Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@23:27:23 GMT

کودپاشي اراضي گلستان کمتر از نياز زمين است

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۳۴۳۲۵

کودپاشي اراضي گلستان کمتر از نياز زمين است

خبرگزاري آريا - گرگان – ايرنا – مدير شرکت خدمات حمايتي کشاورزي گلستان گفت: طبق برآورد کارشناسان نياز زمين هاي کشاورزي گلستان به کود افزون بر 250هزار تن است، اما زارعان کمتر از اين مقدار در اراضي کود مي پاشند.

به گزارش خبرنگار ايرنا حبيب الله حسام روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: پائين بودن نقدينگي کشاورزان، آگاه نبودن از تاثير مثبت کود در زمين هاي زراعي و ضرورت استفاده طبق توصيه کارشناسان مرکز تحقيقات جهادکشاورزي از جمله دلايل کسري بهره مندي اراضي کشاورزي گلستان از اين نهاده بوده و به اين دليل به افزايش راندمان توليد محصول نيز کمکي نمي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وي؛ سال قبل تامين 122 هزار تن کود اوره براي کشاورزي برنامه ريزي شده بود که 81 هزار تن از سوي اين شرکت و بقيه را سازمان تعاون روستايي فراهم کرد.
وي افزود: در اين پيوند شرکت خدمات حمايتي کشاورزي استان توانست بيش از سهميه در نظر گرفته شده و به مقدار 91هزار و 500 تن کود اوره موردنياز کشاورزان استان را تامين و در اختيار آنها قرار دهد.
حسام؛ به برنامه هاي سال 97 اين مديريت در تامين کود موردنياز کشاورزي استان اشاره کرد و گفت: امسال تامين 162 هزار تن کود براي حوزه کشاورزي برنامه ريزي شده که 26 هزار تن آن برعهده سازمان تعاون روستايي و بقيه را اين مديريت فراهم مي کند.
وي؛ تهيه بذر دانه روغني کلزا، توليد بذر گندم در کارخانه فرآوري بذر واقع در قرق از توابع شهرستان گرگان باظرفيت بيش از 25 تن در ساعت، تامين سموم از محل مجتمع آب يک زير مجموعه شرکت خدمات حمايتي کشاورزي و مشارکت در ارائه خدمات افزايش ضريب مکانيزاسيون کشاورزي را از ديگر فعاليت هاي اين مديريت در تامين نهاده هاي کشاورزي در سال 97 برشمرد.
او همچنين از ذخيره سازي 13 هزار تن کود در انبارها خبر داد و گفت: اکنون 100 درصد کودهاي فسفاته و پتاسه موردنياز زراعت بهاره و تابستانه در انبارهاي اين مديريت موجود است .
وي؛ ظرفيت انبارهاي شرکت خدمات حمايتي کشاورزي استان را 35 هزار تن اعلام کرد و افزود: خدمات اين مديريت به بهره برداران بخش کشاورزي گلستان از طريق 124 کارگزاري مستقر در سطح استان صورت مي گيرد.
استان مرزي گلستان واقع در شمال ايران داراي 650 هزار هکتار زمين زراعي است وهر ساله بيشتر اراضي کشاورزي اين خطه به کشت گندم، جو، دانه هاي روغني شامل کلزا، سويا و آفتابگردان اختصاص مي يابد.
طبق گزارش سازمان جهاد کشاورزي گلستان، در سال زراعي 96 – 95 کشاورزان استان 4 ميليون و 800 هزار تن محصول کشاورزي به ارزش68 هزار ميليارد ريال برداشت کردند.
در اين استان که اقتصاد آن بر پايه کشاورزي، دامپروري و تا حدودي ماهيگيري استوار است، 217 هزار بهره بردار در بخش کشاورزي فعاليت دارند.
6204/1648
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۳۴۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد ۴۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت

ایسنا/کرمان مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به اینکه در راستای برنامه‌های تحولی سازمان ثبت اقدامات خوبی در زمینه حدنگاری اراضی کشاورزی صورت گرفته، از تخصیص اعتبارات ویژه و انعقاد قراردادهای نقشه‌برداری رایگان اراضی زراعی خبر داد.

سیدمهدی هاشمی شامگاه ۱۱ اردیبهشت‌ماه در دیدار با بخشدار مرکزی جیرفت اظهار کرد: با توجه به شعار سال و نقش پررنگ صدور اسناد اراضی کشاورزی در رونق تولیدات کشاورزی و ارتقاء امنیت غذایی، حدنگاری باغ‌ها و اراضی زراعی در اولویت قرار گرفته است.

وی افزود: صدور اسناد رسمی مالکیت، علاوه بر کاهش اختلافات ملکی و ایجاد امنیت خاطر در مالکان، بستر استفاده از تسهیلات بانکی را فراهم می‌کند و کشاورزان می‌توانند در خصوص بهره‌مندی از تجهیزات نوین کشاورزی و افزایش سطح زیر کشت اقدام کنند.

هاشمی ضمن اشاره به اینکه بخش عمده هزینه‌های مربوط به صدور اسناد حدنگار کشاورزی، مربوط به تهیه و تولید نقشه است، گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای برداشتن بار مالی تهیه نقشه از دوش کشاورزان، اعتبارات ویژه‌ای در نظر گرفته که در این راستا برای ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان کرمان قرارداد نقشه‌برداری منعقد شده است که ۴۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان جیرفت در قالب این قراردادها نقشه‌برداری می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: با توجه به پیشرفت خوب رفع تداخلات در شهرستان جیرفت، میزان مساحت قراردادهای این شهرستان در ماه‌های آتی افزایش خواهد یافت.

وی همچنین از اتصال شرکت‌ها به سامانه‌های ثبت اسناد خبر داد و یادآور شد: با هدف صرفه‌جویی در وقت و هزینه کشاورزان، علاوه بر تهیه رایگان نقشه، تشکیل و پیگیری پرونده نیز توسط شرکت‌ها صورت می‌گیرد.

هاشمی با اشاره به محدودیت بازه زمانی فعالیت شرکت‌ها، تاکید کرد: در حال حاضر بهترین فرصت برای هویت‌بخشی به اراضی کشاورزی فراهم شده و شایسته است بخشداران، دهیاران و کشاورزان، نهایت همکاری را با شرکت‌های مشاور این اداره کل داشته باشند تا خروجی لازم حاصل شود.

در پایان میثم امیری بخشدار مرکزی جیرفت، فاقد سند بودن اراضی کشاورزی را برای کشاورزان مشکل‌آفرین و عامل کاهش انگیزه زارعان توصیف و در خصوص همکاری دهیاران با طرح سنددار کردن اراضی کشاورزی اعلام آمادگی کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۷ درصدی توزیع کود کشاورزی در آذربایجان غربی
  • بلوک بندی اراضی کشاورزی/ بذر در مازندران تولید می شود
  • وزیر کشاورزی: کالاهای مورد نیاز مردم تأمین شده است
  • آزادسازی اراضی کشاورزی در رامسر
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران
  • انعقاد ۴۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • برای ثبت شرکت خدماتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
  • آماده سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن در رفسنجان
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران