Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، اکرم محمدی بازیگر قدیمی سینما، تئاتر و تلویزیون فعالیت هنری‌اش را با نمایش «خسیس» در سال 64 آغاز کرد و بازیگر نقش دوم زن در هشتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم مادر شد.

او با کارگردان‌های مطرحی همچون علی حاتمی کار کرد و بازی‌های خوبی در سریال «خانه سبز»، «مادر»، «دختری با کفش‌های کتانی»، «ساحره»،‌ «شیدا»، «سام و نرگس» و سریال «اولین شب آرامش» داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدی که برای بازدید از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در پردیس چارسو حاضر شده بود، به سوالات ما پاسخ داد.

 

*نظرتان درباره جدا شدن بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر و دادوستد فرهنگی بین کشورها در این عرصه چیست؟

اگر کسانی که از خارج ایران به این جشنواره می‌آیند، همه کشورها را شامل بشوند و نه فقط یک تعداد کشورهای خاص، این رخداد می‌تواند اتفاق خوبی باشد و آنها سفیر کشور ما خواهند شد و سینمای ما به سطح جهانی تبدیل خواهد شد. مشروط بر اینکه این روابط ادامه یابد و بعد از آمدن دیگر کشورها به ایران، این آثار منتقل شود؛ چه در زمینه بازیگری کارگردانی و سایر عوامل با هم مرتبط باشند. سینمای ما نیاز دارد که کارهای مشترکی با سینمای دنیا انجام دهد. اخیرا هم کارهای مشترک با سینمای هند انجام شده و استقبال مردم هم خوب بوده است.

بنابراین اگر این روابط حتی شکل تجاری هم داشته باشد، باز هم تبادل فرهنگ و صنعت با هم رخ می‌دهد. این تبادلات به ما کمک می‌تواند تا سینمایمان شناخته‌تر شود بنابراین اگر هدف این باشد بسیار اتفاق خوبی است اما اگر فقط این باشد که جشنواره‌ای برگزار شود چند فیلم معرفی و دیگر نتیجه‌ای نداشته باشد تنها هیاهویی برای هیچ است.

دست اندرکاران و مسئولانی که مهمانان را به جشنواره دعوت می‌کنند باید با برنامه‌ریزی صحیح این کار را انجام دهند تا اینکه تنها اینطور نباشد چند مهمان خارجی بیایند و بروند و هیچ اتفاقی هم نیفتد، بلکه تأثیرات اینها باید بررسی شود، حتی فیلم‌هایی که اکران می‌شود تأثیرشان بر سینمای ایران مشخص شود و در اولویت قرار بگیرد.

*از فیلم‌های ایرانی هم موفق به دیدن کار خاصی شدید؟

بله من تقریبا فیلم‌های مختلفی دیده‌ام، چند کار خوب در عرصه دفاع مقدس مثل «تنگه ابوقریب» و «سرو زیر آب» تماشا کردم، البته کار آقای حاتمی‌کیا را فرصت نکردم ببینم.

*کارهای دفاع مقدسی چطور بود؟

به نظر من الان برای این فیلم‌ها خیلی خوب حمایت و سرمایه‌گذاری می‌شود، با توجه به اینکه فیلم‌ها به لحاظ جلوه‌های ویژه و امکانات خیلی خوب هستند، برای این کارها بسیار زحمت کشیده شده است و کار ساده‌ای هم بازسازی آن زمان و زنده کردنش نیست و حمایت از این کارها خیلی خوب و قابل توجه بوده است.

*شما چرا چند سالی است که بازی نمی‌کنید؟

من سالیان سال است که کاری نمی‌کنم، فعلا بیننده هستیم تا شرایط را بررسی کنیم.

*علتش کارهای ضعیفی بوده که پیشنهاد می‌شود یا دلیل دیگری دارد؟

قطعا کارهایی که پیشنهاد شده خوب نبوده و من یک جایی گفته بودم در زمینه تلویزیون تکلیف مشخص است و کارها ضعیف است، امیدواریم اتفاقات خوبی بیفتد و کارها بهتر از این شود تا مخاطب را جذب کند، نه به زور بلکه خود مخاطب بخواهد که کارها را ببیند.

اما در زمینه سینما هم من یک جایی گفتم اتفاق دیگری در حال رخ دادن است، سینما تبدیل به یک دورهمی شده است که یک تعداد افراد دورهم جمع هستند، البته من نقدی به این قضیه ندارم که اصلاح شود؛ باید بگویم که سینما امروز از پیشکسوتان خیلی کم استفاده می‌کند. 

من مخالف حضور نسل جدید در کارها نیستم، منتها به نظرم در یک جایی دیگر اتفاقات و شخصیت‌ها تکرارشان خسته کننده و به روزمرگی می‌رسند درحالیکه در هنر نباید این اتفاق بیفتد و مباحث و شخصیت‌ها برای مردم جذابیتشان را از دست دهند. باز هم می‌گویم که نقدی به حضور جوانان ندارم شاید علتش این باشد که یک گروه وقتی با هم کار می‌کنند و راحت هستند، باز هم دوست دارند با هم ادامه دهند، اما قطعا بعد از چند کار نتایج خوبی نخواهند گرفت.

سینما، هنر و یک ریسک است، نباید بترسیم که پیشکسوتان و جوانان را با هم وارد کار کنیم؛ چرا که اولین خاصیت سینما این است که دل به ماجراها بزنیم. در حال حاضر فیلم‌های عزیزان ما یکی هم از یکی بهتر هستند این را نشان می‌دهد مثلا در یک جشنواره شاهد هستیم که سه فیلم از یک نفر وجود دارد، این نمی‌تواند اتفاق خوبی باشد.

در نهایت باید باز هم بگویم که همه این حرف‌هایم به معنای کار کردن خودم یا کار نکردنم نیست، من اگر کار مورد نظرم پیشنهاد نشود، به حرمت سی سال فعالیت هنری‌ام شاید اعلام کنم که دیگر کار نمی‌کنم اما این هم شاید مهم نباشد به نظرم اگر این روند جلو برود، روند جذابی نیست.

در همه جای دنیا مخصوصا در سینمای پیشرفته کسانی که جلوتر هستند و پرتجربه‌اند، طوری دیگری به آنها نگاه می‌کنند چرا که حاصل سالیان سال تجربه را با خود دارند و جوانان می‌توانند از آنها استفاده کنند اما در ایران کاملا برعکس است و این اتفاق خوبی برای مردم و سینمای ایران نیست. 

در ایران از یک جایی تصمیم گرفته می‌شود که فلان فرد دیگر نباشد! این اتفاق پیش پا افتاده‌ای است و اساسا به لحاظ هنری کار خوبی نیست  زمان نشان خواهد داد که این روند تا کجا جلو می‌رود و به چه نتایجی می‌رسد.

*امیدوارم به زودی کار خیلی خوبی از شما شاهد باشیم، چرا که شما برای نسل ما نوستالژی هستید...

من وقتی این حرف را از عزیزی می‌شنوم، برایم با ارزش‌ترین صحبت است و فکر می‌کنم شنیدن این حرف و حفظ آن به جرأت می‌گویم معادل ۱۰ کاری است که بخواهم در پرونده‌ام اضافه کنم؛ اگر این نوستالژی برای افرادی وجود داشته باشد به شدت باعث افتخار است. 

بنابراین به نظرم سه کار اضافه کردن به آمار کارها آنقدر تفاوت نمی‌کند تا اینکه عده‌ای واقعا هنرمندان را دوست داشته باشند.

*پیشنهاد تئاتر داشته باشید، می‌پذیرید؟

بله، اگر کاری مورد نظرم باشد، البته شاید خودم هم بخواهم کاری را کارگردانی کنم. الان فضای تئاتر فرق کرده و خیلی خوب است، چرا که تعدد سالن‌ها زیاد است و واقعا با عرصه تئاتر نباید شوخی کرد. در گذشته تئاتر به نوعی مهجور مانده بود اما الان شرایط تغییر کرده و امیدواریم تئاتر درگیر اتفاقات ناخواسته نشود، هر چند به نظرم خود ذات تئاتر اجازه نخواهد داد که این اتفاق بیافتد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۳۷۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطب‌الدین صادقی: تئاترِ اصفهان را احیا کنید

ایسنا/اصفهان قطب‌الدین صادقی با بیان اینکه اصفهان در تئاتر، صاحب یکی از سنت‌های بسیار درخشان است، گفت: برای احیای تئاترِ اصفهان به خلاقیت نیاز دارید، باید کار کنید، پژوهشگر می‌خواهید، به کُننده نیاز دارید و بدانید که بالاتر از حمایت نهادها، ارادۀ فردیِ آدم‌ها و روشن‌بینی هنرمندان است که اهمیت دارد.

این پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آنتونی گیدِنز (جامعه‌شناس و روان‌شناس) دربارۀ بازیابی هویت فردی و اجتماعی که قطعاً هویت فرهنگی را نیز شامل می‌شود جملۀ درخشانی دارد که باید به آن توجه جدی کرد؛ اساس کلام او این است که اول باید داشته‌های خود را دسته‌بندی کنید، یعنی باید مشخص کرد که چه چیزهایی دارید؟ در گذشته چه کرده‌اید؟ چه چیزی آفریده‌اید؟ از چه تکنیک‌ها و روش‌هایی استفاده کرده‌اید؟ و چه محتوایی تولید کردید؟ بنابراین برای بررسی هویت، ابتدا باید همۀ این موارد توسط پژوهشگران، شناسایی و دسته‌بندی شود؛ یعنی در مرحلۀ نخست باید بدانید که صاحبِ چه گذشته‌ای هستید و در این گذشته چه چیزهایی وجود داشته؟ باید آن‌ها را شناسایی و دسته‌بندی کنید.

او ادامه داد: نکتۀ دوم برای بازیابی هویت از نگاهِ «گیدِنز» آن است که شناساییِ گذشته به تنهایی کافی نیست، بلکه باید برای آن دست به تولید بزنید، یعنی آن را ادامه دهید و تولیداتِ شما در راستای داشته‌های گذشته باشد. اما سومین و مهم‌ترین موضوع این است که این تولیدات باید مداومت داشته باشد، یعنی به شکلی نباشد که الآن کاری را انجام دهید و پنج سال به کار دیگری بپردازید، درواقع باید کارِ خود را پشت سرهم و مانند یک جریان سیال و پیوسته انجام دهید.

این کارگردان، نویسنده و نمایشنامه‌نویس، تأکید کرد: با رعایت این موارد است که شما صاحب هویت می‌شوید. هویت، ماندن و ساختن است نه گریختن و خاطره تعریف کردن. خاطره‌های نوستالژی هیچ ارزشی ندارند، اما زمانی این گذشته دارای ارزش است که آن را زنده کنید و به واقعیتِ روز تبدیل کرده و برای آن کار کنید و وقت و عمر و ابتکار بگذارید. در این صورت می‌توانید هرکاری را انجام دهید.

صادقی افزود: اصفهان از دورۀ صفویه به بعد، نشانه‌های مهمِ زیادی درخصوص تئاتر مردمی، تئاتر کوچه و بازار، تئاتر مذهبی، و نقالی داشته و از همه مهم‌تر دارای تئاتر کمیک بوده که در نوع خود در ایران یگانه است و باید دوباره احیا شود، تئاترِ اصفهان را دوباره احیا کنید، بیافرینید.

او که یکی از شخصیت‌های اثرگذار در حوزۀ تئاتر و سینمای ایران به شمار می‌رود، گفت: نباید نشست که ابر و ماه و خورشید و فلک آماده شوند تا شما یک گام بردارید! بلکه اگر لابه لای همین مشکلات و گرفتاری‌ها و بحران‌ها و گرانی، یک قدم برداشتید عالی است، اما اگر قدمی برنداشتید هیچ‌وقت به جایی نمی‌رسید.

این هنرمند و مترجم اضافه کرد: آیا گذشتگانِ ما همگی در رفاه بوده‌اند؟ اصلاً چنین نیست. حافظ را سه بار برای اعدام بردند و آخرین‌بار وقتی که به خانه برگشت دخترش از ترس و نگرانی، تمام لوح‌های شعر او را پاک کرده بود و بعد از آن حافظ دق کرد. در آن شرایط، او حافظ شده است. یا ببینید که چه ستم‌هایی به مولانا و فردوسی و دیگران شده است! اما خودشان بودند که شرایط را به سود خود تغییر دادند. چگونه؟ با کار، با تلاش و خلاقیت، با ایمان به کار خودشان، صرف‌نظر از تشویق و تنبیه.

صادقی گفت: من یا کارِ خود را دوست دارم یا ندارم، این کاره هستم یا نیستم؛ اما نباید منتظر باشم تا فلانی من را تشویق یا تنبیه کند. تشویق یا تنبیهِ او در من ذره‌ای تأثیر ندارد، من کارِ خودم را می‌کنم.

این استاد دانشگاه افزود: آگاهی بر زیبایی‌شناسیِ کارم و آگاهی بر محتوای درست و آگاهی بر سازنده بودنِ تئاتر، راهنمای من است. من کاری جز این در جامعه ندارم و باید وظیفه‌ام را به‌درستی انجام دهم. باید این تعریف در میان همه وجود داشته باشد، نه اینکه فرد منتظر باشند که فلانی قدمی برای او بردارد و یا کمکی بکند تا او بتواند روی صحنه برود و سرفه‌ای کند! چراکه با این تفکر به هیچ‌جا نمی‌رسند.

او تأکید کرد: آدم‌های بزرگ منتظرِ کسی نیستند، بلکه خودشان شرایط را فراهم می‌کنند و در بدترین شرایط، خلاقیتِ خود را ترک نمی‌کنند. قبل از هر چیز با آدم‌های دارای اعتقاد کافی به کارشان نیاز دارید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آیا نکونام فصل بعد هم سرمربی استقلال خواهد بود؟
  • مورایس: بازیکنان من، چه اتفاق‌هایی برایتان رخ داد!
  • اتفاق جدید در پرونده یحیی گل‌محمدی
  • عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد/ سینما و تئاتر هنر فردی نیست
  • مطهری: گل محمدی بزرگتر و فنی‌ترین مربی ایران است
  • قطب‌الدین صادقی: تئاترِ اصفهان را احیا کنید
  • ۳۹ درصد پروانه های کسب کاغذی در لرستان الکترونیکی شد
  • اتفاق عجیب در صحن علنی مجلس /نمایندگان به جداول بودجه دسترسی ندارند!
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • آیین پاسداشت استاد سعید امیر سلیمانی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون