Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبر گزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس؛ رئیس جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت:کشت هندوانه ۷۰ درصد، ذرت ۲۰ درصد و سبزیجات ۲۰ درصد کاهش می‌یابد
علی باقرزاده پیش بینی کرد با اجرای برنامه اصلاح الگوی کشت، سطح زیر کشت هندوانه در استان از ۳۶ هزار و ۸۴۰ به ۹ هزار و ۶۸۵ هکتار به هکتار کاهش پیدا کند.
وی افزود: با کاهش کشت ۷۲ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باقرزاده با اشاره به کاهش ۶۸ درصدی بارندگی امسال نسبت به پارسال گفت: جلساتی با مسئولان کشاورزی استان‌های هم جوار برای رعایت الگوی کشت با هدف جلوگیری از زیان کشاورزان برگزار می‌شود.
وی گفت: کشاورزان در صورت رعایت اصلاح الگوی کشت افزون بر کاهش هزینه‌های تولید می‌توانند محصولات تولیدی را با قیمت بیشتری بفروشند.
باقر زاده گفت:کاهش سطح زیر کشت شامل محصولات خرید تضمینی نمی‌شود.
رئیس جهاد کشاورزی استان هرمزگان با اشاره به تقویت کشت محصولات زراعی کم مصرف آبی گفت: کشت دانه‌های روغنی مانندکلزا افزایش می‌یابد.
علی باقرزاده افزود: روش‌های آبیاری نوین، نصب کنتور‌های حجمی بر روی چاه‌ها و کشت‌های گلخانه‌ای مصرف آب را کاهش می‌دهد.
در یک سال زراعی برای ۷۹ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی در استان یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۴۱۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت سرمای دیررس بهاره به محصولات زراعی اهر

 نجفی گفت: در سال زراعی ۱۴۰۳ با توجه به بارش‌های مناسب و به موقع خوشبختانه در بخش کشاورزی تاکنون با مشکل جدی روبرو نشده‌ایم و فقط در اثر سرمای دیررس بهاره اوایل فروردین ماه امسال طبق برآورد کارشناسان ۱۰ درصد خسارت به محصولات زراعی این شهرستان وارد شد. 

وی افزود: کشاورزان برای جبران خسارت ۱۰ درصدی سرمازدگی محصولات زراعی می‌توانند از طریق مشاوره با کارشناسان جهاد کشاورزی اهر نسبت به تغذیه اصولی، محلول پاشی و کود پاشی به موقع اقدام کرده تا از میزان خسارت کاسته شود. 

نجفی همچنین از کشاورزانی که زمین‌های زراعی خود را در سال زراعی جدید به آیش گذاشته‌اند نیز خواست در کشت بهاره تناوب زراعی را رعایت کنند و برای مقابله با فرسایش خاک به کشت نخود، عدس، دانه‌های روغنی در این زمین‌ها اقدام کنند. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه در اثر خشکسالی شدید و کم آبی سال گذشته ۱۰ درصد درختان باغات شهرستان اهر خشک شدند  گفت: برای جبران این خسارت کشاورزان عزیز می‌توانند با کاشت درختان جایگزین به خصوص درختانی که مصرف آب کمی دارند از جمله بادام، سماق و درختانی که با نظر کارشناسان تایید می‌شود اقدام کنند و حتماً از کشت درختانی که مصرف آب بیشتر دارند خودداری نمایند.

مدیر جهادکشاورزی اهر همچنین امنیت غذایی مردم را خط قرمز در بخش کشاورزی عنوان کرد و از کشاورزان خواست به هیچ عنوان در زمین‌های زراعی و باغی اقدام به تغییر کاربری نکنند چرا که با تغییر کاربری اراضی امنیت غذایی مردم به خطر خواهد افتاد.

وی تاکید کرد: هرگونه تغییر کاربری در اراضی و باغات شهرستان اهر ممنوع است و در صورت لزوم اگر تغییرکاربری انجام شود باید زیر نظر مسئولان و کارشناسان جهادکشاورزی این شهرستان صورت گیرد و در غیر این صورت با متخلفات طبق قانون برخورد خواهد شد.

مدیر جهادکشاورزی اهر از مردم و کشاورزان خواست در صورت هرگونه مشاهده تغییر کاربری در اراضی کشاورزی و باغی این شهرستان بلافاصله مراتب را به شماره ۱۳۱ اطلاع دهند تا با متخلفین برخود قانونی شود.

وی در ادامه بهترین روش برای آبیاری درختان و محصولات باغی شهرستان اهر را با توجه به مشکلات کم آبی و خشکسالی آبیاری زیرسطحی عنوان کرد و گفت: با توجه به بارش‌های مناسب بهاری و پربار بودن محصولات باغی و زراعی برای جلوگیری از مصرف بیشتر آب در بخش کشاورزی و بهره مندی بیشتر درختان از آب کشاورزان حتما آبیاری زیر سطحی را انجام دهند.

نجفی همچنین از کاشت محصول سماق در شهرستان اهر نیز خبر داد و گفت: برای اولین بار در ۲ هکتار از اراضی روستا‌های آقبلاغ و قراجه حومه مرکزی این شهرستان اقدام به کاشت سماق شده است که از فواید این محصول می‌توان به جلوگیری از فرسایش خاک در مناطق شیبدار، مقاومت در برابر کم آبی، خواص دارویی و ... این محصول اشاره کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۰ درصدی تولید محصولات زراعی دیم در لرستان
  • تمامی وزارتخانه‌ها برای سند الگوی کشت باید پای کار آیند
  • برنامه ابلاغی اصلاح الگوی کشت در استان نیازمند بازنگری کشوری است
  • اصلاح الگوی تولید در زیربخش‌های شیلات و دامپرورری ضروری است
  • ضرورت کاهش مصرف نمک و شکر در ایران
  • اصلاح الگوی کشت تکلیف قانونی وزرات جهاد کشاورزی
  • مشارکت مردم در بهینه‌سازی مصرف با اصلاح یارانه‌های انرژی مبتنی بر نفر محقق می شود
  • محصولات لبنی کم چرب واقعا سالم‌ترند؟
  • خسارت سرمای دیررس بهاره به محصولات زراعی اهر
  • کاهش ۱۰ درصدی بارندگی در استان اصفهان/ روند بارش‌ها معکوس شد