Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چهارمین کنفرانس ملی انجمن آموزش عالی ایران با محوریت سیاست‌گذاری در آموزش عالی کشور در دانشکده شریعتی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای برگزار شد، در این کنفرانس میزگردی با عنوان سیاست‌گذاری در آموزش عالی، مسائل و چالش‌ها برگزار شد.

مقصود فراسرت‌خواه از اساتید جامعه‌شناسی دانشگاه تهران در این میز گرد در تشریح علل ناکامی سیاست‌گذاری‌های کشور گفت: سیاست امروزه خصیصه ابلاغی پیدا کرده و به صورت یک متن و بیانیه شده است، در حالیکه سیاست باید صورت بندی یک دانش فنی را طراحی و بازتابی از نیازهای جامعه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فراست‌خواه با اشاره به سیر تحول در دانشگاه‌ها پس از انقلاب گفت: بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها شاهد سیاست تعویق کیفیت و توجه بر کمیت‌گرایی در نظام آموزشی بودیم، آنچه در سیاست‌گذاری نظام آموزشی حائز اهمیت است، سیاست ساخته شدن اجتماعی کیفیت است، نظام تضمین کیفیت به معنای ترتیبات اداری نیست، بلکه متکی بر ارکان سیاست عمومی است.

فراست‌خواه افزود: عادت مرسومی که طی این سال‌ها در سیاست‌آموزش عالی شیوع یافته این است که فهرستی از اهداف ردیف می‌شوند در حالیکه مسئول پیگیری و تحقق این اهداف مشخص نیست، وظیفه سیاست‌گذاری عمومی این است که قواعد بازی را جهت منافع عمومی بهبود بخشد، وظیفه او این است که فضای مناسبی برای فعالیت‌های افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها مهیا کند.

چالش‌های نظام آموزشی کشور

در ادامه حسین‌ ابراهیم آبادی عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و از اساتید دانشگاه با بیان اینکه نظام آموزش عالی در کشور به بن‌بست رسیده است، گفت: یکی از دلایل این بن‌بست کاغذ بازی و موانع اداری بوده و دلیل دیگر آن اهمیت ندادن به مراکز علمی کشور است، این حق جامعه است که به امکانات آموزشی دسترسی داشته باشد به نظر من اعضای هیئت‌های علمی در دانشگاه‌ها باید در دفاع از این حق جامعه تلاش بیشتری داشته باشد.

ابراهیم‌آبادی با بیان اینکه موضوع اشتغال را نباید به بیرون از دانشگاه محول کرد، گفت: دانشگاه‌ها در اشتغال‌زایی قدرت زیادی دارند و به همین دلیل باید به دانشگاه‌ها برای اشتغال‌زایی بها داد.

وی در تشریح سیاست‌گذاری فرهنگی گفت: سیاست‌گذاری فرهنگی به دنبال ارائه فضای متبوع برای زندگی فرهنگی و اجتماعی است، سیاست‌گذاری در حال حاضر به جای اینکه خود راهکار مشخص کند به دلیل انبوه برنامه‌ها و تعدد اهداف مدیران آموزشی دچار انفعال شده و خود نیازمند راهنمایی است، علاوه بر این سیاست‌گذاری فرهنگی باید با رویکردهای دانشگاه‌ هم منطبق باشد.

این استاد دانشگاه کرختی در فرآیند آموزش و یادگیری دانشجویان گریز از یادگیری رسمی، از دست رفتن نقش کلاس درس و احساس یأس در دانشجویان را از چالش‌های نظام آموزشی دانست و گفت: بسیاری از دانشجویان به آینده و دوران پس از فراغت از تحصیل امید چندانی ندارند.

یدالله مهرعلی زاده استاد دانشگاه شهید چمران اهواز هم در این میز گرد با بیان اینکه این نباید دانشگاه در خصوص اشتغال و اقتصاد کشور منفعل باشد، گفت: اگر به تاریخ آموزش عالی کشور در سال های اخیر توجه کنیم، شاهد حرکت از کیفیت‌گرایی به کمیت‌گرایی بودیم، در این فضا اخلاق‌ هم نادیده گرفته می‌شود دانشجویی که اقدام به تهیه مقالات بی‌کیفیت می‌کند تحت تاثیر اساتید خود این عمل را انجام داده است.

مهر علی زاده با اشاره به اینکه نگاه به کیفیت و کمیت باید همزمان صورت بگیرد، گفت: ما چندین سیاست‌گذاری در زمینه نظام آموزشی داریم اما این سیاست‌ها هم‌راستا باهم نبوده و در بعضی موارد باهم در تضاد هستند، اشکال در کجاست؟؛ به اعتقاد من اشکال تکنیکال و فنی نیست، اشکال ما ناشی از نگاه غلط به اجرای این سیاست‌هاست، وقتی توسعه علمی را بر حسب تعداد مقالات در نظر گرفتیم تمام تلاش‌ها در این زمینه صورت می‌گیرد که بیشترین مقالات تولید شود اینکه این مقالات تا چه میزان از کیفیت برخوردار هستند دیگر چندان اهمیت پیدا نمی‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار دانشگاهی وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۴۷۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدمه‌ای برای ایجاد اشتغال جوانان است

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد پیشکاری شامگاه دوشنبه کردستان در نشست معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با نماینده ولی فقیه در استان با تبریک هفته کار و کارگر، آموزش های فنی و حرفه ای را مقدمه‌ای برای مهارت آموزی و توانمندی سازی جوانان برای ایجاد اشتغال خواند و اظهار کرد: با گذراندن این دوره ها و تلاش و همت شبانه روزی، زمینه اشتغال در جامعه فراهم خواهد شد.

پیشکاری آموزش و مهارت آموزی کارگران را نیز از مهمترین اولویت های وزارت کار و لازم وضروری عنوان کرد و با بیان اینکه این آموزش ها موجب مهارت آموزی و ارتقای سطح علمی در کارگران به ویژه کارگران ساختمانی خواهد شد، اظهار داشت: با آموزش و مهارت آموزی کارگران، شاهد کاهش حوادث کارگری و جلو گیری از آسیب های اجتماعی خواهیم بود.

مدیر کل کار کردستان با بیان اینکه مهارت آموزی و تربیت نیروی کار حرفه‌ای و ماهر موجب ایجاد اشتغال پایدار در کشور می شود، خواستار آموزش بیشتر کارگران ساختمانی در بحث ایمنی و حفاظت فردی شد و گفت: ایمنی نقش موثری در دستیابی به ارتقاء سطح سلامت کارگران در جامعه دارد.

رئیس شورای هماهنگی ادارات تابعه وزارت کار در استان با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از دستگاه‌هایی است که در خط مقدم ارتباط با مردم و خدمت‌رسانی قرار دارد، گفت: بیش از ۷۰ درصد جامعه تحت پوشش خدمات این وزارتخانه هستند و مدیران تابعه وزارت کار در کردستان توانسته اند با همدلی و هماهنگی مقدمات رضایتمندی مردم را فراهم آورند.

پیشکاری عملکرد ادارات تابعه وزارت کار در کردستان را رضایت بخش خواند و گفت: خوشبختانه ادارات تابعه وزارت کار در کردستان شبانه روزی در راستای خدمت رسانی به جامعه مخاطب تلاش کرده و تعامل بسیار خوبی با هم و سایر ادارات در استان دارند که این خود نقطه عطفی برای پیشبرد سیاست های دولت مردمی و وزارت کار در کردستان است.

کد خبر 6092571

دیگر خبرها

  • مدت مسئولیت اعضای هیات مدیره اتحادیه ها مغایر قانون نیست
  • دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در کشور بی‌نظیر بوده است
  • سید محمد خاتمی: تورم به سطح نگران کننده‌ای رسیده است
  • روی «کیفیت بخشی به نظام آموزشی» و «تقویت مدارس دولتی» تمرکز داریم
  • سید محمد خاتمی: تورم به سطح فوق العاده نگران کننده ای رسیده است /نباید با ذهنیت‌های بسته به سراغ امور پیچیده کشور رفت
  • آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدمه‌ای برای ایجاد اشتغال جوانان است
  • غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد/ معلم ستون فقرات نظام آموزشی است
  • معلمان معمار آینده نظام هستند
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • علت افت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی چیست؟ + تاریخ برگزاری امتحانات