Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@11:45:55 GMT

بودجه ريزي عملياتي الزامي براي اقتصاد ايران

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۴۰۴۳۳

بودجه ريزي عملياتي الزامي براي اقتصاد ايران

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - بودجه ريزي عملياتي در کشورهاي توسعه يافته به موازات تدوين بودجه هاي سالانه در قالب برنامه اجرايي براي مديريت درآمد و هزينه هاي دولت ها مورد استقاده قرار مي گيرد رويه اي که در ايران نيز دنبال مي شود.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا ، کلمه «بودجه» از زبان فرانسه ريشه گرفته و سپس در زبان هاي انگليسي و فارسي وارد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معناي لغوي آن در فارسي کيف و يا کيسه چرمي است که صورت دريافت ها و پرداخت هاي کشور در آن قرار دارد. اما تاريخ بودجه نويسي به کشور انگلستان و قرن 19 ميلادي باز مي گردد.
بودجه در متون تخصصي، سندي تعريف مي شود که شامل ارقامي است که هزينه ها را به اهداف معين ارتباط مي دهد. اگر درخواست هاي بودجه جمع آوري شده و طبق دستورالعمل ها به مصرف برسند و اگر فعاليت ها به نتايج مطلوب بيانجامد ، هدف بيان شده در سند بودجه ، تحقق يافته است .
بنابراين بودجه يک پيوستگي بين منابع مالي و رفتار انساني براي تحقق اهداف و خط مشي ها ايجاد مي کند و به بيان ديگر بودجه به مجموعه اي از اهداف و برنامه ها به همراه قيمت هاي مربوط به آنها اطلاق مي شود .
بودجه شرحي از کالاها و خدماتي است که دولت در طي دوره يکساله خريداري مي کند. در عين حال که در بودجه ريزي عملياتي ، تلاش مي شود تا نحوه تخصيص منابع هدفدار تر شود . موضوعي که درحال حاضر بسياري از کشورها در برنامه نويسي سالانه خود مد نظر قرار مي دهند .
بودجه ريزي عملياتي برنامه اي با تلفيق از عملکرد و بودجه سالانه است که روابط ميان وجوه تخصيص يافته به هر برنامه با نتايج به دست آمده از اجراي آن برنامه را نشان مي دهد.
در نظر گرفتن چارچوب زماني واقع گرايانه ، تعيين شاخص هاي کمي براي برآورد عملکرد هر برنامه، پيش بيني بر اساس نيازهاي واقعي بر مبناي داده و اطلاعات و قابل فهم بودن بودجه از جمله ويژگي هايي است که در بودجه ريزي عملياتي وجود دارد.
افزايش کارايي مديريت هزينه ها و صرفه جويي در آن ، تمرکز فرايند تصميم گيري روي مهمترين مسائل و چالش هايي که دستگاه ها با آن مواجه هستند ، ايجاد فرايندي منطقي براي تصميم گيري در خصوص بودجه که به طور مستقيم با برنامه ريزي ، اجرا و کنترل ، ارزيابي و گزارش عملکرد در ارتباط باشد ، ارائه مبنايي براي پاسخگويي بيشتر در قبال استفاده از منابع کشور از هدف هايي است که با بودجه ريزي عملياتي دنبال مي شود.
بودجه ريزي عملياتي نقشي مهم و پايه را در پايداري و توسعه اقتصاد کشورها دارد ، رييس جمهوري نيز چند روز پيش در نشست هم انديشي مديران دولتي در باره اهميت بودجه ريزي و جايگاه آن در دولت به عنوان راهکاري براي مبارزه با فساد سخن گفت .
دکتر حسن روحاني با بيان اينکه امسال بناست براي برخي دستگاه ها اجرايي شود ، ابراز اميدواري کرد تا مسير درست انتخاب شده در بودجه 97 در سال هاي بعد انجام شود .
وي گفت : «در اين شيوه پول به دستگاه برمبناي عملکرد مي دهيم. تاکنون بودجه را برمبناي کارمند مي داديم در اين شيوه هرچه کارمند بيشتر شود پول بيشتر مي شود. محصول را بايد مد نظر قرار دهيم. اداره بايد چه کار کند. وزارت نيرو چه کار بکند چقدر نيرو و انرژي در کجا و با چه شرايطي تحويل دهد و چطور بايد آب را کنترل کند. بايد محصول محور باشيم و بودجه تان عملياتي باشد.»
رييس جمهوري با بيان اينکه مردم بايد ناظر بر پول خود باشند ، اظهار کرد: «قبلا به وزير اقتصاد گفتم الان هم مي گويم پول هايي که به دستگاه ها مي دهيد در سايت بگذاريد. بگذاريد مردم بدانند اين را به کدام دستگاه داديد. هر دستگاهي چقدر پول مصرف مي کند و چقدر خدمت ارائه مي دهد مردم مقايسه کنند.»
با نگاهي به سال هاي اخير مشخص مي شود که دولت هاي نهم و دهم به بودجه ريزي عملياتي اعتنايي نداشتند اين درحالي است که بودجه ريزي عملياتي در ابتداي برنامه چهارم توسعه مصوب شده بود .
هرچند که برنامه عملياتي شدن بودجه در سال 84 مطرح شد اما اجرايي نگرديد درحالي که در دولت يازدهم توجه به بودجه ريزي عملياتي و احياي سازمان برنامه و بودجه به طور جدي مد نظر قرار گرفت. بر اين اساس بودجه ريزي عملياتي براي سال 93 در اولين گام مورد توجه قرار گرفت ، رويکردي که در دولت دوازدهم نيز ادامه دارد.
تغيير روش بودجه ريزي و جايگزيني نظام بودجه ريزي عملياتي به جاي افزايشي که «محمدباقر نوبخت» رييس سازمان برنامه و بودجه سال گذشته از آن خبر داد استفاده از يک تجربه جهاني براي بهبود مديريت اجرايي کشور است.
با اين حال طبق مصوبات برنامه ششم توسعه بايد هر سال بودجه 20 درصد دستگاه هاي اجرايي عملياتي شود به طوري که پس از پايان برنامه پنجساله ششم توسعه، بودجه همه دستگاه ها به صورت عملياتي هزينه گردد.
براي عملياتي کردن بودجه لازم است در چارچوب برنامه ششم توسعه، پيشرفت ساليانه اهداف کمي و فعاليت ها مشخص و متناسب با پيشرفت ها، بودجه تخصيص داده شود.اختصاص اعتبار بعدي بر اساس عملکرد قبلي است و ارزيابي عملکرد از اهميت ويژه اي برخوردار است.
به گفته کارشناسان «بودجه ريزي عملياتي در واقع بودجه را با اهداف کمي مرتبط مي سازد و مشخص مي کند».
کارشناسان اقتصادي شفافيت اقتصادي را يکي از خروجي هاي بودجه ريزي عملياتي مي دانند و مي گويند: زماني مي توان گفت بودجه ريزي عملياتي بوده که تمامي اهداف آن از جمله شفافيت اقتصادي که منجر به مبارزه با فساد مي شود را فراهم کند .
از نگاه آنان ، شفافيت بودجه به همدلي و همراهي مردم با اجراي برنامه هاي دولت منجر و از الزامات اقتصاد مقاومتي نيز محسوب مي شود .شفافيت بودجه باعث مي شود ضمن تخصيص منابع براساس برنامه از پيش ارائه شده هر دستگاهي در مقابل هزينه ها پاسخگو باشد تداوم اين روند ، برنامه ريزي دولت ها را براي اعتبارات سرمايه اي ، عمراني و جاري نظم بيشتري مي بخشد .
سنجش کارايي و اثر بخشي از مهمترين اهدافي است که با شفافيت عملکرد در بودجه ريزي عملياتي محقق مي شود دراين صورت است که به خوبي مي توان دريافت اعتبارات تخصيصي سالانه به دستگاه ها و نهادها چگونه صرف مي شود و در عين حال به جهت ضرورت پاسخگويي امکان هدر رفت منابع را به حداقل ميزان مي رساند.
پژوهشم **9345**1601**
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و پژوهش هاي ايران و جهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شويد.
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۴۰۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه عملیاتی تحقق ‎شعار سال به تصویب هیأت وزیران رسید

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: برنامه عملیاتی تحقق ‎شعار سال، پس‌از چند جلسه فوق‌العاده در کمیسیون‌های دولت، به تصویب هیأت وزیران رسید.

وی افزود: مشارکت دستگاه‌های اجرایی در تدوین برنامه، اهداف کمی، احکام قابل رصد و تعیین مواعد گزارش‌گیری منظم از میزان پیشرفت برنامه‌ها، از ویژگی‌های این برنامه و پیوست‌های آن است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام تبریک نوروز ۱۴۰۳، امسال را سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • برنامه عملیاتی تحقق ‎شعار سال به تصویب هیأت وزیران رسید
  • ضرورت آمادگی دستگاه‌های اجرایی گچساران برای برگزاری اجلاسیه شهدای ارتش کهگیلویه و بویراحمد
  • نفع نوسان نرخ ارز برای دولت چیست؟/ روایت جدید وزیر اقتصاد را بخوانید
  • تعاونی‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها فعال شوند
  • پروژه‌های اولویت‌دار دانشگاه تهران تکمیل می شود
  • تکمیل پروژه‌های اولویت‌دار تعمیراتی دانشگاه در ۳۰ ماه
  • جزئیات بودجه شهرداری همدان در دسترس شهروندان قرار گرفت
  • خبر خوش وزیراقتصاد برای تولید کنندگان در سال جاری
  • تدوین برنامه تحولی شهرک‌های صنعتی فارس در ۱۱۰ شاخص عملیاتی
  • اعتبار ۴۰۰۰ میلیاردی طرح انتقال آب‌های زیرزمینی در خراسان شمالی