Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@12:02:41 GMT

تعیین مصادیق بد حجابی نباید به پلیس سپرده می‌شد

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۴۰۱۴۵

تعیین مصادیق بد حجابی نباید به پلیس سپرده می‌شد

دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری ضمن بیان اینکه در طرح ارتقای امنیت اجتماعی ظاهراً فقط با زنان مقابله جدی شده است در عین حال گفت: به نظر می‌رسد نباید در مصوبه "طرح جامع عفاف و حجاب " حدود عفاف و حجاب و تعیین مصادیق به اصطلاح بدحجابی به نیروی انتظامی به عنوان پلیس، سپرده می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، شهناز سجادی با بیان اینکه «ممکن است در زمان جلب متهم مقاومتی رخ دهد، اما این برخورد باید متناسب با مقاومت فرد و نوع جرم باشد»، افزود: اما در مورد حادثه رخ داده دو مطلب قابل تامل بیشتری وجود دارد؛ اول اینکه، برخورد فیزیکی با زن مورد ارشاد و کشاندن روی زمین برای بردن به اداره پلیس از سوی گشتی که قطعاً فلسفه وجودی آن با توجه به عنوانی که دارد ارشادی بوده است، صحیح نیست. زنان با توجه به سابقه فرهنگ ایرانی و اسلامی حرمت و کرامت داشته و ناموس جامعه هستند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: نکته قابل تامل بیشتر این است که اینگونه برخوردها هزینه زیادی برای نظام و مامورین زحمت کش و شریف نیروی انتظامی در سطح ملی و بین المللی دارد.

 

این وکیل دادگستری با بیان اینکه «قطعاً مامورین شریف نیروی انتظامی که شهروندان امنیت شبانه روزی خود را مدیون این عزیزان هستند، در حوزه وظایف خود آموزش های لازم را دیده‌اند»، اظهار کرد: در زمان آغاز اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی ( طرح گشت ارشاد)گفته شده بود که مامورین آموزش لازم را دیده‌اند و در این طرح ابعاد روانشناسی و جامعه شناسی با شیوه‌های ایجابی ترغیب و تشویق رعایت شده است.

تعیین مصادیق «بد حجابی» نباید به پلیس، سپرده می‌شد

 

به گفته سجادی، این طرح اجرایی بر اساس مصوبه مورخ ١٤ دی ماه ٨٤ شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان "طرح جامع عفاف و حجاب " عملیاتی شد. در همین مصوبه دو مقوله "تذکر " و "برخورد قانونی" به عنوان وظیفه و الزام مامورین انتظامی یعنی برخورد قانونی طبق ضوابط قانونی یعنی در چارچوب اصول قانون اساسی، آیین دادرسی کیفری و مقررات قانون تعزیرات تعیین شده است.

 

این فعال حقوق زنان با اشاره به اینکه این شیوه جلب بدون حکم قضایی زنان که معمولاً توام با کشمکش است و در جامعه بازتاب دارد، نه تنها خلاف ضوابط قانونی است بلکه دور از شان جامعه اسلامی، پلیس و زنان است، تصریح کرد: به ویژه آنکه که بخش قابل توجهی از زنان مورد برخورد گشت ارشاد، نجیب، متدین و با تحصیلات عالیه بوده‌اند؛ به نظر می‌رسد نباید در این مصوبه حدود عفاف و حجاب و تعیین مصادیق به اصطلاح بد حجابی به نیروی انتظامی به عنوان پلیس، سپرده می‌شد.

 

دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهور در ادامه اظهار کرد: البته این امر بدون پیام هم نیست. تعریف مشخصی از حجاب در ماده ٦٣٨ قانون تعزیرات و مصوبه مذکور به عمل نیامده که درست هم هست زیرا اصولاً مدل حجاب شرعی در مکان و زمان مختلف، متفاوت، متنوع و عرفی بوده است.

در طرح ارتقای امنیت اجتماعی ظاهراً فقط با زنان مقابله جدی شده است

 

وی با اشاره به اینکه در هر حال حجاب شرعی چالش اصلی نیست، زیرا به مانند سایر قوانین شهروندان ملزم به رعایت آن هستند، افزود: بلکه ورود نیروهای پلیس در این امر فرهنگی و ارشادی و نحوه برخورد با آن و حواشی ایجاد شده، چالش اصلی است در حالی که در سایر جرایم با چنین ساز و کار پلیسی برای مقابله با آن مواجه نیستیم. برای مثال برای کاهش بسیاری جرایم مهم و خطرناک که امنیت جان و مال و نوامیس شهروندان را تهدید می کند و از نظر آماری هم در جامعه قابل توجه است، شاهد گشت‌های منظم و مستمر با آن تعداد مامور و هیبت مشابه گشت ارشاد نیستیم.

 

این وکیل دادگستری در ادامه گفت: برای مثال در شبانه روز بعضا منازل و اموال شهروندان به سرقت می‌رود؛ شاهدیم که کودکان به اصطلاح کار علناً در چهار راه‌ها تا نیمه‌های شب رها هستند و جان و سلامت و حیثیت آنان در معرض خطر است. اگر بانویی در شب یا حتی روز منتظر تاکسی در کنار خیابان بایستد خودروهایی با نیت پلید جلوی او متوقف می‌شوند. دسترسی به مواد مخدر آسان است و معتادان در روز روشن در روی جدول‌های اطراف خیابان علناً به طور دور همی مواد مخدر مصرف می‌کنند؛ این درحالیست که از طرح ارتقای امنیت اجتماعی ظاهراً فقط با زنان مقابله جدی شده است.

 

سجادی با تاکید بر اینکه نباید زنانی را که از نظر ما در پوششان نقصی وجود دارد بد قضاوت شوند، اظهارکرد: نجابت و تدین با ظاهر قابل قضاوت نیست، به عنوان نمونه سری به امام زاده صالح تهران بزنید و ببینید همین زنان به اصطلاح بد حجاب اهل نماز و دعا هستند لذا اسلام رحمانی حکم می‌کند بزرگان ما با این نقص در پوشش برخی زنان بزرگوارانه برخورد کنند تا حجاب اسلامی جاذبه بیشتری داشته باشد درست به مانند سال های ابتدای انقلاب که زنان کثیری با علاقه حجاب را انتخاب کردند.

 

دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهور با بیان اینکه معاونت امور زنان و خانواده وظیفه دارد در حوزه مسائل زنان وارد شود و مسائل را در فضایی آرام و با هم اندیشی سایر دستگاه‌های مرتبط حل و فصل کند، گفت: در این فرایند بی شک مصالح و مطالبات بر حق زنان مورد توجه خواهد بود. اصولاً موضوع زنان فرا قوه‌ای است و به یک دستگاه خاص مرتبط نیست اما با این حال معاونت امور زنان و خانواده اصلی‌ترین نهاد مرتبط با زنان و خانواده در قوه مجریه است.

سجادی با اینکه دغدغه اصلی این نهاد، حقوق زنان، تحکیم خانواده و موضوع خشونت علیه زنان است، افزود: در مورد این موضوع خاص، خانم دکتر ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده از طریق وزارت کشور موضوع را پیگیری و مراتب اعتراض خود را هم رسانه‌ای کردند.

 

این فعال حقوق زنان با اشاره به اینکه اصولا چون مخاطب گشت ارشاد زنان و موضوع حجاب زنان بوده است،وجود مامورین زن توجیه منطقی و شرعی دارد، تصریح کرد: ضمن اینکه پلیس زن می تواند، از ابزار لطافت روح و محبت وجودی خود در انجام وظیفه خود حسن استفاده را ببرد. پلیس الزاما نباید خشن باشد. بلکه دیدن پلیس باید در روحیه شهروندان امنیت و نشاط ایجاد کند. همان طور که حضور پلیس باید در دل جنایتکاران هراس و نا امنی ایجاد کند.

 

وی اظهار کرد: البته در بسیاری موارد پلیس زن در معابر به طور مودبانه به برخی زنان تذکر به رعایت حجاب می دهد، در مواردی هم برخورد شدید مشابه اتفاقی که در شبکه های اجتماعی این روزها انتشار یافته، متاسفانه واقع شده است.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۴۰۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش و پرورش پله اول حفظ حجاب

  در رابطه با این فراز از رهنمودهای مقام معظم رهبری، گفت‌وگویی داشتیم با حجت‌الاسلام علی سرلک، کارشناس علوم تربیتی، جوانان و خانواده که در ادامه از نظر می‌گذرانید. وی معتقد است اصلاح سبک زندگی و تشکیل یک پروژه کلان ملی برای مسأله حجاب، می‌تواند واکنش مناسبی به وضعیت موجود باشد.

حجاب چطور به یک چالش در جامعه ما تبدیل شد و هیجانات ناشی از آن ادامه یافت؟
حجاب عبارت است از شیوه ارتباط آدم‌ها با یکدیگر، بر‌اساس منطق خدا و براساس منطق، توصیف و توصیه خداوند متعال، روابط انسانی باید عاری از انگیزه‌های جنسیتی باشد و حجاب که هم برای زن است و هم برای مرد، ابزار نفی جنسیت در این ارتباطات است. از این جهت که ارتباطات روزمره اموری متداول، پرتکرار، متعارف و پربسامد هستند، حجاب، خود به خود، به نخستین مسأله ارتباطات ما انسان‌ها با یکدیگر تبدیل می‌شود؛ نه به این معنا که مهم‌ترین مسأله دینی یا اجتماعی ما باشد اما اولین مسأله ارتباطی ما انسان‌ها با یکدیگر است. حجاب از عفاف و عفت آغاز می‌شود به آن معنا که روابط ما آلوده فرصت‌ها یا زمینه‌های جنسیتی نشود. به همین علت است که حجاب همیشه مورد توجه بوده و در دنیای امروز که دنیای مبتنی بر منافع مادی است، برای این عدم پوشش یا برهنگی، طراحی فوق‌العاده‌ای انجام می‌گیرد. اساسا حجاب، هم برای ما و هم برای دشمنان، مسأله اول است، لذا می‌بینید در دنیایی که بر مبنای انسان‌محوری پیش می‌رود، با مسأله پوشش، برخورد حیثیتی می‌کنند. در چنین شرایطی، این دو جریان، مشغول به چالش کشیدن مواضع یکدیگرند. نظام دینی که به انسان مکرم و محترم توجه دارد، می‌خواهد عریانی را به چالش بکشد و جریانی که بدن‌مندی انسان را ابزار تجارت و سود خود قملداد می‌کند، چالش‌هایی را به حجاب تحمیل می‌کند. بنابراین در مسأله حجاب، همواره یک آوردگاه یا میدان نبرد وجود داشته که فراز و فرودهایی دارد.
 
بین حجاب و عفاف چه نسبتی برقرار است؟
به نظر من، میان حجاب و عفاف نسبت منطقی عموم و خصوص مطلق برقرار است؛ یعنی عفاف صفت است و حجاب فعل است. هر باحجابی عفیف است ولی هر کسی که عفیف است، الزاما باحجاب نیست.
 
یعنی ممکن است انسان بی‌حجاب عفیف داشته باشیم؟
بله؛ منتها دارای مراتبی از عفت. بی‌حجابی الزاما به معنای بی‌عفتی نیست، بلکه فقط یک جنس از بی‌حجابی را می‌توانیم بی‌عفتی بدانیم؛ آنجایی که بی‌حجابی به مرز تبرج و بدن‌نمایی به قصد جلب توجه دیگران، برسد.
 
رهبر انقلاب در سخنان خود فرمودند که چالش مسأله حجاب به ما تحمیل شده است. به‌جز شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی، چه عوامل دیگری این وضعیت را به ما تحمیل کرده‌اند؟
اصل ماجرا به تغییر سبک زندگی و عدول از آرمانگرایی در جامعه برمی‌گردد. عریان‌نمایی فضای مجازی و مواردی از این دست، جلوه‌های ظاهری مسأله است. در حالی‌که اصل ماجرای تحمیل چالش حجاب این است که انسان شهروند دنیای بی‌آرمانی شود یا دنیا به آرمان انسان تبدیل شود. در اینجاست که بی‌حجابی به سبک زندگی تبدیل می‌شود.
 
بخش‌های فرهنگی کشور چه واکنشی باید به این وضعیت نشان دهند؟
باید تاکید کنم که کار فرهنگی کاری بسیار حساس، پیچیده و سترگ است که هر کسی نباید به خودش اجازه دهد که اگر صلاحیت‌های لازم را ندارد، وارد این میدان شود. دست افراد زیادی را باید ببوسیم و از ایشان خواهش کنیم که کنار بایستند. کار فرهنگی یک کار فوق‌تخصصی و حرفه‌ای است. متاسفانه گروهی، بدون صلاحیت‌، مهارت و تفکر استراتژیک، موقعیت‌ها را اشغال کرده‌اند. به همین علت است که در برخی سازمان‌ها به کسی که توان کار جدی نداشته باشد، مسئولیت فرهنگی می‌دهند.  متاسفانه ما در عرصه فرهنگ، آدم‌های متخصص و حرفه‌ای زیادی نداریم. من درباره حجاب یک پیشنهاد مدیریتی جدی دارم و معتقدم که مسأله حجاب در کشور ما باید به‌صورت یک کلان‌پروژه یا ابرپروژه تعریف شود و در درجه اول، یک متصدی یا مسئول مشخص پیدا کند. این‌که همه سازمان‌ها و نهادها به صورت موازی و حتی متعارض به این موضوع می‌پردازند، جامعه را به یک احساس رهاشدگی و چندگانگی در مرجع و قانون می‌رساند. به اعتقاد من، همین موضوع یکی از دلایل طغیان جامعه در مسأله حجاب است. باید یک مدیر مشخص وجود داشته باشد و سازمان‌های دیگر، با آن مدیر و متصدی اصلی هماهنگ باشند. علاوه بر این مسأله حجاب حتما بایدبه صورت فرهنگی تعریف شود؛یعنی باید اقداماتی صورت بگیرد که معطوف به تغییر تمایلات و ایجاد گرایش به حجاب باشند. حتما به قانون هم نیاز داریم اما راه‌حل امنیتی بایدبه حداقل برسدو بخش عمده کار رویکرد فرهنگی است.رویکرد امنیتی باشد برای آن کسانی که میلیاردها دلار خرج می‌کنند تا از طریق حجاب به کشور ما آسیب وارد کنند.
 
این رویکرد فرهنگی چگونه شکل می‌گیرد؟
در این رویکرد، آموزش و پرورش باید میدان و سنگر بسیار مهم حجاب باشد. اگر ما سه چهار سال روی آموزش و پرورش تمرکز کنیم و بتوانیم مسأله نوجوانان را به لحاظ شناختی و رفتاری، در موضوع حجاب روشن کنیم، هزینه‌های بعدی به ما تحمیل نخواهد شد. 

دیگر خبرها

  • فرهنگ‌سازی در حوزه حجاب همراه با برخورد قهری نتیجه عکس می‌دهد
  • آموزش و پرورش پله اول حفظ حجاب
  • تصاویر راهپیمایی زنان علیه بی‌حجابی در تهران
  • نظر رییس قوه قضاییه در صورت تمرد زنان بی‌حجاب از پلیس | فیلم
  • تصاویر تجمع زنان چادری در حمایت از طرح حجاب پلیس در تهران
  • فرمانده سپاه تهران: گروه آموزش‌دیده «سفیران مهر» تذکر رعایت حجاب در اماکن عمومی را جدی‌تر پیگیری می‌کنند
  • بی‌حجابی؛ از عادی‌سازی در سینمای خانگی تا برخورد در خیابان!
  • تاکید امام جمعه پلدشت برنقش حجاب و عفاف در تحکیم خانواده
  • اهدا روسری‌های رنگی و دخترانه به دختران بی‌حجاب توسط پلیس | رفتار دوستانه پلیس با زنان و دختران را ببینید
  • "حجاب" و پوشش سر مثل "کمربند ایمنی" نیست