Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-23@06:34:54 GMT

آدیداس و قرارداد عجیبش با فدراسیون فوتبال

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۳۶۵۳۷

عصرایران ، مهدی شادمانی - خیلی‌ها همچنان در ماجرای بند بند قرارداد کارلوس کی‌روش معترض هستند. آنها می‌گویند که کی‌روش ایران را گیرآورده و این قرارداد عجیب و یک‌طرفه را بسته است اما برای همین‌ها اگر توضیح داده شود که در قرارداد آدیداس و ایران چه می گذرد حداقل برای مدتی انتقاد از کی روش را کنار خواهند گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حقیقت ماجرا این است که از جزییات قرارداد آدیداس و ایران هیچ‌کس خبر ندارد. اخبار اینقدر قطره‌چکانی و عجیب و غریب منتشر می ‌شود که برای تسلط به بندهای قرارداد شما مجبورید در 4 سال گذشته همه اخبار را خوانده و حفظ کرده باشید و البته امروز بتوانید دروغ را از راست با درصد زیادی اطمینان تشخیص دهید.

اما حالا فکت هایی در انتهای ماجرا باقی مانده که نشان‌ می‌دهد حسابی ضرر کرده ایم. اولین مساله ماجرای یوزپلنگ ایرانی است. طبق ادعای برخی مسوولان آدیداس اعلام کرد که به طرح یوزپلنگ برای کیفیت اکسیژن رسانی لباس مشکل ایجاد می کند و آن را قبول نکرده اند البته که طرح های اجرا شده روی لباس مکزیک و آلمان نشان می دهد که ادعای آن مسوول از سر کم دانشی بوده و ادیداس چنین مساله ای را یا مطرح نکرده یا اگر مطرح کرده صادقانه نبوده است .

اما مسوولی دیگر فاش کرده که آدیداس یوزپلنگ حال حاضر را قسمتی از طراحی برند آل اشپورت می‌داند و حاضر نیست از آن استفاده کند. حالا این ادعا درست یا غلط یک مسوول دیگر هم گفته فرصت برای طراحی کم بود و طرح جایگزین نداریم. حالا درد اصلی اینجاست که تیم ملی ایران دومین تیم راه یافته به جام جهانی بوده و قاعدتا از زمان صعود تا امروز بیشترین فرصت ممکن در اختیار طراحان بوده.

نکات مطرح شده نشان می‌دهد قرارداد امضا شده مابین ایران و آدیداس اینقدر به نفع شرکت آلمانی هست که تا توانسته کم‌کاری کرده.اما چون قرارداد منتشر نشده کسی نمی‌داند آدیداس چطور موفق شده هم از زیر طراحی جدید فرار کند و هم طرح قدیمی را کنار بگذارد و به قول معروف پیراهن سفید ساده را به تن تیم ملی کند.

دومین مساله مبلغی است که در قرارداد به ایران می رسد. فدراسیون فوتبال ایران در این قرارداد به هر دلیلی به جای دریافت مبلغ نقد، فقط 70 درصد تخفیف گرفته. فکرش را بکنید.

تیم ملی ایران دومین تیم صعود کننده به جام جهانی بوده. یعنی وقتی برزیل به عنوان پرچم دار نایک به جام جهانی رسیده ، برزیل آسیا هم حضورش را در جام جهانی قطعی کرده. ان وقت مسوولان فدراسیون فوتبال نتوانسته اند ازاین حضور زودهنگام برای برترین تیم فوتبال آسیا در 4 سال اخیر درآمدی درست و درمان داشته باشند. نشان به آن نشان که درجام جهانی 2006 درآمد ایران از امضای قرارداد با پوما حدود دومیلیون دلار اعلام شد و البته در سال 98 هم ظاهرا نزدیک به نیمی از این قرارداد به دست فدراسیون فوتبال رسیده است.

در شرایطی که در سال 98 به هیچ وجه فوتبال ایران چنین قدرتی نداشت و همین کافی است که بدانید ایران به عنوان آخرین تیم به جام جهانی رسیده بوده است .اما حالا فدراسیون فوتبال نه تنها درآمدی از لباس های آدیداس ندارد که باید 30 درصد پول لباس هایی که دریافت می کند را هم بپردازد .همینقدر عجیب و باور نکردنی.

به عنوان سومین مساله اما باید به شایعات و حاشیه هایی که این مدت مطرح شد اشاره کرد. نزدیکان فدراسیون فوتبال خیلی زیرپوستی مشکلاتی را که همیشه در ایران برای امضای چنین قراردادی وجود داشته را در اختیار رسانه ها قراردادند و نحوه امضای قرارداد در مشکلات همیشه موجود گم شد. مشکلاتی که زمان امضای قرارداد با پوما هم بود اما باز هم سود رسانی داشت. این مشکلات یکی شامل حق کپی رایت بود که در ایران رعایت نمی‌شود اما ما به ازای عدم رعایت حق کپی رایت حالا ایران پیراهنی کاملا ساده خواهد پوشید که خب دیگر هیچ ویژگی‌ای ندارد که بخواهد کپی شود. یعنی دلیلی که مطرح شده از ابتدا بی اساس بوده.

دومین مساله قانون های تجاری ایران است که در زمان امضای چنین قراردادی شرکت طرف مقابل را مکلف می کند که در ایران و پس از مدتی به تولید البسه بپردازد. تولید آدیداس در ایران به معنی سود بیشتر این کمپانی است و بعید است که انها از آن فرار کنند اما معلوم نیست امضای این قرارداد چه سودی به چه کسی می رسانده که آدیداس را از این قانون ترسانده و به امضای قرارداد درست و درمان اسپانسرینگ و تولید آدیداس در ایران ضربه زده است.

در این میان اما بزرگترین مشکل همچنان عدم شفافیت مسوولان فدراسیون فوتبال است. آنها دوبار وعده رونمایی از پیراهن تیم ملی را داده اند و خلف وعده کرده اند والبته از مفاد قراردادشان هم هیچ کس خبر نداد فقط این را می‌دانیم که آدیداس اسپانسر ایران است اما ایران برخلاف همه کشورها پول می دهد و طرح لباسش ساده‌ترین طرح ممکن است.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۳۶۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیستم VAR چینی در راه ایران | لیگ باید جوان شود

به گزارش جام جم آنلاین، مهدی تاج امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران گفت: برنامه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برای فصل آینده این است که لیگ پویا و متحول در همه ابعاد باشد. لیگ ما تقریباً پیر است و باید به جوانگرایی آن فکر کرد. آفتی است که وجود دارد و در تیم ملی نیز این مشکل را داشتیم که خوشبختانه جوانگرایی محسوسی انجام شد. هیچ تیم ملی در دنیا قوی نیست مگر اینکه لیگ پربازده پشت آن باشد. تیم ملی برآمده از لیگ است.

وی افزود: امروز درباره اختتامیه لیگ با دوستان صحبت کردیم. دوستان در حال نوشتن پروتکلی هستند و دقیقاً باید اجرا شود. موضوع بعدی، جشن برترین‌هاست که پس از کرونا برگزار نمی‌شد، ولی وظیفه سازمان لیگ است که برترین‌های لیگ را انتخاب کند. جشن برترین‌ها قرار است با مدل AFC برگزار شود و ۳۰، ۴۰ نفر انتخاب نشود. دقیقاً مثل مدل AFC مفید و مختصر برگزار می‌شود. اختتامیه فینال جام حذفی موضوع بعدی بود که احتمالاً در کرمان برگزار می‌شود. به دلیل اینکه شهید سردار سلیمانی اهل کرمان بودند، بنا شد بازی در یکی از شهر‌های کرمان برگزار شود.

تاج بار دیگر با اشاره به بحث جوانگرایی در فوتبال ایران تصریح کرد: امروز آماری دادند که هزار و ۸ نفر در لیگ ثبت نام شده و ۵۴۸ نفر داخل زمین رفته‌اند. این مسئله نشان می‌دهد یک جای کار اشکال دارد. سال گذشته ۶۲۴ نفر ثبت شده بودند و ۴۸۴ بازیکن در زمین استفاده شدند. امسال به لحاظ محدودیت‌هایی که گذاشته شد، ۶۲۴ نفر ثبت نام شدند که از این تعداد ۴۸۴ نفر در زمین به کار برده شدند. وضعیت بهتر شد، ولی مطلوب نیست. مجید جلالی بحث‌های زیادی دارد و قرار است در جلسات آینده دوستان شرکت کند. باید بازیکنان نوجوان و جوان دیده شوند. سن لیگ بالاست و باید از بازیکنان جوان استفاده شود. برای تعدادی از بازیکنان نوجوان، جوان و امید جایی برای بازی نیست. این‌ها کلیات مربوط به لیگ بود.

رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: بحث‌هایی که امروز انحام می‌دهم برآمده از جلسات است و به سمتی می‌رویم که تا لیگ آینده شروع نشده است، همه چیز «هول هولکی» پیش نرود و فصل آینده متفاوت از سال‌های قبل برگزار شود.

تاج در مورد اینکه با وجود اجرای قانون سقف بودجه بازیکنان پرسپولیس و استقلال از میزان دریافتی‌های خود گله‌مند هستند، گفت: باشگاه‌ها معترض بودند که چرا فیرپلی مالی یا سقف بودجه می‌گذارید، بگذارید آزاد باشند و هر چقدر می‌خواهیم پول بدهیم. با این سقفی که گذاشتیم هنوز برخی از باشگاه‌ها به گفته بازیکنان‌شان ۳۰، ۴۰ درصد پرداختی داشته‌اند. این مسئله نشان می‌دهد کاری که سازمان لیگ انجام داد اصولی و منطقی و بر اساس شرایط کشور بوده است. در بحث خصوصی‌سازی و حرفه‌ای هستیم و امیدوارم در هفته پیش‌رو در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه تکلیف واگذاری استقلال و پرسپولیس مشخص شود. امیدواریم باشگاه‌ها پرداختی‌های‌شان را انجام دهند، چرا که اگر باشگاه‌ها به بازیکنان پرداختی نداشته باشند، باز هم مانعی برای صدور مجوز حرفه‌ای خواهد بود.

رئیس فدراسیون فوتبال در رابطه با بحث حق پخش تلویزیونی خاطرنشان کرد: حق پخش مسیر خودش را طی می‌کند. این مسیر در مجلس پیش می‌رود و در قانون هفتم آمده و ما هم نیز پیگیر هستیم.

وی در مورد بیانیه‌های باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال علیه یکدیگر خاطرنشان کرد: سازمان لیگ بیانیه خیلی خوبی درباره بیانیه‌نویسی صادر کرد و کار هماهنگی انجام شد. برخی اطلاعات کافی ندارند و می‌گویند فدراسیون هزینه دارد (جرایم سازمان لیگ نصیب فدراسیون فوتبال می‌شود)! اگر کسی تخلف نکند، یک ریال هم پول نمی‌دهد. این پول‌ها به سازمان لیگ می‌رسد و از آنجا خرج لیگ می‌شود. این جرایم ارتباطی به فدراسیون ندارد.

تاج درباره زمان استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی (VAR) گفت: امروز جلسه‌ای در سازمان برنامه و بودجه کل کشور داشتیم و خدمت وزیر ورزش و جوانان، مسئول تجهیز اماکن ورزشی و خزانه‌دار کل کشور بودیم تا تشریفات ورود VAR را انجام دهیم. در ۱۰، ۱۵ جلسه مربوط به VAR شرکت کردم و امیدوارم بتوانیم از کشور چین سیستم‌های مربوط به کمک داور ویدیویی را خریداری کنیم. این شرکت چینی در میان شرکت‌های مورد تأیید فیفاست.

دیگر خبرها

  • سقف قرارداد فوتبال زنان در ایران یک میلیارد تومان است
  • نبرد اسپانسرهای رئال مادرید و بارسلونا؛ کهکشانی‌ها با بیش از 200 میلیون یورو پیشتاز هستند
  • تاج: لیگ ما پیر است/ تشریفات ورود VAR چینی به ایران فراهم شده است
  • تاج: لیگ برتر ایران پیر است/ جشن برترین‌های لیگ با مدل AFC برگزار می‌شود
  • سیستم VAR چینی در راه ایران | لیگ باید جوان شود
  • VAR چینی در لیگ برتر ایران
  • VAR چینی وارد فوتبال ایران می‌شود
  • تاج: لیگ ایران پیر است و باید جوانگرایی شود
  • لیگ فوتبال ایران نیاز به جوانگرایی دارد
  • بند اخراج در قرارداد ناگلزمان: حواست را جمع کن!