Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز فعالیت‌ها و پژوهش‌های قرآن و عترت در سال ۱۳۷۲ تأسیس و با توجه به گسترش و تقویت مطالعات قرآنی و ارتقاء سطح علمی طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی دانشگاه، در دی ماه سال ۱۳۸۶ با مجوز شورای گسترش آموزش عالی به پژوهشکده قرآن و عترت تبدیل شد. گروه‌های پژوهشی این پژوهشکده شامل گروه پژوهشی علوم قرآن و حدیث، گروه پژوهشی زبان و ادبیات عربی و گروه پژوهشی فلسفه و کلام اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهشکده با یاری محققان و نویسندگان در حوزه دانش‌های مربوط به قرآن و عترت می‌کوشد با تولید آثار علمی ارزشمند، نشست‌ها و همایش‌های علمی و تخصصی و نیز هدایت و ساماندهی فعالیت کانون‌های قرآن و عترت در جهت گسترش فرهنگ مطلوب قرآنی در سطح دانشگاه نقش خود را ایفا نماید. به همین منظور و برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این پژوهشکده و اولویت‌های پژوهشی آن خبرنگار ایکنا با عبدالمجید طالب‌تاش، رئیس پژوهشکده قرآن و عترت به گفت‌وگو نشست که مشروح آن را می‌توانید در ادامه بخوانید.

ایکنا: آقای دکتر طالب‌تاش ضمن خیر مقدم بفرمایید هدف از راه‌اندازی پژوهشکده قرآن و عترت در دانشگاه آزاد چه بود و فعالیت‌های این پژوهشکده در چه زمینه‌هایی است؟
پژوهشکده قرآن و عترت در دانشگاه آزاد اسلامی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی در حوزه قرآن و عترت طراحی و راه‌اندازی شد و همچنین از زمانی که این دانشگاه توسط رهبر معظم انقلاب مورد حمایت قرار گرفت، رویکرد جدیدی در این دانشگاه اتخاذ شده و معاونت‌ها به خصوص معاونت فرهنگی تحت‌الشعاع این رویکرذد قرار گرفت، پژوهشکده قرآن و عترت نیز زیرمجموعه معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد است. شاخص‌های اصلی رویکرد جدید دانشگاه آزاد در سه محور؛ مدیریت انقلابی، مدیریت علمی و مدیریت جهادی تعریف شده و در هر کدام از این رویکرد‌ها راهکار‌هایی برای رسیدن به اهداف وجود دارد.
بنده هم که از شهریورماه سال ۹۶ مسئولیت این پژوهشکده را به عهده گرفته‌ام، این سه محور را به عنوان شاخصه‌های اصلی فعالیت‌های پژوهشکده قرار داده‌ام و از همین‌رو کار‌هایی با همکاری دوستان با در نظر گرفتن این سه محور آغاز شده است. مدیران قبلی این پژوهشکده نیز تلاش کردند و پژوهشکده تولیداتی داشته که نباید آن‌ها را نادیده گرفت و ضمن در نظر گرفتن همه آن تلاش‌ها و زیرساخت‌ها، یک تیم مدیریتی جدید با توجه به این سه شاخصه کنار هم قرار گرفتند و کار آغاز شد تا همه فعالیت‌ها با در نظر گرفتن این سه محور دنبال شود.

اگر بخواهم به تفکیک فعالیت‌های پژوهشکده را ذکر کنم؛ نخستین کاری که پس از راه‌اندازی پژوهشکده انجام شد؛ فعال‌سازی گروه‌های پژوهشی بود، آنچه که در یک پژوهشکده می‌تواند شاخص اصلی باشد؛ فعال بودن گروه‌های پژوهشی است. به همین منظور تعداد ۱۶ نفر از اعضای هیئت علمی توانمند در حوزه قرآن و حدیث دانشگاه برای راه‌اندازی سه گروه پژوهشی شناسایی شدند و پس از شرح رزومه آن‌ها به رئیس دانشگاه، تاییدیه و ابلاغ دستور فعال‌سازی سه گروه پژوهشی از سوی رئیس دانشگاه صادر شد و گروه‌های پژوهشی مطالعات قرآنی، مطالعات حدیثی و مطالعات تطبیقی راه‌اندازی شد که هر کدام از این گروه‌ها یک مدیر گروه به همراه ۴ تا ۵ نفر عضو هیئت علمی دارد.

فعالیت دیگر چاپ فصلنامه‌های پژوهشی بود، پژوهشکده قرآن و عترت فصلنامه‌ای با عنوان «صحیفه مبین» داشت که تا شماره ۶۰ آن منتشر شد و این فصلنامه بیش از ۱۰ سال بود که چاپ می‌شد و رتبه علمی پژوهشی داخل دانشگاه آزاد را دارا بود، اما متاسفانه رتبه علمی پژوهشی وزارت علوم را کسب نکرد، نخستین کار بعد از تشکیل گروه‌های پژوهشی توجه به این مسئله بود و آمدیم مطابق با تمام شاخصه‌های وزارت علوم در اعطای رتبه علمی پژوهشی به نشریات و شاخص‌هایی مانند مدیر مسئول، سردبیر و اعضای هیئت تحریریه و وزن مقالاتی که نشریه باید داشته باشد، فصلنامه را منتشر کردیم و هم‌اکنون این نشریه در نوبت کسب رتبه علمی پژوهشی از سوی وزارت علوم است، بعید می‌دانم دوستان ما در وزارت علوم این رتبه را به فصلنامه صحیفه مبین ندهند، اگر این رتبه را بتوانیم کسب کنیم، اتفاق خوبی برای دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.

ایکنا: این فصلنامه، فصلنامه‌ای مشترک میان همه گروه‌ها است؟
علاوه بر فعالیت‌های مشترک گروه‌ها از جمله تهیه فصلنامه «صحیفه مبین» که در حوزه مطالعات قرآن و مشترک میان همه گروه‌ها است، هر یک از گروه‌ها فعالیت‌های تخصصی خود را دارند؛ در حوزه «مطالعات تطبیقی» اعضای هیئت علمی این گروه فصلنامه‌ای به زبان انگلیسی تهیه کرده‌اند، البته پیش‌تر نیز در فصلنامه‌ای با عنوان «برهان» که با همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاد دانشگاهی به زبان انگلیسی چاپ و منتشر شده بود فعالیت داشته است. تقریبا حدود ۶۰ درصد اعضای هیئت تحریریه این فصلنامه از پروفسور‌هایی هستند که در دانشگاه‌های مشهور دنیا تدریس می‌کنند. همچنین از سوی گروه مطالعات حدیثی قرار است فصلنامه‌ای با عنوان «عترت» تالیف شود و فعالیت آن مشخصا در حوزه حدیث خواهد بود.

ایکنا: دیگر برنامه‌ها و تولیداتی که از سوی پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد دنبال می‌شود چه خواهد بود؟
علاوه بر آنچه که ذکر شد، ما برای آنکه بتوانیم در پژوهشکده قرآن و عترت تولیداتی داشته باشیم، از سال ۹۳ برنامه‌ریزی صورت گرفت که در تمام واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه سبک زندگی ۱۴ معصوم (ع) سلسله همایش‌هایی ملی برگزار شود، بر این اساس موضوع همایش در هر استان و یا دو استان به صورت مشترک اختصاص به یک امام معصوم (ع) داشت. برای آنکه این همایش‌ها یک محصول و خروجی به همراه داشته باشد، از مسئولان برگزاری این همایش‌ها را که از ۱۴ مرکز استان کشور بودند دعوت کردیم و این‌ها در تهران گرد هم آمدند و طی نشست‌هایی به این نتیجه رسیدیم که ۱۴ کتاب در حوزه سبک زندگی معصومین (ع) تهیه و چاپ شود و تدوین این کتاب‌ها به گونه‌ای باشد که مورد استفاده همه باشد و این مجموعه ۱۴ جلدی شامل سیره و گفتار رسول الله (ص) در حوزه اخلاق اجتماعی و متناسب با نیاز‌های انسان معاصر است و تا آخرین جلد آن که مربوط به زندگی مهدوی است چاپ می‌شود. چاپ این مجموعه از اتفاق‌های خوب دانشگاه آزاد اسلامی است و آیین‌نامه تهیه این مجموعه ابلاغ شده و مراکز استانی در حال تدوین این مجموعه کتا‌ب‌ها هستند.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
ایکنا: در مورد جشنواره شیخ طبرسی هم که به تازگی دومین دوره آن برگزار شد توضیحاتی بفرمایید؛
در دانشگاه آزاد اسلامی نخستین جشنواره ملی قرآنی با نام «شیخ طبرسی» در سال ۹۵ برگزار شد. در دوره نخست، مجموعه آثار سال‌های مابین ۶۳ تا ۹۳ عرضه شدند و از آنجایی که این جشنواره دو سالانه است، از شهریورماه سال ۹۶ دومین دوره برگزاری آن کلید خورد و در این جشنواره آثار قرآنی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد و روحانیون شاغل که اثر آن‌ها مربوط به سال‌های ۹۴ و ۹۵ بود ارزیابی شدند. این دوره از جشنواره از سوی پژوهشکده قرآن و عترت و با همکاری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در ۱۵ اسفندماه سال ۹۶ در تهران برگزار شد. جشنواره خوبی بود و در حوزه‌های کتاب، مقاله و طرح‌های پژوهشی آثار خوبی به دبیرخانه واصل شد. در ضمن برگزاری دومین این جشنواره جایزه ویژه‌ای با عنوان «جایزه علامه طباطبایی» هم تعریف شده بود که در این دوره این جایزه به حضرت آیت‌الله جوادی آملی که دارای دو اثر گرانسنگ قرآنی؛ «تفسیر تسنیم» و «تفسیر موضوعی قرآن کریم» بودند، تقدیم شد و پیام ویدئویی ایشان به این جشنواره در روز اختتامیه پخش شد. دوره بعدی این جشنواره در سال ۹۸ برگزار می‌شود.

ایکنا: در انجام فعالیت‌ها و پیگیری برنامه‌های پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی آیا با دیگر دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی تعامل دارید؟
همایش علمی دیگری با عنوان «مطالعات قرآنی با رویکرد انگاره» که یک رویکرد جدید در مطالعات قرآن است را واحد گرگان دانشگاه آزاد با همکاری پژوهشکده آغاز کرد و این همایش در ۱۶ اسفند سال ۹۶ در گرگان برگزار شد و اساتید به نام در این همایش کارگاه‌هایی برگزار کردند. پیش از برگزاری آن، یک تفاهم نامه مشترک میان پژوهشکده قرآن و عترت و دانشگاه امام صادق (ع) منعقد شد که طبق این تفاهم‌نامه همایش‌ها و تالیفات مشترک خواهیم داشت، بر اساس این تفاهم‌نامه و برای اینکه این همایش محصول و خروجی هم داشته باشد، کتاب «مقدمه‌ای بر تاریخ انگاره‌ای و اندیشه‌ای» تالیف و منتشر شد که و این هم اتفاق خوبی بود که با دانشگاهی مانند دانشگاه امام صادق (ع) وارد تعامل شدیم و کتابی تالیف شد، در همین راستا نیز کتابی با نگارش دکتر پاکتچی در همین زمینه به زودی چاپ و منتشر می‌شود.

بحث مطالعات قرآنی با رویکرد انگاره و اندیشه‌ای؛ مبحث جدیدی در حوزه مطالعات قرآنی و دینی است که گاهی مواقع یک اندیشمند یا یک مورخی که می‌خواهد آن تاریخ را دنبال و یا بیان کند، مرز‌ها نزدیک می‌شود، گاهی تداخل وجود دارد، گاهی تفکیک و تضاد دیده می‌شود، کتاب «مقدمه‌ای بر تاریخ انگاره‌ای و اندیشه‌ای» نخستین کتابی است که در این زمینه تالیف شده است.

همچنین در حال تهیه پیش‌نویس یک تفاهم‌نامه با یک موسسه قرآنی در قم هستیم که بناست به صورت مشترک یک دوره سلسله کارگاه‌هایی با عنوانه «فرهنگ سازی پوشش اسلامی در فرایند نزول تدریجی آیات قرآن کریم» برگزار کنیم، همان‌طور که می‌دانید، فرهنگ عفاف و حجاب در سیر نزول آیات روندی داشته که طی این کارگاه‌ها این روند‌ها استخراج و بیان می‌شوند. دانشگاه‌های ما نیاز به کار‌های عمیقی در حوزه عفاف و حجاب دارند و این کارگاه‌ها به همین منظور هستند، مخاطب این کارگاه‌ها فراگیران و اعضای هیئت علمی و دانشجویان خواهند بود.

ایکنا: در تدوین پایان نامه‌ها و رساله‌های دکتری در حوزه قرآن و عترت پژوهشکده شما چه حمایت‌هایی می‌کند؟
اجازه بدهید یک کد به کسانی بدهم که می‌خواهند کار‌های پژوهشی، پایان‌نامه یا رساله خود را که مرتبط با فعالیت‌های پژوهشکده است انجام دهند؛ اولویت‌های پژوهشی پژوهشکده قرآن وعترت به تمام واحد‌های دانشگاهی ابلاغ شده که نزدیک به ۳۰ محور است، در این ابلاغیه یادآور شده‌ایم؛ اگر دانشجویان تحصیلات تکمیلی و یا اساتید راهنما، رساله و یا پایان‌نامه خود و یا دانشجو را در این راستا هماهنگ کنند، پژوهشکده هم حمایت معنوی و هم مادی خواهد داشت، در زمینه مشاوره اعضای گروه هیئت علمی به آن‌ها مشاوره می‌دهند و یا حمایت دیگر چاپ و انتشار اثر آن‌ها در قالب کتاب خواهد بود.

برخی از محور‌های مورد تایید پژوهشکده در حوزه اخلاق، سبک زندگی، تعاملات اجتماعی، نظام سیاسی دینی است، اینها زمینه‌هایی است که نیاز جدی وجود دارد که پژوهشگران در این عرصه‌ها وارد عمل شوند و حرف‌ها و ایده‌هایی که در متون دینی ماست استخراج کنند و در اختیار مخاطبان قرار دهند. بخشنامه مذکور به دانشکده‌ها ابلاغ شده و به اساتید و اعضای هیئت علمی گروه‌ها هم گفته شده که دانشجویان خود را در جریان این امر قرار دهند و دانشجو بتواند در این محور‌ها با توجه به علاقه‌مندی کار پژوهشی انجام دهد.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
ایکنا: در مورد وضعیت آموزش قرآن در دانشگاه آزاد اسلامی انتقاد‌هایی شده بود، آیا این آموزش که در قالب درس آشنایی با قرآن در این دانشگاه تدریس می‌شود، در سطح دانشگاه است یا خیر؟
دانشگاه آزاد اسلامی درس آشنایی با قرآن را به صورت اختصاصی خارج از سرفصل‌های شورای عالی انقلاب اسلامی تعریف کرده که تمام دانشجویان کارشناسی غیر از رشته‌های الهیات باید این درس را بگذرانند و یک واحد درسی عملی دو ساعته است. در مجامع قرآنی این درس به عنوان یکی از نقاط مثبت دانشگاه آزاد اسلامی مطرح می‌شود، بار‌ها دوستان ما در شورای فعالیت‌های قرآنی به ما مراجعه کرده‌اند و راهنمایی می‌خواهند که ما باید چه کار کنیم تا بتوانیم این درس را در سرفصل‌های وزارت علوم، دانشگاه پیام‌نور، جامع علمی کاربردی و ... بیاوریم.

یک فعالیت قرآنی تمیز و مرتب و اثرگذار دانشگاه آزاد دارد، البته قبول دارم ضعف‌هایی وجود دارد که به یاری خدا آن‌ها را مرتفع خواهیم کرد، شاید یکی از این ضعف‌ها مربوط به یکی از سه بخش این درس باشد؛ این درس یک بخش آموزش قواعد، یک بخش روانخوانی و یک بخش مفهوم دارد، در مورد بخش اول قبول دارم که جای آن در دانشگاه نیست و دانشجوی ما در دانشگاه نباید به این مقوله بپردازد، رویکرد ما برای سال تحصیلی جدید این است که کتاب دو رویکرد اصلی روخوانی و روانخوانی و تدبر داشته باشد، جایگزین بحث آموزش، قواعد تدبر در قرآن خواهد بود.

۲۰ هیئت گزینش در ۲۰ مراکز استانی داریم که همگی از برجسته‌ترین اساتید قرآنی در حوزه قرائت و تجوید، علوم قرآنی و ادبیات عرب هستند. از مدرسان مصاحبه گرفته می‌شود و در صورتی مجوز به آن‌ها اعطا می‌شود که از فیلترینگ هیئت گزینش عبور کنند. ما تلاش خود را کرده‌ایم که اساتیدی وارد این مجموعه شوند که از توان علمی کافی برخوردار باشند. مجوز یک‌بار داده می‌شود، اما این مجوز‌ها مقطعی و به صورت یکساله تا دو ساله هستند، دلیل آن هم این است که این اساتید خود را تقویت کنند و مجدد از نظر علمی، اخلاقی و نحوه تدریس ارزیابی شوند.

ایکنا: گفته می‌شود دانشجویان بدون حضور در کلاس‌های این واحد درسی تنها در امتحانات شرکت می‌کنند تا نمره آن را کسب کنند، این موضوع را تایید می‌کنید؟
خیر اینکه ممکن است کسانی پیدا شوند که کلاس بروند و امتحان ندهند تا کنون اتفاق نیفتاده، ادعا می‌کنم به هیچ عنوان در هیچ واحد دانشگاهی ما این اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد. درس آشنایی با قرآن کریم مانند تمام درس‌های دیگر دانشگاه آزاد در ۱۶ کلاس درسی برگزار و در هفته ۱۷ یا ۱۸ آزمون آن برگزار می‌شود.

ایکنا: در مورد وضعیت بودجه‌های پژوهش‌های قرآنی ارزیابی شما چیست؟ آیا با مراکز پژوهشی در این حوزه هم‌افزایی وجود دارد؟
من هم مانند دیگر افرادی که به این موضوع مرتبط می‌شوند، نقد دارم، یکی در بحث اختصاص صحیح این بودجه که در عمل می‌بینیم این اتفاق نمی‌افتد و بودجه‌ای که برای فعالیت‌های قرآنی است و باید هزینه شود در این راه هزینه نمی‌شود، یکی دیگر آنکه راهکار درست و دقیقی برای توزیع و هزینه‌کرد این بودجه تعیین نشده و یک جا‌هایی سلیقه‌ای عمل می‌شود و یک جا‌هایی هزینه‌ها منحرف می‌شود، همین مورد در مسئله نخست اثرگذار بوده است، معتقدیم اگر بودجه هزینه نشد باید در صندوق بماند. این دو نقد جدی بر بودجه‌های قرآنی وجود دارد که بخشی به دولت و مجلس مربوط و بخش دوم هم به وزارت علوم و آموزش و پرورش و وزارت ارشاد مربوط می‌شود که عهده‌دار هزینه‌کرد این بودجه هستند، بهتر است در اختصاص بودجه فعالیت‌های قرآنی اعم از تبلیغی، ترویجی، آموزشی و پژوهشی مشورت بگیرند و در هزینه‌کرد‌ها برنامه‌ریزی کنند. هماهنگی‌ها و هم‌افزایی‌هایی با پژوهشکده‌ها و مراکز وجود دارد، اما آن‌طور که باید باشد نیست.

ما در دانشگاه آزاد اسلامی در بحث پژوهش‌های قرآنی فعالیت‌ها را دو بخش کرده‌ایم، یکی پژوهشکده قرآن و عترت و دیگری اداره فعالیت‌های قرآنی است که به بخش تبلیغی و ترویجی می‌پردازد، ما عهده‌دار بخش پژوهش در دانشگاه هستیم و دو برنامه سراسری کشوری داریم؛ یکی مسابقات سراسری قرآن و عترت که به جشنواره ملی قرآن ختم می‌شود که سطح بین‌المللی آن را جهاد دانشگاهی برگزار می‌کند و دیگری جشنواره هنر و ادبیات دینی است که به همه هنر‌های قرآنی؛ خط، نقاشی، معرق، مجسمه‌سازی و ... اختصاص دارد.

ایکنا: متشکرم از وقتی که در اختیار ما گذاشتید، اگر نکته‌ای دارید بفرمایید؛
یک بحث پیرامون سایت پژوهشکده است که چند سالی راکد مانده بود و به دنبال این هستیم که هر چه سریع‌تر این سایت را احیا و یا سایتی را جایگزین کنیم، البته فصلنامه‌ها سایت مختص خود را دارند؛ و نیز قصد داریم دو شورا برای پژوهشکده راه‌اندازی کنیم، یکی شورای برنامه‌ریزی است که در حوزه آموزش‌های قرآنی به ما کمک می‌کند و دیگری شورای پژوهشی است که سطح آن یک مقدار بالاتر است و در حوزه مطالعات قرآنی پژوهشکده را همراهی می‌کند.

همچنین با دوستان گروه مطالعات قرآن حرکتی را آغاز کردیم که در دانشگاه آزاد اسلامی ترجمه خاصی از قرآن را تالیف کنیم که شاید حدود ۱۸ ماه زمان ببرد، ترکیبی از تحت‌الفظی و ترجمه آسان است که یک سبک خاص خواهد بود و این ترجمه از سوی مجموعه نویسندگان گروه مطالعات قرآنی تالیف خواهند شد.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
گفت‌وگو از مریم روزبهانی
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۳۹۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت میزبان برنامه محفل برای تماشای مسابقه قرآنی‌ها

 

 در سطح کشور مسابقات زیادی برای کسانی که همنشین و مانوس با قرآن هستند، برگزار می‌شود. در تلویزیون مسابقه قرآنی که فضای جذابی داشته باشد و اختصاص به حافظان قرآن داشته باشد، نداریم. برنامه مسابقه قرآنی‌ها کاری از شبکه قرآن و معارف و مرکز هنری رسانه‌ای نهضت در ۲۵ قسمت ۳۵ دقیقه‌ای تولید شد. از ویژگی‌های مهم برنامه می‌توان به مجری و تیم سردبیری اشاره کرد. اتاق فکر از نویسنده تا تیم سردبیری از حافظان قرآن کریم بودند. در واقع حافظان قرآن در تمام ارکان تولید «مسابقه قرآنی‌ها» نقش داشتند.

 طبیعتا ماجرای «محفل» با «مسابقه قرآنی‌ها» متفاوت است. «محفل» روایت فعالین و قاریان قرآنی است، اما در «مسابقه قرآنی‌ها» دو گروه چهار نفره مقابل هم قرار می‌گیرند، که قدرت حافظه و میزان حفظ قرآن را با سوالات طراحی شده به چالش می‌کشند. در نهایت یک گروه برنده می‌شود و کمک هزینه مشهد به گروه برگزیده اهدا می‌شود.

در ادامه قاری بین المللی، حسنین الحلو، میزبان برنامه قرآنی محفل در یک ویدیویی همراه با مجری توانمند برنامه از مردم و مخاطبان تلویزیون دعوت کرد تا این برنامه مسابقه قرآنی را تماشا کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

علاقه‌مندان می‌توانند برنامه مسابقه قرآنی‌ها را روز‌های فرد ساعت ۲۲:۱۵ از قاب شبکه قرآن و معارف اسلامی به تماشا بنشینند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • تولید آرد بدون گلوتن توسط پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی
  • امضای تفاهم نامه همکاری میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی
  • تفاهم نامه میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی منعقد شد
  • امضای تفاهم‌نامه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد و دادگستری شاهرود
  • دعوت میزبان برنامه محفل برای تماشای مسابقه قرآنی‌ها
  • تجلیل از قاریان و عوامل اجرایی جمع خوانی قرآن کریم در بروجرد
  • روز پرکار دانشگاه آزاد کرمانشاه با امضای ۲ تفاهم‌نامه همکاری
  • حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند
  • تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست آذر بایجان غربی
  • جهانی شدن تنها از طریق قرآن ممکن خواهد بود