Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر جشن روز جهانی و ملی تئاتر گفت: خانه تئاتر بدون در نظر گرفتن نهادهای دیگر به عنوان حمایت‌کننده، 70 میلیون تومان برای برگزاری جشن در نظر گرفته است در حالی که سال گذشته ما حدود 112 میلیون تومان پول برای برگزاری جشن جذب کردیم.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا از روابط عمومی خانه تئاتر، نشست مطبوعاتی پانزدهمین جشن گرامیداشت روز جهانی و ملی تئاتر با حضور مسئولان برگزاری و جمعی از خبرنگاران رسانه‌ها در محل سالن کنفرانس عمارت خانه تئاتر برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این جلسه سهراب سلیمی، دبیر جشن روز جهانی و ملی تئاتر اعلام کرد که در این جشن سعی شده دیدگاه‌ها و اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت‌ خانه تئاتر در نظر گرفته شود.

وی ضمن تشکر از مهدی قلعه، دبیر اجرایی و احسان حاجی پور معاون دبیر و مدیر ستاد اجرایی جشن گفت: خانه تئاتر بدون در نظر گرفتن نهادهای دیگر به عنوان حمایت‌کننده، 70 میلیون تومان برای برگزاری جشن در نظر گرفته است در حالی که سال گذشته ما حدود 112 میلیون تومان پول برای برگزاری جشن جذب کردیم، اما هنوز امیدواریم که با رایزنی‌هایی که طی روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت، اصل سرمایه‌ای که از خانه تئاتر گرفتیم را باز گردانیم.

سلیمی اظهار کرد: سال گذشته توانستیم فضاهای باز دیگری را در نقاط مختلف تهران همچون فضای باز تئاترشهر، متروها و پردیس تئاتر خاوران را پوشش دهیم، اما در جشن امسال به دلیل کمبود منابع مالی تمرکز ما بیشتر بر فضای خانه هنرمندان است.

وی افزود: در جشن امسال انجمن کارگردانان و طراحان صحنه و لباس دست به ابتکار جدیدی زده‌اند؛ مثلا فستیوال گروه‌های جوان و گمنام تئاتر که توسط انجمن کارگردانان برگزار می‌شود و در این فستیوال شورای داوری، اجراها را ارزیابی می‌کند و پس از آن برترین گروه را انتخاب و معرفی خواهد کرد. سمپوزیوم بین‌المللی طراحی صحنه و لباس نیز توسط انجمن طراحان‌صحنه و لباس خانه تئاتر در این جشن به مدت یک هفته برگزار خواهد شد. معرفی برگزیدگان هر انجمن و اهدای مدالیوم به آنها برنامه اصلی دیگر جشن خواهد بود.

مهدی قلعه نیز به عنوان دبیر اجرایی جشن در خصوص برنامه جشن توضیح داد: این جشن طی روز های 7 تا 15 اردیبهشت در 3 سالن استاد شهناز، سالن استاد امیرخانی و سالن استاد انتظامی و فضای باز خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.

وی افزود: درروز افتتاحیه که 7 اردیبهشت ماه است 20 دوچرخه سوار با لباس مبارک و آرم خانه تئاتر دور تا دور فضای خانه هنرمندان رکاب خواهند زد. برنامه ها هر روز از ساعت 16 تا 18 آغاز می‌شود که شامل برنامه‌هایی همچون نمایش‌هایی از گروه کودک و نوجوان، عروسکی و بزرگسال است که در سالن استاد شهناز در 3 سانس به روی صحنه خواهند رفت.

وی ادامه داد: در سالن امیرخانی نیز نشست‌هایی از انجمن کارگردانان و نمایشنامه‌نویسان را خواهیم داشت و در سالن استاد انتظامی نیز جشن برگزیدگان هر انجمن برگزار خواهد شد.

قلعه ادامه داد: در فضای باز خانه هنرمندان نیز با تفاهمنامه‌ای که با بنیاد فردوسی داشته‌ایم، 16 کودک نقال برای مردم نقالی و شاهنامه‌خانی خواهند کرد و 5 گروه خیمه‌شب‌بازی نیز به اجرای نمایش و رقص‌های فولکلور خواهند پرداخت.

وی افزود: چند غرقه نیز در طول جشن خواهیم داشت که شامل غرفه ساخت عروسک متعلق به اعضای انجمن عروسکی و نیز غرفه گریم کودکان متعلق به اعضای انجمن گریم خواهد بود. پنج پرفورمنس نیز در لابی بالای خانه هنرمندان توسط کانون کارگردانان به سرپرستی محمود رضا رحیمی برگزار خواهد شد.

در ادامه جلسه احسان حاجی پور مدیر ستاد برگزاری جشن نیز در خصوص حمایت‌های مالی جشن امسال ضمن اعلام محدودیت کمک‌ها برخلاف سال گذشته، اعلام کرد: پایگاه برگزاری جشن تنها خانه هنرمندان است.

وی از رایزنی با شهرداری و سازمان برنامه و بودجه خبر داد و از به نتیجه رسیدن این رایزنی‌ها ابراز امیدواری کرد.

حاجی پور همچنین به جشن بازیگر و ضیافت اختتامیه جشن اشاره کرد که روز 15 اردیبهشت برگزار خواهد شد و افزود: جشن خانه تئاتر به پاسداشت روز جهانی تئاتر و روز ملی تئاتر برگزار می‌شود که اتفاق مهمی است چرا که مهمترین صنف تئاتر آن را برگزار می کند.

سپس در ادامه نشست از پوستر پانزدهمین جشن گرامیداشت روز جهانی و ملی تئاتر رونمایی شد که عماد سالکی آن را طراحی کرده است.

بهزاد مرتضوی، مدیر روابط عمومی خانه تئاتر که بولتن و کاتالوگ این جشن نیز توسط وی انتشار خواهد یافت، نیز در خصوص کم‌لطفی‌های شهرداری در حمایت مالی از این رویداد اشاره کرد و گفت: در همه جای دنیا مرسوم است که شهرداری‌ها اولین اسپانسر فعالیت‌های فرهنگی و هنری باشند، اما متاسفانه در کشور ما هنوز این امر نهادینه نشده است و توجه اندکی از سوی شهرداری به این امر می‌شود.

سهراب سلیمی هم ضمن انتقاد نسبت به عدم مشارکت مناسب شهرداری از برگزاری این جشن، از اینکه مسئولین این سازمان بتوانند در فرصت باقی مانده به این امر اقدام کنند، ابراز امیدواری کرد.

مدیرروابط عمومی خانه تئاتر در انتهای جلسه سایت خانه تئاتر را به خبرنگاران حاضر معرفی کرده و از آنها خواست اخبار موثق و به روز خانه تئاتر را از این طریق این سایت پیگیری کنند.

گقتنی است، پانزدهمین دوره جشن خانه تئاتر از 7 تا 14 اردیبهشت در مجموعه خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۴۸۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگین‌کمانی از دَف‌نوازان ایرانی در کردستان/میراثی که به زودی ثبت جهانی می‌شود+فیلم

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ زهره سعیدی: چند روستا آنطرف‌تر از شهرستان کامیاران از توابع استان کردستان، روستایی به نام پالنگان خودنمایی می‌کند که خانه‌هایش همچون شهر‌هایی مثل ماسوله در شمال کشور پلکانی و هر خانه پشت بام خانه بعدی است. امسال از دور و نزدیک کردستان، کرمانشاه، همدان و دیگر شهر‌ها برای تماشای این روستا به منظور برپایی مراسم هزار دف کردستان به این روستا آمدند و جمعیت انبوهی حتی از کشور‌های دیگر بالغ بر بیست هزار نفر به گفته مسئولان در این مراسم شرکت کردند.

مراسم هزار دَف کردستان به سرپرستی منصور مرادی سی و یکم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ با حضور مسئولان استانی کردستان، معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، استاندار کردستان و سایر مسئولان و دف نوازان و علاقه‌مندان به تماشای این مراسم در پالنگان برگزار شد.

روستای پالنگان از هشت روستای کاندید ثبت جهانی است که به گفته مسئولان حاضر دراین مراسم قرار است این اتفاق در سال ۱۴۰۳ رخ دهد و پالنگان به عنوان یک شهر به ثبت جهانی برسد. حال که امسال هم مراسم دف نوازی با این اقبال مردم در پالنگان برگزار شد، احتمال ثبت جهانی شدن آن نیز بیش از پیش می‌رود.

دف نوازان بسیار زیادی از سراسر کشور برای حضور در این مراسم شرکت کردند و هر یک با یک سبک و سیاق خاص لباس پوشیده و به مراسم آمدند و هر گروه از هر شهر روی یکی از پشت بام‌ها قرار گرفته و منظره زیبایی را خلق کردند که برای تماشاکنندگان بسیار چشم نواز بود.

مردم برای حضور در این مراسم از چندین روستای آنطرف‌تر ماشین‌هایشان را پارک کردند و با پای پیاده به پالنگان آمدند.

مراسم قرار بود ساعت ۱۴ عصر برگزار شود، اما به دلیل ازدحام زیاد جمعیت قدری به تعویق افتاد و تمرینات دف نوازان تا ساعت ۱۵ ادامه داشت تا اینکه چندین نفر از مسئولان استان کردستان پس از تلاوت قرآن کریم سخنرانی کرده و سپس دومین کنسرت بزرگ دف نوازی کشور با خواندن قطعات فارسی، عربی، کردی، ترکی به خوانندگی پیام عزیزی خواننده موسیقی عرفانی اجرا شد و مورد استقبال قرار گرفت.

نخستین قطعه «یا رسول الله (ص) یا شاهی مدینه» بود و سپس قطعات «الله مدد»، «یار می‌گوید الله»، «لبیک»، «مدد مدد»، «مسلمانان»، «جانی، جانی»، «مه گری، مه گری»، «همه جا بروم»، «وطن خانه من» و ... توسط دف نوازان به زیبایی نواخته شد. همچنین اسماعیل حمیدی نیز آوا‌های اهورایی سیاچمانه و نیما شفیعی ساز و شمشال کردی را اجرا کرد و سایر هنرمندان کردستان نیز اجرای برنامه داشتند.

کیانوش ثقفی‌نیا فرماندار شهرستان کامیاران در این مراسم تاکید کرد که تلاش دارند پالنگان را به زودی به ثبت جهانی برسانند و البته در کنار ثبت، حفظ آثار نیز بسیار مهم است.

اسماعیل زارعی‌کوشا فرماندار کردستان نیز در صحبت‌هایی گفت: اینجا پالنگان نگین زیبای اورامان و منظر بی نظیر کره زمین است. چند ده هزار نفر بدون تبلیغات امروز به این مراسم آمدند و تصاویر آن جهانی خواهد شد تا به زودی این منطقه ثبت جهانی شود.

در این مراسم مطرح شد که از سوی حوزه هنری استان برای صد نفر از مردم پالنگان دف خریداری شده تا آنها نیز در مراسم‌های بعدی دف نوازی کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۳۲ شعبه سیار برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  •  مراسم روز جهانی زمین پاک در خانه محیط زیست آستارا
  • برگزاری نمایشگاهِ عکسِ به نیت آزادی زندانیان جرائم غیر عمد
  • آغاز تور جهانی تنیس در مازندران
  • تئاتر بچه‌های مسجد فرآیندمحور است/ دنبال چیدن میوه آماده نیستیم
  • رقابت‌های جهانی تنیس در مازندران آغاز شد
  • نمایش یک فیلم‌تئاتر و مستند «فراتر از آرمانشهر» در خانه هنرمندان
  • رنگین‌کمانی از دَف‌نوازان ایرانی در کردستان/ میراثی که به زودی ثبت جهانی می‌شود
  • رنگین‌کمانی از دَف‌نوازان ایرانی در کردستان/ میراثی که به زودی ثبت جهانی می‌شود+ فیلم
  • رنگین‌کمانی از دَف‌نوازان ایرانی در کردستان/میراثی که به زودی ثبت جهانی می‌شود+فیلم