Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@03:32:01 GMT

ویتامین K2 چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۳۶۲۴۰

ویتامین K2 چیست و چه کاربردی دارد؟

در سالهای اخیر در بین تحقیقاتی که بر روی مواد مغذی مفید بر روی قلب انجام می شود ، تحقیق بر روی ویتامین K اهمیت ویژه ای داشته است. ویتامین K1 نقش مهمی در جلوگیری از لخته شدن خون دارد و ویتامین K2 به جذب مواد مغذی در بدن کمک کرده و نقش مهمی در باروری، عملکرد مغز، رشد نوزادان و کودکان و سلامت دندان ها دارد ولی متاسفانه اکثر مردم به اندازه کافی این ویتامین را دریافت نمی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا،‌ انواع ویتامین K معمولا زمانی بهترین تاثیر را در بدن دارد که به صورت طبیعی و از طریق مصرف مواد غذایی و میوه ها وارد بدن شود. ویتامین K1 معمولا بیشتر در سبزیجات و میوه ها یافت می شود در حالی ویتامین K2 در غذاهای مشتق شده از حیوانات موجود است .کمبود ویتامین K2 می تواند باعث ایجاد پلاک در شریان ها، لک افتادن بر روی دندان ها، سخت شدن مفصل ها و ایجاد علائمی مانند آرتروز و درد شود . ویتامین K2 خواض ضد التهابی دارد که ممکن است به پیشگیری و درمان برخی از سرطان ها کمک کند.

برخی از خواص و فواید مصرف ویتامین K2

به تنظیم میزان مصرف و جذب کلسیم در بدن کمک می کند به سلامت قلب و عروق کمک می کند به سلامت استخوان ها و دندان ها کمک می کند. به رشد بدن کمک می کند به ترشح و تنظیم هورمون های بدن کمک می کند ممکن است به پیشگیری و درمان سنگ کلیه کمک کند

1 ) ویتامین K2 به تنظیم میزان دریافت کلسیم کمک می کند

یکی ازبهترین فواید و خواص ویتامین K2 کنترل جذب کلسیم بدن است. ویتامین K2 به تنظیم میزان جذب کلسیم در استخوان ها، شریان ها، دندان ها، قلب و سیستم عصبی کمک می کند. برای مثال باعث می شود کلسیم در استخوان ها به خوبی جذب شود و از رسوب کلسیم در شریان ها جلوگیری می کند تا باعث لخته شدن خون نشود.

2 ) ویتامین K2 به سلامت قلب و عروق کمک می کند

ویتامین K2 یکی از بهترین ویتامین ها برای مردان است زیرا به جلوگیری از مشکلات قلبی و عروقی کمک کرده و از سفت شدن رگ های خونی پیشگیری می کند. با توجه به آمار جهانی ، بیشترین دلیل مرگ در مردان مربوط به بیماری های قلبی و عروقی است . طبق تحقیقاتی که در سال 2015 انجام شده است ، ویتامین K2 با مهار کلسیفیکاسیون شریان ها به سلامت قلب و عروق کمک کند زیرا پروتئین GLA ماتریکس را فعال کرده و از رسوب کلسیم در دیواره های رگ ها جلوگیری می کند .

در یک مطالعه بسیار بزرگ که در کشور هلند بر روی بیش از 4800 مرد بزرگسال انجام شد مشخص شد که مصرف ویتامین K2 می تواند دیسکسیون یا پارگی آیورت را 52 درصد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را 41 درصد کاهش دهد. مردانی که به صورت منظم ویتامین K2 مصرف می کنند 51 درصد کمتر دچار مرگ به علت بیماری های قلبی می شوند.

3 ) ویتامین K2 به سلامت استخوان ها و دندان ها کمک می کند

ویتامین K2 با تنظیم جذب کلسیم در بدن می تواند به سلامت استخوان ها و دندان ها کمک کند . برخی از مطالعات نشان داده است که مصرف ویتامین K2 می تواند به پیشگیری و درمان شکستگی استخوان و پوکی استخوان کمک کند. مصرف ویتامین K2 می تواند به جلوگیری از کاهش تراکم استخوان ها کمک کرده و در موادی حتی به افزایش توده استخوان ها کمک کند .

4 ) ویتامین K2 می تواند به جذب مواد مغذی کمک کند

ویتامین K2 می تواند به بهبود استفاده و تنظیم جذب ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A و ویتامین D کمک کند . همچنین ویتامین K2 با اتصال به کلسیم می تواند به استفاده بهتر از مواد مغذی مانند فسفر کمک کند.

5 ) ویتامین K2 می تواند در سن رشد ، به رشد بهتر بدن کمک کند

ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین A و ویتامین D، برای رشد بدن نقش حیاتی دارند زیرا باعث تحریک جذب مواد مغذی موثر در رشد می شوند.ویتامین K2 نیز نقش بسیار موثری در این مورد دارد زیرا می تواند به جذب ویتامین A و D کمک کرده و علاوه براین از سفت شدن استخوان ها قبل از رسیدن به حداکثر رشد جلوگیری می کند به این معنی که اگر استخوان ها و دندان ها قبل از رشد کامل سفت شوند دیگر قادر به رشد نیستند و ویتامین K2 از سفت شدن استخوان و دندان قبل از رشد کامل جلوگیری می کند.

6 ) ویتامین K2 به تعادل هورمون ها در بدن کمک می کند

ویتامین K2 می تواند تولید هورمون استئوکلسین را در بدن کنترل می کند . همچنین باعث متعادل شدن هورمون های استروژن و تستوسترون در بدن می شود که می تواند نقش موثری در سلامت جنسی زنان و مردان داشته باشد . با توجه به این خاصیتِ ویتامین K2 ، زنانی که به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند می تواند مصرف میزان بیشتری ویتامین K2 را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

علاوه بر این ویتامین K2 می تواند با افزایش حساسیت بدن به انسولین ، به تعادل قند خون کمک کند و از ابتلا به مشکلات متابولیکی مانند دیابت و چاقی جلوگیری کند . در صورتی که از داروهای کنترل قند خون مانند متفورمین استفاده می کنید ، قبل از دریافت میزان بالایی از ویتامین K2 به صورت روزانه ، با پزشک خود مشورت کنید.

7 ) ویتامین K2 می تواند به پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه کمک کند

ویتامین K2 با جلوگیری از تجمع کلسیم در جاهای اشتباه بدن، که عامل ایجاد سنگ کلیه است ، می تواند از ایجاد سنگ در کلیه و حتی سنگ کیسه صفرا جلوگیری کند .

بهترین منابع دریافت ویتامین K2

ویتامین K2 نوعی ویتامین محلول در چربی است که به طور طبیعی در غذاهای حیوانی یافت می شود و بدن ما توانایی ذخیره سازی این ویتامین را دارد . برای مثال:

گوشت گاو – فقط گوشت گاوی که به صورت طبیعی و آزادانه تغذیه کرده است. جگر مرغ – فقط مرغی که به صورت طبیعی رشد و تغذیه کرده است تخم مرغ سینه مرغ کره بادام زمینی ماست و ….

حیوانات می تواند با مصرف گیاهانی که حاوی ویتامین K1 هستند ، در بدن خود ویتامین K2 تولید کنند .به همین دلیل حیواناتی که به صورت طبیعی تغذیه و رشد کرده اند دارای مقادیر بالاتری ویتامین K2 هستند.

تفاوت ویتامین K2 با ویتامین K1

ویتامین K1 در بیشتر میوه ها و سبزیجات موجود است ولی کمتر از ویتامین K2 فعال است . زمانی که ویتامین K1 وارد بدن می شود عمدتا وارد کبد شده و سپس وارد جریان خون می شود و به طو مستقیم بر روی لخته شدن خون تاثیر می گذارد . ویتامین K2 به راحتی وارد استخوان ها و سایر بافت های بدن می شود و به محافظت از استخوان ها و دندان ها کم کند. تحقیقات نشان می دهد که مردم ویتامین K1 را بیشتر از ویتامین K2 دریافت می کنند زیرا ویتامین K1 در گیاهان به اندازه مناسب وجود دارد در حالی که ویتامین K2 از طریق خوراکی های حیوانی یافت می شود. حیوانات گیاه خوار قادر هستند ویتامین ویتامین K1 را به ویتامین K2 تبدیل می کنند در حالی که بدن ما قادر به این کار نیست.

میزان مصرف ویتامین K2

میزان مصرف استاندارد ویتامین K2 در بزرگسالان 90الی 120 میکروگرم در روز است ولی این میزان را می توان تا 150 الی 400 میکروگرم افزایش داد که بهتر است تا جایی که ممکن است از طریق تغذیه دریافت شود . کسانی که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و پوکی استخوان دارند ، در صورتی که قادر به دریافت ویتامین K2 از طریق تغذیه نیستند می توانند از طریق مکمل ها ویتامین مورد نیاز بدن خود را تامین کنند.

آیا مکمل های ویتامین K2 واقعا مفید هستند؟

تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف ویتامین K2 به صورت مکمل نمی تواند زیاد مفید باشد و ترجیحا باید این ویتامین را از طریق تغذیه مناسب دریافت کنید . ولی در صورتی که مجبور به مصرف این ویتامین به صورت مکمل هستید توصیه می شود ویتامین K2 را با برخی از چربی ها مانند تخم مرغ و روغن نارگیل مصرف کنید . برخی از محققان اعتقاد مصرف ویتامین K2 در وعده صبحانه بهتر است زیرا بدن شما  فرصت دارد تا به خوبی این ویتامین را جذب کند.

نکته : مکمل های ویتامین K2  می تواند باعث افزایش خونریزی پریود شود . همچنین این مکمل ها با گیاهان دارویی که باعث رقیق شدن خون می شوند (مانند دارچین) تداخل دارد و در صورت مصرف درمانی ، می تواند باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.

علائم کمبود ویتامین K2

ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مانند فشار خون بالا و کلسیفیکاسیون شریانی سنگ کلیه پوسیدگی های دندان و ایجاد حفره در دندان ها ابتلا به بیماری های روده مشکل در تعادل قند خون مشکلات متابولیک بدن تهوع زیاد صبحگاهی در زنان باردار واریس

مشکلات زیر می تواند باعث کمبود ویتامین K2 در بدن شود

بیماری های دستگاه گوارش و روده مانند کرون ، کولیت ، بیماری سلیاک سوء تغذیه – روزه گرفتن – پیروی از رژیم های غذایی سنگین و غیر اصولی مصرف مشروبات الکلی مصرف داروهایی مانند داروهای کاهش اسید معده مانند امپرازول ، داروهای رقیق کنند خون مانند وارفارین و پلاویکس ، آنتی بیوتیک ها مانند مترونیدازول و داکسی سایکلین ، داروهای ضد سرطان ، آسپرین ، داروهای ضد تشنج مانند فنی توئین،  داروهای کاهش کلسترول خون مانند آتورواستاتین و برخی از داروهای درمان پوکی استخوان

عوارض جانبی و مضرات مصرف ویتامین K2

عوارض جانبی ویتامین K2 معمولا زمانی بروز می کند که مکمل این ویتامین را مصرف کنید و دریافت ویتامین K2 از طریق رژیم غذایی معمولا عوارض جانبی در پی ندارد. مصرف بیش از حد ویتامین K2 به صورت مکمل می تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی شود . همچنین مصرف این مکمل ها می تواند در افرادی که دچار مشکلات لخته شدن خون هستند ، مشکل ایجاد کند .

همچنین مکمل های ویتامین K2 با بسیار از داروها تداخل دارد و قبل از مصرف این مکمل ها باید با پزشک خود مشورت کنید .

برخی از داروهایی که با مکمل های ویتامین K2 تداخل دارند عبارتند از :

آسپرین / استامینوفن / ایبوپروفن / دیکلوفناک / لیپوفیکس وارفارین / متفورمین / پلاویکس کاپتوپریل / آتنولول / و ….

خلاصه:

ویتامین K2 نوعی ویتامین محلول در چربی است و می تواند در بدن ذخیره شود . حیوانات گیاه خوار می توانند ویتامین K1 را به ویتامین K2  تبدیل کنند در حالی که بدن انسان قادر به این کار نیست می توانید ویتامین K2  را از طریق منابع غذایی حیوانی دریافت کنید مصرف مکمل های ویتامین K2 نمی تواند به اندازه دریافت طبیعی آن مفید باشد ویتامین K2 می تواند به کاهش بیماری های قلبی و عروقی ، پیشگیری از پوکی استخوان، جلوگیری از خراب شدن دندان ها ، جلوگیری از سنگ کلیه و کیسه صفرا و جلوگیری از عدم تعادل هورمونی کمک کند.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: آرتروز پیشگیری سرطان ویتامین K2 لخته شدن خون سبزیجات و میوه ها پلاک در شریان مفصل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۳۶۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، با افزایش سن، غذاهایی که مصرف می‌کنیم می‌توانند بر تناسب اندام، ظاهر، کیفیت زندگی و خطر ابتلا به بیماری ما تاثیر بگذارند. بدن ما برای حمایت از روند طبیعی پیری به مواد مغذی مختلفی متکی است و برخی از مواد مغذی ممکن است به کاهش علائم پیری کمک کنند.

توجه به این نکته مهم است که مصرف غذاهای خاصی شما را به‌طور قابل‌توجهی جوان‌تر نشان نمی‌دهد و تغذیه تنها یکی از جنبه‌های پیشگیری از پیری است، با این حال، افزودن غذاهای غنی از مواد مغذی به رژیم غذایی می‌تواند به شما کمک کند که با بالا رفتن سن، بهترین ظاهر و احساس خود را داشته باشید.

یکی از راه‌های شگفت‌انگیز تغییر بدن شما با افزایش سن، در واقع مربوط به پوست شماست ما در مورد چین و چروک، خطوط ریز، لکه‌های پیری، آسیب‌های ناشی از نور خورشید و تولید کمتر کلاژن صحبت می‌کنیم. بنابراین، اگر به شما بگوییم کاری بسیار ساده وجود دارد که می‌توانید برای کند کردن پیری پوست انجام دهید، چه می‌شود و یا به‌طور خاص بگوییم، این پیشگیری با میوه مغذی و خوشمزه‌ای است که می‌توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

منظور ما هندوانه است؛ این میوه‌ مورد استفاده بیشتر در تابستان و میوه رفع تشنگی را می‌توان به‌طور کامل به‌عنوان میوه، به اسموتی‌ها اضافه کرد، یا در سالادها ریخت. هندوانه بومی آفریقا و با سابقه‌ای غنی است که هزاران سال قدمت را در بر می‌گیرد و تقریباً در تمام قاره‌های جهان رشد می‌کند.

هندوانه عمدتاً به دلیل آبرسانی آن شناخته شده است زیرا ۹۲ درصد این میوه از آب تشکیل شده است. همین خاصیت آبرسانی هندوانه به مبارزه با پیری نیز کمک می‌کند. توجه کنید که هیدراتاسیون برای سلامت کلی بدن مهم است و تاثیر خوب آن می‌تواند روی پوست شما نیز ظاهر شود.

دکتر آلوک ویج، متخصص پوست کلینیک کلیولند، ایالات‌متحده توضیح داد که اگر بدن شما کم آب شد، خارجی‌ترین لایه (استراتوم شاخی) حاوی آب کافی نخواهد بود و اگر آن را فشار دهید، پوست به حالت خود باز نمی‌گردد، با این حال، این تنها کاری نیست که هندوانه برای جوان نشان دادن شما انجام می‌دهد.

دانه های هندوانه را دور نریزید | خواص خوردن آب هندوانه

چگونه مصرف هندوانه می‌تواند به شما کمک کند جوان‌تر به نظر برسید

هندوانه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های ویتامین C، گلوتاتیون، لیکوپن و بتاکاروتن است و این مواد مغذی می‌توانند به سلامت پوست شما کمک کنند. ویتامین C برای تولید کلاژن ضروری است. کلاژن چیزی است که به پوست شما خاصیت ارتجاعی و استحکام می‌بخشد و در عین حال گردش سلولی پوست را نیز افزایش می‌دهد.

گلوتاتیون با بهبود سلامت سلولی، محافظت در برابر استرس اکسیداتیو که منجر به چین و چروک می‌شود و مبارزه با لکه‌های پیری و حلقه‌های تیره زیر چشم، با پیری مبارزه می‌کند.

لیکوپن احتمالاً یکی از آنتی‌اکسیدان‌های مورد بحث در هندوانه است، عمدتاً به این دلیل که رنگ قرمز مشخصه هندوانه را به آن می‌بخشد. همچنین یکی از خواص این میوه است که با سرطان و دیابت در ارتباط است. وقتی صحبت از پیری می‌شود، لیکوپن وظیفه بسیار مهم محافظت از پوست شما در برابر آسیب‌های خورشید را انجام می‌دهد و این کار با کاهش قرمزی پوست و جلوگیری از اثرات پیری نور انجام می‌شود. شاید قبلاً نیز شنیده باشید که اگر از مصرف ضد آفتاب خودداری کنید، پیرتر به نظر می‌رسید. در حالی که استفاده از کرم ضد آفتاب و کلاه محافظ، هنوز در خارج از منزل ضروری است، مصرف هندوانه نیز می‌تواند لایه‌ای از محافظت برای شما فراهم کند.

بدن شما می‌تواند از بتاکاروتن برای تولید ویتامین A استفاده کند. مشتقات مصنوعی ویتامین A، به نام رتینوئید، همان چیزی است که ما به شکل محصولات ضد پیری روی پوست خود استفاده می‌کنیم. آنها به ترمیم پوست شما کمک، از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری و با آسیب سلولی و پیری پوست مبارزه می‌کنند.

سایر مواد مغذی دوستدار پوست در هندوانه، شامل ویتامین E، ویتامین B۶ و ال سیترولین هستند. ویتامین E در جلوگیری از دست دادن رطوبت، حفظ پوست نرم و محافظت در برابر آسیب سلولی مرتبط، در حالی که ویتامین B۶ برای مبارزه با آکنه مهم است. ال سیترولین به ال آرژنین تبدیل می‌شود و از پوست شما در برابر واقعیت‌های خشن آب‌وهوای امروز و آلودگی‌های محیطی محافظت می‌کند.

آیا مصرف موضعی هندوانه نیز کمک‌کننده خواهد بود؟

شاید متوجه شده باشید که هندوانه ماده‌ای محبوب در شوینده‌ها و کرم‌های صورت است. استفاده موضعی از این میوه همچنین دارای فوایدی برای پوست است که به شما کمک می‌کند جوان‌تر به نظر برسید. در حالی که ممکن است بتوانید برخی از این فواید را از کرم‌های صورت و شوینده‌های صورت به دست آورید، کارشناسان همچنین استفاده از خود میوه را برای مبارزه با اثرات پیری توصیه می‌کنند.

به گفته دکتر هوارد مراد، متخصص پوست، داروساز و استاد بالینی، آب هندوانه که روی صورت شما مالیده شود می‌تواند به‌عنوان لایه‌بردار طبیعی عمل کند. این متخصص مراقبت از پوست گفت: هندوانه سرشار از اسیدهای آلفا هیدروکسی، اسید سیتریک و اسید مالیک است که لایه‌بردارهای طبیعی محسوب می‌شوند.

به گفته دکتر مراد، علاوه بر این، خواص خنک‌کنندگی این میوه می‌تواند بثورات گرمایی را تسکین دهد و تنها کاری که باید انجام دهید این است که پوست میوه را که قبلا در یخچال گذاشته‌اید روی پوست خود بمالید. استفاده از پوست هندوانه برای بیماری‌های پوستی مانند روزاسه و آفتاب سوختگی نیز توصیه می‌شود. روزاسه، بیماری مزمن پوستی شایع است که صورت را درگیر کرده و با گرگرفتگی، قرمزی، جوش، جوش‌های چرکی و عروق خونی منقبض مشخص می‌شود. چشم‌ها اغلب درگیر شده و ضخیم شدن پوست همراه با بزرگ شدن قسمت‌هایی از بدن، به خصوص بینی، در برخی افراد ممکن است رخ دهند.

همانطور که از قبلا نیز می‌دانید، استفاده موضعی از ویتامین A مصنوعی یا رتینوئیدها با بهبود ظاهر خطوط ظریف و چین و چروک همراه است، اگرچه مشخص نیست که هندوانه مستقیما روی پوست می‌تواند این کار را انجام دهد یا خیر.

محصولات مراقبت از پوست حاوی میوه‌هایی هستند که ادعا می‌کنند این کار را انجام می دهند. شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد و این مورد قطعا یکی از درمان‌های ضد پیری کمتر عجیب و غریبی محسوب می‌شود که ممکن است بخواهید آن را امتحان کنید.

لازم به‌ذکر است، در کنار رژیم غذایی مغذی مملو از غذاهای گیاهی کامل، محافظت از پوست خود را با عادات دیگری مانند استفاده از کرم ضد آفتاب، پرهیز از سیگار، فعال ماندن و استفاده از محصولات مراقبت از پوست مناسب نیز در نظر بگیرید.

کد خبر 847403 برچسب‌ها خبر مهم تغذیه سالم تغذیه

دیگر خبرها

  • خواص ریواس و فواید آب ریواس برای جوانسازی و لاغری + عوارض
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید
  • مصرف بیش از اندازه قهوه عجب بلایی سرتان می‌آورد
  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟
  • با مصرف این میوه جوان شوید