Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح ملی ضربتی تولید و اشتغال در 73 روستای هدف گردشگری در سطح کشور به همت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با هدف تحرک بخشی اقتصادی به روستاها و در راستای تحقق شعار سال کلید خورده است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع،معرفی و شناسایی روستاهای گردشگری یکی از ظرفیت‌های مهم و مؤثر در ایجاد اشتغال در روستاهاست که اثار و پیامدهای مثبت بسیاری نه تنها در روستاها بلکه در شهرها به‌جا می‌گذارد که از آن جمله می‌توان به کاهش روند حاشیه‌نشینی در شهرها اشاره کرد زیرا وقتی اهالی روستا در محل زندگی خود اشتغال و درآمد مناسب داشته باشند و روستا در مسیر توسعه و پیشرفت در حرکت باشد ساکنان آن به کمتر به مهاجرت به شهرها رغبت پیدا می‌کنند و شرایط زندگی در روستا را به حاشیه نشینی در شهر ترجیح می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

در این راستا در فروردین ماه سال‌گذشته طرح ملی ضربتی تولید و اشتغال در 73 روستای هدف گردشگری در سطح کشور به همت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با هدف تحرک بخشی اقتصادی به روستاها و در راستای تحقق شعار سال کلید خورده است که 3روستای هدف گردشگری ورکانه، گشانی و قلعه جوق  استان همدان هم در این زمره قرار گرفته‌اند.

 

محور این طرح از هر سه حوزه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری است و کارشناسان اعزامی همزمان با دیگر روستاهای کشور با حضور در روستاهای ورکانه، گشانی و قلعه جوق استان همدان، از نزدیک به بررسی ظرفیت ها و پایش این روستاها در حوزه اشتغال و زیر ساخت های مرتبط با حوزه ماموریت های خود برای استفاده بهینه از توان روستاییان پرداخته اند.

 

در قالب این طرح برنامه هایی همچون راهنمایی و ارائه مشاوره های لازم در موضوعات مختلف از جمله نحوه همکاری و تعامل با تورهای طبیعت گردی، راه اندازی اقامتگاه های بوم‌ گردی، احیای صنایع دستی، جاذبه های میراثی و نحوه اخذ مجوزهای لازم صورت خواهد گرفت.

به همین منظور با دو تن از دهیاران روستاهای مورد نظر گفتگویی ترتیب دادیم تا از کمّ و کیف برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی که باید در این راستا انجام شود کسب اطلاع کنیم.

علی سامتی دهیار روستای گشانی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: روستای گشانی که از توابع تویسرکان است و تنها 19 کیلومتر از شهر فاصله دارد که از سال 88 به‌عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شده‌است.

 

وی افزود: متأسفانه از همان سال به غیر از سنگفرش کردن کوچه‌های روستا اقدام شاخص دیگری در این روستا انجام نشده و جنبه گردشگری روستا مغفول واقع شده‌است.

 

دهیار روستای گشانی افزود: طرح ضربتی تولید و اشتغال در روستا قرار بود از مجرای گردشگری باعث افزایش رونق تولید و اشتغالزایی در روستا شود اما هنوز برنامه‌ریزی در این موضوع به دست ما نرسیده است.

 

وی با بیان اینکه مقرر شده بود در طرح مذکور ایجاد بازارچه‌های محلی، آموزش راهنمای گردشگری، تقویت بازار صنایع دستی و... در تقویت اشتغال مدنظر قرار گیرد گفت: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری که موظف بود حداقل به دهیاران نیازها و زیرساخت‌های روستا را ابلاغ ککند اقدامی در این خصوص نداشته و ما با نیازها و ضرورت‌های موضوع چندان آشنایی نداریم و در حالب حاضر تنها طبیعت‌گردی روستا مورد توجه مسافران است.

 

*معضل فاضلاب روستای ورکانه همچنان پابرجاست

داوود کزازی دهیار روستای ورکانه نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد:  اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان طی برقراری جلسه‌ای به ما اعلام کرد که روستای ورکانه در طرح ضربتی تولید و اشتغال قرار گرفته اما پس از این ابلاغ پیگیری دیگری در این خصوص صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه خارج از ابلاغ این اداره کل ما از قبل به دنبال برنامه‌ریزی و اجرای طرح آموزش راهنمایان گردشگری بودیم گفت: در حال حاضر هم از اعتبارات استانداری به دنبال ایجاد بوستانی تفریحی در روستا هستیم.

 

وی تبیین کرد: یک اقامتگاه بوم‌گردی روستا مشغئول فعالیت است اما برای گسترش اقامتگاه‌های بوم گردی چند منزل مسکونی سنتی هم درنظرگرفته شده که اگر مساعدت و حمایت لازم صورت گیرد به مجموعه بوم‌گردی افزوده می‌شوند.

 

دهیار روستای ورکانه معضل آب و فاضلاب را مهمترین مشکلات این روستا برشمرد و افزود: منبع تغذیه شبکه آبرسانی روستا نیازمند لایروبی است و تقریبا هر 24 ساعت یکبار قطع می‌شود و نیازمند اقدامی عاجل است و شبکه فاضلاب روستا هم نبه حالت نیمه‌کاره در تأمین زیرساخت‌ها رها شده‌است و این عمده موانع این روستا در مسیر توئسعه است.

 

از آنجا که تولید و اشتغالزایی در سالی که به همین عنوان نامگذاری شده‌است در روستاها بسیار حائز اهمیت است انتظار می‌رود مسئولین در این بحران بیکاری و رکود تلاش مضاعفی در تحقق این موضوع داشته باشند.

 

طرح ضربتی تولید و اشتغال می‌تواند فرصت خوبی برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری در روستاهای مورد نظر باشد به شرط آنکه نخست  به طبیعت و بافت روستا آسیب نرساند و در وهله بعد ثمرات و اثرات مطلوبی بر زندگی اهالی آن روستا بگذارد.

 

حساسیت‌زایی بهنگام در موضوع طرح ضربتی تولید و اشتغال در روستاهای گردشگری در جهت بهبود وضعیت اشتغال روستایی و ممانعت از مهاجرت روستائیان به شهرها معقول به نظر می رسد از این رو انتظار می‌رود مسئولین این اداره کل در جهت ایجاد زیرساخت‌ها و تأمین شرایط لازم در این موضوع که دغدغه‌ای ملی است در فضایی با تعامل و توجه بیشتر و سرعتی معقول پیگیری کنند، زیرا در صورت عدم تحقق اهداف مورد نظر طرح نه تنها در روستاها شاهد از بین رفتن ظرفیت‌های گردشگری خواهیم بود بلکه بازهم روستاهایی را خواهیم دید که با مهاجرت ساکنانش به شهرها بی‌جان و بی روح شده‌اند.


انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۴۷۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب شرب پایدار ۲ هزار نفر ساکن روستاهای شاهین‌شهر تامین شد

حسین اکبریان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه با در مدار قرار گرفتن این مخزن، آب شرب بیش از ۲ هزار نفر از روستاییان منطقه کلهرود به صورت پایدار تأمین می‌شود، اظهار داشت: با اجرای این پروژه آب شرب ساکنان روستاهای کلهرود محله قلعه، سر بیشه و تکلر از توابع شاهین‌شهر و میمه با فشار یکسان تأمین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از اجرای این پروژه مردم منطقه گاهی با افت فشار آب مواجه می‌شدند، افزود: هدف از اجرای این پروژه افزایش حجم ذخیره این مخزن است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، حجم محدود مخزن قبلی ۱۵۰ متر مکعبی روستای کلهرود که به دلیل گذر زمان فرسوده شده بود، در برخی از فصول سال باعث سرریز شدن آن و هدر رفت آب می‌شد.

اکبریان افزود: عملیات احداث مخزن بتنی زمینی ۲۵۰ متر مکعبی کلهرود هزینه‌ای بالغ بر سه میلیارد تومان به همراه داشت که از محل اعتبارات عمرانی تأمین شد.

وی به نوسازی شبکه آب روستای کلهرود در سال‌های اخیر پرداخت و تصریح کرد: در سه سال گذشته بیش از هشت کیلومتر از شبکه روستایی کلهرود اصلاح و بازسازی شد چرا که قطر شبکه توزیع آب روستای کلهرود ۵۰ میلیمتر بود که موجب رسوب گیری جدار شبکه و به دنبال آن افت فشار آب می‌شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطر نشان کرد: با اصلاح شبکه توزیع آب شرب روستای کلهرود قطر لوله‌ها به ۹۰، ۱۱۰ و ۱۶۰ میلیمتر افزایش یافت که به صورت ثقلی آب از شبکه به مخزن منتقل می‌شود و آب شرب روستای کلهرود از یک رشته قنات با دبی سه لیتر در ثانیه تأمین می‌شود.

کد خبر 6097898

دیگر خبرها

  • آب شرب پایدار ۲ هزار ساکن روستاهای شاهین‌شهر تامین شد
  • آب شرب پایدار ۲ هزار نفر ساکن روستاهای شاهین‌شهر تامین شد
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • روستای تاریخی فهرج در چند قدمی پیوستن به دهکده‌های جهانی گردشگری
  • روستای فهرج، نامزد برترین روستا‌های دنیا در حوزه گردشگری
  • برخورداری ۹۳ درصدی روستاهای شهرستان آزادشهر از طرح هادی
  • رشد تأمین آب شرب پایدار در روستاهای کشور+جدول
  • کاروان سلامت هلال احمر تالش در روستاهای بخش مرکزی تالش اجرا شد
  • چهارمین جشنواره گردشگری گولاچ روستای بیابانک برگزار شد
  • رفع آسیب‌های زیرساختی به روستاهای دهلران در دستور کار