Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:20:27 GMT

دانشگاه‌های ایران برای رفع نیازهای صنعت پیشقدم شوند

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۳۹۹۹۹

دانشگاه‌های ایران برای رفع نیازهای صنعت پیشقدم شوند

سمنان- ایرنا- استاد دانشگاه کلارکسون آمریکا در رشته مهندسی مکانیک گفت: دانشگاه ها در ایران باید با هدف رفع نیازهای بخش صنعت از مسیرهای علمی پیشقدم شوند.

گودرز احمدی روز چهارشنبه در حاشیه همایش بین المللی انجمن مهندسان مکانیک ایران در دانشگاه سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود : در ایران دانشگاه باید صنعت را بپذیرد و در برنامه ریزی های علمی دانشگاه ها نیازهای صنایع درنظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی درباره لزوم نتیجه گیری درست از علم برای استفاده در بخش صنعت، اظهارداشت : استفاده از علم در مسیر توسعه پایدار در ایران آغاز شده و جا دارد هنوز بیشتر در این زمینه کار شود.
استاد دانشگاه کلارکسون آمریکا با اشاره به نظریه تبدیل ایده به ثروت که از سوی دانشگاه های دنیا دنبال می شود، خاطرنشان کرد : این مسیر راه دشواری است و در گام اول باید کاربرد علم برای تبدیل شدن به ثروت از طریق صنعت مشخص شود.
وی با تاکید بر اتخاذ راهکارهای بومی برای ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران، تصریح کرد : اکنون چندسال است که شرکت های دانش بنیان در دانشگاه های ایران شکل گرفته و فعالیت مناسبی دارند، در دانشگاه ها باید روندی وجود داشته باشد که دانشجویان در کنار علم آموزی نتیجه آن را شاهد باشند.
احمدی اضافه کرد : در ابتدا نحوه کاربردی کردن علم در ایران کمتر مورد توجه بود و نگاه غلطی درگذشته در ایران بود که کار علمی نباید به دنبال منفعت مالی باشد، ولی در دنیای امروز علم بدون هدفگذاری تبدیل شدن به ثروت چندان مورد اقبال نیست.
وی با بیان این که در زمان حاضر دانش آموختگان از دانشگاه خارج می شوند ولی بازار کاری ندارند، تاکید کرد: دانشجویان باید از مسیر علمی رفع نیاز یا حل یک مشکل را دنبال کنند که بتوانند برای خود شغلی ایجاد کنند.
وی یادآور شد : از مسیر علم باید دانشجویان به دنبال نتیجه ای باشند که برای آن ها ایجاد شغل کند به دنبال ایده هایی بروند که به تولید و شغل تبدیل شود.
استاد دانشگاه کلارکسون آمریکا با اشاره به این که در ایران رابطه صنعت و دانشگاه پیچیده است، گفت: در آمریکا صنایع وارد دانشگاه شدند و کار مستقیم بین این 2 بخش انجام می شود.
احمدی اضافه کرد : در آمریکا به عنوان مدل موفقی از ارتباط دانشگاه و صنعت، تیمی از شرکت های مهم تولیدی وارد دانشگاه می شوند و برای بیان نیازهای صنعتی خود مشورت به دانشمندان ارایه می دهند.
وی با بیان این که این طور به نظر می رسد که در ایران اکنون صنعت به دانشگاه اعتماد نمی کند و دانشگاه نیز به صنعت مشکوک است، تاکید کرد : این برداشت غلط از هر 2 سو باید شکسته شود.
وی اظهارداشت : هدف دانشگاه تربیت دانشمندان برای کارآمدی برای جامعه است و صنعت نیز به نیروی انسانی دارای کارآمدی نیاز دارد، در حقیقت، نیاز این 2 بخش متقابل است، ولی این رابطه باید هرچه زودتر بهبود یابد.
استاد دانشگاه کلارکسون آمریکا به سطح بالای علمی دانشجویان ایرانی در دانشگاه های خارج از کشور اشاره و اضافه کرد: ایرانی ها در دانشگاه های بین المللی ممتاز هستند، در کنار هوش و پشت‌کار دانشجویان ایرانی، انگیزه علمی بالایی در زمینه های مختلف به ویژه مهندسی مکانیک دارند.
بیست و ششمین همایش بین المللی سالانه انجمن مهندسان مکانیک ایران که روز سه شنبه در دانشگاه سمنان آغاز شد، دستکم 10 مهمان خارجی از کشورهای آمریکا، کانادا، چین، استرالیا و انگلستان حضور دارند و برگزاری 13 کارگروه تخصصی و نمایشگاه تخصصی در 25 غرفه و 10 کارگاه تخصصی از دیگر بخش‌های مهم این همایش سه روزه است.
دانشگاه سمنان 13 هزار دانشجو و دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه یکهزار دانشجو و 2 مجله علمی پژوهشی دارد.
6103/6026

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي دانشگاه صنعت همايش بين المللي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۳۹۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری رویداد صدرا با حضور ۲۵ شرکت صنعتی در دانشگاه آزاد همدان

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا خاکساری از برگزاری رویداد صدرا (صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) با حضور ۲۵ شرکت صنعتی و خدماتی در این واحد دانشگاهی خبر داد و اظهار کرد: این رویداد با شعار صنعت، دانشگاه، راه اشتغال و برای اشتغال همزمان با تحصیل دانشجویان و با حضور فعال نمایندگان صنایع بزرگ در دانشگاه به‌منظور مصاحبه، جذب و استخدام دانشجویان و دانش‌آموختگان توانمند برگزار می‌شود.

وی افزود: هدف رویداد صدرا ارتباط دانشگاه با صنعت، اشتغال آفرینی، استفاده از دانشجویان به‌عنوان کارآموز و کارورز، افزایش مهارت‌های شغلی، آشنایی دانشجویان با چالش‌های واقعی صنعت، تبدیل ایده‌های علمی به محصولات صنعتی و تجاری، حمایت مالی صنایع از پایان‌نامه‌هاست.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان گفت: اقدام رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامگذاری سال ۱۴۰۳ با نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، حامل پیام‌های معناداری است و می‌تواند تغییرات مثبتی را در فضای اقتصاد کشورمان نوید دهد. در همین راستا پیوند دانشگاه و صنعت یکی از شناخته‌شده‌ترین راه‌های توسعه اقتصادی اجتماعی بوده و دستیابی به توسعه ملی توجه به همبستگی، بخش صنعت و دانشگاه را ایجاد می‌کند.

خاکساری عنوان کرد: با نگاه به اسناد بالادستی و سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی انگیزه این دانشگاه برای توسعه از تمرکز روی تحقیق و توسعه محض توسعه علوم کاربردی و ورود به دنیای کسب‌وکار افزایش یافته و در همین راستا نخستین رویداد صدرا (صنعت، دانشگاه راه اشتغال) با حضور صنایع و شرکت‌های بزرگ استان همدان به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: شرکت شیشه همدان، شرکت قطعه سازان سینا، شرکت کنترل گاز اکباتان، شرکت تعاونی زرین بتن اکباتان، شرکت صنایع غذایی سحر همدان، شرکت شیر پاستوریزه پگاه، شرکت لیکا، شرکت هلدینگ ساختمانی خشت سبز، شرکت آروین پارس نیرو، شرکت سهامی بیمه ایران، سازمان مدیریت صنعتی، شرکت تعاونی تولید روستایی استان همدان، شرکت دانش‌بنیان گسترش طراحان، واحد فن‌آور به نگار، واحد فناور بهین رویش سبز، شرکت شتاب‌دهنده برازه، شرکت دانش‌بنیان آترین آذین فناور، گروه پژوهشی سنجش و تصحیح با بیومکانیک، رسانه همدان پیام، فرهنگسرای کسب‌وکار شهرداری، گروه رسانه و ارتباطات مرکز تندرستی و سلامت، شرکت تبلیغاتی اهورا در این رویداد حضور دارند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان مطرح کرد: آئین افتتاحیه این رویداد در ۱۶ اردیبهشت‌ماه برگزار و نمایشگاه جنبی به همراه برگزاری چند کارگاه مهارتی و کارآفرینی از برنامه‌های این رویداد است.

کد خبر 6094062

دیگر خبرها

  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • جهاددانشگاهی؛ حلقه میانی پیوند صنعت و دانشگاه
  • افشای مدرک تحصیلی استاد همه‌چیزدان عرصه سیاست ایران | کدام دانشگاه درس خوانده است؟ +سند
  • راه‌اندازی یک واحد صنعتی در دانشگاه آزاد شاهرود/ ۵۰ دانشجو در فاز نخست شاغل می‌شوند
  • باید فبین‌فود را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم
  • راه‌اندازی یک واحد صنعتی در دانشگاه آزاد شاهرود/ اشتغال ۵۰ دانشجو در فاز نخست
  • پاسخ به نیازهای کشاورزی مطالبه‌ای از دانش‌بنیان‌ها
  • توزیع ۵۰۰ بسته پوشاک در میان فقرا و نیازمندان کردستانی
  • برگزاری رویداد صدرا با حضور ۲۵ شرکت صنعتی در دانشگاه آزاد همدان
  • مهارت آموزی به یک هزار دانشجو در واحد‌های صنعتی دزفول