Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-05-06@20:52:37 GMT

اثر خنک کنندگی درختان بر محیط زیست

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۴۱۷۷۹

اثر خنک کنندگی درختان بر محیط زیست

به گزارش پارس نیوز، 

 درختان و دیگر گیاهان، اثر خنک‌کنندگی بر محیط‌ زیست دارند و می‌توانند به کاهش شدت گرما در شهرها کمک کنند. با این حال درجه خنک‌کنندگی تا حد زیادی به نوع گونه‌های درختی و شرایط محلی بستگی دارد.

در این مطالعه، دانشمندان دانشگاه فنی مونیخ (TUM) دو گونه از درختان شهری را مقایسه کردند و دریافتند که درختان در مبارزه با گرما بسیار موثر و البته بسته به گونه‌های درخت و در شرایط محلی متفاوت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درختان به عنوان تهویه مطبوع طبیعت محسوب می‌شوند و همین مهمترین عامل برای کاشت درختان است.

این بررسی روی درختان نمدار برگ‌ریز و اقاقیای سیاه انجام شد تا محققان دریابند که چگونه نوع درختان در خنک‌سازی تابستان و مناطق شهری موثر است. پژوهشگران اظهار کردند: درختان نمدار(زیرفون) در طول روزهای معمول تابستان برای خنک‌سازی موثرند.

آنان افزودند: درخت اقاقیا در تابستان نیاز به آب کمتری در مقایسه با درختان زیرفون دارد علاوه بر این، چمن موجود در زیر این درختان در خنک‌سازی موثرتر است و کاشت این درختان را بهتر از درختان نمدار معرفی می‌کند.

این مطالعه در مجله Science of the Total Environment ارائه شده است.

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: طبیعت محیط زیست پارس تابستان درختان پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۴۱۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه

به گزارش تابناک، سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گفت: مأمور یگان حفاظت محیط‌زیست استان در حین گشت و کنترل در منطقۀ حفاظت‌شدۀ سبزکوه موفق به ثبت تصویر یک قلاده پلنگ ایرانی شد.

وی با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی گونه در خطر انقراض جهانی است و از گونه‌های حمایت شده، حفاظت‌شده و همچنین با ارزش به شمار می‌رود افزود: گونه پلنگ در رأس اکولوژیک قرار دارد و حفاظت از آن به معنای حفاظت از کل زیستگاه است.

به گفته وی، در حال حاضر ۴۳۲ گونه جانوری در مناطق حفاظت شده استان ثبت شده که از این تعداد، ۴۶ گونه از مجموع پستانداران به شمار می‌روند.

یوسف پور اظهار داشت: از مجموع گونه‌های در معرض خطر نیز تاکنون چهارگونه شامل بالابان، کرکس مصری، اردک سر سفید و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری به ثبت رسیده است.

گفتنی است: منطقه حفاظت‌شدۀ سبزکوه با مساحت بیش از ۵۱ هزار هکتار، زیستگاهی ارزشمند با تنوع زیستی غنی و منحصر به فرد در چهارمحال‌وبختیاری است که در ۱۵۰ کیلومتری مرکز استان و ۳۰ کیلومتری شهر لردگان و در شهرستان‌های کیار و بروجن قرار گرفته است.

زیست‌بوم ویژه، تنوع گیاهی، وجود دره‌های عمیق و جنگل‌های بلوط و کوه‌های زاگرس، بهترین شرایط را برای زیست گونه‌های جانوری مانند پلنگ، کل و بز وحشی، خرس قهوه‌ای و دیگر جانداران در این محدوده تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست فراهم کرده است.

در چهارمحال‌وبختیاری یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و ۶ منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که در مجموع حدود ۱۵ درصد مساحت این استان را در برمی‌گیرند.

این تصاویر توسط محیط‌بان ملک‌آرا خلیل طهماسبی در منطقه حفاظت شده سبزکوه ضبط شده است.

پیش از این نیز، حضور پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری توسط محمدرضا احمدی مسئول منطقه حفاظت شده سبزکوه در سال جاری ثبت شده و پیش‌بینی می‌شود حضور پلنگ در دیگر مناطق حفاظت شده استان نیز به ثبت برسد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
 

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • افزون بر پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال آزادسازی شد
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • آزادسازی پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال
  • نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور راه‌اندازی شد
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • تلاش برای افزایش ضریب حفاظت گوزن زرد در ارسنجان