Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-25@11:46:32 GMT

امپراطوری جام جم

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۳۲۰۸۸

امپراطوری جام جم

به گزارش خرداد، آفتاب یزد نوشت: شاید کمتر کشوری را بتوان یافت که رادیو و تلویزیون های خصوصی یا دست کم نیمه خصوصی در آنها وجود نداشته باشد. اما در ایران هر آنچه که به رادیو و تلویزیون مربوط است در سازمان صداوسیما خلاصه شده است که از آن به عنوان رسانه ملی نام برده می‌شود.

انحصار این رسانه دست دیگران را بسته و همین عدم رقابت موجب شده تا صداوسیما در سال های اخیر بخشی از مخاطبان خود را به شبکه های ماهواره ای واگذار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دست مدیران در طبقه چهارم ساختمان شیشه ای جام جم برای هر تصمیمی در این حوزه باز است. روزی شبکه‌ها را اضافه می کنند و یک روز کم! حالا مصوبه جدید کمیسیون فرهنگی مجلس دست و دلبازی جدید مسئولان برای صداوسیما است تا باز هم در داخل فضا را برای رقبا تنگ تر کند!
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره مصوبه جدید گفته: «اعضای این کمیسیون در جلسه امروز به ادامه بررسی طرح اداره خط‌ مشی و نظارت بر سازمان صدا و سیما پرداختند و ماده 4 این طرح را که در مورد فراگیری برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی است، تصویب کردند.» 
احد آزادیخواه افزوده: «براساس این ماده مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصرا برعهده سازمان صدا و سیما است که در صورت تصویب در جلسه علنی مجلس، اجرایی می شود.»
اما این خبر واکنش‌های بسیاری را در میان فعالان و پیشکسوتان رسانه ای و حتی وزیر ارتباطات داشته است. محمدجواد آذری جهرمی در این باره توئیت کرد: « ضمن احترام به نظر جمعی از نمایندگان محترم کمیسیون فرهنگی مجلس، تصویب قانون اختیارات صوت و تصویر فراگیر برای صدا و سیما، بدون ذکر تعریف دقیقی از مصادیق صوت و تصویر فراگیر، مانع بزرگی در تحقق لایه‌های خدمات و محتوای شبکه ملی اطلاعات خواهد بود.»
او دیروز در یک مصاحبه به بیان جزئیات مخالفت خود پرداخت. وزیر ارتباطات گفت: «برداشت صداوسیما از لفظ صوت و تصویر فراگیر آن است که محتواهای کاربرمحور(UGC)، برنامه‌های ویدئویی درخواستی ضبط شده (VOD) و تلویزیون اینترنتی (IPTV) به همراه کانال های رسانه‌ای بالای پنج هزار عضو نیز جزو صوت و تصویر فراگیر است و باید تحت نظر آنها باشد. او بر مشخص شدن تعریف دقیق مصادیق تاکید کرد و گفت: دیدگاه ما این است که این انحصار فقط باید محدود به همان بحث تلویزیون اینترنتی(IPTV) باشد.»
صداوسیما 50 درصد درآمد را می خواهدآذری جهرمی با بیان اینکه صداوسیما می خواهد تنظیم مقررات، تصدی گری و مالکیت در حوزه صوت و تصویر را به صورت یکجا در دست بگیرد، تاکید کرد: اکنون براساس این رویه، قرارداد بسته، مزایده ای برگزار کرده و پنج پیمانکار انتخاب کرده اند.
وزیر ارتباطات ادامه داد: «صداوسیما در انتخاب این پیمانکاران به فعالان عرصه صوت و تصویر اعلام کرده که باید جدا از ضمانت نامه ها و تعهداتی به سازمان، 50 درصد کل درآمدهای خود را نیز به این سازمان بدهند؛ ضمن آنکه کسانی که فاقد مجوز این سازمان باشند با حکم مرجع قضایی تعطیل خواهند شد.» 
آذری جهرمی افزود: «مفهوم این کار آن است که هر شرکتی بخواهد در این عرصه وارد شده و فعالیت کند علاوه برهزینه‌های ثابت خود، باید نیمی از درآمد آن را به صدا و سیما بدهد؛ این کار سبب افزایش قیمت تمام شده خدمات صوت و تصویر برای کاربران شبکه ملی اطلاعات می شود.» 
او تصریح کرد: «این افزایش قیمت، در تولید محتوا برای این عرصه مانع ایجاد می کند. وزیر ارتباطات مدل ورود صداوسیما به این عرصه را با توجه به مدل اقتصادی که دنبال آن است و تحلیل و تفسیری که دارد، بازدارنده رشد تولید محتوا در شبکه ملی اطلاعات دانست.» او گفت: «معتقدیم باید مصادیق صوت و تصویر فراگیر و نیز مصادیق انحصار با دقت مشخص و شفاف باشد تا موانعی برای فعالان بخش خصوصی ایجاد نکنیم و بتوانیم نظم و مدیریت تولید محتوا را نیز در کشور داشته باشیم.»
آذری جهرمی خاطرنشان ساخت: «این طرح کمیسیون فرهنگی مجلس، ضمن تصدی‌گری، سبب رقابت حاکمیت با بخش خصوصی نیز می شود که خلاف قانون سیاست های کلی اصل ۴۴ است. در عین حال برای فعالان بخش خصوصی نیز هزینه دارد و بازار آنها را کوچک می کند.»
با این حال احد آزادی‌خواه گفته: «ماده ۴ طرح خط مشی، اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما شامل آن دسته از سایت‌هایی می‌شود که صرفا و به صورت فراگیر در حوزه «صوت و تصویر» فعالیت دارند، سایت‌هایی مثل آپارات. این سایت‌ها باید از صدا و سیما مجوز دریافت کنند.» نماینده مردم ملایر در مجلس تاکید کرد: «خبرگزاری‌ها، نشریات، هفته‌نامه‌ها و روزنامه‌ها مشمول این ماده قانون نمی‌شوند.»
مصوبه روی هواستفاطمه ذوالقدر دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس خبر مربوط به مصوبه این کمیسیون درباره اعطای اختیار صدور مجوز و مقررات ‏صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به صداوسیما را تکذیب کرد.‏ فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران اما گفته خبری که روز گذشته در خصوص اعطای اختیار صدور مجوز و مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به ‏صداوسیما منتشر شد، نادرست است.
این عضو کمیسیون فرهنگی افزوده: «ماده دو این طرح که در آن فضای مجازی، تعریف شده، مراعا مانده و قرار است امروز در کمیته هنر و رسانه ‏کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد.‏ با این حال چنین طرحی بعید است در صحن علنی مجلس حتی در صورت تصویب آن در ‏کمیسیون فرهنگی مصوب شود.»
همچنین پروانه سلحشوری، دیگر عضو کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه در جلسه روز گذشته کمیسیون فرهنگی ‏حاضر نبوده، گفت: «با پرس و جویی که از همکارانم کردم، چنین چیزی به تصویب نرسیده و مراعا گذاشته شده است.‏» این عضو کمیسیون درباره اعطای چنین مجوزی به صداوسیما افزود: « کاملا مخالف این طرح هستم. ‏با اعطای هیچ نوع اختیاری به صداوسیما موافق نیستم. صداوسیما به اندازه ای انحصار ایجاد کرده که یکی از عوامل آسیب های ‏اجتماعی و ناکارآمدی های ما همین صداوسیماست.‏» 
تکذیب مصوبه؟حسین دهباشی فعال رسانه ای که در شبکه آپارات برنامه سازی می کند و مخاطبین بسیاری را نیز جذب کرده درباره اعطای چنین مجوزی به صداوسیما توئیت کرد: «حوزه برخورد با بارگزاری گزارش‌های شخصی # شهروند خبرنگاران چه خواهد بود؟
سرنوشت برنامه‌های مستقل و اینترنتی نظیر #خشت‌خام چه خواهد بود؟» درحالی که هفت نماینده از تهران در کمیسیون فرهنگی حضور دارند که به لیست امید اصلاح طلبان تعلق دارند چنین مصوباتی که به نوعی انحصار در گردش اطلاعات را موجب می شود، قابل قبول نیست. 
اما در این زمینه محمد علی وکیلی نماینده تهران و عضو این فراکسیون گفت: «مصوبه روز گذشته کمیسیون فرهنگی در حالی به تصویب رسید که ما به دلیل درگیری برای برگزاری مراسم نشست مشترک سه قوه، در جلسه حضور نداشتیم و این باعث شد این موضوع که جزو بندهای اختلافی بود به تصویب برسد. اینکه صدور مجوز رادیو و تلویزیون دیجیتالی منحصرا در اختیار صداوسیما قرار گیرد مورد اختلاف بود اما در جلسه روز گذشته کمیسیون در غیاب ما رای آورد. ما مخالف این انحصار هستیم و تلاش می‌کنیم مصوبه فوق اصلاح شود.»
با کدام عملکرد صداوسیما؟با نگاهی به آنچه صداوسیما تاکنون در اختیار داشته خروجی فعالیت این رسانه به هیچ وجه با بودجه و اختیارات وسیع آن هم خوانی ندارد. در واقع معاونت سیاسی این رسانه با جهت گیری‌هایی کاملا روشن به نفع یک جریان خاص سیاسی تاکنون بخشی از مخاطبان و اعتبار خود را به عنوان یک رسانه ملی از دست داده است. در بخش تولید سیما و برنامه های عادی نیز روزمرگی و کمبود خلاقیت به خوبی به چشم می آید و صداوسیما که دست کم 2 هزار میلیارد تومان بودجه دریافت می کند با سیطره بر فضای مجازی نه تنها به دنبال کسب درآمدی جدید است بلکه برخی کج سلیقگی‌های مدیران این رسانه اگر به فضای مجازی هم وارد شود بخش دیگری از مردم را که جذب صوت و تصویرهای داخلی کرده به سمت رسانه‌های ماهواره ای سوق می دهد. آنهم در شرایطی که خود آنها بارها شبکه‌های ماهواره‌ای را برانداز معرفی کرده اند. در واقع باید گفت صداوسیما در همین بستری که در اختیار دارد برادری خودش را ثابت کند و نیازی به هدیه حوزه‌های جدید به آنها نیست! از سوی دیگر باید توجه کرد اصولا فضای مجازی قابل کنترل هایی از این دست نیست و صداوسیما تنها شرکت‌هایی را که به دنبال برنامه سازی و طبیعتا ایجاد اشتغال هستند، با چالش مواجه می‌کند برچسب ها: صدا و سیما ، آذری جهرمی ، مجلس ، تلویزیون اینترنتی

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۳۲۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد

عزت‌الله ضرغامی صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت، گفت: جا دارد از سازمان صداوسیما به‌خاطر انعکاس خوب در حوزه صنایع دستی و سنت‌های بومی مردم در سریال نون خ تشکر کنم. در نمایش دادن سبک زندگی مردم و برنامه‌های محلی و سنتی و ترویج این زندگی پاک خیلی موفق بودند. تصور من این است که اگر اینها به صورت فیلم‌های کوتاه دربیاید، در حوزه تولید شادی و روحیه برای مردم، می‌تواند خیلی موثر باشد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره مقایسه موزه ملی با موزه لوور گفت: از من در مورد قیمت بلیط‌ها سوال شده بود و من گفتم رقم ۳۰ هزار تومان که سال‌ها تغییر نکرده بود، رقمی بسیار پایین و از همه دنیا ارزان‌تر است. حتی من گفتم که نمی‌خواهیم خودمان را با موزه لوور مقایسه کنیم که ۲۲ یورو و معادل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: خدمات خاصی در موزه لوور داده نمی‌شود و تقریبا همه موزه‌ها شبیه هم هستند و ما کارشناسان خیلی خوبی داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • ماموریت موفق رسانه ملی در روایت اول وعده صادق
  • قهرمانان، رسانه گویای هویت ملی ایران‌اند
  • پوشش زنده بیش از ۱۴ ساعته عملیات «وعده صادق»
  • رییس صداوسیما از پیگیری وضعیت اقتصادی توسط ساترا خبر داد
  • ساترا در حال بررسی وضعیت اقتصادی نمایش خانگی / در وعده صادق روایت اول را ارائه دادیم
  • جبلی خبر داد: وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش‌خانگی در حال بررسی
  • ساترا در حال بررسی وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش خانگی | پوشش زنده بیش از ۱۴ ساعته عملیات «وعده صادق»
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • «زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!
  • تولیدات صداوسیما را از شبکه‌های اجتماعی می‌بینند نه تلویزیون/ یک‌ونیم میلیارد بازدید نشان از عدم موفقیت تلویزوین است، نه موفقیت!