Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-01@06:16:15 GMT

عراق به بخشي از ائتلاف سعودي تبديل نمي شود

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۴۰۹۱۰

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، معاون رئيس جمهور عراق در مصاحبه با شبکه تلويزيوني الميادين، با تأکيد بر حفظ روابط با ايران و کشورهاي همسايه بر اساس منافع مشترک گفت: عراق به هيچ عنوان به بخشي از ائتلاف سعودي که به سياست هاي فرقه گرايانه خود ادامه مي دهد تبديل نخواهد شد.

نوري المالکي، در خصوص انتخابات پارلماني عراق و برنامه هاي ائتلاف قانون براي شرکت در اين انتخابات گفت: طرح تشکيل دولت اکثريت سياسي طرح جديدي نيست و ما آن را در سال 2010 مطرح کرديم، چرا که معتقديم دولت شکل گرفته بر اساس سهم خواهي، زمينه ساز فرقه گرايي و تسويه حساب هاي شخصي و حزبي عليه منافع ملي خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئيس فراکسيون ائتلاف دولت قانون گفت برنامه انتخاباتي ما بر اين اصل استوار است که دولت آينده، دولت ارائه خدمات و حافظ امنيت و ثبات باشد. تجربه ثابت کرد دولتي که بر اساس سهم خواهي شکل گرفته باشد نمي تواند باعث پيشرفت کشور شود. مسأله انتقال قدرت در روند نظام سياسي به يک ضرورت تبديل شده است. 

وي افزود: بين ما و برخي از نيروهاي سياسي از جمله همه فراکسيون هاي سني و شيعه و کرد، توافقاتي در مورد تشکيل دولت اکثريت سياسي صورت گرفته است. منظور ما از اکثريت سياسي، اکثريت سياسي ملي بدون به حاشيه راندن سايرين است نه اکثريت سياسي مذهبي يا قوميتي يا فرقه اي.  

معاون رئيس جمهور عراق در ادامه سخنانش اظهار داشت: برخي افراد من را در عرصه سياسي وتو مي کنند، اين اقدام به خودشان ارتباط دارد و ديدگاه و نظر مردم عراق براي من از اهميت بيشتري برخوردار است. وتوي برخي افراد عليه من، به خاطر مواضعم درباره برخي از مسائل از جمله بيرون راندن نيروهاي آمريکايي از عراق است، حال آنکه شاهد هستيم تصميم گيري برخي از جريان هاي سياسي به اين کشور و آن کشور متصل است. 

حاضرم ارتش عراق را به سوريه بفرستم

نوري المالکي با بيان مواضعش در قبال بحران سوريه تأکيد کرد: موضعم در قبال بحران سوريه، خشم بسياري از کشورهاي عربي را عليه من برانگيخت. تعدادي از کشورهاي ابر قدرت روي سرنگوني نظام سوريه حساب باز کرده بودند. من به اين کشورها اعلام کردم سرنگوني نظام سوريه به معناي تسلط بر منطقه است و هرگز اجازه چنين کاري را نخواهم داد. به آنها گفتم حاضرم ارتش عراق را به سوريه بفرستم تا مانع از افتادن دمشق به دست تروريست ها شوم. 

وي با بيان اينکه "عراق اکنون از سوي چندين کشور هدف قرار گرفته است" افزود: نبايد اجازه دهيم تجربه انتخاب نخست وزير فاسد و شسکت خورده تکرار شود، بلکه بايد يک نخست وزير موفق با رويکرد شفاف را انتخاب کنيم. به شايعه هايي که عليه فراکسيون ما شکل گرفته است توجه نمي کنم، فراکسيوني که به لحاظ مالي يکي از ضعيفترين فراکسيون هاست.

نوري المالکي در ادامه مصاحبه با الميادين گفت: ما موافق تشکيل دولت قدرتمند هستيم تا بتواند مأموريت ها و وظايف ملي خود را به پيش ببرد. فراکسيوني که اکثريت پارلماني را به دست آورد حق دارد فرد مورد نظر خود را به عنوان نخست وزير تعيين کند. 

بطلان همه پرسي کردستان را به آغوش عراق بازگرداند

وي در مورد همه پرسي منطقه کردستان عراق گفت: حکم دادگاه فدرال عراق مبني بر باطل بودن همه پرسي منطقه کردستان، کردها را به عنوان بخشي از ملت عراق به آغوش آن بازگرداند. اکنون روابط با احزاب کردي آرام است و چه بسا که همه پرسي با تمام ضرر و زيان هايش، در اين زمنيه سودمند واقع شده باشد. ممکن است تحولات پس از برگزاري همه پرسي و ابطال آن، باعث شود روابط کردستان و بغداد بر اساس قانون اساسي و احترام به تعهدات متقابل دوباره شکل گيرد. مشکلي در تعامل با کردها به عنوان بخشي از اکثريت سياسي وجود ندارد، ما به احزاب کردي براي تشکيل اکثريت سياسي نياز داريم و اگر بتوانيم ورود آنها به روند تشکيل اکثريت سياسي را ائتلاف بناميم بله ممکن است با آنها وارد ائتلاف شويم، چرا که کردها نيز فرزندان اين کشور و ملت هستند و مي توانند روابط بين اربيل و بغداد را به حالت عادي بازگردانند. ما حق نداريم هيچ يک از احزاب کردي را بر ديگري ترجيح دهيم و امور داخلي اين احزاب مربوط به خود آنها است و نمي خواهيم در مسائل داخلي آنها دخالت کنيم. ما به طور کلي از نقش منطقه کردستان و ملت کرد در روند سياسي صحبت مي کنيم، بايد تأکيد کنم مانع هيچ حزب کردي نيستيم که بخواهد با ما بخشي از روند اکثريت سياسي باشد و به تعهدات خود پايبند باشد. 

حضور اسرائيل در منطقه شر مطلق است

المالکي با بيان اينکه "من مخالف حضور و ردپاي اسرائيل در هر منطقه اي هستم و در اين خصوص با کسي تعارف ندارم" گفت: معتقدم حضور اسرائيل در هر منطقه اي باعث شر مطلق است و هيچ خيري در منطقه اي که اسرائيل در آن نفوذ کرده باشد حاصل نمي شود. موجوديت اسرائيل بر اساس طرح ها و برنامه ريزي هاي خطرناک شکل گرفته است و در رأس اين طرح ها و برنامه ها، تجزيه کشورهاي عربي به مناطق خودمختار کوچک است که تحت تسلط اسرائيل باشند. برخي از احزاب و جريان هاي کردي منکر وجود رابطه با اسرائيل نشدند و اين موضوع باعث خشم و نگراني شديد ما شد، اميدواريم اين رابطه پايان پذيرفته باشد و يا پايان پذيرد، چرا که وجود اين رابطه باعث ايجاد تنش و بحران بين بغداد و منطقه کردستان مي شود. 

تير عربستان در عراق يه سنگ مي خورد

رئيس فراکسيون ائتلاف دولت قانون در خصوص مواضع عربستان و احتمال اينکه نيت سعودي ها در زمينه از سرگيري روابط با عراق صادقانه باشد، گفت: به هيچ عنوان نمي توانم خودم را قانع کنم که عربستان موضع و ديدگاهش را در مورد عراق تغيير داده باشد. باور ندارم عربستاني که در سوريه و عراق از طرح هاي فرقه گرايانه حمايت کرد و در اين راستا نيروهايي را به خدمت گرفت و آنان را تجهيز کرد، اين رويکرد را تغيير داده باشد.

رويکرد عربستان با شکست مواجه شد و اين کشور نتوانست نظام هاي سياسي سوريه، عراق و لبنان را سرنگون کند. از اين رو سعودي ها به ناچار وارد مرحله خطرناکي شده اند، آنها به روشني مي گويند مي خواهيم عراق را از چنگ ايران دربياوريم يا مي خواهيم با طرف آمريکايي در مورد انتخابات عراق گفتگو کنيم! عربستان چه ارتباطي با انتخابات عراق دارد که بخواهد با آمريکا در اين خصوص گفتگو کند؟ پس از اينکه عربستان در طرح هاي قبلي خود شکست خورد و همه کشورهاي جهان از عربستان به عنوان حامي تروريسم ياد مي کنند، مقامات اين کشور تلاش مي کنند روند مسائل را به اين سمت سوق دهند و گمان مي کنند مي توانند عراق را به سوي ائتلاف سعودي بکشانند و آن را به بخشي از اين ائتلاف تبديل کنند.

من مي گويم عراق به هيچ عنوان به بخشي از اين ائتلاف تبديل نخواهد شد. مصلحت، ثبات و زندگي شرافتمندانه براي عراق با حضور در هيچ ائتلافي تأمين نخواهد شد، حال چگونه ممکن است در ائتلاف سعودي حضور داشته باشد که همچنان از فرقه گرايي براي پيشبرد اهداف سياسي خود استفاده مي کند؟ نمي توان انکار کرد که عربستان در زمينه مالي، رسانه اي و برنامه ريزي تأثير زيادي بر روند انتخاب عراق دارد و برخي از جريان هاي سياسي شيعي و سني از حمايت مالي عربستان برخوردار هستند، هر چند هيچ فراکسيون شيعي اين حمايت مالي را صريحا اعلام نکرده است اما برخي از فراکسيون هاي سني به اين موضوع اعتراف کرده اند.

عربستان بارها اعلام کرده است قصد دارد به جبهه جريان ها و فراکسيون هاي شيعي نفوذ کند. سعودي ها تلاش کردند در نجف و بصره کنسولگري افتتاح کنند، قصد داشتند در مناطق شيعه نشين سرمايه گذاري کنند و از شيوخ و بزرگان عشاير براي حضور در نشست ها دعوت مي کردند! هدف آنها از همه اين اقدامات، نفوذ در ميان جبهه شيعي بود. من به عربستان توصيه مي کنم زياد در اين زمينه تلاش نکند چرا که نمي تواند در عرصه کلي سياست و حتي عرصه سياسي سني هاي عراق نيز نفوذ کند. البته ما از اينکه عربستان بخواهد به اين ديدگاه و دخالت هاي خود و رفتار فرقه گرايانه و حمايت از تروريسم پايان دهد، استقبال مي کنيم و اميدواريم چنين اتفاقي رخ دهد تا اين کشور از يک عامل ناآرامي و بي ثباتي در منطقه به يک عامل ثبات تبديل شود.

سياست ما دور کردن عراق از منطقه عربي نيست

 المالکي با رد اتهامات در خصوص تلاش ائتلاف دولت قانون براي جدا کردن عراق از منطقه عربي گفت: برخي از طرف ها و جريان هاي سياسي داخلي به چنين شايعاتي دامن مي زنند تا به اين کشور و آن کشور نزديک شوند و برخي ديگر ترجيح مي دهند با يک عراق ضعيف نه قدرتمند تعامل داشته باشند. در رد اين اتهامات بايد بگويم چه کسي کنفرانس سران عرب را در شرايط سخت عراق برگزار کرد؟ اولين سفر من پس از رسيدن به نخست وزيري در  سال 2006 به رياض بود و در اين سفر از سعودي ها خواستم در عراق سفير داشته باشند و گفتم براي من سنگين است که با سفراي ساير کشورهاي عربي ديدار داشته باشم و سفير عربستان يا چند کشور عربي ديگر در ميان آنها حضور نداشته باشند. امارات و کويت و ساير کشورها سفيران خود را به عراق بازگرداند و فقط عربستان و قطر از اعزام سفير خودداري کردند. سياست ما دور کردن عراق از منطقه عربي نيست و با اقدامات خود اين ادعا را ثابت کرده ايم. 

روابط سازنده ايران و عراق

معاون رئيس جمهور عراق درباره روابط ايران با کشورهاي همسايه گفت: هيچ يک از نيروهاي سياسي قصد ندارند روابط عراق را با هيچ کشور عربي يا منطقه اي قطع کنند. ما قصد نداريم روابط خود را با ايران، ترکيه، عربستان، کويت، آمريکا، کشورهاي اروپايي و يا هر کشور ديگري قطع کنيم. سياست ما از ابتدا سياست گشودن دروازه هاي ارتباطي به روي همه کشورها بوده است. اگر اختلافي در زمينه  ارتباط با برخي از کشورها وجود دارد بستگي به ديدگاه خود آنها در اين زمينه دارد، چرا که برخي از آنها خواهان روابط صادقانه بر اساس منافع دوجانبه و مشترک هستند اما برخي ديگر قصد دارند اين روابط به اعمال نفوذ و تسلط و مداخله منتهي شود.

ما خواهان روابط مثبت و سازنده با ايران به عنوان يکي از کشورهاي همسايه هستيم. عراق با ايران زمينه هاي ارتباطي زياد و 1300 کيلومتر مرز مشترک دارد و داراي منافع اقتصادي، عتبات عاليات، حوزه ها و مراجع تقليد مشترک است. همچنين ما خواهان برقراري چنين روابطي با عربستان و ترکيه و همه کشورها نيز هستيم و در خصوص روابط با ساير کشورها بر اساس منافع عراق تصميم مي گيريم نه بر اساس منافع احزاب و گروه هاي سياسي. ما مانع شکل گيري روابط دوستانه احزاب با کشورهاي ديگر نيستيم، اما به شرطي که رابطه دوستانه به دخالت تبديل نشود و احزاب دنباله رو اين کشور و آن کشور نباشند. 

سوريه ليبي نيست

المالکي در خصوص احتمال حضور نيروهاي عربي از جمله نيروهاي سعودي، اماراتي يا مصري در سوريه به جاي نيروهاي آمريکايي گفت: من بار ديگر توصيه خود را به آمريکايي ها تکرار مي کنم که از حل و فصل مسلحانه (نظامي) بحران سوريه اجتناب کنيد، چرا که اين موضوع به يک بحران فرقه اي سپس منطقه اي و در نهايت بين المللي تبديل مي شود.

سوريه ليبي نيست! سوريه يک کشور محوري در منطقه است و با اسرائيل، ترکيه، عراق، اردن و لبنان هم مرز است. من به آمريکايي ها در واشنگتن گفتم اگر براي حل بحران سوريه از اسلحه و نيروهاي تحت امر خود استفاده کنيد، نيروهاي ديگر براي مقابله با شما از اسلحه و نيروهاي تحت امر خود استفاده خواهند کرد. اگر شما داراي نفوذ در شوراي امنيت هستيد در مقابل شما نيز طرف هايي داراي نفوذ هستند. آنها گفتند در مدت دو يا سه ماه نظام سوريه سرنگون خواهد شد، گفتم دو يا سه سال ديگر نيز سرنگون نخواهد شد.

امروز بار ديگر توصيه خود را تکرار مي کنم و به عربستان و قطر يا هر کشوري ديگري مي گويم اگر نيروهاي خود را به سوريه بفرستيد نيروهايي براي مقابله با شما به سوريه مي آيند و اگر به اين کشور اسلحه ارسال کنيد در مقابل به آن اسلحه ارسال خواهد شد. بياييد به يک راه حل سياسي و مسالمت آميز براي بحران سوريه دست يابيم که اين مسأله براي ما، شما و همه منطقه بهتر است.

عربستان توان ارسال نيرو به سوريه را ندارد

به نظر من عربستان نيرويي به سوريه نمي فرستد چرا که اساسا توان چنين کاري را ندارد و نخست بايد معضل يمن را حل کند و سپس به سوريه بپردازد. از اين رو عاقلانه نيست اکنون که آمريکا مي خواهد خود را از باتلاق سوريه بيرون بکشد، عربستان بخواهد جاي آن را در سوريه بگيرد.

عربستان با چه مجوزي به يمن حمله کرد؟

المالکي در پايان در مورد تحولات يمن گفت: عربستان و نيروهاي هم پيمانش با چه مجوز و معياري و با استناد به کدام قانون بين المللي اقدام به حمله به يمن و نابودي و تخريب اين کشور فقير کرده اند؟ ما معتقديم تحولات يمن بايد احساسات انساني ساير کشورها را براي حمايت از ملت فقير و مظلوم يمن تحريک کند. 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۴۰۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق

اداره خودمختار کُردها در شمال و شرق سوریه با هماهنگی پارلمان عراق، ۱۹۱ خانواده آواره عراقی ساکن اردوگاه الهول سوریه را از این اردوگاه به عراق بازگرداند.

به گزارش ایسنا، اداره خودمختار کُردها در شمال و شرق سوریه با هماهنگی پارلمان عراق ۱۹۱خانواده آواره عراقی ساکن اردوگاه الهول روز یکشنبه این اردوگاه را ترک کرده و به عراق برگشتند.

به گزارش کردپرس، از ابتدای سال  میلادی جاری، این دومین دسته از آوارگان عراقی ساکن اردوگاه الهول واقع در شمال سوریه هستند که به عراق باز می‌گردند.

اردوگاه الهول در مسافت حدود ۱۰ کیلومتری مرزهای عراق واقع شده است. این اردوگاه که در استان الحسکه در شمال شرقی سوریه قرار دارد بیش از ۵۷ هزار تن را در خود جای داده که بیشتر آنها از اعضای خانواده گروه تروریستی داعش هستند.

اردوگاه الهول سوریه به ویژه با حضور تعداد زیادی از خانواده‌های داعشی با تابعیت‌های مختلف، عامل نگرانی کشورهای منطقه عربی است.

طی ماه‌های گذشته، قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق، سلسله نشست‌هایی با سفرای کشورهای خارجی و عربی در بغداد برگزار کرد و در آن از آنها خواست تا اتباع خود را از داخل این اردوگاه بازگردانند.

وی این اردوگاه را یک بمب ساعتی توصیف کرده و گفته است: بیش از ۲۰ هزار نفر از ساکنان اردوگاه الهول زیر ۱۸ سال دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • جنایات رژیم اسرائیل تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • عربستان برای حمایت از اسرائیل ائتلاف عربی تشکیل می‌دهد
  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد