Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@09:08:53 GMT

تلاش براي زنده کردن مرده سياسي با موميايي

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۳۸۶۲۱

تلاش براي زنده کردن مرده سياسي با موميايي

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا- خبر کشف اسرار گورها و موميايي ها هميشه جذاب است و جنازه متعلق به هر کس که باشد و درهر جاي دنيا، خبرش دنبال کنندگان زيادي دارد؛ حالا اگر جنازه مربوط به دوراني باشد که شاهدانش هنوز زنده اند، جذابيتي صدچندان خواهد يافت، تاجايي که مي تواند يک مرده تاريخي يا سياسي را دوباره زنده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شايد تاکنون کم نبوده خبرهايي از اين دست که تا مدتها رونق داشتند؛ از مردان نمکي گرفته تا جنازه چند هزار ساله زني که در يکي از خيابان هاي تهران کشف شد؛ اما به جرات مي توان گفت که هيچکدام به گرد خبر يک عضو شوراي شهر در روز دوشنبه هفته جاري نمي رسد؛ آنجا که موضوع کشف جنازه موميايي را در شهر ري اعلام کرد.
حسن خليل آبادي که رياست کميته ميراث فرهنگي شوراي شهر تهران را هم دارد، به خبرنگاران گفت که هنگام حفاري قسمت غربي صحن شاه عبدالعظيم حسني يک موميايي کشف شده است.
او گفت، `بعضي احتمال مي‌دهند جنازه متعلق به پهلوي اول باشد که به‌ صورت موميايي شده به تهران آورده و در حرم عبد‌العظيم حسني دفن شده است` و همه چيز از همين جا شروع شد.
اما او گرهاي اين عضو شهر ، نتوانست از بار قطعيت کلام او درباره انتساب جنازه به خاندان پهلوي بکاهد. اين خبر همچون ريگي غلتان شد که در رسانه هاي مختلف چرخيد و خيلي زود مخاطب اصلي خود را پيدا کرد.
رسانه هاي خارجي تلاش کردند با شاخ و برگ دادن به اين خبر، هرگونه ابهام درباره انتساب جنازه به رضا پهلوي را از اذهان دور کنند و سردمدار همه؛ بي بي سي.
سايت بي بي سي اظهار نظر برخي خبرنگاران را با صفت `اصلاح طلب` و يا `ميراث فرهنگي` منعکس کرد که جنازه کشف شده را متعلق به رضا شاه مي دانستند و در مقابل، از روابط عمومي آستان عبدالعظيم و خبرگزاري هاي فارس و تسنيم مطالبي نقل کرد که اين ارتباط را رد مي کردند.
در اين ميان، تنها کسي که بيشترين بهره را از اين خبرها برد، فرزند شاه مخلوع بود. يک مرده سياسي با گمانه زني افرادي ناآشنا، به خبرها بازگشته بود.
او مي دانست که هرچقدر هم تلاش مي کرد، نمي توانست شرايط را اين گونه به نفع خود رقم بزند.
همه منتظر بودند که خاندان پهلوي ، بيش از همه فرح پهلوي درباره صحت موميايي و اصولا اينکه جنازه رضا شاه در ايران است يا جاي ديگر اظهار نظر کند، ولي نوه اش رضا اظهار نظر کرد. او توييت زد که خبرها در اين زمينه را از نزديک دنبال مي کند.
علي القاعده او بايد بداند و اگر هم تاکنون نمي دانسته در اين دو روز بايد از بزرگترهايش پرسيده باشد که جنازه جدش کجا دفن است؟ ولي اين طور نوشت که منتظر مشخص شدن واقعيت امر در روزهاي آينده مي‌ماند و به مقامات مسئول هم نسبت به هرگونه پنهان‌کاري و عدم شفافيت در اين خصوص هشدار مي‌ دهد.
اين ابهام زايي، پاسخي نبود که خوانندگان اين گونه مطالب انتظارش را داشته باشند.
اين توييت؛ علامت هاي سوال را در ذهن مخاطبان پر رنگ تر کرد.
** شهبازي: موميايي منسوب به رضا شاه شيادي است
تنها فردي که دانش آموخته بود و با استدلال در اين باره سخن گفت، عبدالله شهبازي، پژوهشگر تاريخ بود. او ماجراي اين موميايي را `شيادي مي داند.
شهبازي در کانال تلگرام خود نوشت : تصاويري پخش شده از جنازه‌اي که گويا به سبک مصر باستان موميايي شده (تکه‌هاي پارچه چسبيده به جسد، به سبک موميايي‌هاي قديم مصر، در عکس مشهود است). ادعا مي‌شود که اين «موميايي»‌ در شهر ري ‌کشف شده و به رضا شاه تعلق دارد که مقبره او پس از پيروزي انقلاب تخريب شد.
وي خاطر نشان کرد: رضا شاه در 4 مرداد 1323 در ژوهانسبورگ (آفريقاي جنوبي) فوت کرد. جنازه را «موميايي»‌ کردند و در مسجد رفاعي قاهره به امانت گذاشتند. در ارديبهشت 1329، زماني که موج نفرت از رضا شاه در ايران فرو نشست و فضاي سياسي آرام شد، جنازه ابتدا به مکه و مدينه و سپس به ايران منتقل شد و در 17 ارديبهشت طي مراسم رسمي تشييع و طبق قواعد اسلامي در مقبره اختصاصي در شاه عبدالعظيم دفن شد.
اين تاريخدان افزود: روش «موميايي» که براي حفظ جسد رضا شاه به کار رفت، روش متداول امروزين است که با «موميايي» در مصر باستان تفاوت دارد. در «موميايي» امروزين امعاء و احشاء را تخليه و موادي به جسد تزريق مي‌کنند که مانع از پوسيدگي و تعفن شود. در اين روش برخلاف مصريان باستان جسد را با پارچه نمي‌پيچند.
شهبازي نوشت : تصور سينمايي و عاميانه از «موميايي» رضا شاه سبب شد که عکس منتشر شده از اين جنازه به عنوان «موميايي» رضا شاه به سرعت پخش شود. نگاهي به عکس جنازه، که شبيه به «موميايي»‌هاي مصر باستان بازسازي شده، به سادگي اين شيادي را آشکار مي‌کند. در کنار عکس اين «موميايي» عکس جنازه رضا شاه نيز وجود دارد که نشان مي‌دهد او را به سبک مصر باستان « موميايي‌» نکرده‌اند.
او عکس موميايي پيدا شده را نشان داد و خاطرنشان کرد: ‌تکه‌هاي پارچه چسبيده به جسد تصور عاميانه از «موميايي» را تداعي مي‌کند. «موميايي» شبيه به تصوير جسد رضا شاه در تابوت بازسازي شده که لباس به تن دارد. در حالي که رضا شاه را طبق مراسم اسلامي و بدون لباس و با کفن دفن کردند.
** فضاي احساسي و سخن عقلاني
روايت ها متفاوت است و اظهارنظرها غيرکارشناسي. اغلب رسانه ها با افرادي به عنوان کارشناس ميراث فرهنگي مصاحبه کرده اند و تلويحا خواسته اند با جنازه شاه مرده با احترام رفتار شود. در اين هياهو اگر کسي با استدلال سخن بگويد هم حرفش گوش شنوا ندارد. در فضاي هيجاني و احساسي، جاي سخن عقلاني نيست.
به هر رو، تا اينجاي کار، موجي ايجاد شده که برخي سعي دارند از آن سواري و با شيادي و شبهه افکني از آب گل آلود ماهي بگيرند.
1770
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۳۸۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنده یاد اسکویی و روایت ورود به رادیو

برای شنیدن روایتی از زنده یاد مسعود اسکویی، اولین گزارشگر رادیویی ورزش در زمان ورودش به رادیو روی لینک کلیک کنید.

دیگر خبرها

  • ترکمن‌های گلستان غرق در شادی؛ یسنا در آغوش مادر آرام گرفت
  • در چه حالتی دایناسورها بار دیگر به چرخه حیات برمی‌گردند؟
  • بی‌بی‌سی از جنازه نیکا شاکرمی چه می‌خواهد؟
  • یک سوال از بی بی سی ؛ چگونه نیکا بعد از تعرض و قتل، با مادرش تماس گرفت! | رسانه انگلیسی از جنازه نیکا شاکرمی چه می‌خواهد؟
  • (ویدئو) زنده گیری افعی دم عنکبوتی در ایلام
  • مگر ما مرده باشیم که یکی از این خانواده به‌دست داعش شهید شوند
  • زنده یاد اسکویی و روایت ورود به رادیو
  • لحظه دلهره‌آور ریزش قبر در هنگام تشییع جنازه + ویدئو
  • واکنش حاج قاسم سلیمانی به یک تصمیم در فصل پنجم سریال پایتخت : مگر ما مرده باشیم که خانواده ایرانی سالم به ایران برنگردد (فیلم)
  • معلمان تربیت کنندگان آینده سازان کشورند