Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، سلول های بنیادی جنینی منبع منحصربفردی هستند؛ چراکه توانایی تبدیل به انواع سلول های بالغ را دارند.
طبیعت متنوع این سلول ها آنها را در زمینه داروهای احیاکننده، مدل سازی بیماری ها و کشف داروهای جدید قابل استفاده کرده است. به موازات کشف سلول های بنیادی جنینی، توالی‌یابی ژنوم انسان و شناسایی مجموعه ژن ها که مسئول هویت ژنتیکی هستند، علم زیست شناسی را چند گام به جلو برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی این دستاورد به چالش جدیدی در درک عملکرد ژن های ژنوم انسان بدل شده است.
محققان آمریکایی به تازگی به ابزار جدیدی برای ترمیم عملکرد تمام ژن ها با استفاده از سلول های بنیادی جنینی دست یافتند. در این دستاورد جدید تمام ژن های موجود در ژنوم انسان با بیش از 180 هزار جهش متمایز بررسی شده است. برای تهیه چنین مجموعه ای، از فناوری پیشرفته ویرایش ژن کریسپر ' CRISPR' و یک نوع جدید از سلول های بنیادی جنینی که به تازگی توسط همین گروه مطالعاتی مشتق شده، استفاده شده است.
این سلول بنیادی جدید فقط دارای یک کپی واحد از ژنوم فرد است و در عوض دو کپی از مادر و پدر دارد که ویرایش ژنتیکی را ساده تر کرده است، زیرا برای جهش ژنتیکی فقط به یک کپی از هر ژن نیاز است.
این اطلس جامع نشان می دهد فقط حدود 9 درصد از ژن های ژنوم انسان برای رشد و بقای سلول های بنیادی جنینی انسان ضروری هستند، در حالی که 5 درصد از آنان رشد این سلول ها را محدود می کنند.
امکان بررسی ژن های مسئول در تمام اختلالات ارثی در مراحل اولیه رشد نیز با استفاده از این اطلس قابل بررسی است. همچنین می توان نحوه تاثیر ژن های عامل سرطان را بر رشد سلول های بنیادی جنینی با استفاده از این نقشه بررسی کرد.
مطالعه در مورد بیماری های ژنتیکی، انواع سرطان و تولید داروهای جدید از جمله مهمترین کاربردهای این اطلس است.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Cell Biology منتشر شده است.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۳۸۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضابطه ثبت فرآورده‌های بافت، سلول و ژن درمانی

محمد پیکان پور مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ضابطه ثبت فرآورده های بافت، سلول و ژن درمانی را ابلاغ و تاکید کرد: این ضابطه پس از اخذ نظر همه ذینفعان و با استناد به آیین نامه ثبت فرآورده‌های سلول، بافت و ژن درمانی مصوب مرداد ماه سال ۹۳ ابلاغ شده آورده است: به منظور برنامه ویژه ثبت تسریع شده فرآورده‌های بافت، سلول و ژن درمانی و فناوری‌های جدید در سازمان غذا و دارو را ارسال کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • اطلس سرمایه‌گذاری زمینه جذب سرمایه گذاران در ایلام را تسهیل می‌کند
  • نخستین اطلس کامل تنها قمر زمین منتشر شد
  • طراحی و تولید نسل جدید داربست‌های ترمیم استخوان
  • قیمت محصولات سایپا یکشنبه ۲ اردیببهشت ۱۴۰۳؛ حرکت خلاف جهت کوییک و اطلس در بازار
  • ضابطه ثبت فرآورده‌های بافت، سلول و ژن درمانی
  • ارتباط عجیب میان یک جلبک دریایی و بقای انسان‌!
  • سلامتی بنیادی‌ترین حق هر انسانی محسوب می‌شود
  • ناوگروه‌های ایران در کدام دریاها هستند؟
  • قضاوت بازی مالزی و ویتنام بر عهده موعود بنیادی فر
  • اظهارات مهم فرمانده ارشد ارتش درباره استقرار ناوگروه‌های ایران در دریاها