، چرا که اين موضوع بايد در بستري کارشناسي آسيب شناسي شود و اين که آيا اين تغييرات، به نوبه خود زمينه ساز توسعه و آباداني در مناطق مورد نظر بوده است يا خير.
اين روزها در حالي موضوع طرح تفکيک مناطقي از شهرستان کازرون و تشکيل شهرستان جديد مطرح است که خبري از پيوست هاي فرهنگي - اجتماعي و رسانه اي آن نيست، موضوعي که همواره در سخنراني ها امري مطلوب و ملزوم فرايند توسعه معرفي شده است.
در چنين فضايي، رفتار و گفتار برخي افراد در کازرون در زمينه ايجاد شهرستاني جديد به ناخشنودي مردم منجر شده است. روشن نبودن زواياي موضوع سبب شکل گيري ديدگاه بدبينانه در کازرون نسبت به اين تغييرات شده است، آنجايي که مردم منطقه احساس مي کنند احتمال دارد مکان هاي تاريخي و هويتي اين شهرستان از آن تفکيک شوند.
واکنش مردم به صورت تجمع، مراجعه به فرمانداري و همچنين دلجويي امام جمعه کازرون از اين افراد جلوه گر شده است.
ابراهيم استوار ميمندي فرماندار کازرون در اين باره به ايرنا گفته است: موضوع ايجادشهرستان جديد با نام کوه چنار در حد حرف است و اگر هم به فرض محقق شود، مناطق امامزاده سيد حسين (ع) و بيشابور – اثر تاريخي به يادگارمانده از دوران ساسانيان- از کازرون جدا نخواهد شد.
با اين حال برخي کسبه کازرون و گروه هاي ديگر با مراجعه دسته جمعي به فرمانداري شهرستان اعلام کردند به اين سخنان با ديده شک مي نگرند.
به دنبال برگزاري تجمع هايي اعتراضي در کازرون، حجت الاسلام محمد خرسند امام جمعه اين شهرستان 31 فروردين ماه امسال در جمع نمازگزاران جمعه اين شهر اعلام کرد:از افرادي که به طرح تقسيم کازرون اعتراض دارند، درخواست مي شود ديگر تجمعي برپا نکنند.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري فارس نيز در اين باره گفت: ارتقاي بخش ها به فرمانداري با توجه به اختصاص رديف اعتباري مستقل به آنها به توسعه و پيشرفت هرچه بيشتر استان کمک مي کند و در بحث ارتقاي بخش ها در شهرستان کازرون نيز تمام جوانب امر در نظر گرفته شده است.
به گزارش ايرنا، هادي پژوهش جهرمي در نشست خبري با خبرنگاران با اشاره به مباحث مطرح شده درباره ارتقاي بخش هايي از شهرستان کازرون به شهرستان جديد افزود: به نظر مي رسد عده اي با اهداف مختلف از احساسات پاک مردم و عدم آگاهي آنها نسبت به دلايل انجام اين کار و اينکه اين ارتقا به نفع مردم است سوء استفاده و اقدام به تحريک مردم مي کنند.
وي ادامه داد: بحث تقسيمات کشوري و ارتقا همواره با حساسيت هايي همراه است و انجام آن روند آرامي را طي نمي کند.
به گفته پژوهش جهرمي ، دولت در مقطعي باب تقسيمات کشوري را بسته بود اما به دنبال باز شدن اين باب، استان فارس نيز براي اينکه از اين فرصت پيش آمده عقب نماند پيشنهاد ارتقاي چندين بخش را در دستور کار قرار داد که از جمله مي توان به ارتقاي بخش هاي کوهمره نودان و چنارشاهيجان (قائميه) کازرون و تشکيل شهرستان کوه چنار اشاره کرد.
او اظهارکرد: آنچه که مسئولان در بحث ارتقاي بخش ها همواره مدنظر دارند حفظ حقوق مردم و بهتر شدن شرايط است و چنانچه احساس شود که بخشي شرايط ارتقا ندارد و يا ارتقا به ضرر مردم آن بخش و شهرستان تمام مي شود اين کار قطعا دنبال نخواهد شد.
معاون استانداري فارس ادامه داد: به مردم اطمينان مي دهيم که انجام اين کار با مطالعه و کار کارشناسي انجام خواهد شد و مواردي از جمله حفظ تنگ چوگان، شهر بيشابور، دهستان انارستان، دشت برم و امامزاده حسين (ع) براي کازرون نيز قطعا لحاظ خواهد شد.
وي گفت: استاندار فارس نيز تاکيد ويژه دارند که تمام اين موارد در بحث ارتقا به دقت رعايت شده و اعمال شود و هم اينک کار ترسيم نقشه دقيق اين ارتقا در دستور کار کارشناسان تقسيمات کشوري استان قرار گرفته است.
جديدترين سخنان در ارتباط با موضوع تفکيک کازرون را معاون اول رئيس جمهوري مطرح کرده است.
اسحاق جهانگيري روز شنبه اول ارديبهشت ماه جاري در نشست هم انديشي مديران ارشد دولت تدبير و اميد در اين باره گفت: اتفاق اخير در کازرون بايد حل شود، مردم اين شهرستان چرا بايد در خيابان باشند وعده اي هم موج سواري کنند و شعار دهند .
معاون اول رئيس جمهوري اظهار کرد: حرف مردم را بايد شنيد و هرگونه تصميمي بايد تصميم مردم باشد، اگر لازم باشد من هم در اين شهر حضور مي يابم.
مجموعه سخنان مقام هاي ارشد اجرايي کشور و استان فارس به نوعي پاسخ روشني به گزاره هايي است که اين روزها با عناوين تجزيه، تفکيک، لزوم حفظ يکپارچگي کازرون در شبکه هاي اجتماعي رد و بدل مي شود.
اين سخنان همچنين التيام بخش احساسات پاک مردم کازرون است، آنجا که مسئولان دولت تدبير و اميد به مردم در زمينه حفظ حقوق مردم و بهتر شدن شرايط نويد داده اند و انجام شدن تغييرات در تقسيمات کشوري را منوط به اين امر دانسته اند.
بررسي شعارها و مطالبات مردم کازرون در تجمع ها و حضور ميداني در خيابان هاي اين شهر نشان مي دهد که مباحث ساختارشکنانه مطرح نشده است. اين موضوع از پختگي، درک و موقعيت شناسي مردم اين منطقه حکايت دارد که اجازه برداشت هاي ناروا از مطالباتشان را نداده اند و بدون دليل نيست که مقام معظم رهبري در سفر ارديبهشت ماه 1387 به استان فارس در جمع مردم اين شهر حضور يافتند و از کازرون به عنوان شهري شاخص و به يادماندني در تاريخ معاصر ياد کردند.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين سفر فرمودند: در دوران تجاوز دولت استعمارگر انگليس به خليج فارس، کازرونيها جايگاه بزرگي را در مبارزه به خودشان اختصاص دادند. در دوران نهضت ملي شدنِ نفت، در تبعيت از مرحوم آيت‌اللَّه کاشاني (ره) اين مردم نقش آفريدند. در پانزدهم خرداد، مردم کازرون جزو مردم شهرهايي بودند که حضور برجسته و روشني را از خود نشان دادند. در سال آخر مبارزات و نزديک پيروزي انقلاب هم جوانان کازروني و مردم مؤمن اين ديار در مقابله‌ با رژيم طاغوت آن چنان استقامتي، آن چنان قيامي از خود نشان دادند که در ميان يازده شهري که در سرتاسر کشور در آنها حکومت نظامي اعلام شد، يکي شهر کازرون بود؛ اين خيلي اهميت دارد. در همان دوره هم باز کازرون شهدايي را تقديم کرد. در وادي علم و ادب و تربيتِ انسانهاي برجسته هم تاريخ گذشته کازرون، تاريخ پر افتخاري است؛ علاوه بر اينکه نسبت سلمان فارسي - چهره‌ شاخصِ زنده‌ برجسته‌ هميشگيِ تاريخ اسلام - اين صحابي بزرگوار به اين منطقه هم خود مايه‌ افتخار است.
بررسي رويدادهاي اخير کازرون نيز در چنين بستر و فضايي قابل تحليل است. هرچند برخي شبکه هاي معاند نظام از حضور مردم در خيابان هاي کازرون به وجد آمدند اما آنها نتوانستند اين موضوع را کتمان کنند که پيام مردم، همسويي با خارج مرزها نيست.
سعه صدر و آستانه تحمل نيروهاي انتظامي و امنيتي در تعامل با خواسته مردم کازرون - هرچند تجمع هاي شکل گرفته با مجوز قانوني نبوده است- نيز در خور تامل است و جز در يک مورد برخورد فيزيکي که فرمانده نيروي انتظامي شهرستان بابت آن عذرخواهي کرد، مواردي از نقض حقوق شهروندي گزارش نشده است.
برخي ديدگاه ها در ارتباط با رويدادهاي کازرون، پرهيز از نگاه فردي و شخصي و جلوگيري از پيوند خوردن موضوع مهمي مثل تقسيمات کشوري با آن را يادآوري مي کند.
امروز اگر پاي صحبت مردم منطقه بنشينيم، آنها با اشاره به رفت و آمدهاي گسترده ديگر نمايندگان استان فارس همراه با مسئولان ارشد اجرايي به حوزه هاي انتخابيه شان، بر اين باور هستند که بايد حضور مسئولان در کازرون پررنگ تر شود. مردم کازرون نيز توقع دارند که اگر قرار نيست در منطقه شان فرودگاه احداث شود، تونل محرم کامل شود تا اين شهر از بن بست خارج شود و مشکلات زيرساختي اين منطقه برطرف شود تا رونق اقتصاد و معيشت مردم تضمين گردد.
از ديگر سو، امروز خواسته مردم در تاکيد معاون اول رئيس جمهوري و استاندار فارس و همچنين سخن و کلام معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري تبلور يافته است که حقوق مردم در هر گونه تغييرات در تقسيمات کشوري لحاظ خواهد شد.
اينجاست که ضرورت تدوين پيوست هاي فرهنگي و رسانه اي براي طرح تغييرات تقسيمات کشوري اجتناب ناپذير به نظر مي رسد. طرحي که بازگوکننده ابعاد مختلف طرح همراه استدلال کارشناسي باشد و مزايا و منافع اين تغييرات را براي مردم اين مناطق بيان کند.
چه بسا مردم کازرون از پس تغييرات نفع بيشتري ببرند و مردم منطقه چنارشاهيجان نفع کمتري؛ پاسخ اين سوال را بررسي هاي کارشناسي بيان مي کند.
اين روزها، ذخاير انرژي در شهرستان کازرون شرايط نويدبخش را براي آينده اين شهرستان رقم زده است و شايد جدايي مناطقي از اين شهرستان که از اين ذخاير انرژي بهره مند نيست، بتواند توسعه بهتري در اين شهرستان در سال هاي آينده رقم بزند، چرا که اين اعتبار در منطقه محدودتري هزينه مي شود.
و چه بهتر که نگاه ها، ملي و فراسوي تقسيمات شهرستاني و استاني باشد. همچنانکه امروز اگر استان فارس از نظر تلفات جاده اي، جايگاه نخست کشور را به خود اختصاص داده است، بخشي از آن به خاطر راه ها و جاده هاي پرخطري است که در شهرستان کازرون قرار دارند.
اگر بنا باشد که تغييرات در تقسيمات جغرافيايي اين منطقه، راه هاي ارتباطي اين منطقه در غرب فارس را به راه هايي امن و کم خطر تبديل کند، به طور قطع، آثار مثبت اجتماعي، اقتصادي، رواني و حتي فردي آن متوجه همه مردم ايران مي شود. اينجاست که سخن از لزوم حفظ يکپارچگي براي منافع مشترک است، همان موضوعي که مردم کازرون در قبل و بعد از انقلاب اسلامي فرياد زده اند.
** رئيس خبرگزاري جمهوري اسلامي استان فارس
2027/1042
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۲۹۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت سوزی و خستگی برای امروز کشور ممنوع است

به گزارش خبرنگار مهر، سپهر خلجی صبح پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان ایلام اظهار کرد: وظیفه مهمی در قبال اطلاع رسانی کارهای انجام شده در دولت برای مردم داریم.

وی بیان کرد: اقدامات خوبی در استان ایلام از جمله در بخش اربعین حسینی صورت گرفته است، مردم باید این حجم از اقدامات را زندگی خود احساس و درک کنند.

خلجی با اشاره به اینکه روایت اول در ارتباط با رویدادهای مختلف باید در اختیار ما باشد، گفت: ۳۷ هزار شهید غزه امروزه روایتی از مظلوم مردم غزه است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت عنوان کرد: آمریکایی‌ها روزی می‌گفتند دانشگاه پادگان نیست، امروز حمایت دانشجویان آمریکایی باعث زندانی شدن آنها شده است.

خلجی تصریح کرد: آرایش رسانه‌ای دشمن آفندی شده است، یعنی علاوه بر برجسته کردن نقاط ضعف، حتی به نقاط قوت کشور هم حمله رسانه‌ای می‌کنند.

وی افزود: درگیر جنگ رسانه‌ای و روایت‌ها هستیم، الان حوزه جنگ رسانه‌ای دشمن بیشتر در بخش اقتصادی است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با اشاره به اینکه وظیفه ما امیدآفرینی و اعتماد سازی است، افزود: یادمان نرود در چه شرایطی دولت سیزدهم، دولت را تحول گرفت، تورم ۶۰ درصدی داشتیم.

وی افزود: تورم محصول دولت گذشته است که به این دولت رسیده است، نفوذ تا دفتر رئیس جمهور وجود داشت.

خلجی تصریح کرد: نفت به فروش نمی‌رفت، امروز بیش از یک میلیون و ۵۰۰ بشکه نفت فروخته می‌شود.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت عنوان کرد: رشد بالای ۶ درصد در کشور را تجربه کردیم و این میزان به هشت درصد خواهد رسید.

وی عنوان کرد: پیشرفته کشور در بخش‌های مختلف مثل فضایی، ارتباط با کشورهای خارجی، قاب توجه است.

وی گفت: حجم نقدینگی از ۴۰ درصد در دولت گذشته به ۲۴ درصد در دولت سیزدهم رسیده است.

خلجی با اشاره به اینکه روایت این اقدامات برای مردم لازم و ضروری است، افزود: فرصت سوزی و خستگی برای امروز کشور ما ممنوع است.

وی گفت: تبیین، رفع شبه و روایت گری جزو اولویت‌های مسؤولان باید باشد، آمارهای مقایسه مستند به مردم ارائه دهید.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت اظهار کرد: خود مدیر مسؤولیت اصلی اطلاع رسانی دستگاه‌های اجرایی خود است.

وی با اشاره به اینکه مدیران به تقویت بخش اطلاع رسانی بپردازند، تصریح کرد: باید پروژه‌های سرمایه‌گذاری در استان ایلام پیوست اطلاع رسانی تعریف شود.

خلجی عنوان کرد: باید حوزه اطلاع رسانی اولویت شناخته شود، دستگاه‌های اجرایی از افراد توانند برای روابط عمومی استفاده کنند.

کد خبر 6094892

دیگر خبرها

  • بی خانمانی ایرانی‌ها را تهدید می‌کند/ هر سال تعداد بیشتری از مردم توان اجاره مسکن را از دست می‌دهند (فیلم)
  • پیگیری طلب میلیاردی مردم از یک شرکت خصوصی
  • جهان شاهد صدور انقلاب امام خمینی(ره) است
  • نمایشگاه توانمندی های صادراتی فرصت رشد و تعمیق روابط اقتصادی کشور
  • اعضای شورای اسلامی فرصت خدمت به مردم را قدر بدانند
  • تجلیل از مقام معلمان در بوانات
  • هیچ فرصت سرمایه‌گذاری در شهر نباید از دست برود/ چاره‌ای جز مشارکت مردم در توسعه شهر نداریم
  • فرصت سوزی و خستگی برای امروز کشور ممنوع است
  • تعیین فرصت ۶ ماهه برای پرداخت حق سهم شهرداری از اراضی الحاقی
  • بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است