Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-19@20:13:18 GMT

از دولت ما درس بگیر آقای اون!

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۳۱۳۸۰

از دولت ما درس بگیر آقای اون!

به گزارش جهان نيوز، تأکید بر درس گرفتن از تاریخ، توصیه همیشگی رهبر معظم انقلاب است.
البته عقل هم حکم می‌کند که انسان از سرنوشت دیگران عبرت بگیرد و چیزی به نام «تجربه دیگران» را هرگز دست‌کم نگیرد.
بگذریم...
17 دسامبر سال 2014 بود که رائول کاستروی کوبایی، رئیس‌جمهور کوبا توانست به آمریکای باراک اوباما به توافق برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کوبا و آمریکا سال‌ها بود که از پس جنگ و درگیری و جنگ جاسوسی و غیره در اختلاف به سر می‌برند.
از طرفی آرمان کوبایی‌های کمونیست هم اقتضا می‌کرد که با آمریکا بعنوان سرکرده امپریالیسم و سرمایه‌داری جهانی در مبارزه باشند.

باوری که طی ده‌ها سال پس از انقلاب کوبا و فعالیت‌های اسطوره‌هایی همچون فیدل کاسترو و چگوارا در ذهن مردم کوبا رسوخ کرده بود.

با این وجود اما رائول کاسترو به چیز دیگری فکر می‌کرد...



او معتقد بود تحریم‌های آمریکا کشور را از پا درآورده و مردم دیگر تحمل تحریم‌ها را ندارند.
کاسترو در برابر تهدیدات گاه و بیگاه اوباما و مقامات آمریکایی، سکوتی از خود بروز می‌داد که در افکار عمومی به مثابه عقب‌نشینی و ترس تفسیر می‌شد.

او که بر اثر پیری فیدل کاستروی بزرگ به جای او بر تخت ریاست‌جمهوری نشسته بود، آنقدر به عقب‌نشینی‌های خود ادامه داد تا اینکه توانست با آمریکا توافق کند و برای اولین بار با اوباما دست بدهد!

سایت نشنال جئوگرافی در صبح فردای بازگشایی دوباره سفارت آمریکا در کوبا، تصویری از طلوع خورشید در هاوانا، پایتخت کوبا را منتشر کرد.

و چند جاسوس آمریکایی که اسیر کوبا بودند نیز آزاد شدند.
اما این تازه آغاز «برجام کوبایی» بود...
 
*فرجام برجام کوبایی
آمریکا قرار بود در برجام کوبایی هم تحریم‌های این کشور را لغو کند.
رائول کاسترو تا زمانی که در ریاست‌جمهوری کوبا حضور داشت، با اینکه این شانس را داشت که وعده‌های بزرگی از بابت برجام کوبایی به مردم خود ندهد اما دائما از این کشور به آن کشور سفر می‌کرد تا تعهدات آمریکا را پیگیری کند.

اما فقط به در بسته خورد.
اوباما همان روزها در اظهار نظری گفته بود: ‌با تاکید بر اینکه تحریم‌های کوبا فوراً برداشته نمی‌شود، گفت: از سرگیری روابط دیپلماتیک دوجانبه نمی‌تواند یک شبه رخ دهد و رفع کامل تحریم‌ها زمان‌بر خواهد بود.
او در کنایه به کاسترو گفته بود:‌ کوبا همچنان رژیمی دارد که مردمش را سرکوب می‌کند. دوست دارم که زمانی به کوبا سفر کنم اما هم‌اکنون این اقدام ممکن نیست و ما نیز نمی‌توانیم میزبان رائول کاسترو (رئیس‌جمهوری کوبا) در واشنگتن باشیم.[1]

فرانسوا اولاند، نخست‌وزیر وقت فرانسه هم در دیدار با کاسترو به او گفت: «برای آنکه هاوانا به جایگاه اصلی خود بازگردد و رابطه خود را با جامعه بین‌الملل از سر گیرد، باید همه تحریم‌های این کشور لغو شود»![2]



صحبتی که برخی آنرا حمایت از کوبا و برجام کاسترو تلقی کردند اما حقیقت این بود که اولاند در حمایت از شریک آمریکایی خود، در حال بیان این مطلب بود که کوبا باید عقب‌نشینی بیشتری داشته باشد و توافق اولیه با آمریکا کافی نیست.

بی‌دستاوردی و شکست برجام کوبایی برای کاسترو هنوز کاملا آشکار نشده بود که اوباما ضربه آخر را در روزهای پایانی حضور خود در کاخ سفید به کوبا زد و گفت: تحریم‌های کوبا در دوره رئیس‌جمهور آینده آمریکا لغو می‌شود![3]

و کوبایی‌ها چشم‌براه ماندند...
تا اینکه ترامپ هم از راه رسید و یکطرفه توافق آمریکا با کوبا را لغو کرد.[4]

و رائول کاسترو ماند با یک شرمندگی بزرگ در مقابل تاریخ و البته در برابر مردم کوبا که کمابیش به توافق او دل بسته بودند.

پایانی تلخ برای توافقی که سفیر کوبا در تهران پیش از وقوع آن و در روزهایی که اصلاح‌طلبان ایرانی از برجام کاسترو تمجید می‌کردند، گفته بود: «به‌رغم ترمیم روابط با واشنگتن، چیزی تغییر نکرده و آمریکا هنوز به دنبال براندازی در کوباست.»[5]
 
*از برجام کاسترو تا برجام روحانی/ یک روح در دو برجام...
«برجام روحانی» هم حال و روزی بهتر از برجام کاسترو ندارد و می‌رود تا به سرنوشت همان مبتلا شود.

جالب آنکه حالا دیگر تحلیلگران دولتی هم از این می‌گویند که آمریکا از برجام خارج خواهد شد.[6]
هرآنچه که به رائول کاستروی کوبایی گذشت، متأسفانه حالا یک به یک برای رئیس‌جمهور روحانی اتفاق افتاده است و آمریکا نه تنها به تعهداتش عمل نکرد، بلکه به دشمنی خود با ایران در پساتوافق نیز افزود. جالب آنکه در برجام دولت ایران، برخی جاسوس‌ها نیز دستگیر شدند اما در برجام کوبایی خیر.

حالا سرنوشت محتومی در برابر برجام روحانی قرار گرفته است که تحلیلگران و دلسوزان کشور، از 5 سال قبل آنرا هشدار داده بودند اما کسی به حرف آنها گوش نکرد.
مدت‌ها پس از انعقاد برجام برخی از این گفتند که مسئله هسته‌ای ظاهر برجام بود و این توافق در واقع یک تعامل بزرگ با جامعه جهانی بود...

توافقی که البته نه تنها هیچ دستاورد ملموسی نداشت، بلکه می‌رود تا «شکست رسمی» آن اعلام شود. رخدادی که مجددا تأکید می‌شود از چند سال قبل مورد اشاره محافل تحلیلی کشور قرار گرفته بود.[7]
 
*درسی که «برجام کره‌شمالی» از دولت ایران و کوبا نمی‌گیرد!
این تراژدی پر غصه حالا به کشور «کره شمالی» هم رسیده است.
و این کشور کمونیست آرمانگرا هم گویا اسیر اغواگری‌های آمریکا شده است.
کره شمالی و آمریکا که طی ماه‌های گذشته تنش‌های سیاسی زیادی را پشت سر گذاشته‌اند، حالا و با عقب‌نشینی کره شمالی، قرار است بر سر سفره سومین برجام آمریکایی در قرن بیست و یکم بنشینند.

مهمانی و توافقی که البته بازنده آن از هم‌اکنون مشخص است و همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم، گویا در بین مقامات دولت کره شمالی هم مثل دولت آقای روحانی و دولت رائول کاسترو، کسی نیست که از تاریخ درس بگیرد.

علی خرّم، دیپلمات سابق و از چهره‌های نزدیک به دولت که طی چند سال گذشته بارها و بارها از برجام به دفاع پرداخت، به تازگی طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز و در اشاره به برجام کره شمالی، از این نوشت که توافق کره شمالی با آمریکا هم به بن‌بست می‌رسد...[8]
 
***
 
1_https://www.khabaronline.ir/(X(1)S(mq4o3rhskoo0nfqkgu12htp5))/detail/391058/World/americas
2_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941117001342
3_ https://khabarfarsi.com/u/15524564
4_ https://www.mehrnews.com/news/4006392/
5_ mshrgh.ir/483753
6_ http://fna.ir/blz63w
7_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940413000639
8_ http://fna.ir/blyydp

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۳۱۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی به ایران می آید!

به گزارش همشهری آنلاین،محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت، اظهار داشت: تعاملات و نظارت ها با آژانس برقرار است و در آینده گروسی به ایران سفر خواهد کرد.

وی افزود: گزارشاتی که گروسی یا مدیر کل آژانس شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل اعلام می کند دو بخش دارد یک بخش برجام است و یک بخش پادمان است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در بخش پادمان روابط برقرار است و دوربین های آژانس نصب است و آنها نظارت دائمی دارند و دانش اطلاعاتی آنها نسبت به عملکرد ما همیشه به روز است.

اسلامی با بیان اینکه درحال حاضر ۱۲۰ بازرس تائید شده وجود دارد که یا در ایران مستقر هستند یا در حال رفت و آمد به ایران هستند، تاکید کرد: ایران هر گونه فعالیت هسته ای که تعامل بین ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی را خدشه دار کند، نمی پذیرد.، ایران در بخش برجام تابع قانون اقدام راهبردی هستیم.

وی تاکید کرد: گزارشی که آژانس به شورای حکام می دهد سه ماه یک بار است و شش ماه یک بار به شورای امنیت سازمان ملل ارائه می کند در آن انطباق یا عدم انطباق با برجام را گزارش می دهد. اگرآنها به تعهدات خودشان عمل کنند ماهم به تعهدات برجامی خود عمل می کنیم.

کد خبر 845172 منبع: تسنیم برچسب‌ها رافائل گروسی هسته‌ای - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محمد اسلامی - رئیس سازمان انرژی اتمی خبر ویژه هسته‌ای - سازمان انرژی اتمی

دیگر خبرها

  • هکر‌های چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند
  • پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی موجب آبروی جهان اسلام شد
  • انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد
  • یک پیامرسان مهم و یک شبکه اجتماعی از اپ استور چین حذف شدند
  • رئیسی: گذشت زمانی که برخی می‌خواستند با برجام 2 و برجام 3 روی موشک‌ها و توانایی‌های ما معامله کنند/ ما به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد که روی توانایی‌های ملت ایران که به برکت خون شهیدان به دست آمده، معامله شود
  • صدر را بگیر
  • نشست مجازی تقوی با کوبایی‌ها
  • جلسه آنلاین رئیس فدراسیون والیبال با کوبایی‌ها
  • گروسی به ایران می آید!
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران