Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@12:10:33 GMT

نقش و جایگاه محسن هاشمی در انسجام شورای پنجم مهم است

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۳۰۵۰۶

نقش و جایگاه محسن هاشمی در انسجام شورای پنجم مهم است

حجت الاسلام رهامی عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هرنتیجه‌ و جمع‌بندی که شورا به آن برسد، محترم است؛ اما برخی موضوعات که بعنوان خطوط قرمز طرح شدند، موضوعات آنچنان لاینحل و غیرقابل تجدیدنظری نبودند.
وی افزود: در شورای اول، با بیرون رفتن نوری، کسی نتوانست جای ایشان را پر کند و شورا از حیث مدیریت تنزل پیدا کرد و این یکی از عواملی بود که در کنار سایر مشکلات و اختلافات، منجر به از هم پاشیدن و انحلال شورای شهر تهران شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسأله هم باعث شد که در شورای دوم و سوم مردم هیچ اقبالی به اصلاح‌طلبان نداشته باشند، تا این که با تلاش فراوان جهت جلب اعتماد مردم، در شورای چهارم نزدیک به 50 درصد لیست تهران به اصلاح‌طلبان رسید، در ان زمان زحمت خیلی زیادی کشیده شد، خصوصا در سال‌های قبل از انتخابات ٩٢ ، محله به محله در تهران کار کردیم تا توانستیم اعتماد مردم را برگردانیم.
رهامی گفت: در مورد محسن هاشمی، مردم به خاطر حرمتی که برای خانواده وی و خدمات کم‌نظیر آیت الله هاشمی قائلند، باعث می‌شود که شیخوخیت(بزرگی و رهبری) وی تأثیر زیادی در انسجام شورا داشته باشد، اما به هر حال به انتخاب و تشخیص دوستان در شورای شهر و تشخیص خود آقای هاشمی در هر دو صورت احترام خواهیم گذاشت.
این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره موضوع انتخاب شهردار تهران و مباحثی که پیرامون میثاق‌نامه اعضای شورا مطرح شده، گفت: میثاق‌نامه ای که در شورای شهر مطرح است این بود که در جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و بعد هم در شورای سیاستگذاری، این جمع‌بندی را داشتیم که دوستانی که به شورا می‌آیند شورای شهر را نردبان پرش به پست‌های دیگر قرار ندهند. یعنی طوری نشود که رأی مردم جنبه نمایشی داشته و سکویی برای رسیدن به یک پست اجرایی دیگر باشد. درمورد مجلس هم همین بحث را داشتیم که دوستانی که به مجلس راه می‌یابند، به رأی مردم پایبند باشند و به صورت نمایشی به آن نگاه نکنند و از سنگر نمایندگی بعنوان سکویی برای رسیدن به پستهای إجرائی و امثال ان استفاده نشود، چون قبلا نمایندگانی داشتیم که پس از ورود به مجلس و شناخته شدن، وزیر و معاون رئیس‌جمهور می‌شدند و در میان‌دوره‌ای باید دوباره جای آنها پر می‌شد.

*میثاق شورای شهر، در موارد ضروری قابل تجدیدنظر است
حجت الاسلام رهامی اظهار داشت: بنابراین این بحث را داشتیم که دوستان راه یافته به شورا و مجلس، یک پیمان و توافق اینچنینی را داشته باشند؛ البته طبیعتا این یک قانون نیست و در واقع نوعی توافق اخلاقی و تشکیلاتی است. یعنی کسانی که به شورا می‌روند به رأی مردم پایبند باشند ، اما این مطلب که نفر بعدی که وارد شورا شود چه کسی است، نباید اهمیت چندانی برای ما داشته باشد.
رهامی افزود: در شورای چهارم که نفرات اولیه علی‌البدل‌ها همگی اصلاح‌طلب بودند، برخی از راه‌یافتگان به شورای شهر، در همان هفته‌های اول که پست‌های اجرایی به آنها پیشنهاد شد، بلافاصله شورا را ترک کردند و جای انها توسط سایر منتخبین از علی البدلها پرشد، که همگی از نیروهای اصلاح طلب بودند، اما بهرحال این اثر بدی بر جامعه رأی‌دهندگان می گذارد و تصور می‌کنند که رأی آنها صرفا سکوی پرش افراد است.
عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان افزود: در واقع این‌طور القا می‌شود که پست‌های انتخابی مانند نمایندگی مجلس یا شورای شهر، کم‌اهمیت‌تر از پست‌های اجرایی مانند معاونت رئیس‌جمهور است وگرنه فرض کنید به جای آقای چمران، فرد دیگری قرار داشت، باز صورت مساله فرقی نمی کرد، یعنی حتی اگر علی‌البدل‌ها همگی از نیروهای اصلاح‌طلب و یا لیست‌های دیگر غیر از اصولگرایان هم بودند باز در قضیه همین نگرانی وجود داشت. در واقع بحث ما این است که رأی مردم جنبه نمایشی نداشته باشد.
رهامی گفت: البته یک وقتی کسی شرایط خاصی دارد که رفتنش برای شهرداری موضوعیت دارد یعنی تمام جریان‌های سیاسی و تشکیلاتی به این نتیجه میرسند که بهر دلیل او می‌تواند بهتر از سایرین شهرداری را اداره کند، و کس دیگری هم‌عرض او و یا با شرایط خاص او نداریم، در اینجا باید مصالح جمعی مردم تهران اولویت داشته باشد و بر مسائل تشکیلاتی غلبه پیدا کند. ولی این که فعلا به این مرحله رسیده‌ایم یا نه، باید بیشترمطالعه شود،درحال حاضر ، مجموعه جریان اصلاحات نظرشان به این نتیجه قطعی ظاهرا نرسیده‌ که شرایط شهردار شدن منحصر در یک فرد است.
او ادامه داد: آقای نجفی در شرایط خوبی آمد اما در نهایت کنار رفت. فکر می‌کنم مسأله ما باید این باشد که در مورد شهردار بعدی هم اگر مشکلی همانند نجفی برایش پیش امد، شورای شهر و اصلاح‌طلبان تا کجا حاضرند با تمامی توان خود از او دفاع کنند و در مقابل فشارها مقاومت کنند. وگرنه هر کس دیگری هم بیایید و پرونده‌های تخلفات قبلی را دنبال کند، ویا به بعضی انتظارات اشخاص و جریانها تمکین نکند، ممکن است این فشارها، مانند نجفی بر او نیز شروع شود و امکان ادامه کار برایش فراهم نشود؛ در نتیجه ثبات در شهرداری ایجاد نخواهد شد و آنگاه در انتخابات 98، و ١٤٠٠عملکرد قابل قبولی نخواهیم داشت که به مردم ارائه دهیم.
او افزود: من بیشتر نگران این موضوع هستم وگرنه اگر به این نتیجه برسیم که فردی هست که منحصرا او می‌تواند شهرداری را اداره کند و هیچ کسی واجد شرایط او نیست، ویا او ویژگیها و ارتباطاتی با مجموعه ارکان نظام دارد که دیگران فاقد آن ویژگی و روابط هستند، روی میثاق می‌توان تجدیدنظر کرد اما فعلا به این مرحله نرسیده‌ایم و حفظ اعتماد مردم برای انتخابات 98 و 1400 بسیار مهم است.
رهامی گفت: در مورد شورای چهارم هم من با خروج اعضا مخالف بودم. در آن دوره که خود من نقش بیشتری بر عهده داشتم و فعالیت بیشتری در اماده سازی مقدمات امر تا حصول نتیجه نهائی کرده بودم، که در فضای بسیار حاد و امنیتی پس از قضایای ٨٨ و فضای تحریم صندوقهای رأی و ثبت نام ازطرف جمع کثیری از جریان‌های سیاسی در سال‌های 91 و 92، بزحمت فراوان توانستیم اوضاع را در تهران و سایر شهرها سروسامان بدهیم، نظر من این بود که برای وزارت ورزش مثلا یا سازمان میراث فرهنگی و امثال انها، افراد دیگری را هم پیدا کرد و این‌گونه نبود که این ویژگی فقط در آقای سلطانی‌فر یا آقای مهدی حجت منحصر باشد، و در دیگران نباشد، اما برای شورای شهر و رأی مردم باید حرمت بیشتری قائل باشیم تا اعتماد مردم را برای دوره‌های بعدی حفظ کنیم.

*شورای شفاف اسراری ندارد که با حضور یک فرد از رقیب ترسی داشته باشیم
عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان همچنین درباره گزینه محسن هاشمی و مباحثی که در جلسه اخیر شورای شهر بر سر ایشان مطرح شد و در یک رأی‌گیری استمزاجی، اعضا با استعفای ایشان از شورای شهر به قصد شهرداری تهران، مخالفت کردند، گفت: در خصوص هاشمی، اگر امر به ایشان دایر باشد، و شورای شهر به این جمع بندی برسد، که ایشان از شورا خارج شود، ورود یک نفر مانند چمران یا دبیر، بنظر من ضرری به شورای شهر نمی‌رساند؛ بهر حال اصلاح‌طلبان در شورا ، بازهم 20 رأی از 21 رأی را خواهند داشت. خیلی از مصوبات شورا هم گاهی با 15، 16 رأی تصویب می‌شود و با اتفاق آرا نیست. بنابراین آن نگرانی که برخی دوستان دارند را من ندارم و اینکه فکر کنیم آمدن ایشان در شورای شهر اخلال ایجاد می‌کند، بی‌مورد است.
او افزود: اتفاقا بودن یکی دو نفر از جریان رقیب، دقت عمل اکثریت و نظارت را بیشتر می‌کند و حتی از این نظر به سلامت کار شورا، بیشتر کمک می‌کند. برخی دوستان می‌گویند مسائل شورا ممکن است بیرون درز کند و به طور مثال به افشاگری مسائل داخلی شورا توسط رقبا منجر شود ، که به نظر من نظر باطلی است. بنای ما بر شفاف بودن مسائل شورای شهر، شفاف بودن هزینه‌ها و دریافت‌هاست و اصلا قرار بر این است که یک ریال جابجایی در شورای شهر و شهرداری باید به منتخبین اعلام شود. بنابراین نباید نگران نباشیم که اگر یک نفر از جریان رقیب وارد شورا شود، اسرار را بیرون بیاورد. ما اسراری در شورا نداریم و فرض برعلنی بودن جلسات شوراست ، همه جلسات تصمیم‌گیری اصلی باید علنی باشد. این مثل این می‌ماند که ما در مجلس بگوییم کسی از جریان رقیب وارد نشود تا مسائل مجلس بیرون نیاید!
7244 / 1539
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 آیت الله هاشمی اصولگرایان جامعه شورای شهر تهران معاون رئیس جمهور موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۳۰۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مونوریل قم پس از ۱۰ سال وقفه از سر گرفته می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، در آستانه نهم اردیبهشت روز ملی شوراها، رئیس شورای اسلامی شهر قم در نشست خبری روسای کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر قم به مناسبت روز ملی شورا‌ها در محل سالن اجتماعات شهرداری قم برگزار شد گفت: ادامه مونوریل قم یک موضوع حاکمیتی است و به زودی عملیات تکمیل آن آغاز خواهد شد.

آقای محسن محرری دقت در تنظیم بودجه، برقراری توازن و عدالت منطقه‌ای با هدف کاهش فشار به مردم را سیاست اصلی شورای اسلامی شهر قم بیان کرد و افزود: توزیع درآمد در مناطق شهری متناسب با نیاز هر محله از اهداف مهم شورای اسلامی شهر قم است.

وی در ادامه از میزبانی شورای اسلامی شهر قم از اجلاس شورا‌های استان‌ها در روز‌های ۲۶و ۲۷ اردیبهشت ماه خبر داد.

محرری با اشاره به برگزاری ۱۲۴ جلسه رسمی در دوره ششم شورای اسلامی شهر قم گفت: در این مدت ۸۲۰ مورد لایحه و ۷۸ طرح تنظیم و توسط شهرداری رسیدگی شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم هم با اشاره به سرانه ۱۰ میلیون تومانی عمرانی برای هر نفر گفت: روزانه ۳ میلیارد تومان برای پاکیزگی شهر قم هزینه می‌شود.

مجید اخوان با بیان اینکه بخشی از بودجه نقدی و بخشی غیر نقدی است افزود: از ۱۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه جاری شهرداری، ۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومان شامل حقوق و دستمزد کارکنان و پرسنل سازمان‌هایی، چون آتش نشانی و خدمات ایمنی است که توسط شهرداری پرداخت می‌شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قم هم با اشاره به طرح‌های در حال انجام توسعه شهرسازی گفت: در بخش تملکات، بازگشایی ۱۶ خیابان در مدت ۷ سال تقریبا تکمیل شده که در تاریخ شهرسازی کشور بی‌سابقه بوده است.

روح الله امراللهی بازگشایی خیابان شهیدان برقعی، شهید خسرو بیگی، شهید صادقی، جمهوری اسلامی ایران در منطقه ۲، تکمیل تملک مجموعه چهل اختران، بازگشایی محور عمار یاسر بعد از ۴۶ سال، تملک میدان تره بار بعد از ۳ دهه و تملک قبرستان نو، که تا ۴۰ روز آینده به پایان می‌رسد را از جمله اقدامات صورت گرفته در سه سال گذشته بیان کرد.

وی شهرسازی الکترونیک را یکی از چالش‌های مهم قم و برخی شهر‌های کشور دانست و افزود: روند پروژه شهرسازی الکترونیک به دلایل مباحث حقوقی زمین و فرایند صدور پروانه به کندی انجام می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم هم با اشاره به انجام زیر ساخت‌های مناسب و متنوع بانک‌های اطلاعاتی برای شهرسازی الکترونیک گفت: متاسفانه به دلیل موضوعات حقوقی هنوز نتوانسته‌ایم به هدف اصلی یعنی صدور پروانه یک هفته‌ای دست یابیم.

وی درون سپاری نقشه برداری ها، خارج شدن مجموعه نظام مهندسی و صدور پروانه از خدمات شهرداری را از دیگر اقدامات پیش رو برای سرعت دهی به شهرسازی الکترونیک برشمرد.

امراللهی همچنین شهرسازی اسلامی ایرانی را از چالش‌های جدی عنوان کرد و خواستار تلاش همه مسئولان مربوط برای رسیدن به این هدف مهم شد.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم هم ناآگاهی شهروندان از قوانین شهرداری و عدم شفافیت برخی طرح‌ها ودستورالعمل‌ها را مهم‌ترین عامل مراجعات شهروندان به کمیسیون حقوقی و نظارت دانست و افزود: در سال گذشته ۱۳۰ پرونده حقوقی، ۲۰۰ پرونده کیفری، ۹۰۰ مورد دیوان عدالت اداری، ۷۰ مورد مربوط به ماده ۳۸ و ۷۰ مورد حل اختلافات شهرداری، مراجعه داشتیم که بخش عمده آن مربوط به ناآگاهی شهروندان از قوانین شهرداری است.

وی گفت: انتظار می‌رود کلیه دستورالعمل‌ها، بهای خدمات و تعرفه‌ها به صورت کاملاً شفاف در سایت شهرداری در اختیار شهروندان قرار گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر هم در این جلسه ضمن تقدیر از تلاش خبرنگاران از آنان خواست؛ نیروی انتظامی را در اجرای طرح عفاف و حجاب نور همراهی نمایند.

مصطفی ملایی با بیان اینکه ۸۰ درصد برنامه‌های این کمیسیون مربوط به کودکان و نوجوانان می‌باشد افزود: در رصدی که صورت گرفته حدود ۱۰۰ مدرسه در قم نزدیک کافه و یا محل فروش دخانیات هستند که باید رسیدگی شود.

وی در خصوص حمایت از کنشگران اجتماعی در طرح امر به معروف و نهی از منکر در بوستان‌ها گفت: امسال ۷۰۰ میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم هم با اشاره به اینکه شورا‌ها تجلی مشارکت مردم در ساختار حاکمیت هستند گفت: شورا‌ها جایگاه هدایت دارند که سیاست گذاری خرده و کلان شهر را بر عهده دارند، اما متاسفانه مورد بی مهری از سوی برخی مسئولان هستند.

حسین دهناد یکی از رویکرد‌های کلی در بودجه شورای ششم و کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر را اولویت دادن به پروژه‌های نیمه تمام عنوان کرد و افزود: طرح‌های شهدای پرواز، نماز، تقاطع ۳ سطح نماز، زیرگذر امام حسین (ع) در بلوار جمهوری و عمار یاسر در ششمین دوره شورای اسلامی شهر قم ۱۰ درصد پیشرفت داشتند که امروز بخش عمده‌ای از این طرح‌ها به پایان رسیده است.

وی از پایان کار‌های مطالعاتی و طرح‌های تونل امام موسی صدر، تقاطع مرجعیت، تقاطع سپاه و ارتش با هدف حل گره‌های ترافیکی شهر خبر داد و گفت: این طرح‌ها بر اساس اولویت و میزان بودجه سالانه در مرحله اجرایی قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون زنان و خانواده هم جوانی جمعیت، حمایت از مشاغل خانگی با هدف تقویت اقتصاد خانواده و حمایت از محافل قرآنی را از اقدامات صورت گرفته در این کمیسیون بیان کرد.

نیازمند همچنین به تشکیل سامانه‌ای از سوی سازمان میادین برای حمایت بانوان و ایجاد بازارچه‌های ثابت و موقت اشاره کرد و گفت: به دنبال ایجاد بوستان‌های جدید ویژه بانوان هستیم چرا که این امر مطالبه بانوان شهر قم است.

در ادامه این جلسه به سوال برخی خبرنگاران هم پاسخ داده شد.

دهناد رئیس شورا در پاسخ سوال بسته بودن خیابان شهدای دروازه ری گفت: بازگشایی این خیابان صورت می‌گیرد و تملک‌های وادی السلام هم انجام شده است، اما چون واگذاری‌ها به شهرداری صورت نگرفته هنوز زیباسازی انجام نشده که این امر نیازمند همکاری بیشتر اداره کل اوقاف و امور خیریه می‌باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود اختلافات داخلی در شورای اسلامی شهر گفت: اختلافات داخل شورا هیچگاه باعث سوء استفاده نشده و همه اعضا دغدغه‌مند و پیگیر رفع مشکلات شهری هستند.

اخوان در خصوص پروژه شهید کاظمی و زمزم هم گفت: این دو پروژه، گرفتار چالش حقوقی سنگین شده است که خارج از مدیریت شهری بوده و در اختیار قوه قضاییه برای مزایده فروش و جذب شریک برای شهرداری می‌باشد که هنوز به نتیجه نرسیده است.

محرری هم در خصوص اختلافات شورا بر سر حذف مونوریل گفت: مونوریل موضوعی حاکمیتی است و طبق ابلاغیه دولت و سازمان برنامه و بودجه با ادامه طرح مونوریل تا پردیسان خط دوم متروی قم کنار گذاشته می‌شود و هیچ اعتبار ملی به آن اختصاص نمی‌یابد.

سخنگوی شورای اسلامی هم پارکینگ، طرح‌های میدان مطهری و امام موسی صدر را پروژه‌های کلیدی هسته‌ای مرکز شهر عنوان کرد و افزود: اولویت‌بندی‌ها باید فنی باشد نه سلیقه‌ای و فاز ۲ طرح امام موسی صدر با ۱۵۰ میلیارد تومان برای امسال اجرایی می‌شود.

دیگر خبرها

  • رئیس شورای عالی استان ها: تلاش برای تکمیل مدیریت یکپارچه شهری
  • هاشمی: با اصلاح قانون جدید ورزشکاران بیشتری شامل معافیت و قانون استخدامی می شوند/ تخصیص ۵٠٠ میلیارد برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها
  • شوراهای برتر استان بوشهر تجلیل شدند
  • اهتمام به نظر همه اعضا از تنش در شوراها می‌کاهد
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • کار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، جریان‌سازی فرهنگی است
  • وحدت و انسجام، نیاز ضروری و مهم امروز جهان اسلام است
  • مونوریل قم پس از ۱۰ سال وقفه از سر گرفته می‌شود
  • جنجال در هشتگرد؛ هر ۷ عضو شورای شهر هشتگرد حق ورود به جلسات را ندارند!
  • برتری استان یزد در کسب جایگاه بالاترین ضریب نفوذ بیمه در کشور