Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-24@11:16:54 GMT

صادرات گاز به 60 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۳۰۴۴۰

صادرات گاز به 60 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافت

به گزارش پارس نیوز،  مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: تولید سالانه گاز امسال به 250 میلیارد مترمکعب و صادرات روزانه گاز کشور به 60 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز در حاشیه چهارمین همایش تولید پایدار گاز که امروز (سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه) برگزار می‌شود، در جمع خبرنگاران درباره تاثیر شرکت ملی گاز در تامین سبد سوختی کشور گفت: شرکت ملی گاز بیش از 70 درصد از سبد سوخت و انرژی کشور را تامین می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه نیروگاه‌ها، صنایع، بخش صادرات و بخش خانگی از گاز طبیعی استفاده می‌کنند و وابستگی آنها به گاز تا اندازه‌ای است که اگر حتی یک روز پالایشگاه‌های گاز از مدار تولید خارج شوند، ما در همان روز برای تامین سوخت با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

امسال تولید گاز به 250 میلیارد مترمکعب می‌رسد
وی با بیان این‌که فرآیند تولید و توزیع گاز در کشور با پیچیدگی‌هایی همراه است، ادامه داد: تولید، انتقال و گازرسانی عملیاتی است که در طول شبانه‌روز به‌طور مستمر انجام می‌شود، بنابراین باید تولید گاز به طور پایدار ادامه داشته باشد و خطوط انتقال گاز، ایستگاه‌های تقویت فشار و شبکه گازرسانی قابل اعتماد باشند.

عراقی با اشاره به برگزاری گردهمایی‌های دوسالانه میان مدیران پالایشگاه‌های گاز کشور با عنوان «تولید پایدار» اظهار کرد: در این گردهمایی‌ها تجارب و نقاط قوت و ضعف پالایشگاه‌های گاز به اشتراک گذاشته می‌شود.

وی درباره افزایش میزان تولید گاز گفت: مجموع تولید در سال 97 به حدود 250 میلیارد مترمکعب خواهد رسید، این رقم اکنون در مرز 210 میلیارد مترمکعب است.

اگر بودجه نمی‌دهید، توقع خدمات مطلوب هم نداشته باشید
مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره حذف هزینه آبونمان از قبض‌های گاز گفت: ما باید با مردم صادقانه صحبت کنیم تا بتوانیم اهداف و برنامه‌های طولانی مدت مردم را تامین کنیم. یکی از وظایف و ماموریت‌های ما تامین گاز مورد نیاز مردم به صورت سالم و ایمن است. مردم به دریافت گاز طبیعی عادت کرده‌اند و نباید در ذهن آنها شبهه قطع گاز ایجاد شود یا تصور کنند که اگر در اثر بروز حوادثی مانند زلزله یا حوادث غیرطبیعی مشکلی برای آنها پیش بیاید تا ساعت‌ها از جانب شرکت ملی گاز هیچ کمکی دریافت نخواهند کرد، بلکه مردم باید نسبت به ما اعتماد داشته باشند و این اعتماد در گرو تامین منابع مالی برای حفظ و نگهداری شبکه گاز است.

وی با بیان این‌که آبونمان یکی از منابع مالی اصلی برای حفظ و نگهداشت شبکه گاز کشور بود، تصریح کرد: دیوان عدالت اداری دریافت آبونمان را غیرقانونی اعلام کرد و ما نیز دریافت آن از طریق قبوض گاز را قطع کردیم، اما با این کار هزار میلیارد تومان از منابع شرکت ملی گاز حذف شد و هیچ منبعی برای جایگزینی این رقم نداریم.

عراقی با تاکید بر این‌که ما با کسی تعارف نداریم، ادامه داد: اگر مجلس شورای اسلامی بودجه کافی برای ما تصویب کند آن را دریافت می‌کنیم و اگر تصویب نکند هم بودجه‌ای نمی‌گیریم، اما اگر این روند ادامه یابد ما دیگر قادر به ارائه خدمات مطلوب به مردم نخواهیم بود.

معاون وزیر نفت اظهار کرد: امیدوارم نمایندگان مجلس موضوع بودجه شرکت ملی گاز را مصوب کنند، ما هیچ کار غیرقانونی انجام نمی‌دهیم، اما یادمان باشد اگر منابع شرکت ملی گاز تامین نشود در آینده خدمات مطلوبی را نمی‌توانیم ارائه دهیم.

ایران و ترکمنستان؛ پای ثابت معاملات گاز هستند
وی درباره صادرات گاز به کشورهای همسایه گفت: موضوع صادرات گاز برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد، ما نه تنها تولید خود را از لحاظ کمی افزایش می‌دهیم، بلکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تصمیم داریم گازی را که از بالادست تحویل می‌گیریم با کیفیت بالاتر وارد شبکه کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره آخرین نتایج اختلافات گازی میان ایران و ترکمنستان توضیح داد: مقرر شده کارشناسانی ظرف دو ماه آینده به بررسی این موضوع بپردازند که این موضوع مورد توافق روسای جمهوری دو کشور است، در صورتی که بر اساس بررسی کارشناسی دو کشور به توافق برسند دیگر لازم نیست به دادگاه برویم.

عراقی درباره کیفیت گاز ترکمنستان برای انجام سوآپ گاز تصریح کرد: اعمال نظارت بر کیفیت گاز دریافتی از ترکمنستان در دو مرحله انجام می‌شود؛ نخست آن‌که از جریمه استفاده کنیم و در مرحله بعد می‌توانیم دریافت گاز را قطع کنیم. سوآپ گاز ترکمنستان اکنون در مرحله جریمه قابل قبول است و آنها نیز قول داده‌اند کیفیت گاز خود را افزایش دهند که پس از محقق شدن این وعده، میزان جریمه نیز کاهش می‌یابد.

امسال حجم صادرات گاز به 60 میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد
معاون وزیر نفت در امور گاز درباره صادرات گاز به بصره گفت: ایران مدت‌هاست برای صادرات گاز به بصره آمادگی خود را اعلام کرده و هر زمان که طرف عراقی بهای گاز را پرداخت کند ما گاز را صادر می‌کنیم، تاکنون نیز بهای هر میزان گازی را که به عراق صادر کرده‌ایم دریافت کردیم.

وی با بیان این‌که صادرات گاز به بصره در سال 97 به صادرات گاز کشور افزوده می‌شود، ادامه داد: با اضافه شدن بصره، میزان صادرات روزانه گاز ایران به حدود 60 میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز، درباره صادرات گاز به ترکیه گفت: مطابق قرارداد امضا شده میان دو کشور، روزانه 30 میلیون مترمکعب گاز به این کشور صادر می‌کنیم، درآمد حاصل از این صادرات نیز مطابق قانون به خزانه دولت واریز خواهد شد.

عراقی درباره صادرات گاز به گرجستان اظهار کرد: ارمنستان آمادگی خود را برای صادرات گاز ایران از خاک این کشور به سمت گرجستان اعلام کرده، اما با اتفاقات سیاسی اخیر ارمنستان این موضوع به تاخیر افتاده است.

به گزارش شانا ،معاون وزیر نفت درباره صادرات گاز به ارمنستان تصریح کرد: اکنون روزانه یک میلیون مترمکعب گاز به ارمنستان صادر می‌شود و بر اساس مذاکرات انجام شده امکان افزایش این مقدار صادرات وجود دارد. در ازای گازی که به ارمنستان صادر می‌شود دریافت‌کننده برق هستیم که می‌توانیم بخشی از این برق را به گرجستان بفروشیم و بخش دیگر را وارد کشور کنیم.

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: شرکت ملی گاز گاز انرژی بودجه ذهن زلزله منابع مالی مجلس شورای اسلامی نفت نمایندگان مجلس ایران ترکمنستان کارشناسی عراق ترکیه درآمد قانون دولت گرجستان خاک ارمنستان برق پارس تولید نیروگاه صادرات گاز پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۳۰۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ضریب امنیت غذایی ایرانیان با خودکفایی در تولید لاین مرغ آمین

سازمان اقتصادی کوثر در سال‌های اخیر ضمن احیای لاین آرین با تولید لاین مرغ آمین ضریب امنیت غذایی و استقلال اقتصادی کشور را بالا برده و دیگر نیازی به واردات مرغ اجداد نداریم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در حالی که بیش از ۹۰ درصد مرغ اجداد جوجه‌یک‌روزه از کشور‌های دیگر تامین می‌شد حال رئیس سازمان اقتصادی کوثر می‌گوید که ایران با دانش متخصصان از واردات اجداد از کشور‌های غربی بی نیاز شد و در زمره هشت کشور دارنده این فناوری استراتژیک قرار گرفته است. ناصر فخاری حتی می‌گوید که ظرفیت صادرات به کشور‌های دیگر نیز ایجاد شده است.

براساس آمار سامانه سماصط در سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۰ درصد بازار جوجه‌یک‌روزه کشور متعلق به سویه راس، آربوراکرز و کاپ بوده که از طریق واردات مرغ اجداد از دو شرکت بزرگ اصلاح نژادی آویاژن و کاپ تامین شده است.

نژاد مرغ ایرانی آرین یا همان لاین ایرانی پس از سال‌ها دوباره احیاء شده است، فعالان دامپروری بهره‌وری نژاد مرغ آرین را پایین می‌دانند، اما منتخصصان کشور می‌گویند که کار اصلاح نژادی پایان نیافته و ادامه دارد.

ناصر فخاری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با تاکید بر اینکه خودکفایی به معنای قطع ارتباط اقتصادی با خارج نیست بلکه مقصود از خودکفایی استقلال اقتصادی و رفع وابستگی به بیگانگان است گفت: موضوع تحریم‌ها نقطه عزیمت این سازمان برای قطع وابستگی‌های کشور به بیگانگان بود و تلاش‌های همکاران سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه‌های مهم اقتصادی شد.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه با اشاره به تحریم‌های سال ۱۳۹۸ و فرمان مقام معظم رهبری در زمینه توسعه امنیت غذایی کشور تصریح کرد: سازمان اقتصادی کوثر ضمن احیای لاین آرین با تولید لاین مرغ آمین ضریب امنیت غذایی و استقلال اقتصادی کشور را بالا برد و به جرأت می‌گوییم امروز تمام مرغ اجداد مورد نیاز کشور در سازمان اقتصادی کوثر تامین می‌شود و در تامین این کالای راهبردی که تولید گوشت مرغ به آن بستگی دارد دیگر نیازی به واردات از کشور‌های دیگر نداریم.

فخاری در مورد خودکفایی در حوزه صنعتی اشاره کرد: شرکت جمکو توانست با تولید سه الکتروموتور عمودنصب، ضدانفجار و فوق سنگین سنکرون ضمن شکستن انحصار تولید این چند کالای پر اهمیت رکود و توقف در برخی صنایع مانند معادن نفت و گاز آب و برق را از چهره تولید ملی بزداید و موجب بهره‌وری و خودباوری شود، به گونه‌ای که میتوان ادعا کرد، در کشور هیچ الکتروموتوری مورد نیاز نیست.

همچنین مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر این سازمان را در امر مولدسازی دارایی‌های راکد پیشقراول عنوان کرد و گفت: مولدسازی غیر از آنکه مطالبه دولت مردمی بود، یک واقعیت و الزام اجتناب ناپذیر نیز به شمار می‌رود.

وی افزود: اگر به دنبال بهره‌وری هستیم بهینه‌سازی منابع یا استفاده بهینه از منابع ضرورت پیدا می‌کند، لذا از ابتدای دوره مدیریت جدید تشخیص دادیم که داشته‌های غیرفعال سازمان مانند: املاک متروکه، خطوط تولید تعطیل و همچنین کارخانه‌ها و کارگاه‌های راکد را در مسیر افزایش توان تولید بکار بگیریم.

 



فخاری ادامه داد: وقتی مولدسازی به عنوان یکی از چند اولویت نخست سازمان اقتصادی کوثر شناخته شد، به شرکت‌های وابسته ابلاغ شد فهرستی از اموال راکد خود تهیه و برای بررسی به سازمان گزارش کنند.

مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر در خصوص مصارف درآمد‌های حاصل از مولدسازی گزارش داد: درآمد‌های حاصل از مولدسازی اموال خارج از چرخه و غیر فعال را در نوسازی و بروزرسانی خطوط تولید، تقویت نقدینگی و سرمایه در گردش شرکت‌های مولد، انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید استفاده کردیم.

از مصادیق مولدسازی می‌توان به مولدسازی اراضی راکد سازمان، طی سه پروژه آل یاسین، نجم و ایران ماک به منظور ساخت دو هزار واحد مسکونی مرغوب و با کیفیت؛ مولدسازی سردخانه متروکه شرکت زَربال، برای ساخت پروژه اقامتی گردشگری نوشهر در زمینی بالغ بر هجده هزار مترمربع؛ مولدسازی در چهل محدوده بایر معدنی با هدف بهره برداری فلزاتی از جمله مس و آهن و...؛ مولدسازی دوازده؛ کارگاه استحصال مواد معدنی راکد در شهر‌های اَزنا، خرم آباد، قُروه و... نام برد.

همچنین از دیگر مصادیق این سازمان می‌توان به مولدسازی اراضی راکد شرکت کشت و صنعت خاوردشت، با هدف کشت و برداشت کُلزا؛ مولدسازی خطوط تولید شرکت به چین سامین، بعد از بیست سال رکود و سکون؛ مولدسازی سیزده فارمِ غیر فعال تولید مرغ مادر توسط شرکت مرغِ اجدادِ زربال؛ مولد سازی خطوط تولید صنایع لبنی رابتا، وابسته به شرکت شریف آباد؛ راه اندازی دستگاه‌های راکد خط تولید شرکت خوراک دام پارس؛ مولدسازی ده هکتار از اراضی نیروگاه بیستون، برای اجرای طرح سیکل ترکیبیِ نیروگاه زاگرسِ کوثر؛ مولدسازی انبار متروکه فتح و واگذاری آن به شرکت جِمکو برای تولید و تعمیر الکتروموتور‌های سبک، متوسط و سنگین؛ اخذ سیصد جلد سند تک برگ برای اراضی احمدآباد مستوفی اشاره کرد.

دیگر خبرها

  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • افزایش ضریب امنیت غذایی ایرانیان با خودکفایی در تولید لاین مرغ آمین
  • افزایش ۸درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم ۱۱درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی
  • سهم ۱۷ درصدی تهران از صادرات کشور/ ۲۰۰ واحد راکد احیا شد
  • میزان ظرفیت تولید گاز به ۸۷۵ میلیون متر مکعب رسیده است
  • تولید بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز در پالایشگاه فجر جم طی سال ۱۴۰۲
  • قزاقستان ساخت خط لوله در دریای خزر را بررسی می‌کند
  • تولید سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب پساب از تصفیه‌خانه‌های استان مرکزی
  • افزایش ۶۰ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی