Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-08@16:09:12 GMT

دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی در آستانه تعطیلی

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۳۲۹۸۷

دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی در آستانه تعطیلی

دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی که روزگاری با هدف اعتلای فرهنگ و مواریث فرهنگی ایران و اسلام تأسیس شده بود، در آستانه تعطیلی قرار دارد و پرسش‌های متعددی درباره آن هنوز باقی است، از جمله اینکه؛ درآمد‌های این مرکز کجا خرج می‌شود؟

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی یکی از ده‌ها مراکز فرهنگی است که در سال‌های اخیر با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که مدیران این مجموعه کم بودن بودجه را دلیل این امر می‌دانند، برخی از پژوهشگران که با این مجموعه در ارتباط هستند، علت را سوء مدیریت و صرف بودجه در کارهای غیرضروری اعلام می‌کنند: اسراف‌ها، ناشی‌گری‌های فرهنگی و سوء تدبیر مدیران.

دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی که با هدف انجام کارهای اساسی در حوزه علوم انسانی راه‌اندازی شد، در سال‌های گذشته با مشکلات مالی بسیاری مواجه بود و این وضعیت سال به سال وخیم‌تر شده است. کارمندان این مجموعه ماه‌ها حقوقی دریافت نمی‌کردند، اما از سوی دیگر حرف و حدیث‌ها از ریخت‌وپاش‌های مالی از سوی نزدیکان به مدیریت این مجموعه به گوش می‌رسید. حالا گفته می‌شود که وضعیت پریشان‌تر از گذشته شده است، ضمن اینکه کارمندان ماه‌هاست حقوق خود را دریافت نکرده‌اند، خبر از اخراج برخی از اساتید و پژوهشگران صرفاً به‌دلیل اعتراض به وضعیت موجود و انتقاد به نحوه مدیریت مرکز به گوش می‌رسد، مانند سیدصادق سجادی، معاون پژوهشی، مدیر بخش تاریخ و عضو شورای عالی علمی مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، صرفاً به این دلیل که در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که «معلوم نیست درآمد‌ها کجا خرج می‌شود».

سال گذشته نیز برخی از اساتید این مجموعه در اعتراض به این شرایط، مدتی از حضور در دایرة‌المعارف امتناع کردند؛ این در حالی است که یکی از دغدغه‌های بانیان این مرکز، رسیدگی به وضعیت معاش فرزانگان و بزرگان اندیشه این کشور بوده است.

دغدغه منتقدان این وضعیت که اغلب از اساتید و پژوهشگرانی هستند که موی در این مرکز سپید کرده‌اند، بیش از آنکه معطوف به عدم دریافت حقوق ماهانه باشد، متوجه سوء مدیریتی است که فعلاً در این مرکز برقرار است؛ سوء مدیریتی که هم به موضوعات مالی معطوف است و هم دغدغه‌های فرهنگی دارد،‌ از جمله سرنوشت تا حدی مبهمِ کتابخانۀ این مرکز با مجموعه نفیس و متنوعی از کتاب‌ها، اسناد و عکس‌های اهدایی از سوی اساتیدی چون محمدرضا شفیعی کدکنی، ایرج افشار، محمدجواد مشکور، سیدجعفر و سیدصادق سجادی، همایون صنعتی‌زاده، مهدی بیانی، منوچهر ستوده، احمد منزوی، محسن جهانگیری، شرف‌الدین خراسانی، محسن هشترودی، نصرالله پورجوادی و بسیاری دیگر.

دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی، از بزرگترین مراکز علوم انسانی ایران که روزگاری با اهداف عالی تأسیس شده بود، در آستانه تعطیلی قرار دارد و پرسش‌های متعددی هنوز باقی است، مرکزی که با آرزوی اعتلای فرهنگ ایران و اسلام راه‌اندازی شده بود، حالا آینده روشنی‌ ندارد.

منبع: تسنیم

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۳۲۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ترافیک صبحگاهی در بزرگراه های پایتخت

به گزارش خبرگزاری مهر سرهنگ علی اصغر شریفی گفت: با رصدی که از طریق مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از وضعیت تردد خودروها در ساعات ابتدایی صبح چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ از سطح معابر بزرگراه‌هایی شهر تهران انجام شد، شاهد شروع ترافیک در مسیرهای غربی، شرقی و جنوبی به سمت مرکز شهر تهران و معابری پرتردد و دارای ترافیکی سنگین و نیمه سنگین اما روان در سطح پایتخت بودیم.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ افزود: بار ترافیک در بزرگراه‌های همت، چمران، آبشناسان، شیخ فضل الله، یادگار امام (ره) و محمد علی جناح شروع شده و در حال شکل گرفتن است.

وی ادامه داد: همچنین بار ترافیکی در بزرگراه آزادراه تهران کرج، آزادگان، بابایی، نیروی زمینی، شهید سلیمانی، صیاد، زین الدین، امام علی (ع)، علامه، جانبازان، بزرگراه لشگری و رسالت نیز در حال شکل گیری و پر تراکم است.

سرهنگ شریفی بیان داشت: خیابان آزادی در مسیر غرب به شرق از شهیدان به دلیل نقص معبر و عرض کم پر تراکم و جانبازان از میدان امام رضا (ع) و مسیر جنوب به شمال نواب از نهم دی دارای بار ترافیکی سنگینی هستند و داخل تونل توحید ترافیک منظم و در حال حرکت می‌باشد.

سرهنگ شریفی گفت: طرح جناغی ها در معابر بزرگراهی در حال اجراست و این طرح به این منظور انجام می‌شود که تعداد معدودی از رانندگان هستند که قوانین را رعایت نکرده و قصد دارند زودتر از رانندگانی که در انتظار ورود به رمپ ها و خروجی‌ها حضوری منظم دارند وارد شوند و به قول معروف زرنگی نمایند که تیم‌های پلیس راهور تهران بزرگ، با حضور خود در این مقاطع از این تخلف رانندگان جلوگیری به عمل می‌آورند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ از رانندگان خواست قبل از تصمیم برای تغییر مسیر در حین رانندگی حتماً از ۱۰۰ متر عقب تر اقدام به زدن راهنما نمایند و قصد خود را به این طریق به اطلاع دیگر رانندگان برسانند و حتماً قبل از آن نیز در لاینی که می‌خواهد از آن اقدام به تغییر مسیر نمایند قرار بگیرند و هرگز به یکباره هر چند راهنما نیز زده باشند انحراف مسیر انجام ندهند تا شاهد حوادث تلخ در سطح معابر نباشیم.

کد خبر 6099957

دیگر خبرها

  • این گنجینه را در نمایشگاه کتاب از دست ندهید
  • آغاز ترافیک صبحگاهی در بزرگراه های پایتخت
  • رفع بیش از ۳۹ هزار مورد رفع قطعی گاز در استان قزوین
  • دو کتاب تازه انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
  • نخستین مرکز شیمی‌درمانی فرهنگیان کشور در ارومیه افتتاح شد
  • اولین مرکز شیمی درمانی فرهنگیان کشور در ارومیه افتتاح شد
  • دیدار مسوولان و کارگزاران حج با رهبر انقلاب
  • دیدارمسوولان وکارگزاران حج با رهبر انقلاب
  • جهاد اسلامی اقدام رژیم صهیونیستی در تعطیلی دفتر الجزیره را محکوم کرد
  • خبر‌هایی از اجرای برنامه های بسیج سازندگی در میامی