Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-05@21:59:43 GMT

شهرداری قربانی دعوای قدرت و پول

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۳۳۳۷۷

شهرداری قربانی دعوای قدرت و پول

اختلاف میان احزاب اصلاح‌طلب شورای شهر بر سر انتخاب شهردار جدید تهران به اوج خود رسیده‌است.

گروه سیاسی خبرگزاری آنا؛ تهران کلانشهری است که برای پیشرفت و آبادانی نیازمند برنامه و سیاستگذاری‌های دقیق و مدیریتی با تجربه و پویائی بالا است، مدیریتی که چند ماهی است قربانی اختلاف نظر میان افراد سیاسی و نه متخصصان شهری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرداری تهران بعد از پذیرفته شدن استعفای محمد علی نجفی بار دیگر دستخوش اختلافات حزبی احزاب اصلاح‌طلب شده‌است و اعضای شورای شهر بر سر انتخاب گزینه مناسب تصدی شهرداری تهران به اجماع نمی‌رسند.

زمانی که نجفی پس از کش و قوس‌های زیاد از ساختمان بهشت رفت؛ اختلاف نظر جناح های اتحاد ملت با کارگزارانی‌ها بر سر انتخاب شهردار جدید آغاز شد؛ ابتدا چند گزینه از داخل و بیرون شورای شهر و شهرداری برای تصدی مطرح شدند گزینه‌هایی که برخی‌هاشان با مخالفت عقلای اصلاح‌طلب و با دلایل حزبی ار گردونه رقابت حذف شدند.

در نهایت لیست 28 نفره‌ای برای تصدی پست شهردار تهران مطرح و قرار شد در مورد افراد حاضر در لیست تصمیم‌گیری شود. لیستی که برخی حدفی ‌ها را هم در خود جا داده ‌بود. افشانی، مرتضی بانک، علی اوسط هاشمی، انصاری لاری، بیطرف، پنجه فولادگران، تبادار، ترک‌نژاد، تقی‌زاده، تندگویان، محمود حجتی، سیدمحمود حسینی، حقانی، حناچی، خواجه نصیر، مصطفی سلیمی، عارف، فرشید گلزاری، حسینی مکارم، مهرعلیزاده، مقیمی، مناف هاشمی، حجت‌ا... میرزایی، سیدجعفر موسوی، رضا ویسه، مرعشی، محسن هاشمی و واعظ مهدوی 28 نفری بودند که در لیست قرار گرفتند و در نهایت محمود حجتی وزیر کشاورزی، سمیع الله حسینی مکارم، سرپرست فعلی شهرداری پیروز حناچی معاون سابق وزیر راه، سید محمد افشانی رئیس سازمان شهرداری ها، محمد ابراهیم انصاری لاری مدیرعامل منطقه آزاد کیش، و سیدمحمودحسینی از چهره های نزدیک به رئیس دولت اصلاحات به صورت جدی برای تصدی شهرداری تهران مطرح شدند.

* انتقاد شدید کرباسچی از لیست هفت نفره شورای شهر

لیست هفت نفره شورای شهر تهران گویا باعث روآمدن اختلافات حزبی زیادی شده‌است و غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با انتقاد شدید از لیست هفت نفره معتقد است که این افراد کارایی و توان اجرایی یک شهردار را ندارند. او می‌گوید: در واقع این لیست حاصل قول و قرارهایی است که دوستان با هم در شورا گذاشته‌اند.

کرباسچی در پاسخ به این سوال که لیست 7 نفره تا چه میزان لابی شده است، گفت: «همه آن لابی شده است. گویا ملاک انتخاب شهردار کارایی داشتن نبود»

* شهردار تهران باید شخصیت ملی باشد

اختلاف نظر بین جناح‌های اصلاح‌طلب بر سر گزینه شهرداری اما بیشتر از آن است که بتوان روی آن به اجماع رسید. عبدالله ناصری هم درباره شاخص‌های انتخاب شهردار برای مدیریت کلان‌شهر تهران به آنا می‌گوید: «شهردار تهران باید یک شخصیت ملی» باشد و ارکان حکومت او را بپذیرند و با او همکاری کنند.

این چهره شاخص اصلاح‌طلب گفت: این را انکار نمی‌کنم که مدیریت نجفی دچار سیاسی کاری شد و معتقدم اگر توصیف «شخصیت ملی» مد نظر رئیس دولت اصلاحات از همان ابتدا مد نظر شورای شهر تهران بود، حتما جای نجفی کس دیگری را انتخاب می‌کردند و او می‌توانست چهارسال مدیریت شهری خود را ادامه دهد.

عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: «اگر چه مهندس هاشمی توانایی قابل توجه و تجربه گذشته را دارد، اما معتقدم او جایگاه خوب و پرثمری را در کسوت ریاست شورای شهر کسب کرده و این چیزی است که همه اعضا به آن اذعان دارند و بهتر است او هم میثاق‌نامه را رعایت کند تا هم شورای شهر به هم نخورد و تجربه شورای شهر اول تکرار نشود.»

دعوای اصلاح‌طلبان و کارگزاران بر سر شهرداری تهران

مخالفت بزرگان اصلاح‌طلب با حضور محسن هاشمی در خیابان بهشت به نظر ما حاصل تجربه آنان در اعتماد به حسن روحانی در انتخابات یازدهم و دوازدهم است. هرچند دولت تدبیر و امید در برآورده کردن خواسته های اصلاح طلبان کارهایی انجام داده است اما گویا اصلاح طلبان سهم بیشتری برای خود می‌دیدند محمدرضا تاجیک، دولت روحانی را دولت «گرفتار» و «پوپولیست» و حجاریان در اظهارنظری، دولت یازدهم را «دولت حسینقلی‌خانی» خواند و وجود دولت روحانی را مدیون و مرهون جریان اصلاحات دانسته بود.

البته از این نکته هم نباید غافل شد که اصلاحات شهرداری را به مثابه منبع شارژ قدرت خود برای آینده می‌بیند و طبیعی است که بزرگان آن حاضر نباشد این منبع را با کارگزاران شریک شوند.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۳۳۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زاکانی: تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران تامین شده است

شهردار تهران گفت: در حال حاضر بالغ بر ۲۰۰۰ خودرو برقی آماده بوده و تخصیص ارز برای واردات خودرو‌ها با کمک بانک مرکزی صورت گرفته است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، استفاده از وسایل نقلیه برقی می‌تواند راهکاری بسیار مؤثر در مسیر رفع و کاهش چالش‌های حیاتی و دارای مزایای زیست محیطی، کاهش وابستگی به سوخت‌های تجدیدناپذیر فسیلی و بهبود کیفیت هوا باشند. از این رو تغییر سبک حمل و نقل از سنتی بنزینی به برقی اهمیت ویژه‌ای‌دارد. در این راستا شهرداری تهران برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی را دنبال می‌کند.

علیرضا زاکانی شهردار تهران پیرامون آخرین وضعیت تاکسی‌های برقی اظهار کرد: تاکسی‌های برقی شامل دو دسته خودمالکی و شرکت مالکی می‌شوند. رانندگان تاکسی در بخش شرکت مالکی، سهامدار آن شرکت خواهند شد.

وی افزود: تعدادی خودرو توسط خودروسازان وارد شده است و در بخش خودمالکی قرارداد‌ها در حال بسته شدن است، به زودی واگذاری خودرو به مالکین صورت خواهد گرفت.

زاکانی ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر ۲۰۰۰ خودرو برقی آماده بوده و تخصیص ارز برای واردات خودرو‌ها با کمک بانک مرکزی صورت گرفته است.

گفتنی است یکی از نکات حائز اهمیت برای رانندگان تاکسی، قیمت خودرو‌های برقی است که نیازمند ارائه تسهیلات ویژه است. به گفته شهرداری تهران قیمت این خودرو‌ها قابل رقابت با خودرو‌های بنزینی خواهد بود.

علاوه بر این شهرداری تهران برای راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ این خودرو‌ها پیش از این ۴۰۰۰ نقطه را در سطح شهر تهران در ۲۲ منطقه شناسایی کرده است و بنا دارد تا پایان سال ۱۴۰۳ تعداد ایستگاه‌های اعلامی را احداث و مجهز کند.

دیگر خبرها

  • در نود و یکمین جلسه شورای شهر ساری چه گذشت؟
  • (ویدیو) عضو شورای شهر تهران: با شهرداری نظارت‌ناپذیر رو‌به‌رو هستیم
  • سامانه پایش اجرای مصوبات شورای شهر تهران رونمایی شد
  • رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات شورای شهر تهران | معاون شهردار: نظارت گریز نیستیم
  • زاکانی: تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران تامین شده است
  • عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز :کلانشهر اهواز امینی شهردار را نمی‌خواهد | کسی ندای هل من ناصرا ینصرنی اهواز را نمی شنود
  • لیست «ائتلاف امناء» برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • شهرداری قزوین نگاه سلیقه‌ای نداشته باشد
  • پایانی بر حواشی بودجه شهرداری کرمانشاه در شورای شهر
  • رونمایی از لیست انتخاباتی شورای وحدت برای تهران+اسامی