Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان:غلامعلی حدادعادل گفت:کتاب گویا همراهی صدا و کتاب است، صدای شاعران و نویسندگان با کتاب هایشان همراه می شود و کتاب گویا فرصتی را فراهم می کند تا حس و حال شاعر و نویسنده بر کلامش متجلی شود.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری شبستان، غلامعلی حدادعادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ظهر امروز 4 اردیبهشت در سخنانی در آیین رونمایی پایگاه جامع کتاب گویا و راه‌اندازی رادیو کتاب گفت: امروز همه ما علاقه مندیم که مردم بیشتر کتاب بخوانند و بنابراین فراهم کردن راه تازه ای برای این مهم جای تقدیر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رادیو کتاب و کتاب گویا در واقع همراهی صدا و کتاب است و صدای شاعران و نویسندگان با کتاب هایشان همراه می شود و کتاب گویا فرصتی را فراهم می کند تا حس و حال شاعر و نویسنده بر کلامش متجلی شود و این در حالی است که صنعت چاپ از انتقال این حس عاجز است.

 

وی با بیان اینکه رادیو کتاب در ایام نمایشگاه فعال است، گفت: امیدواریم راه اندازی رادیو کتاب موقتی نباشد و به صورت 24 ساعته فعال شود. تصور می کنم همه فواید کتابخوانی به شیوه سنتی در کتاب گویا نیز وجود دارد.

 

حدادعادل تاکید کرد: کتاب گویا به کمک اشخاصی مانند نابینایان که نمی توانند کتاب بخوانند می آیند و افرادی که شرایط کار و زندگی شان طوری است که فرصت کتاب خواندن ندارند نیز از آن بهره خواهند برد، در عین حال مردم از این طریق درست خواندن کتاب به ویژه شعر را یاد می گیرند.

 

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: گوینده بد می تواند یک شعر خوب را به شعر بد تبدیل کند و بالعکس. یک گوینده خوب می تواند جلوه شعر و متن را مضاعف کند و این مهم در خواندن ادبیات کهن باید بسیار مورد توجه باشد و معتقدم رادیو پایگاهی است که متون کهن ادبی باید در آنجا درست خوانده شود و  این مژده را می دهم که اگر این اتفاق صورت بگیرد حتی اشخاص بی سواد نیز دشوارترین متن ها را درک می کنند.

 

حدادعادل خطاب به شاه آبادی گفت: اگر بتوانید عده ای را در رادیو تربیت کنید که کتاب های قدیمی و به ویژه شعر را درست بخوانند به زبان فارسی خدمت بزرگی کرده اید. برای انجام این کار به پشتوانه ای مثل یک کتابخانه خوب و روزآمد نیز نیاز داریم.

 

وی گفت: جواب خیلی از سوال هایی که به ویژه در فضای مجازی اذهان را مشوش می کند در کتاب ها و منابع موثق وجود دارد و از راه خواندن کتاب می توان شبهات را دفع کرد.

 

حدادعادل در آخر تاکید کرد: ما احتیاج به کتابخوان و کتاب شناس داریم و تصور می کنم در رادیو باید برای هر متن گوینده مناسب آن انتخاب شود.

 

 

 

 

پایان پیام/298

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس مسابقات بین المللی قرآن مسجد اردبیل سبک زندگی اسلامی قرآن کریم شیراز مهدویت آذربایجان شرقی دولت ایران صدا غلامعلی حداد عادل نویسنده کتاب گویا حدادعادل کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۳۱۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاعر سلام فرمانده به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت

سیدمهدی بنی‌هاشمی شاعر سروده «سلام فرمانده» به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت که یک بیت از آن را به مناسبت عملیات وعده صادق خوانده بودند.

به گزارش مشرق، در آستانه عملیات تنبیهی «وعده صادق» علیه رژیم صهیونیستی، رهبر انقلاب در یکی از جلسات مرتبط، یک بیت شعر از غزلی که چندسال پیش با تلمیح از آیات قرآن مجید درباره رویارویی حضرت موسی علیه‌السلام با فرعون و ساحرانِ فرعونی سروده بودند، برای این عملیات خواندند: تو را است معجزه در کف زِ ساحران مهراس/ عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز

در پی انتشار این سروده، سیدمهدی بنی هاشمی از شاعران جوان گیلانی که با سرود سلام فرمانده بیشتر در اذهان مردم شناخته می‌شود، با سرایش غزلی به استقبال این شعر رهبر انقلاب رفت.

متن این شعر را به شرح زیر است:

دلا، ننگ است از میدان گریزیم

در این هنگامه از یاران گریزیم

بیا تا مثل آن عشّاق در طَف

چو پروانه ز شهد جان گریزیم

غم از چه داری ای دل؟ نوح با ماست

نباید از دل طوفان گریزیم

بدان در عشق، آسایش حرام است

مباد از سختی دوران گریزیم

عصا بنداز ، اعجازی کن ای دل

که از این مکر دژخیمان گریزیم

خدا با ماست پس حتی ز آتش

چو ابراهیم ما آسان گریزیم

ز سحر ساحران و مکر مکار

بیا بر دامن قرآن گریزیم

بخوان پیش از کلام الله، اعوذی

که سمت حق از این شیطان گریزیم

چو حیدر باش و درب کفر برکن

که از این قلعه دیوان گریزیم

بیا از غده بدخیم صهیون

به سوی حضرت درمان گریزیم

دیگر خبرها

  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • دختر شاعر فلسطینی مانند پدرش کشته شد
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!
  • استقبال شاعر «سلام فرمانده» از غزل رهبر انقلاب
  • شاعر سلام فرمانده به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (8 اردیبهشت)