Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ استارت آپ های ایرانی یا همان کسب و کارهای نوین در سال های اخیر بدون حمایت و پشتوانه توانستند اتفاقات  خوبی را برای کشور رقم زده و دستاوردهای مناسبی داشته باشند. اشتغال‌زایی وسیع، تولید ثروت از دانش و فناوری و ظرفیت‌های موجود داخلی، توسعه و رشد صادرات غیرنفتی و توسعه خدمات، بخش اندكی از این دستاوردها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته جالب توجه در این میان رشد استارت آپ های داخلی در شرایط تحریم بود؛ بدون داشتن اطلاعات کافی از استارت آپ های خارجی که در دنیا موفق شده اند و با تکیه بر دانش جوانان ایرانی نمونه ایرانی تولید شد و توانست هم تراز رقیب خارجی خود پیش روی و نیاز داخلی را رفع کند.

نفوذ استارت آپ های خارجی به کشورهای دیگر

امروز با نگاهی گذرا به استارت آپ های خارجی به این نکته پی می بریم که برخی از آن ها موفق شده اند فراتر از مرزهای خود فعالیت کنند. شرکتی مانند اوبر که از شهر سان فرانسیسکو کار خود را آغاز کرد امروزه توانسته فراتر از ایالات متحده آمریکا پیش برود به طوری که در حال حاضر اوبر در اروپا و آسیا نیز موفق بوده و مشتریان زیادی دارد. از طرفی استارت آپی همچون آمازون که بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان محسوب می شود توانسته تا پشت مرزهای ایران فعالیت خود را گسترش دهد و از همین رو با فروش محصولات متنوع خود درآمد خالصی برابر با ۱۷۷٫۸۶ میلیارد دلار داشته باشد.

حال با توجه به این موارد اگر فروشگاه های اینترنتی ایرانی و استارت آپ های این حوزه فعال نبودند شرکتی مثل آمازون که مبداش آمریکاست، محصولات خود را در ایران نیز به فروش می رساند. سال گذشته فروش محصولات اینترنتی در ایران به 100هزار میلیارد تومان رسید که امروز می توانست سهم یک استارت آپ خارجی باشد.

رشد استارت آپ های ایرانی در سایه تحریم

کسب و کارهای نوین ایرانی با همه این موفقیت ها متحمل هجمه های زیادی نیز بودند؛ بخش قابل توجهی از هجمه‌های متعدد علیه شرکت‌های بزرگ و موفق استارت‌آپی ایرانی که از خارج از مرزها هدایت می‌شوند، نشان می‌دهد که دشمن برای کسب‌وکارهای نوین ایرانی برنامه دارد. بی شک در دنیای امروز استارت آپ ها نقش بسزایی در اقتصاد داخلی کشورها دارند و از این رو برخی از شرکتهایی (اوبر و آمازون) که مبداشان هم آمریکاست امروزه توانسته اند به چندین کشور رخنه کنند و با فروش محصول کشور خود، لطمه ای به اقتصاد کشورهای دیگر بزنند.

 ضربه زدن به اقتصاد داخلی هدف اصلی دشمنان خارجی

با این حال هدف دشمنان خارجی نیز ضربه زدن به اقتصاد داخلی و جلوگیری از پیشرفت علمی جوانان ایرانی است. از این رو رهبر معظم انقلاب ۱۱ تیر ۱۳۹۳ در دیدار با اساتید دانشگاه‌ها می فرمایند: «غفلت از دشمن بیرونى، خطاى راهبردى عظیمى است که ما را دچار خسارت خواهد کرد.خب، باید دشمن را شناخت، دید - حالا [اینکه] شما میگویید برخوردمان با دشمن این‌جور باشد، آن‌جور نباشد، بحث دیگرى است - دشمنىِ او را باید فهمید، نقشه‌ او را باید تشخیص داد. یکى از نقشه‌هاى مهمّ دشمن، متوقّف کردن حرکت علمى در کشور است. (رهبر انقلاب ۱۱ تیر ۱۳۹۳ در دیدار با اساتید دانشگاه‌ها)»

بعد از موضوع دفاعی و امنیتی، بحث اقتصاد داخلی به خصوص اقتصاد دیجیتال  مهمترین مسئله کشور است؛ در شرایط امروز قطعا اقتصاد دانش‌بنیان و فناوری‌محور و از نگاهی دیگر «اقتصاد دیحیتال» را باید مورد توجه ویژه قرار داد و نباید از حرکت دشمن علیه این ظرفیت‌ها غفلت کرد.  رهبر معظم انقلاب ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ در دیدار با مردم آذربایجان شرقی نیز می فرمایند: «جنگ واقعی جنگ اقتصادی است، جنگ واقعی تحریم است، جنگ واقعی گرفتن عرصه‌های کار و فعالیت و فنّاوری در داخل کشور است؛ این جنگ واقعی است. ما را به جنگ نظامی متوجّه می‌کنند تا از این جنگ غفلت کنیم.

حمله به کسب و کارهای نوین ایرانی توسط شرکت های بزرگ خارجی

با این تفاسیر امروزه برندهای استارت آپی ایرانی در شرایط تحریم و عدم دسترسی به اطلاعات استارت آپ های بین المللی متولد شده و توانسته اند با تکیه بر دانش جوانان ایرانی عملکردی خاص داشته باشند. نشان های تجاری بسیار زیاد ایرانی وجود دارد که هر روز مورد حمله شرکت های خارجی قرار می گیرد؛ روزی از بازارهای اینترنتی حذف می شوند و روزی به بهانه تحریم از دسترس خارج.

موفقیت هایی که در شرایط سخت از آن کسب و کارهای نوین ایرانی شده قطعا در سال جدید با حمایت های مناسب و توجه ویژه به شعار سال  بیش از پیش نمایان خواهد شد. در این شرایط می توان با همت جوانان ایرانی، کالای ایرانی خارج از مرزهای ایران نیز عرضه شود که در اینصورت تحولی بزرگ برای اقتصاد ایران نام خواهد گرفت.

رهبر انقلاب ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ در دیدار با مسئولان نظام می فرمایند:

من حالا در یک جمله‌ کوتاه اگر بخواهم عرض کنم، برنامه‌ی دشمن این است که توانمندی‌های جمهوری اسلامی را متوقّف کند؛ یا از بین ببرد یا اقلاًّ از رشد آنها جلوگیری کند؛ این برنامه‌ دشمن است. ما باید چه‌کار کنیم؟ ما باید تا آنجا که میتوانیم توانمندی‌ها را افزایش بدهیم. بنده بارها در این جلسه و جلسات گوناگون دیگر در این چند سال تکرار کرده‌ام: باید کشور قدرتمند بشود؛ یعنی همین توانمندی‌های گوناگون را باید افزایش بدهد. اگر افزایش دادیم، آن‌وقت میتوانیم آسوده به مردم بگوییم «مردم! آسوده بخوابید» و خیال خودمان راحت باشد. اگر توانمندی‌ها را افزایش ندادیم، باید در اضطراب به سر ببریم.

گزارش از سعید پیرزاده

انتهای پیام/

موفقیت استارت آپ های ایرانی در مقابل همتایان خارجی خود و تحریم

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استارت آپ نفت تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۳۷۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ شاهکار پارسی در اومااویا؛ از بزرگترین پروژه خارجی ایران چه می‌دانیم؟

ابرپروژه چند منظوره سد و نیرو «اومااویا» سریلانکا به ارزش ۵۳۰ میلیون دلار یک پروژه تمام ایرانی و از بزرگترین دستاوردهای صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور محسوب می‌شود. این پروژه امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت با حضور روسای جمهور ایران و سریلانکا به‌عنوان نماد توامندی و فناوری ایرانی، به بهره‌برداری رسید.

دریافت 34 MB

خبرنگار: مریم همتی / گوینده: دلارام سنجری / تدوینگر: محمدرضا زمانیان 

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی لازم برای تحقق اقتصاد دریامحور در راستای تحقق تمدین نوین اسلامی انجام شود
  • هشدار درباره آینده اقتصاد ایران
  • استفاده از روش‌های نوین برای به نتیجه رسیدن کارهای فرهنگی
  • حضور ۴۰۰ مهندس ایرانی برای ساخت یک سد | جزئیات شاهکار مهندسان ایرانی در پروژه اومااویا سریلانکا | ویدئو
  • اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید/ حمایت ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین
  • ویدیو/ شاهکار پارسی در اومااویا؛ از بزرگترین پروژه خارجی ایران چه می‌دانیم؟
  • بهبود شبکه‌های مخابراتی با مدیریت هوشمند محقق ایرانی استنفورد
  • کنسرسیوم بانکی با هفت امضا مالک پرسپولیس شد
  • کارگر قشری تاثیرگذار در رشد وشکوفایی اقتصاد درکشور
  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۲/ رئالیسم نوین ایرانی