Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-29@13:56:45 GMT

درباره اصفهان؛ زیباترین شهر موزه‌ای

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۴۳۷۲۰

درباره اصفهان؛ زیباترین شهر موزه‌ای

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به تشریح ویژگی‌های اصفهان پرداخت و گفت: اصفهان باارزش‌ترین و زیباترین شهر ـ موزه‌ای است که در عمرم دیده‌ام که جان و روح هر بیننده‌ای را می‌نوازد.

دکتر شادی خاتمی در زنجان به دنیا آمده و دوران دانشجویی خود را در اصفهان سپری کرده است. وی دارای مدرک دکتری زبان و ادبیات فرانسه و عضو هیات علمی گروه فرانسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاتمی در حوزه اصفهان شناسی همکاری‌های قابل توجهی با تورهای فرانسوی در بازدید از اصفهان داشته و سال‌های گذشته عضو کارگروه تدوین دائره المعارف اصفهان بوده است. گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری آنا با عضو هیات علمی واحد اصفهان به مناسبت هفته نکوداشت اصفهان را در ادامه می‌خوانید.

اصفهان با کمبود هتل و مراکز پذیرایی با استانداردهای بین المللی مواجه است و می‌توان در این زمینه کارهای بهتری انجام داد

وی در توصیف اصفهان اظهار کرد: «آسمان و زمین و حتی هوایی که بین این دو را در اصفهان، شهر زیبای خدا پر کرده، متبلور از هنر و رنگ و زیبایی است. اصفهان با ارزش‌ترین و زیباترین شهر ـ موزه‌ای است که در عمرم دیده‌ام که جان هر بیننده‌ای را می‌نوازد و هم روح را، اصفهان جلوه عشق است در تمام چهار فصلش.»

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در بیان ویژگی شهر اصفهان توضیح داد: «آب و هوا و خاک اصفهان هنرخیز است، شعر، ادبیات، موسیقی، صنعتگری، معماری؛ همه تجلی هنری ظریف و خاص است. به گمان من اکثر آن‌هایی که زاده این حوالی هستند ژنی به نام اصفهان به ارث برده‌اند که حامل همه هنرهای چشم نواز، دلنواز و روح نواز اصفهان است. جالب تر آن که اکثر خیابان ها و محله های اصفهان هم به نام شعرا و مفاخر ادب این استان است. در یک کلام مهم ترین ویژگی اصفهان فراگیر بودن هنر و صنعت در تمام وجوه و رشته های متنوع و مختلف و نه فقط در یک رشته خاص است.»

خاتمی اضافه کرد: « از دیگر ویژگی‌های اصفهان زاینده رود است، در دنیا شهرهای زیادی وجود ندارد که رودخانه‌ای چنین زیبا و دلفریب در میانه آن جاری باشد هر چند با تاسف امروز دیگر جاری نیست. به گفته بسیاری گردشگران فرانسوی فضاسازی‌ها و طبیعت دو طرف زاینده رود در هماهنگی با پل‌های تاریخی آن یکی از بی‌نظیرترین سواحل‌های رودخانه‌ای را به وجود آورده است.»

استاد گروه زبان فرانسه در پاسخ به سوالی درباره اصفهان از منظر گردشگران خارجی عنوان کرد: «در نگاه بسیاری از گردشگران و جهانگردان، اصفهان همان نصف جهان است، بی‌نهایت تمیز و زیبا، برای آن‌ها، اصفهان همان شهر هزار و یک شب افسانه‌ای است جایی که واقعیت از رویا کم نمی‌آورد. آندره مالرو نویسنده فرانسوی پس از سفر به اصفهان چنین گفته که فلورانس جوهره فرهنگ غرب است و اصفهان جوهره فرهنگ شرق. برای گردشگران خارجی خصوصا فرانسوی‌ها اصفهان یکی از اولین انتخاب‌ها و اولویت‌های سفر است و اگر چه پاریس از نظر کثرت آثار باستانی بسیار شبیه اصفهان است ولی زاینده رود و کناره‌هایش بسیار زیباتر از رود سن است، در فرانسه ایو روشه عطری به نام اصفهان دارد و کیکی در فرانسه طبخ می‌شود به نام اصفهان.»

خاتمی در بیان تفاوت‌های اصفهان با دیگر شهرهای تاریخی دنیا به خبرنگار آنا گفت: « می‌دانیم که در دوره‌های مختلف تاریخی اصفهان مورد هجوم و تاخت و تازهای اقوام زیادی قرار گرفته و نیروهای متجاوز خارجی اعم از افغان‌ها، مغول‌ها و ...، به این خطه دست اندازی‌ها کرده‌اند، ولی اصفهان هر بار بخشی از آن را مانند صدف در خود گرفته، صیقل داده و در عظمت و فرهنگ و سنت خود هضم و حل کرده و در نهایت این اصفهان است که باقی مانده است. با صنعتگران توانایش، با شاعران نغزپردازش، با معماران هنرمندش، با مسجدها، کلیساها، کنیسه‌ها، آتشکده‌ها، پل‌ها، بازارها و ... که سالیان سال همه این درهای گرانبها را در کنار هم حفظ کرده و فرق اصفهان این است که گاه پایتختی بوده نماد باغ‌های ایرانی و گاه میدانی برای تاخت و تاز دشمن اما همچنان اصفهان، زیبای فیروزه‌ای بر نگین ایران زمین است.»

این استاد دانشگاه در بیان ویژگی مردمان اصفهان اظهار کرد: «مردم اصفهان، مردمی باذکاوت، دوراندیش، هنرشناس، طناز و اکثریتی قریب به اتفاق هنرمند هستند و این ویژگی‌ها همه میراث معنوی شهر اصفهان‌اند.»

استاد گروه زبان فرانسه واحد اصفهان درباره چگونگی تحول در صنعت گردشگری اصفهان خاطرنشان کرد: «اول از همه باید به تبلیغات حرفه‌ای در این خصوص توجه شود، چرا که در عصر ارتباطات اولین جایگاه را دارد و در مراحل بعد مهیا کردن زیرساخت‌هایی مناسب تر برای گردشگران خارجی. اصفهان با کمبود هتل و مراکز پذیرایی با استانداردهای بین المللی مواجه است و می‌توان در این زمینه کارهای بهتری انجام داد.»

مردم اصفهان، مردمی باذکاوت، دوراندیش، هنرشناس، طناز و اکثریتی قریب به اتفاق هنرمند هستند و این ویژگی‌ها همه میراث معنوی شهر اصفهان‌اند

خاتمی برای معرفی هر چه بیشتر جاذبه‌های اصفهان در آن سوی مرزها افزود: « زمانی که در گروه فرانسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، مشغول تدوین رشته اصفهان شناسی بودیم پاره‌ای از اطلاعات را فهرست وار تهیه کردیم که فکر می‌کنم برای این منظور می‌تواند خیلی راهگشا باشد و خواندنش خالی از لطف نیست:

-دارابودن بیشترین آثار تاریخی به ثبت رسیده در فهرست جهانی یونسکو: شامل مجموعه میدان نقش جهان(امام)، مسجد جامع عتیق، کاخ چهل ستون و باغ فین(در پرونده باغ‌های ایرانی)

-دارابودن بیشترین آثار هنری و فرهنگی ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو (صنایع دستی ـ نوروز)

-قرارگرفتن در فهرست 4 شهر باستانی که دارای طالع نجومی هستند: اصفهان، رم، آتن، شیان(چین) برج قوس نماد نجومی شهر اصفهان، زایچه شهر اصفهان

-خواهرخواندگی شهر اصفهان با 17 شهر معتبر جهان: شیان در چین، فلورانس ایتالیا، سنپترزبورگ روسیه، یاشی رومانی، بارسلونا اسپانیا، فرایبورگ آلمان و ...

-دارابودن افزون بر 14 هزار یادگار تاریخی از دوران پارینه سنگی تا پایان دوره قاجاریه و 145 رشته صنایع دستی

-پایتختی شهر اصفهان در 2 دوره مهم تاریخی دوران اسلامی: سلجوقیان و صفویه

-دارابودن برجسته ترین آثار تاریخی دوران اسلامی که شهرت جهانی دارند

-دارابودن سبک ادبی(سبک اصفهانی) در ادبیات فارسی و مکتب هنری(مکتب اصفهان) در هنر نگارگری.

-قرارگرفتن در مرکز جاده‌های مهم بازرگانی و شاهی در طی دوران سلجوقیان و صفویه و شهرت جهانی یافتن

-تنوع بی‌نظیر در آثار برجسته: پل‌های تاریخی، مسجدهای باستانی، بزرگترین میدان تاریخی ایران، کبوترخانه‌های باشکوه دوران صفویه، خانه‌های تاریخی بی‌شمار و قنات‌های تاریخی.

وی با بیان اینکه پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2006 میلادی تنها شهر ایرانی است که به این مقام ارزنده دست یافته، گفت: «اصفهان آینه تمام نما از فرهنگ و هنر ناب ایرانی است که از آن به موزه‌ای که مردم در آن زندگی می‌کنند یاد می‌شود.»

این استاد فعال در حوزه اصفهان شناسی در پایان گفت‌وگوی خود این شعر زیبا را به خوانندگان تقدیم کرد: «اصفهان ای سرزمین عطرها و یادها ای شمیم غنچه‌ها در کوله بار بادها تا ابد از عطر صلح و دوستی آکنده باش شد هنر پاینده از تو، تا ابد پاینده باش»

خاتمی حسن ختام گفت‌وگو با آنا را ابیاتی از آقای شهرام محمدی (آذرخش) قرار داد:

ای طلوع عشق را آیینه دار ای زنده رود

جاری شعر بلند آبشار ای زنده رود

کوله بار رفتنت بر دوش می آیی ز دور

تا چه داری در میان کوله بار ای زنده رود

ای نشسته در کران سرخ رنگت هر پگاه

آفتاب خاطرات ماندگار ای زنده رود

همچو جریان سرشک از چشم پل ها می روی

در کنار غربت خود سایه وار ای زنده رود

گفت‌وگو از اصغر عالمیان

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۴۳۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه

به‌گزارش خبرگزاری مهر، احمد حمزه‌زاده با اعلام این خبر گفت: در جلسه هماهنگی برای برنامه‌ریزی‌های نمایشگاهی به مناسبت روزجهانی موزه‌ها انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز انجام خواهد شد که این نمایشگاه به مناسبت روز جهانی موزه‌ها در محل موزه آذربایجان از روز ۲۹ اردیبهشت افتتاح شده و به مدت سه ماه دایر خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: ابتکار بسیار زیبایی برای برگزاری نمایشگاه در سرتاسر ایران به مناسبت روز جهانی موزه‌ها انجام شده است که برگزاری تورهای کودک محور با توجه به شعار «موزه‌داری برای پژوهش و آموزش» از جمله این برنامه‌ها در آذربایجان‌شرقی است.

وی اظهار کرد: تعداد ۱۱ استان برای انتقال اموال نفیس موزه ایران باستان انتخاب شده‌اند که آذربایجان‌شرقی با دریافت اشیای نفیس مرتبط با منطقه آذربایجان از جمله چینی‌های آبی و سفید رنگ و سکه‌های ضرب تبریز، میزبان بازدیدکنندگان و علاقمندان در روز جهانی موزه‌ها واقع در موزه آذربایجان تبریز خواهد بود.

حمزه‌زاده گفت: همچنین یافته‌های جدید باستان شناسی در تپه چمن لیلان نیز در نمایشگاه روزجهانی موزه‌ها به نمایش گذاشته خواهد شد که تاریخ اکتشاف و بهره‌برداری از فلز مس را به ۲۰۰۰ سال قبل‌تر در جهان منتقل می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: با هماهنگی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیروی انتظامی آذربایجان‌شرقی تمهیدات امنیتی برای حفظ امنیت موزه‌ها در نمایشگاه‌های روز جهانی موزه‌ها در کل استان به عمل خواهد آمد.

کد خبر 6090403

دیگر خبرها

  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • معرفی زیباترین غار آبی و خشکی جهان (فیلم)
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • تخفیف موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد به مناسبت روز معلم